Kiinteiden aloitus

Oho!
Meillä on perhekahvilassa aina riisikakkuja lapsille. Toisaalta nykyään tuntuu, että kaikki ruoka on jotenkin vaarallista jos riittävästi tutkitaan... :/
 
Niinpä kaikesta löytyy jostain näkökulmasta jotain huonoa..Mä oon ottanut sen linjan että mahdollisimman monipuolisesti kun syö ja kohtuudella niitä epäterveellisempiä niin eiköhän homma pysy suunnilleen tasapainossa.Ja mahdollisimman hyvin sesongit huomioiden ja kotimaista tai luomua silloin kun saatavilla on.Lapsen myötä on kyllä alkanut kiinnittää entistä enemmän ruokien sisällysluetteloihin huomiota ja tajunnut että aika monen puolivalmiin ruuan kohdalla maksaa kyllä ihan muusta kuin mikä tuotteen nimi on.Mut jollain ne halpuutukset on mahdollistettava,vaikka sitten vedellä ja intialaisella kasvikuidulla (mitä sekin edes on,löytyi maustamattoman suomalaisen kanasuikaleen ainesosista...).Mut ei ne eineksetkään tapa jos välillä niillä arkea helpottaa.
 
Täälläkin alkoi yhtäkkiä sujua tavallisesta mukista juominen itse!Läikkymistä toki tapahtuu mut kyllä tota voi jo juomiseksi kutsua.Asiaa varmaan auttoi että saatiin pieniä matalia muovimukeja jotka sopii hyvin pieniin käsiin.

Lusikalla syöminen itse sujuu jo hyvin jos lusikan täyttää valmiiksi,mutta ei vielä osaa itse ottaa ruokaa.Taputtelee vaan sitä lusikalla tai ojentaa mulle tai iskälle täytettäväksi.Mut eikös tarhassa sit opita kaikki tällaset taidot viimeistään.. :D
 
Osaisiko joku vinkata jotain vähäsuolaista juustoa, joka maistuisi nappulallekin? Olen vasta nyt alkanut antaa leivän päällä juustoa ihan kokeilumielessä. Hyvin maistuu, mutta tuossa omassa arkijuustossa on yli 2% suolaa -- eipä taida hyvää tehdä itsellekään.
 
Meillä on ruokailu ottanut takapakkia, siirryin soseesta sormiruokiin joku 2 kk sitten ja ihan selvästi se lisäsi taaperon minä itte-asennetta! Söi aluksi ihan hienosti itse, mitä nyt paljon vähemmän kuin soseiden aikaan.. Mutta nyt syöminen on yhtä pelleilyä, teen kauhealla vaivalla pöperöä vaaville ja hän vain pudistelee päätään kun yritän tarjota. Ja siis ei syö itsekään sen paremmin, joskus suuhun eksyy muutama suupala, joita hetken jauhaa mutta lopuksi "pulauttaa" kaiken ulos. Kyllä mahaan asti menee jotain, mutta onnettoman vähän.. Onhan tämä vain ohimenevä vaihe??

Puuroa ja hedelmiä söisi vaikka kuinka paljon!! Ja raejuustoa.
 
Meillä oli kans ruokalakkoilua kuukausi sitten. Silloin meni vain puuroa, hedelmiä ja raejuustoa, aivan kuten teillä Maaria1 nyt. Se on ohimenevää, nou panik. Meillä on ruettu taas syömään ihan ok. Välillä tarvitaan vähän maanittelua, "missä lamppu, missä kello, missä äiti, missä koira" -leikki auttaa kans. Nyt neiti juo piimää mahdottomia määriä samalla kun syödään. Jotain uuttakin oon saanu uppoamaan, kun itse syön samaa ruokaa samaan aikaan :)
 
meillä ei kiinnosta sormiruoat yhtään, kun nyt harjotellaan lusikan käyttöä. tökkii ja sekoittelee ruokaa, välillä muistaa nuolaista lusikkaa. jos siis malttaa hetken istua kiipeämättä pöydälle.
muutenkin kelpaa lähinnä riisi+keiton liemi. tosi ravintorikasta.
 
Meillä tuntuu siirtyminen purkkiruuista kotoisaan ottavan kyllä reilusti aikaa. Tietysti maut on erilaiset ja koostumus eli eipä tässä kiirekään, mutta tuntuu vaan että kotiruuasta useimmin on menemättä paljon mitään kuin että kunnolla söisi. Ja äkkiä mutustelee kaiken suusta uloskin vaikka sormiruokana maistelisi. Nyt tietysti flunssakin ottaa veronsa. Juustoasiaan en osaa sanoa vinkkiä kyllä, maistella oon antanut vähän sitä mitä on ollut ja välillä syö leivän rasvan kera ja useimmin ilman. Meillä on leivän rakastaja täällä :)
 
Meillä oli myös tuollainen huonon syömisen aika. Se meni ohi ja suusta pilkisti kaksi uutta hammasta. :)

Nykyään syöminen menee hyvin niin,että poika aloittaa itse lusikalla ja sormin. Sitten kun hän väsyy, annan hänelle jonkun lehden luettavaksi ja syötän loput ruoasta. Lukeminen on pojan lempi puuhaa. Ollaan syöty samaa ruokaa elokuusta asti, kun huomasin, että poika on paljon kiinnostuneempi mun lautasesta kuin omastaan. Siirtyminen meni tosi helposti, vähän kuin itsestään.

