Kiinteiden aloitus

Kaikki laitetaan suuhun, paitsi maissinaksu. :) On tytöllä ollut flunssiakin jo neljä kappaletta kun isoveli ei oo yhteensäkään vielä sairastanu noin montaa kertaa vaikka on jo kolme.
 
Annettiin jo synnärille mulle burana + panadol.

Kaikki mikroskooppisen pienet hiekanjyvätkin menee täällä suuhun. En oo enään jaksanu pois ottaa, antaa syyä. :D Tosin ite se kyllä syljeskelee ne nykysin pihalle. Paras oli kun oli käyny eteisessä ja tuli olkkariin takas suun ympärys mustana. Mitä lie mutaa oli eteisestä löytäny. :D
 
Aika hyvin näyttäis meilläkin kivet ja muut jäävän suuhun pyörimään,pelkäsin alkaako nieleksiä niitä kun ruuankin hotkii valtavina paloina.
 
Täällä ei mee rakeinen ruoka.. Äsken yritin taas rakeista antaa, mutta ei.. Alkaa epätoivo hiipiä. :arghh:
 
Onko teillä catti miten hampaita? Meillä ei alettu syömään rakeista ruokaa kuin vasta nyt kun on 8 hammasta puhjennut. Ei tartte enää kasviksia sauvasekoittimella survoa vaan ihan riittää käsisurvaimella muussaaminen. :)
 
Tyttö nuoli yks päivä eteisessä mun kengän pohjaa. Nam!
 
Meidän ahmatti taas nielee kokonaisena esimerkiksi pennepastat..Hyi tekee pahaa katsoa kun ite ei pysty edes kokeilemaan sellaista niellä.Kovin on erilaisia syöjiä pienet!
 
No on teillä Itu tosissaan reipas tyttö syömään :)

Täällä myös catti on ihan täysi tyrmäys vielä karkeaan ruokaan! Siis siihen mitä lusikalla, riisikakut ja kurkkuviipaleet kyllä järsii. Muutenkin on nyt joku ruuan kanssa vaihe menossa- leipäpaloja tai muuta yllykettä haluaisi nenän alle popsittavaksi ja vain sitten suu aukeaa lusikallekin... huoh, no kaipa se aika auttaa.. hampaita täällä on viisi.
Sen onneksi on esikoisen kanssa oppinut että kyllä ne asiat siitä kohdilleen aina loksahtaa, jokainen etenee omaa tahtiaan .. Et ei lannistuta catti :)
 
Millasia leipiä ootte antanu? Mä en oo uskaltanu vähään aikaan leipää antaa ku tuo aina haukkas hirveen palan ja kurkkuunhan ne tökkäs.

Sormiruuasta poika on nyt tosissaan innostunu. Siinä samalla aukee suu hyvin lusikallekkin. Raejuusto ja porkkanaraaste on herkkua. Ja edelleen ne maissinaksut.
 
Me ollaan eniten annettu Realia,siinä on melko vähän suolaa ja murenee hyvin.Ei myöskään kuivu niin nopeasti kuin tavalliset ruisleivät.Nyt oon kyllä antanut pieniä määriä sitä leipää mitä on pöydässä sattunut olemaan,eli en oo suolan suhteen ollut enää yhtä tarkkana.

Soseet on jääneet aika vähille meillä,niitä annetaan jos syödään itse jotain mistä ei tytölle saa sovellettua tai reissueväänä.Muuten on viime ateriat menneet samaa ruokaa sormisyöden.Vatsaan menee vähän vähemmän kuin silloin kun oli sosekin sormiruokien lisänä,mut nyt näyttää ainakin omaan silmään että tyttö on saanut painoa vähän reilummin joten eiköhän tuo ruoka riitä. :)
 
Meilläkin on annettu pieniä määriä samaa leipää mitä on meillä sattunut olemaan. Tykännyt on tyttö kaikesta, perunalimppu oli erityisen mieluista. Mä oon tavannut laittaa pieniä palasia eteen niin menee ehkä hetki pidempään kun niitä popsii ja samalla lusikkaruokaa väliin. Riisikakkua syö sitten enemmin kun on suolatonta, ruokailun päätteeksi yleensä. Mut eipä aikaakaan ni nää jo on sen yks ja rajoituksetkin vähenee :)
 
Muuttuiskohan tässä omakin ruokavalio terveellisemmäksi kun tyttö alkaa syödä samoja pöperöitä, kun joutuisi kuitenkin tekemään tytölle ruuan vaikka itseä roskaruoka houkuttaisi... toivoa sopii! Ainakin eilen konttaili mun jäätelön perässä suu auki niin että teki ihan pahaa syödä toisen nenän edessä, tuo on niin kiinnostunut ruoasta että meillä varmaan joudutaan aikaisin pistämään herkut piiloon.

Rajoitusten osalta ollaan siirrytty maalaisjärjen soveltamiseen kieltolistojen sijasta nyt kun maitokaan ei enää masun väänteitä aiheuta. Ikää kuitenkin jo yli 11kk. Hunajaa en edelleenkään ole antanut eikä kyllä ole ollut tarvekaan, eikä niitä nitriittipitoisia isompia määriä. Mutta en esimerkiksi jotain paria pientä lanttukuutiota enää lähtenyt tytön keitosta pois kaivelemaan enkä tosiaan suolan suhteen ollut enää niin tarkka vaikka ei sitä ruokiin lisätäkään. Itsekin jo aika hyvin tottunut suolattomaan ruokaan. Helposti vaan itsellä suolan kulutus vain kasvaa jos suoraan lautaselle ripottelee.
 
