Kiinteiden aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kyfi86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
höh pöh... meille ei ees antanu kiinteiden alotus oppaita 3kk neuvolassao_O alkaa nuo vellit sun muut tukusammat kiinnostamaan pikkuhiljaa ni ei jatkuvasti tartteis tissi suussa olla:rolleyes:

Meillä oli tänään 4kk lääkäri neuvola. Juteltiin soseiden aloittamisesta ja päädyttiin siihen et mennään vielä pelkällä imetyksellä. Poika kasvaa hyvin tasaisesti käyrällä. Eikä tuo nälkäänsä ole valitellut eikä roiku tissillä ;) Yöunetkin on 6-8h ja päikkärit kestää sen 3-5h :)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

On kyllä niin eri ohjeita kaikille. Meillä neuvolassa sanottiin, että perunalla ei kannata aloittaa, kun aiheuttaa herkästi mahavaivoja. Ja samaa sanoivat kaksi 4 lapsen äitiä, että ekan lapsen jälkeen eivät enää perunalla aloita. Meillä vielä aikaa kiinteiden aloittamiseen, vaikka 4kk ajattelin hiljalleen aloittaa.

Me aloitettii maissi vellillä ja maissi soseella, sit tuli riisi velli ja porkkana sose, nyt on käytössä noitten lisäks hedelmäsoseet ja banaani-mustikka- riisivelli mikä on pojan suurta herkkua. Aamusin hän syö myös laimeeta riisipuuroa :-)
rohkeesti vaan kokeilemaan.

Pikkuinen on pian popsinut perunasosetta 2 vko :) Otettiin vähänä mukaan porkkana tuohon rinnalle (mummolassa oli tarjolla perunaporkkanasosetta ja pieni tykästyi makuun) ja hyvin on mennyt :D Vieläkin annokset on tosi minimaalisia mutta mikäpä kiire tässä on... ^^

mä alotin joku viikko taaksepäin maissivellillä ja siitä lapsi tykkää kauheasti! Kun tuli se 4kk täyteen niin aloitettiin bataatilla joka ei maistunut aluksi ja vaihdoin muutaman päivän kokeilun jälkeen höyrytettyyn kukkakaalisoseeseen joka olikin herrrkkua, nyt otettiin sitten uudelleen kokeiluun bataatti ja uppoaa hienosti :)

ootteko tehneet itse vai ostaneet valmiita soseita muuten? mä kokeilin vellinkin tehdä itse jauheesta mutta se kokkaroituu lämmittäessä tosi helposti joten pitää koklata varmaan maizenavelliä.. bataatin keitin vaan ja pakastin ja sitten kukkakaalin höyrytin ettei häviä pehmeeksi keitettäessä puolet veteen :D tänään maisteltiin riisiä ensimmäisen kerran kun tein riisihiutaleista puuron ihan vaan nähdäkseni miten reagoi riisiin.. hyvää se ilmeisesti ainakin oli :D

Kyllä se velli kannattaa jos haluaa paremmat yöunet ;D meillä menee velli iltaisin ja päivisin 2x 2prk sosetta ja maitoa sitten välissä :) joskin tuo maidon syönti on aika hankalaa kun joka kerta itkuhuutoa eikä oikein tiedä syytä. Sen takiahan aloitin sitte niitä soseitakin antamaan jo 2kk iästä lähtien :)

Meillä on ainaki hampaitten tulo vaikuttanu niin että maito ei oikee maistu pelkkänä ravintona, raivolla järsii pullon tuttia. Sen takia myös osittain soseet ja vellit. Ja sen takia että ois paremmat yöunet...
poitsu tykkää kovasti riisipuurosta :) ja päärynä sosetta sekaan

Pari viikkoa vielä jos malttaisi odottaa, sitten napsahtaa Pilttipurkin kansi (tai ok, varmaan keitän ekat satsit itse, mutta saitte kiinni)... Tuntuu todella hassulta että nämä pienokaiset jotka hetki sitten olivat viivoja testitikussa, suttuisia ultrakuvia, laskettuja raskausviikkoja ja vastasyntyneitä ruttunaamoja nyt jo popsivat vellejä ja soseita minkä kerkeävät.

