Kiinteiden aloitus

kolmen päivän ajan mä olen syöttänyt jääkaapista.

Olen ottanut nyt tavaksi tehdä isomman satsin eri soseita pakkaseen pieniin minigrip-pusseihin. Ne sulaaa tosi nopeasti, kun litistää ohueksi "laataksi" soseen siellä pussissa. Sekoitan sitten maidon sekaan (ja mahdollisesti jotain toista sosetta, kun tein sellaisia yhden maun soseita ja sekoitan fiiliksen mukaan niitä sitten) ja lämmitän mikrossa. Menee aika näppärästi. toki on hitaampaa kuin pelkän pullon lämmitys.

Ootteko muuten kuinka anataneet jo vettä ruokien yhteydessä? Mä olen ottanut tavaksi huuhtoa vauvan suuta vesihörpyllä ja pikkuhiljaa se onkin jo alkanut maistua. Ja tyttö innostua pitelemään nokkamukia itse (ei hän siitä vielä itse juoda osaa). Mietin vain aina, että kuinka paljon sitä vettä pitäisi antaa, ettei maha toisaalta liikaa täyttyisi vedellä.
 
Mä olen antanut vettä,koska neuvolan mukaan auttaa ummetukseen.Mäkin mietin kuinka paljon sitä kuuluisi antaa,tosin ei meidän vauva sitä oikein edes välitä juoda joten ei ole vielä ollut pelkoa että menisi liikaa.
 
Nesteraja oli 1,2l / vrk. Siihen mun mielestä lukeutuu maito/korvike vesi ym.. En oo ihan varma
 
Kysyttiin tänään neuvolassa vesiasiasta ja sanoivat että sitten kun soseita alkaa mennä niin että sose on ns. ateria. Eli kun me annetaan vielä lähinnä 2-3 teelusikan maistiaisia, ei pitäisi tarvita.

Miten muiden vatsat on käyttäytyneet? Tai onko ollut jotain muita oireita? Meillä varsinkin ensimmäisellä viikolla oli ilmavaivoja (jotka sotkee öitä) ja vieläkin vähän. Nyt kakkaa aiempaa harvemmin ja kakka on vähemmän löysää jos ei nyt ihan ummetusta.
 
Meidän tytöllä ei ihme kyllä ole ollut juuri mitään vatsavaivoja vaikka isoja annoksia menee!Pienempänä oli koko ajan ilmavaivoja.Nyt näyttäisi siltä että voidaan viimein jättää Cuplaton pois käytöstä.Jännitin myös tuota ummetusta koska äidinmaidolla tyttö kakkaili kerran kahdessa viikossa,mut ei oo ollut sitäkään ongelmaa.Luumua tai päärynää ollaan kyllä syötetty aika paljon.Neuvolatäti hötkyili kyllä ihan turhaan tota vauvan harvoin kakkaamista silloin kun oltiin pelkällä maidolla,käski antaa vettä ja mallasuutetta mitä taas apteekin täti vähän ihmetteli.Ei kyllä annettu kun ei tyttöä tuntunut kakkaamattomuus vaivaavan ja luulenkin nyt että käytti vain silloin ravintonsa niin tehokkaasti.Nyt kiinteiden myötä oonkin sit mäkin päässyt kakkavaipparallia elämään. :D
 
Me lopetettiin tuo cuplaton ja masuvaivoja ei oo näkyny. :)
Meillä kiinteiden aloitus aiheuttanut ummetusta, ja näyttää vähän siltä ettei tyttö osaa enää pinnistää kakkaa ilman apuja :/ pikku pökäleen aina vääntää, eilen sit tops puikolla kutitin vähän en siis työntänyt niin heti tuli isot kakat :/ toivottavasti tyttö oppii kakkimaan ilman apuja kunnolla.
 
Mä oon ihan vaan pyyhkinyt noilla kosteuspyyhkeillä vähän ylimääräistäkin jos oon huomannut että kakkailut on kesken,sekin laukaisee pökälerefleksin. :D
 
Meillä kiiinteitä aloitettiin maistamaan kun tyttö oli 3,5kk ja ihan pieniä määriä kerrallaan. Mut nyt menee kaikki mitä 4kk ikäiselle saa antaa niin tosi hyvin. Illalla ja aamulla saa aina velliä, vaikka neuvolassa sanottiin ettei velliä kannattas antaa vaan puuroa. Mut näin aluksi annan kyllä tuota velliä ja sit vaihdetaan puuroon.
 
mitähän kaikkia soseita noin pienelle vois antaa? me ollaan nyt maistettu peruna, porkkana, bataatti, parsakaali ja paria hedelmäpilttiä. tänään ois kesäkurpitsa vuorossa.
 
