Kiinteiden aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
me sitten päätettiin eilen aloittaa maistelut bataattisoseella, vaikka neuvolassa nyt olikin hypännyt paino ihan reilusti toiselle käyrälle asti ja sinänsä ei tarvetta olisi. Hyvinhän tuo tuntui maistuvan ja olisi ehkä enemmänkin mennyt. Jotenkin hassua kun ei oikein mitään kummempaa ohjeistusta saatu noihin kiinteisiin, paitsi tuo ohjevihkonen o_O no mutta ehkä me osataan... mitäs oireita niistä voi tulla tai mitä oireita pitäs seurata? olisko teillä jotain nettisivua vinkata mistä löytys hyvin tietoa tästä kiinteiden alottamisesta? :)

Sitä nyt ainakin sanotaan, että jos vähän suun ympärys tai posket punoittaa alkuun pari päivää, ettei heti tarvii allergiaa epäillä. Ja vatsa voi mennä tukkoon kait aika helposti esim. perunasta. Yleisimpiä allergiaa aiheuttavia on maito, kananmuna ja viljat. Jos ottaa rauhalliseen tahtiin uusia aineita, niin on helpompi miettiä, mikä aiheuttaa oireita, jos jotain tulee. Paraskin neuvoja täällä ekan lapsen kanssa, joka ei vielä ole aloittanut kiinteitä, heh. Mutta korviketta tosiaan yritettiin ja tuli selkeät iho-oireet..nyt odotellaan neuvolalääkäriä ja tarkoitus kokeilla nannin ha-versiota vielä sitä ennen. Onneksi pystyin palaamaan täysimetykseen, kun imetyskipu hieman helpotti.

No juu.. Meillä poitssu sitten nukkui ma-ti yönäkin upeat 4h putkeen, mutta siihen se sitten tyssäsikin. Seuraavana yönä 1-2h välein pystyssä ja sitä seuraavana yönä piti jo huutokonserttiakin yöllä. o_O Mutta epäiltiin jälkikäteen josko päivä ilman kakkaa olisi aiheuttanut näillä syömämäärillä yöllä vatsankivistystä. Mene ja tiedä,mutta kyllä oli aamulla väsynyt ja pettynytkin olo. Niin kun olen toivonut kiinteiden rupeavan auttamaan nukkumisissa, mutta eivät taida tosiaankaan mikään ihmelääke siihen olla. :sad001 Koputan puuta, mutta viimeyö onneksi taas hieman paremmin ja eilen nukkui taas päivälläkin 4h putkeen. Taisi väsyttää edellisen yön jäljiltä.

Käytännön kysymys.. Kun ainakin meidän pieni ihminen syö noita mössöjä vielä aikamoisella hartaudella, niin ruokailun loppua kohti alkaa ruoka olla aikast viileää. Kyllä poju sen viileänäkin syö, mutta onko muilla sama "ongelma" ja hyviä vinkkejä ruuan lämpimänä pitämiseen. :wink Tietysti jjos ruoka olisi purkissa voisi kokeilla pitää purkkia vaikka vesihauteessa, mutta kun olen itse tehnyt,niin se on yleensä syötäessä kahvitassilla.

Kyfi86, ei mekään mitään ihmeempiä ohjeistuksia vihkosen lisäksi saatu. Vähän oli vain määristä puhetta ja siitä millaisella tahdilla uusia makuja kannattaa kokeilla. Mutta eiköhän tämä tästä ja käytäntö opettaa. :wink

Enpä ole keksinyt miten saisi lämpimänä pidettyä mutta meneehän nuo näköjään kylmempänäkin:grin Meillä tällä hetkellä syödään bataattisosetta ja banaani-luumu sosetta suurella antaumuksella. Vielä olen itse nuo ruuat tehnyt, tosin eilen meinasin valmista luumusosetta ostaa muttei sitten pelkästään sitä silmiin osunutkaan o_O Eipä sillä, eihän tuo nyt iso homma ole ollut itsekin tehdä:)

Me varmaan aloitetaan marja- ja hedelmäsoseet ens kuussa. Vielä ollaan vain kasvissoseita syöty että ei innostu vain makeista :D

Pulauttelua on yhä runsaasti mutta jospa se pian helpottaa... =)

