Kiinteät

Meillä ei ole juotu korviketta enää noin kuukauteen, vaan tavallisella maidolla on menty. Sitä menee todella vähän. En tiedä tietysti tarkkaa määrää, hoidossa kuulemma juo ihan ok mutta ei mitenkään paljon ja kotona tuppaa menemään vain muutama hörppy per ruokailu. En tiedä johtuuko mukista vai mistä, mutta poika ei jotenkin "innostu" maidosta enää. Unimaidot kun on jätetty pois, niin sellaisenaan maidon määrä on aika vähäinen. Juttelin tästä neuvolassa, kun pelkäsin ettei lapsi saa tarpeeksi nestettä, mutta kuulemma jos pissaa tulee normaaliin tapaan niin ei ole sen puoleen hätää. Ollaan yritetty antaa muita maitotuotteita sen verran että saisi riittävästi kalsiumia ynnä muita. Ehkäpä se maito alkaa maistua taas hetken päästä.

Meillä on menty tissimaidolla, joten vaikea sanoa menekistä. Nyt on ruvettu antamaan myös lehmänmaitoa ruokajuomaksi osalla ruokailuista, kun olen vähentänyt imetystä. Tuntuu, että meilläkin menee tosi pieniä määriä, poika ei mitenkään sylje lehmänmaitoon mutta ei hän sitä kovin montaa hörppyä juokaan. Tissimaito kyllä maistuu silloin, kun sitä on tarjolla :grin Ja vettä annetaan lisäksi, maitotuotteita taas koitetaan käyttää ruuanlaitossa niin poika saa niitäkin tarpeeksi.

Meillä menee maitoa vähän. Ajattelin yks vee neuvolassa kysyä, onko kalsiumin saanti riittävää näillä hörpyillä... Pissaa tulee kyllä täälläkin varmasti ihan tarpeeksi.

Meidän kotiruokaa poitsu on saanut maistella ja hyvin on kelvannut. Suolaa, pippuria ja yrttejä, chilit oon jättänyt nyt pois :)

En tiedä, johtuuko imetyksen vähentämisestä vai ihan vaan siitä, että maito on vettä maukkaampaa, mutta poika on ruvennut kittaamaan lehmänmaitoa ihan innoissaan. Ruoka on nyt muutenkin maistunut tosi hyvin (ja se varmasti johtuukin imetyksen vähentämisestä, jostainhan ne kalorit on kerättävä), mutta tuon maidon kanssa pitää melkein rajoittaa, kun toinen vetää mukillisen jo ennen, kuin edes koskee ruokaan. Ei kai sinne vatsaankaan ihan loputtomia määriä mahdu :eek: Onko muilla näkynyt samaa ilmiötä?

Keksittiin juuri lattefaijan kanssa hieno uusi tv-formaatti. Siinä julkkiskokit tyyliin Hans Välimäki tekisivät ruokaa vauvoille ja taaperoille. Sitten kuvattaisiin lähikuvaa niiden naamasta, kun muksut heittäisivät ne niiden piperrykset lattialle ja hieroisivat niillä pöytään. Ja sitten vähän isommat lapset voisivat arvostella. "En syö". "En maista". "Syön tästä vaan maissit". Jne.

Poika oppi juomaan! Aiemminhan vaittelin kun ei mikään neste uppoa nokkamukista tai muustakaan, mutta nyt poika koki jonkin valaistumisen ja juo ihan onnessaan nokkamukista. Kokeilin välissä erilaista nokkamukia jossa kova nokka ja siitä joi muutamia hörppyjä per ruokailu. Kerran se oli pesussa "väärään aikaan" joten jouduin ottamaan käyttöön toisen nokkamukin jossa pehmeä nokka mitä poika aiemmin tykkäsi vaan näykkiä. Nyt maito alkoikin maistua siitä ja sittemmin sitä on kulunut hyviä määriä joka ruokailulla. Jes!