Hui kauhistus, aika todellakin rientää! Ja minä olen niin hirmuisen onnellinen lapsukaisistani juuri nyt<3

Mä en oo oikein osannu sanoo et oisko toiselle kohta hampaita tulossa kun ei ikenissä sillai mitään tunnu mutta kuolaa tulee kun berhandilaisella ja hirveästi puree sormia ja nyrkkiä o_O ota nyt sit selvää :grin

Millä tahdilla te isonnatte/isonnitte annoksia ja miten nopsaan otitte uusia ruokia käyttöön? :) Meillä on nyt parisen viikkoa syöty pieniä perunaporkkanasoseannoksia (taitaa annos nyt olla ½ tl/pv...) Voisi varmaan isontaa annosta / ottaa jotain uutta ruokavalioon mukaan ^^ Taidan olla ylivarovainen kiinteiden antaja :D

Meillä aloitettiin tl määrällä ja lisättiin joka toinen päivä tl lisää. Eli aika nopsaa Se purkillinen kerralla tuli täyteen, ja makuja otettiin pari uutta / viikko mukaan.

Hupsis... Tänään laittaessani päärynä-mangoBonaa isoveljen puuroon, niin purkin pohjalle jäi hitusen. Vauva olikin siellä sopivasti keinusitterissä vieressä, joten hetken mielijohteesta otin lusikan ja annoin vajaan puolen teelusikallisen tytölle. Hieman oli ihmeissään, muttei sen kummemmin reagoinut.

Oho. No, pieni varaslähtö, parin viikon päästä ruvetaan kokeilemaan bataattia:)

Kamerakin sattui käteen, video suuresta tapahtumasta löytyy täältä jos joku haluaa kurkata:)

http://www.youtube.com/watch?v=smzDJpDKnFE&feature=youtu.be

Muokattu viimeksi:
Meille anto neuvolasta ohjeistuksen,että 1vko/uusi ruoka jotta ehtii nähdä tuleeko oireita. Mutta luulen kyllä,että kunhan nyt vähän vauhtiin päästään, niin hieman tiheemmin maistellaan uutuuksia. :wink Ottaa sitten aikanaan sellaset ruuat hitaammalla tahdilla,jotka yleisesti ottaen monille aiheuttavat oireita. Kuten itselleni aikanaan mm.mansikka, tomaatti ja kananmuna. Nykyään eivät onneksi enää oirehdita.

Nyt on poika vajaan 2vkoa syönyt perunaa ja tämän viikon lisäksi porkkanaa. Aloitettiin 1tl/pvä ja varmaan eka puol viikkoa sillä mentiin,ennenkö annosta lisättiin. Nyt saa ehkä,öö.. n. 1-1.5rkl perunaa ja n.1tl porkkanaa lisäksi. Olen kyllä pohtinut,että josko nyt uskaltaisi vähän reippaammin lisätä annosta kun ensimaistelut on tehty. Saisi uusisita ruuista sitten paremmin hyötyjäkin irti. Toivottavasti. Ei nimittäin ainakaan vielä ole parantanut yöunia yhtään. :rolleyes: Ja jospa vaikka sitä maissivelliä ottaisi kokeiluun seuraavaksi ja tekisi siitä iltapalan. :)

Joku kyseli teettekö soseet itse vaiko kaupasta. Ainakin toistaiseksi teen itse, kun menee niin näppärästi muun ruuanlaiton ohessa. Mutta kun makuja tulee lisää ja ruokailumäärä kasvaa, niin ruvetaan varmasti ostamaan valmiita mössöjä kaupastakin. :)