Mä oon leiponut sämpylöitä. Niihin oon laittanut vaan ihan pikkusen suolaa. Ekaksi tein ihan tavallisia sitten porkkana- ja nyt viimeisimpänä puolukkasämpylöitä. Ne ovat kaikki maistuneet hyvin. Ihan tavallista limppua saatan myös antaa, jos sitä sattuu olemaan.

Meillä on alettu kovasti osoittamaan sormella, että mitä ruokaa (useimmiten äidin lautaselta) halutaan. :)
 
Me ollaan annettu sitä leipää mitä sattuu olemaan. Ei niissä kuitenkaan valtavaa määrää ole suolaa eikä poika sitä mistään muualta sitten saakaan (paitsi margariinista, jota neuvolassa kehotettiin antamaan ruuan mukana kun paino oli viimeksi noussut aika heikosti ja siitäkin sanoi että voi antaa samaa mitä itse syödään. Ollaan nyt laitettu vähän leivälle ja perunan joukkoon sitä.) Hyvin on leipä kuin leipä uponnut ilman hampaitakin. Näkkäri ja hapankorppu ilmeisesti kuolalla pehmennettynä. Riisikakkuja ei olla arvattu antaa, kun on sen verran kovaa, mutta kai se menisi samaan tyyliin kuin näkkileipäkin?

Meillä on jo nyt alkanut oma ruokavalio parantua, kun itselle tulee otettua samalla "salaattia" kun laittaa pojallekin. :> Samoin riisi ja pasta on vaihtunut tummempaan versioon, kun niitä annetaan kanssa silloin tällöin niin on vähän terveellisempää. Aika usein annetaan jo samaa ruokaa ja sillon kun ei sovi yleensä sulatetaan pakkasesta lihaa/kalaa/kanaa ja sekotetaan perunaan tai bataattiin. Kasviksia annetaan kanssa jonkinverran pakastettuna soseena että olisi vähän enemmän vaihtelua. Suolaa me ei itsekään liiemmin käytetä niin ei ole kovinkaan suuri uhraus jättää kokonaan pois ruuasta sillon kun annetaan pojalle.
 
Me annettiin riisikakkuja jo aika aikaisin,ne mössääntyy kyllä hyvin joten varmasti menee jos näkkäriä ja hapankorppujakin jo osaa nakertaa. :)

Meitä neuvottiin lisäilemään öljyä tytön ruokaan myös vähäisen painon nousun vuoksi,nyt en ole kyllä muistanut erikseen lisäillä kun en soseitakaan ole enää tehnyt mutta onhan se kokkailussa käytössä.Puuroon oon välillä laittanut "voisilmän" vähäsuolaisesta Oivariinista.Ei varmaan ihan näihin rasvattomiin suosituksiin mene mutta en ehkä ihan täysin niihin uskokaan,kokonaiskuva ratkaisee.
 
Hilpertti, tytöllä on 3 hammasta alaalla ja yläällä 2. Kolmatta tekee nyt ylös.
Kyllä näkkärit ja muut kelpaa mut auta armias jos soseessa on pienikin rae niiin sylkee kaikki pihalle. :wtf:
Tyyliin noin. :grin No ehkä sitten joskus vielä.. Helpotus kuitenkin kuulla ettei kaikki vielä syökkään karkeaa. :)
 
Tarkemmin ajatellen meilläkin saattaa edelleen sylkeä jos vaikka puurossa on marja.Varmaan johtuu siitä että vauvan täytyy tarkistaa mikä vierasesine siellä ruuassa on,uskaltaako nielaista.Kaivaa noi usein käteen.
 
Tuota voisikin testata,teeleipiä ylipäätään ei oo tullut tehtyä vuosiin!Mä tein eilen marjapiirakkaa ja tytölle oman sokerittoman version jonka pohja oli kananmunaa ja banaania.Hyvin upposi!Tää oli testi 1v synttäreiden taaperovieraita ajatellen.
 
Tuolla valion sivuilla oli todella paljon sellaisia reseptejä, joita aattelin kokeilla. Jos ei mei nirppanokalle kelpaa, ni mie syön ainakin :D

Oon yrittäny saada neidin syömään tai siis edes harjoittelemaan itse, mutta ei. Pittää kädet tiukasti sivuilla ja nauttii että syötetään. Välillä syö jotain (yleensä banaania) sormin, mutta muu saattaa mennä vaan leikkimiseks. Tänäänki kokeilin tarjota raastetta, mutta sen sai siivota pöydältä, lattialta ja sylistä pois.. Meillä syödään siis samaa ruokaa päivästä toiseen eli kasvissosetta (karkeana muussina), pastaa/riisiä ja jotain lihaa, kalaa, kanaa. Välillä pelkkää kasvista. Luulis tympivän jo sama ruoka.. Onko muilla miten nirsoa porukkaa?
 
Takaisin
Top