Me alotettiin maistelemaan kiinteitä pari viikkoa sitten bataatilla. No, eka päivänä suu aukes suht hyvin mut seuraavina ei. Perunan yrjös samantien. Sitten lähettiin reissuun viikoksi niin ostin perunaporkkana pilttiä. Eipä oikein maistunu sekään. Hirveenä saa houkutella avaamaan se suu. Sit ajattelin että kokeillaas hedelmää ja annoin päärynää. No kappas jopas aukee suu ja tykätään hirmuisen paljon. Annoin siellä reissussa siis pari päivää päärynää, sit mustikkaa (siel kaupassa ei ollu muuta) ja nyt pari päivää banaania ja nam nam ku on hyvää ja eilen aukes suu jo bataatillekin :)
Oon pitäny annokset tosi pienenä, semmoset 5tl ehkä per kerta kun syödään.
Onkos teillä säännölliset kellonajat noille ruokailuille? Ekoina kertoina annoin iltasella 18 aikoihin ja sit reissussa muutin sillee et aamup vähäsen ja sit illalla taas vähäsen. Eilen teinki sit niin et aamulla n.10 aikaan banaania ja sit bataattia klo 17. Mietin et pitäiskö olla just kellon tarkkaan noi ruokailut. .. Mietin ihan samaa et mitenkä sitä ruokaa pitäs lämpösenä ku ehtiihän se siinä jäähtyä.
Huvittaa tuo syönti touhu ku tänä aamuna sen banaanin kanssa ku suu aukee niin hienosti kun lusikka lähestyy ja just kun oon saanu lusikan suuaukon lähelle niin nyrkki työntyy yhtäaikaa suuhun :D Melko sottasta touhua ;)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Kieltämättä on kyllä tuo ruokailu melkosen sottasta puuhaa :grin ei meillä niin säännöllisiä aikoja ole mutta aamusta yleensä syödään banaania/luumua sen verran minkä haluaa, sitten puolenpäivän maissa bataattia ja illemmalla sitten vielä jos sattuu maistumaan... meillä on onneksi jonkin verran vähentynyt tuo puklailu noiden kiinteiden aloituksen jälkeen, tiedä sitten johtuuko niistä vai kehittyykö vain suolisto mutta näillä jatketaan kun tyttökin tuntuu tykkäävän ja yötkin on nukkunu paremmin (sormet ristiin kun tän sanon :p) pitää nyt kattoa maisteltasko kohta jotain porkkanaa tai parsakaalia kun ei mitään oireita ole ainakaan vielä tullut noista muista :)

Onko ollut kenelläkään vielä vaikutusta vatsan toimintaan? Meillä kakkaa yleensä vähintään joka toinen päivä. Eilen oli jo kolmas päivä ilman kakkaa.. Oon antanut vaan bataattia, mutta sitte illalla piti vähän antaa luumusosetta.. Katotaan miten kehittyy.. Jotenki tuntuu että onkohan ollu vähän tuskanen poju vatsan kanssa, kun tuntuu että hieman itkunen ollu mut pari päivää :/

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meidänkin tyty oli pari päivää itkuinen mutta en sitten osannut yhdistää mihinkään ruokaan sitä. En tiedä olisinko itse syönyt jotain sopimatonta joka sitten maidossa vaikutti pienen vatsaan.

Alussa meilläkin kakkasi päivittäin mutta nyt kiinteiden alettua saattaa olla sen 2-3 pv ettei tule kakkaa. Yleensä 3 päivän yönä viimeistään on törähtänyt x) Jos vatsa tuntuu päältä kokeiltaessa kovalta ja piukealta niin silloin meillä ainakin on vatsa se mikä aiheuttaa itkeskelyä. Silloin on tehty hieman kakkajumppaa =)

Jee tänää se kakka tuli! Miten voikaan olla ilonen toisen tuotoksesta :D liekkö se luumusose sit autto jota annettiin eilen illalla ja tänään aamulla.. Pitää nyt testata kun vaihtaa maistelun porkkanaan, että syöttäisi päivittäin pikkusen sitä luumua että auttaisiko vatsan toimintaan :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mie oon tehnyt kaikki mössöt toistaiseksi ite. Mustikat ja banaanit mössään omineen "velliksi" ja perunaan, porkkanaan ja bataattiin lisään korviketta löysennykseksi. :)