Meillä on annettu alusta asti se n.1/5prk ja lopuksi maitoa päälle :) nyt menee se pari piltti prk päivässä ja maitoa perään :) ei mitään ongelmia ollut :)

Me alotetaan nyt kiinteällä "tehoruokinta". :wink Kasvu pojalla hieman hidastunut kokonaisuudessaan ja lääkäri ei ollut oikeen tyytyväinen yöllisiin 2h välein heräilyihin. Totesi vain,että eihän kukaan sellaista mahdottoman pitkään jaksa.... :grin Tottahan tuokin, mutta onneksi sentään saan nukuttua syöttäessä. Oli kyllä eläytyvä lääkäri. :grin

Anto meillekkin ohjeeksi,että bonapurkin koosta näkee paljonko suunnilleen syövät. :p Aletaan myös antaa kiinteätä 2-3krt/pvä. Ja eilen kotimatkalla haettiin myös maissivelliä kaupasta. Illalla annettiin sitäkin eka satsi. Tosin vain 50ml nyt alkuun,jotta näkee tuleeko vatsaoireita. Tänään on jo ensimmäinen perunasatsi syöty ja maidot päälle. Nyt poika on tyytyväisenä päiväunilla. :Heartred

Meidän pienelle ei maistu maissivelli olleskaan. Aika jännä kun taas maissisose uppoaa x) Ei kyllä oikein välitä noista tuttipulloista enää... Onkin helppo sitten aikanaan siirtyä nokkamukeihin yms.Toivottavasti ^^

Nyt meillä on käyty läpi perunaa, porkkanaa ja maissia. Tällä viikolla voisi ottaa kokeiluun tuollaisen valmiin bataatti-kesäkurpitsasoseen ja katsoa että voiko sitä syödä.

Me ollaan ajateltu aloittaa bataatilla, mutta ensteks pitäis vissiin saada joku korvike sopimaan ilman oireita. Muuten aika vaikea tietää, että mistä mahdolliset ihottumat johtuisi. Toivottavasti ei ole maitoallergia pojalla, muuten mun aamiaismurot jää aika vähiin imetyksen ajaksi. Onko teillä muilla korvikkeista tai muusta syömisestä tullut näppyjä tai punaisia läikkiä?

En osaa ainakaan sanoa,että ruuista olisi nyt enemmän punoittanut tms. Neuvolassa tosin sanoivat,että uudet ruuat saattavat "räjäyttää" punoituksen päälle päiväksi tai pariksi, mutta ei kuulemma kannata välittää, pitäisi tasoittua muutamassa päivässä kun tottuu uuteen ruokaan. Äidinmaidon hormonithan aiheuttavat näppyjä pienenä, mutta ainakin meillä on niitä tullut aina välillä naamaan vieläkin. Olen miettinyt voiko minipillereiden hormonit liittyä siihen vai onko kehossa muuten vain jotain hormoneja ajoittain selkeästi enemmän. o_O

Meillä maisteltu nyt perunaa, porkkanaa, maissivelliä ja tänään sai ensimmäisen kerran bataattia. Tuntuu,että bataatti uppoaa paremmin kuin porkkana vaikka ne ovat molemmat hieman makeita perunaan verrattuna. :p Maissivelli uppoaa myös ihan hyvin, mutta parina ekana iltana aiheutti alkuyöstä pientä röyhtäilyn tarvetta.

Yöuniin ei ainakaan vielä ole ollut radikaalia vaikutusta. Tosin viimeaikoina poika ei ole harrastanut sellaista sätkimistä yöllä kuin aiemmin. Sinällään siis rauhoittunut. :wink Tänään kuitenkin nukkui pitkästä aikaa päivällä 4.5h putkeen eikä kahdessa pätkässä kuten viimeaikoina muuten. Vielä kun saisi tuollaiset pätkät siirrettyä yöhönkin! :grin

Takaisin