Kiinteiden aloitus

Mie oon tehny ite soseet. Ainakin tiedän mitä lapselleni syötän. :D Kaupasta olen ostanu luumusoseen (Bonan, kun on sokeroimaton..) ja riisivellin. Puurohiutaleet on Myllyn parhaan, kun olen itsekin niistä aina tykännyt. Lisäksi asutaan sen verran pienellä paikkakunnalla, että täällä nyt ei kovin valtavat nuo valikoimat ole. :) Meillä ei ole tähän mennessä tullut kuin maissuvellistä kauheet ilmavaivat tytölle. Taitaa olla yhtä teräsvatsainen kuin isänsäkin. Lihaa ajattelin ruveta antamaan kunhan saadaan nyt tuo vatsantoiminta kunnolla kuntoon. Puuro meinaa vähän kovettaa.. Ja seuraavaksi meinasin ottaa kukkakaalia maisteluun. Onko kellä siitä kokemuksia?
 
Peruna-kukkakaali on meillä ainankin herrrkkua. Ja peruna-parsakaalikin. :)
 
Mä oon antanu tytölle banaanipuuroa ja kaurapuuroa. Kaurapuuroon laitan vähän hedelmäsosetta sekaan. Hyvin uppoaa. Vaikka tyttö syö illalla aika reilun satsin puuroa ja maitoakin sen 200ml niin silti yölläkin syö 200ml. Ja ilmeisesti ihan nälkäänsä koska syö kaiken ja jatkaa heti unia. Sitten koisattiinkin kolmesta aamuyhdeksään. :)
 
Meidän tyttö reagoi tuohon iltapuuroon hiukan omalaatuisesti.

Meillä on nukuttu jo pari kuukautisesta pääasiassa eheitä öitä 20-07, mutta puuron alotuksen jälkeenhän on alkanut heräillä aiemmin - noin viiden aikaan ja nyt olen alkanut tulla siihen tulokseen, että tytöllä on nälkä. Aiemmin maito ei öisin juuri maistunut, jos hän jostain syystä heräsi, mutta nyt menee helposti joku 160 ml. Tällä viikolla oli kolme iltaa, että hän ei suostunut puuroa juuri syömään ja ne yöt hän taas nukkui yli seitsemään ja eilen kun puuro maistui, piti aamuviielt tankata. En ymmärrä. Ja maitoa menee kyllä aina iltaisin joku 180 ml oli söi puuroa tai ei.

Tähän asti ollaan syöty veteen keitettyä kaurapuuroa, mikä maistuu hyvin, mutta ajattelin tänään kokeilla maitoon keitettyä riisipuuroa. josko se toimisi toisella tapaa.

Eihän tuo yksi yöherätys maata kaada, mutta harmittaa mennä ikään kuin taaksepäin.
 
Itu niin on! Ostin mukamas bataatti-kesäkurpitsaa testatakseni maistuuko purkkiruoka, kun nuo maut on meillä jo tuttuja. Noh, kotona sitten luin, että siinä on palsternakkaa! :eek: Luulis nyt, ettei vauvojen kohdalla tarttis leikkiä tämmösten asioiden kanssa..
 
Joo ja omenaa on tosi monessa kuten joku täällä kirjoittikin aiemmin!Hedelmäsoseita joissa on vain hedelmää löytyy muuten myös hillohyllystä,en oo vielä maistellut miten kirpsakoita ovat.

Me otettiin tänään ohra testiin ja ainakin maistui tosi hyvin iltapuurona.Kukkakaali ja hunajameloni odottelee jääkaapissa lähipäivien maistelua. :)
 
Muistaakseni hillohyllystä löytyy bonne - merkkisiä litran tetroja hedelmäsoseita, joissa on vaan hedelmää. Päärynä on hyvää ja makeaa, ruusunmarja tosi hapanta. Muita en oo itse maistanut.
 
Toi Bonne se juuri olikin mitä tarkoitin!Ostettiin persikkaa ja omenaa testiin.Arvelin että voi syödä itsekin vaikka jogurtin kaverina sitten.
 