Meillä on juustona Valion Salaneuvos 17%. Siinä on suolaa muistaakseni 1,6%. Ei varmasti paras mahdollinen, mutta toimii meillä.
 
Meilläkin sujui siirtymä samaan ruokaan tosi helposti,mutta meidän suursyömärillä on aina kyllä ollutkin ruokahalu kohdillaan ja sormiruokailun kautta oli jo vähän tottunutkin syömään samoja ainesosia.Ei tuu kyllä muuta vähäsuolaista juustoa mieleen kuin se raejuusto ja varmaan mozzarella.Ei olla enää suolapitoisuuksia seurailtu muuten mutta ruokaan en lisää suolaa tai käytä mausteseoksia joissa sitä on.

Yksi ilta neiti veti ihan huumassa läjän oliiveja mun noutosalaatista,ei ite voida sietää niitä mut hyvä jos ei ennakkoluulot periydy ja löytyi nyt sit jätemylly noillekin. :D
 
Ei mene meilläkään samojen ruokien syöminen kuin Strömsössä: välillä ei syö mitään ja jatkuvaa tissittelyä välttääkseni annan joskus vielä sosetta silloin. Välillä tuntuu että poika eläisi ihan mielellään pelkällä maidolla vieläkin -- vieroitusmotivaatiota odotellessa... Sormin menee joskus jotain mutta lusikkaa käytetään lähinnä lautasen rummuttamiseen ja ruuan tökkimiseen. Melkein kaikkea uutta maistaa kyllä mielellään mutta siihen se sitten melkein kaiken kohdalla jääkin. Kurkku on ainoa mitä menee aina ainakin jonkin verran, ja siitä nyt ei hirveästi ravitsemuksellista iloa ole...
 
Hyvä termi syyskuinen toi vieroitusmotivaatio :joyful: täälläkin kipeenä veteli semmoiset yösyömingit himolla että ajattelin irrottaako ennen aamua otetta...
 
Mä odottelen taas mielenkiinnolla ensi yötä, kun tänään ei ole uponnut mikään kiinteä. Hampaita varmaan tulossa niin kuin jo ties kuinka pitkään, mutta meillä kyllä pistivät rokotuksetkin elämää sekaisin: kiukkua ensimmäisenä iltana ja ihottumaa myös eka illasta alkaen eikä ole hellittänyt rasvauksesta huolimatta vieläkään kokonaan. Ja huomenna vasta tulee se 7 päivää täyteen, milloin piti pelätä MPR:n jälkioireita(?)... Toivottavasti ei nyt mitään toista kierrosta saada enää!
 
Toivotaan näin syyskuinen! Hassua taas sekin että meidän terkka ei puolestaan noista viikon päästä mahdollisista murheista yhtään mitään maininnutkaan, totesi vain että jos kolmen päivän päästä jotain tulee, on se jo muuta kuin rokotteesta. ?..
 
Sinitiitu annettiinko teillekin kuitenkin jo myös mpr rokote?Ilmeisesti joillain se on vasta myöhemmällä neuvolakerralla.
 
Annettiin joo, eipä onneksi tullut mitään kummempia kuin vähän ärtyisyyttä.
 
Onko kotiruokia joista lapsenne erityisesti jo tykkäävät? Täällä kun tuntuu olevan vastaan vähän kaikkea tavallista ruokaa... hedelmät , leipä, menee parhaiten mutta pastat ja rakettispagetitkin päätyvät enimmäkseen lattialle, perunat ja sileä kastikekin jäi yhteen lusikalliseen :sad001
 
Olen tehnyt vaikka mitä pikkuiselle, mutta mummon lasagnea hän rakastaa! Sitä söi monta päivää putkeen.. Ei maistu mamman pöperöt :/
 
Mä tein tänään toiveikkaana lihapullia ja porkkanalettuja tarjolle, mutta tyyppi ei vilkaissut niihin päinkään saati maistanut, kun elämä yleisesti kiukutti. Ei mennyt kyllä herkkusosekaan, niin että ehkä tarjoan noita huomenna uudestaan... Ainoat kotiruuat, joita poika söisi ilmeisesti määrättömiin, ovat porkkana-linssikeitto ja kesäkurpitsakeitto. Samoin risottoa syö samanlaisina klöntteinä kuin puuroa, mutta joukossa olevat satunnaiset kananpalat karsii pois.

Hetkeksi voi huokaista viime viikkojen ilta- ja aamupala-ahdistuksen sijaan: eilen ja tänään poika on vedellyt aamuin illoin Talk-muruja kourakaupalla ja siihen päälle vielä puuroa persikkasoseen kanssa, käsin. Aivan ilmeisesti lusikka on tällä hetkellä erittäin epä-pop.
 
Takaisin
Top