Kiinteät

Äh, kun pitäis kunnostautua myös noissa ruoka-aineissa joita ei itse käytä. Meillä ei esim. käytetä sipulia juuri ollenkaan, koska mä en voi sietää sitä. Mutta pitäishän sitä tietenkin tuolle pojalle antaa jotta tottuu siihen eikä tule yhtä nirsoksi kuin äitinsä. ;) Sama monien muiden ns. perus ruoka-aineiden kanssa, ei niitä voi oikein päättää vaan jättää pois pojan ruokavaliosta (tai ainakin ne olisi testattava että sopivat) vain sen takia että ei itse tykkää niistä tai ei muuten vaan käytä niitä. Olisi kiva jos lapsesta tulisi mahdollisimman kaikkiruokainen eikä mikään nirsoilija, ja kai siihen voi jollain tapaa vaikuttaa jo nyt. Toisaalta taas, enhän minä ala kokkaamaan pojalle mitään gourmet-herkkuja sitten kun syö samaa ruokaa kuin me, vaan ihan sitä samaa perussapuskaahan se syö kuin muutkin. Ehkä se onkin niin että sitä omaa makumaailmaa vois vähän avartaa... Nyt siihen olisi luonnollinen tilaisuus :)

Meillä on myös kasvojen ihon kanssa ongelmia. Helahtaa herkästi punaiseksi mm. Porkkanasta, bataatista, tomaatista, päärynä?, mansikka?, omena?, mango?... Posket ovat tosi kuivat ja bepanthenia menee paljon. :D
Meillä on ens viikon ma allergialääkäri ja prick-testi :'( ihmettelin suuresti kun tän ikäselle tehdään allergiatesti! Jostain oon kuullu ettei alle 1-vuotiaalle tehdä mitää testei tai ne ei anna oikeaa tulosta. Kauhulla odotan sitä huutoa mikä tulee ku pistetään ja joutuu väkisten pitää kättä paikoillaan. :'(

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulle tuli itselleni pienenä tomaatista oireita, joten en ihmettele, jos pojallekin. Mä voin kyllä nykyisin syödä tomaattia ihan hyvin, mutta en oo tietty kokeillu, mitä tapahtuisi, jos hieroisin sitä naamaani ;)

Luulen (toivon), että osansa on silläkin, että pojan naamalla on jotain märkää sapuskaa vähän väliä ja sitten sitä hinkataan pyyhkeillä irti, sekin varmasti ärsyttää osaltaan ihoa. Toivottavasti Sanuliinilla sama juttu!

Alle vuoden ikäisille tehdään kyllä testejä, eri juttu sitten näkyykö niissä mitään... Mutta hyvä, että pääsette tutkimuksiin Sanuliini!

Mäkin luulen, että meillä voi olla enemmän kyse ulkoisesta ärsytyksestä kuin varsinaisesta ruoka-aineallergiasta. Mulla on paljon sellaisia ulkoisia allergioita, esim. en voi käyttää saippuoita joissa on sitrusta tai mantelia, vaikka ruuassa noi menee ilman ongelmia. Ja kosteuttahan saattaa vauvan naamaan jäädä.

Vähän väärä ketju, mutta meillä neiti on tainnut valitettavasti periä isältään herkkyyden itikan puremille. Noilla kahdella tulee todella isot ja punaiset paukamat siihen verrattuna, mitä mulla (tai kenelläkään muulla tuntemallani ihmisellä). :sad001

Heh, otin pihalta muutaman ruohosipulin varren ruoanlaittoon ja annoin pojalle yhden kokeiltavaksi. Mikä aarre! :grin Toinen ensin imeskeli ja pureskeli sitä pitkään ja hartaasti lattialla, ja nyt konttaa ympäriinsä ruohosipuli suupielestä roikkuen :grin

Minusta tuntuu, etta nuo ruoka-aineallergiat (tai arsytykset) vaan menee ja tulee. Itse olin alle kouluikaisena lapsena allerginen appelsiinille. Naama tuli aina punaisia nappyja tayteen, kun soin appelsiinia. Kouluun mennessa vaiva oli kadonnut.
Sitten ala-asteella karsin nikkeli-allergiasta. Muistan kuinka rannekellon taustaan piti laittaa jotain tarrahuopaa, koska muuten kello olisi tehnyt ihoon punaisia nappyja. Sama juttu farkkujen metallisten nappien kanssa. Sitten sekin vaiva katosi ennen teini-ikaa.