Meillä on noiden ja puuron lisäksi listalla palsternakka,luumu,päärynä ja omena.Valmiina soseena on odottamassa myskikurpitsa-peruna,Pirkalta löytyy sellainen luomuna.Varmaan piakkoin otetaan banaani ja avokado ainakin.
 
Noiden jo mainittujen lisäksi meillä on kukkakaali, se on ollut herkkua. Ja mango, se vasta hyvää onkin :smug:
 
Mä hankin nyt ekat lihasoseet ja ajattelin aloittaa ne aika pian kun kuitenkin maanantaina tulee se 5kk täyteen. Tyttö syö ihan hyvin kasvissoseita ja makeat maistuu tietysti hyvin. Ei ole kauheasti vatsavaivoja tullut, välillä vähän piereskelee. :) Puuroa ajattelin kokeilla tänään ekaa kertaa iltasella. Katotaan mitä tykkää.

Edelleen tytön kakka on tosi vihreetä ja tietysti kiinteämpää nyt kun saa muutakin ruokaa. Sai välillä Tuutia niin kakka oli selvästi keltaisempaa joten taidetaan ottaa Tuuti käyttöön.
 
Meillä on Tuuti puurokorvikkeena kun siinä on kätevämpi korkki ja säilyy avattuna 2vrk.Hyvä meille kun käytetään lähinnä vaan iltapuuroon.Mut nyt uskaltaa tarpeen tullen antaa muutenkin kun ei oo tullut masuvaivoja. :)
 
Meillä aloitettiin maistelu bataatilla toissapäivänä, kun kuulin, että bataatti ja mustikka aiheuttais vähiten ilmavaivoja. Täällä kun Disflatyl-tipat pitää olla yhä käytössä, kun masuvaivoja on pelkällä rintamaidollakin... Hirveen paljoa ei vielä ole mahaan asti sosetta mennyt ja välillä tulee ihan yökkäysrefleksi ja kädet huitoo vastaan (aika sotkuista puuhaa on). Mä vaan soseutin sauvasekoittimella keitetyn bataatin ja lisäsin vähän keitettyä vettä mukaan. Pakastin jääpalamuottiin.
Jännä kun meillekään ei neuvolassa ole puhuttu oikein mitään kiinteistä. 4kk käynnillä oli vaan puhetta hoitajan kanssa, ettei vielä tarvii muuta kuin rintamaitoa, kun on kasvanut niin hyvin. Ja lääkärin kanssa oli puhetta, että voi aloittaa antaa iltaisin kiinteitä, jos nukkuisi pidempiä kuin 2:n tunnin pätkiä... Mutta olis kyllä ollut kiva vähän kuulla, miten käytännössä kiinteiden maistelu kuuluis aloittaa...
 
Syysmorsian toivottavasti teillä kävisi kuten meillä että masuvaivat vähenee kiinteiden myötä!Mekin päästiin vasta nyt Cuplatonista eroon ja pelotti miten herkkävatsainen vauva on.Yllättäen kiinteistä ei ole kuitenkaan tullut juuri mitään vääntöä ihan ekojen soseiden jälkeen!Pieruttelee kyllä paljon mutta se ei tunnu enää vaivaavan.
 
Tuli yhtäkkiä mieleen onko kenelläkään tietoa missä vaiheessa kananmunaa voi kokeilla,meneekö samaan kategoriaan kuin lihat?
 
Samaan kategoriaan menee joo lihan kanssa ja kala samoiten. Kalassa nyt se ero tietysti että suositellaan annettavaksi vain 2-3 kertaa viikossa. Tuntuu että tuo kananmunan anto helpommin unohtuukin, mistä lie. Ehkä siitä ettei itse kovasti keitellä niitä ja sitten kun sitä ei voi pakastella valmiiksi..
 
Oletteko jo kuinka ahkerasti aloitelleet lihojen, kalojen ja/tai kananmunan antamista? Me aloitettiin puurot muutama päivä ennen 5kk päivää (pari viikkoa sitten) ja nyt mietin, että joko kohta tohtisin kokeilla lihojakin. Ainakin toistaiseksi näyttää maha kestävän ja sulattavan tuon puuron hyvin.
 
Takaisin
Top