Meillä oli Bonnen mangoa. Vauva tykkäs. Ja minäkin, mut ei sitä paljoo pystyny, tosi makeeta!
 
millasia lihoja vauvalle voi antaa? ei ihan vielä ajankohtasta (alotetaan puuro ensin, täs lähipäivinä) mut mietin jo etukäteen ku en tiiä yhtään :O

meil on käyny nyt vähän sillee et vauvalle ei kelpaa kasvissoseet. vaan pellkästään makeet hedelmät. mitenköhän sen sais syömään noita kasviksia?
 
Miiumiu, kannattaa ainakin katsoa, että kasvissose on tarpeeksi sileää. Meillä ainakin tökki aluksi kun oli vähän rakeisempaa kuin hedelmäsose. Niin, ja kun oon lukenut noita reseptejä, niin monissa on tehty esim. peruna-omena tai kukkakaali-omena sosetta, joten sitäkin voisi kokeilla.

Mää ajattelin aloittaa lihat kanalla, kun on mieto maultaa ja ainakin kuvittelen, että siitä saa helpoimmin hienoa mössöä. Sitten varmaan aloitataan nauta ja possu. Mutta miten nuo kalat menee? Mitä kaloja saa antaa? Ainakaan haukea ei saa paljoa antaa, mutta miten muut?
 
Me saatiin lahjaksi kirja Kotiruokaa vauvalle, jossa on ollu hirmu hyvin ohjeita. Siinä on sanottu, että vauvalle voi antaa sian- ja naudanlihan lisäksi kanaa, poroa, lammasta, hirveä tai myös muuta riistaa. Ja että kannattaa suosia vähärasvaista lihaa. Lisäks on sanottu, että kanaa/broileria suositellaan annettavaksi vain kahella tai kolmella aterialla viikossa.. :)
Mei tytölle on onneks hyvin maistunu kasvikset. Oon soseuttanu ne todella sileäks, ettei oo kökkäreitä. Ja hedelmä/marjasoseita oon antanu tosi vähän, etteivät ne menis etusijalle. Ootteko tehneet soseet veteen vai maitoon? Ite oon käyttäny vettä..
 
Tekah, mulla on sellainen MLL:n esite ruokailuista, jonka esikoisen aikaan sain ja siinä on että kalaksi sopii esim. Sei, lohi, kasvatettu kirjolohi, siika, muikku ja punakampela.

Enintään 1-2x kuussa voi antaa haukea, sisävesien isoa kuhaa, madetta ja ahventa sekä Itämeren silakkaa ja lohta .
 
siis joo, nyt annoin kaupan perunaporkkanasosetta ja sehän maistui! eli vika oli mun tekemissä (ei niin sileissä) soseissa.
 
Millä oot miiumiu tehny soseet? Ite oon ihan sauvasekottimella survonu ja ihan sileetä tulee.
 
Mää ostin, Hilpertti, sen saman kirjan, kun kaipasin neuvoja vauvan ruuanlaittoon. On kyllä kiva perusteos! Oon lukenut vasta oheita läpi, vielä en ole tehnyt ruokia niiden ohjeiden mukaan.
 
Kyllä mullakin aina jää porkkasose hieman rakeisemmaksi kuin kaupan,se kyllä silti kelpaa vauvalle kun on porkkanakin aika makeaa.Perunan kanssa tuntuu vaikuttavan hirveästi myös perunan laatu.Mä yhdistän usein porkkanan ja luumun jos on tarvetta helpottaa vauvan masun toimintaa. :) Teen soseet veteen mut saatan valmiiseen lisätä maitoa kun otan pakkasesta,en kyllä erikseen enää sitä varten jaksa pumppailla.Ja öljyä lisään kasvissoseisiin nyt.
 
Voisikohan kasvissoseita paseerata? Eli soseuttamisen jälkeen painella vielä siivilän läpi? Sillä konstilla pääsee ainakin eroon vadelman siemenistä.
 
Meille neuvottiin neuvolassa että uutta ruoka-ainetta aina 5-7 päivää että näkee onko allergiaoireita. Mutta miten lihojen kanssa pitäisi toimia? Kalaa nyt ei ainakaan saisi syödä kuin 2-3 kertaa viikossa eikä ilmeisesti kanaakaan. Eli eihän niitä voi antaa silloin viittä kertaa peräkkäisinä päivinä... Ei ihan vielä ajankohtainen, kun eilen maistettiin puuroa ekan kerran, mutta kohta on.
 
Takaisin
Top