Poika tietää jo tosi tarkkaan, milloin ruokaa on tulossa. Ymmärtää, kun kutsun hänet syömään ja taapertaa syöttötuolille roikkumaan, mutta useimmiten ei tarvitse erikseen kutsua, kun kaveri kyttää ruuanlaittoa ja alkaa roikkua pöydänreunassa ja ölistä viimeistään siinä kohtaa, kun otan ruokalautasen esiin. Suloista, mutta vähän rasittavaa :)

Uunipuuro! Miksen mä tajunnut sitä jo aiemmin? Vaikka sen valmistumisessa menee aikansa, en keksi ehkä nopeampaa ruokaa tehdä, kun aktiivista valmistusta ei ole nimeksikään (ryynit ja maito sekaisin ja vuokaan). Bonuksena voi mukaan raastaa vaikka vähän omenaa, niin hedelmiäkin tulee syötyä :)

Meillä syödään uunipuuroa usein perjantaisin (hehee, oonko aika natsimutsi, mikä pitsaperjantai, meillä on puuroperjantai... :rolleyes:). Oma suosikkini on hirssi, joka maistuu myös neidille, se oli aikoinaan myös isoisäni suosikki, joten ainakin neljännessä polvessa meidän suvun suosikkiruoka. :p

Hei kiitos ideasta! Minulle ei ole koskaan tullut mieleenkään tehdä kotona uunipuuroa, jos olisi leivinuuni olisin varmaan keksinytkin. Vasta tässä yhtenä päivänä haikailin kun tekisi ihan älyttömästi mieli riisipuuroa, mutta ei millään kehtaisi ruveta keittämään. Mikäs pakko sitä onkaan kattilassa tehdä... :)

Meil juuaan punasta maitoo ja syyään 'normaalia' Oivariinia. Paitsi tyttö ei juo punaista maitoo, mut tarkemmin aateltuna sen maito on vielä rasvasemman olosta, ainakin jos kattilassa vertaa.. :p

Mä voisin allekirjoittaa tuon kotiäidin pohdinnat. Itellä on nyt semmonen p*****mutsiolo tytön syömisten suhteen, että en haluis kellekään kommunikoida tästä ruokakulttuurista, tulee muuten lsv ihmiset oven taa. Kaupan lasten valmisruuat ei kelpaa, joka toinen pv kelpaa aamupuuro, joka toinen pv se on taputeltuna pöydän alle siistiksi liisterimatoksi, jos silmä välttää. Mikä yhtenä päivänä on herkkua, toisena ei kelpaa ollenkaan. Kaikki pitäis olla sen verran iisiä, että tytön vois antaa itsenäisesti syödä, mut sit se monipuolisuus ja pitäis vielä kelvata "pikkuisen" krantulle isillekin. Mä syön nyt mitä vaan ja koiran kanssa muodostetaan melkein aukoton kompostointisysteemi tähteitten suhteen. ;) Mun hermot alkaa kitiseen kireyttään kun vain lähestynkään keittiöö.

Vaihe. Tää on vaihe, niinhän!!! Lyhyt vaihe.

Ai niin, oli mulla asiaakin: sormiruokailijat, oletteko antaneet lapselle kanankoipea? Mietin, että siitä olisi kiva pitää kiinni ja liha on pehmeää ja irtoaa hyvin luusta, mutta vähän mietityttävät ne terävät, tikkumaiset luut mitä koivissa on. Onko kokemuksia?

Nyt aihe ei ole kyllä erityisen ajankohtainen, koska olin kyllä tehnyt pojalle oman broilerinkoiven ja jättänyt sen tiskipöydälle jäähtymään, mutta mies oli pistänyt sen siitä roskikseen :mad: Yleensähän mies on itse se ainut meillä, joka jättää ne ruuanjämät lautaselle tiskipöydälle sen sijaan, että laittaisi ne roskiin ja lautasen koneeseen. Nyt sitten ilmeisesti roskista käytettiin ihan urakalla. Pitäisköhän sille ostaa joku käsikirja aiheesta? Huoh :rolleyes:

Onneksi poika on päiväkodissa jossa on oma kokki joka tekee tosi monipuolista ruokaa. Poika syö siellä lounaan ja välipalan. Kotona sitten syö mitä kaapista löytyy, joskus mies on tehnyt ruokaa mutta ihan liian usein meillä on jääkaappi tyhjä kun kukaan ei ole ehtinyt käydä kaupassa (ja mulla ei edes olisi aikaa eikä energiaa alkaa vääntää joka päivä uutta sapuskaa pojalle. Joo, paska mutsi). Ja silloin kun mä oon yksin pojan kanssa niin sitten mennään pelkällä makaroonilla ja nakilla, tai kaupan soseilla o_O Mutta en pode huonoa omatuntoa (ehkä pitäisi?) koska poika syö kuitenkin hyvin ja terveellisesti päiväkodissa. Onneksi.

Takaisin