Meillä ei ole kiinteitä ruokailuaikoja vaan mennään pojan nukkumisten, vireystilan ja meidän ruokailuiden kanssa lutvien. Aamulla poika syö perunaa ja porkkanaa tai bataattia soseena samalla kun syön itse aamupalaa ja "jälkkäriksi" hän saa muussattuja mustikoita tai kohta myös vadelmia. Päivällä hän syö päikkäreidensä jälkeen tai hieman myöhemmin samalla kun me syömme. Taas juuresmössöä ja jälkkäriksi banaania. Illalla hän saa vielä peruna-mustikka mössöä hieman ja velliä kyytipojaksi. :p Yleensä hyvin uppoaa juuresmössötkin, mutta jos on väsynyt tai liian nälkäinen menee touhu huutamiseksi jolloin syötän ensin vaikka maitoa pahimpaan nälkään ja mössöt vähän myöhemmin. Huomaa myös,että kun alkaa tulla täyteen ja ruoka ei enää uppoa, niin kummasti makeat marjat ja hedelmät mahtuvat silti vielä jälkipalaksi. Oma mahansa pää ja jälkiruuille jo tuossa iässä... :grin

Ainakin meidän mussukalla on kakat kyllä muuttuneet ja paljon kiinteiden aloituksen jälkeen. Aluksi kakkaa tuli harvemmin,mutta nyt suorastaan pökäleitä 1-3krt/pvä. Välillä näyttää ja kuulostaakin siltä,että aika pusertaminen niiden tekemisessä... :rolleyes:

Meillä on nyt selkeästi huomannut puklailun vähentyneen eli kait siihen vain tarvittiin riittävä määrä kiinteitä/päivä. Yöuniin ruuilla ei vieläkään ole ollut kummoista vaikutusta. Tosin olen alkanut epäilemään josko osa heräilyistä menisi ihan vain opitun rytmin piikkiin kun poika haluaa rinnalle,mutta ei sitten välttämättä kuitenkaan syö kovin paljon. Pelkkä tutti ei kuitenkaan tunnu kelpaavan, mutta ehkä sitä on vain ruvettava tuputtamaan jos haluaa unipätkiä pidentää. :confused:

meillä on nyt muuttunut kakat hieman kiinteämpään muotoon...jos nyt kuvailemaan lähdetään niin sellasta sosemaista tehdään tällä hetkellä :grin ja edelleen tulee ainakin ne 4 kakat päivään. vissiin tytöllä suoraputki:p nyt ostin sitten yhden rusunmarja-vadelma ruokapurkin valmiina. Onko Lotella millaisia mustikoita? tai siis kun itselläkin olisi kyllä mustikoita pakkasessa mutten tiedä voiko niistä oikein tehdä tytölle kun on niihin sokeria vähän laitettu...o_O

kyfi86: Oon antannu itekerättyjä pakastettuja mustikoita. Vähän meilläkin on niissä sokeria päällä,mutta ei paljoa ja olen yrittänyt olla ottamatta ihan niitä päällimmäisiä ja sokerisimpia. Eipä kait se niin vaarallista jos siellä nyt hitunen on sokeria mukaan eksynyt. Toivottavasti. :rolleyes:

niin eipä kai se vaarallista ole ja onhan niissä kaupan purkeissakin hedelmäsokeria :) pitää iteki varmaan jossain vaiheessa mustikoita kaivella, tosin pitää sit ehkä vähentää banaania tai lisätä luumua ettei liian tiukalle maha mene :grin

tuntuu kyllä vähän hassulta kun ei "suositella" tuota sokeria nyt esimerkiks ja sitten kuitenkin sitä lisätään noihin lasten ruokiin:rolleyes: noh mutta suosituksiahan ne vaan on :)

Aika harvassa hedelmäsoseessa on lisättyä sokeria (jugrttisössöt pois lukien), joten helposti voi valita pois:) En mikään sokerinatsi sillä tavalla ole, mutta ihan mini-ihmiselle en sitä turhaan haluaisi antaa jos vaihtoehtoja on. Ellei muuten niin sen takia ettei tottuisi siihen eikä sitten enää söisi "normiruokaa".

Takaisin