Pitääpi kokeilla tota ruohosipulia! Meillä syötiin tuoretta raparperia sellaisena tankona, ja ai että oli hyvää :) Sitä on pojan helppo syödä koska siitähän ei irtoa isoja palasia. Toisaalta en ymmärrä miten toi voi syödä raakaa raparperia joka on aivan tosi kirpeää!

En tiedä, onko tämä nyt oikea ketju asialle, mutta kai tämä syömiseen liittyy. Olen nimittäin ihmetellyt, kun poika on paukutellut ihan hulluna viime aikoina. Ei häntä masu tunnu mitenkään vaivaavan, mutta pörinä on sellaista, että moottoripyörätkin kalpenevat (ja toki joka pierulle nauretaan) :eek: Eikä sillä, mitä syödään, tunnu olevan väliä.

Anyway, tajusin, että ehkä kyse onkin nokkamukista, poika nimittäin juo siitä todella ahneesti ja veikkaan, että nielee aika paljon ilmaa samalla. Ruuan päälle kyllä röyhtäillään, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi. Onko teillä muilla tullut tällaista havaintoa vastaan? Entä röyhtäytättekö vauvoja edelleen?

Meillä on piereskely ollut pitkään jo tosi vähissä entiseen verrattuna (pitäisköhän huolestua? :grin) Röyhtö tulee, jos on tullakseen, en erikseen röyhtäyttele enää. Mutta yleensä röyhtö melkein aina kyllä tulee. :)

En edes muista koska olisin poikaa viimeeksi royhtaytellyt, ainakin useampi kuukausi sitten, silloin kun tosissaan alettiin syoda kiinteita, ei voi muistaa... :oops: Vauva ei royhtise itsekseeen, ei koskaan... Toisaalta se ei rupsauttelekaan sen kummemmin.

Ma en ole vielakaan saanut aikaiseksi ottaa kayttoon sita nokkamukia. Ihan kokeiltu ollaan vaan pari kertaa, mutta se oli semmosta sotkemista, nesteen henkeenvetoa ja yskimista, joten luovuttiin siita sitten. Poika juo edelleen maitonsa, vetensa ja mehunsa tuttipullosta.

Jaahas. Meidän neiti päättikin maistaa suklaata! :/ Mulla oli juhannuksen kunniaksi kahvin kanssa suklaata, yksi pala tippui vahingossa lattialle ja vaikka olin mielestäni nopea, niin neiti oli nopeampi. Ja tuollaisesta aarteestahan ei sitten luovuttu, vaan kontattiin karkuun ja tungettiin pala suuhun salaman nopeasti. Ulos kaivaminen oli aika huutoa, jonkinlaisen palan sain suusta pois, mutta kerkesihän sitä sulaa suuhun. Vauva sitten katsoi mua itsetyytyväisenä ja maiskutteli kovaan ääneen... Taitaapa jäädä mun suklaansyönnit jatkossa uniaikaan.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Pojan syöttäminen on nykyään vaikeaa, kun poika haluaa lusikan omaan käteensä. En tiedä haluaako hän syödä itse vai syödä lusikan o_O Nykyään pitää olla 2 lusikkaa, toinen mulla ja toinen pojalla. Maissinaksu rauhoittaa tilannetta myös, poika syö välillä itse naksua ja malttaa sitten ottaa taas lusikasta. Toki poika vie itsekin soselusikan suuhunsa, mutta ehkä puolet ruuasta menee leipäläpeen ja puolet jonnekin ihan muualle.... Mukista juominen itsenäisesti on kosteaa touhua. Jos muutenkin on paidan vaihto edessä, niin silloin annan pojan touhuta vapaasti ruuan kanssa, kun kerta intoa riittää... Olen vain niin tottunut tehokkaisiin toimintatapoihin, että kauhistuttaa, kun puolen purkillisen syömiseen vierähtää hyvä tovi :grin Mutta ei kai meillä kiireellisempiäkään hommia ole.

Nyt varmaan joku pitää mua tosi niuhona, mutta mä leivoin neidille suolattomia sämpylöitä. Nyt miehen loman aikana on aikaa tämmöisille asioille, ja kun leivoin meille sämpylöitä niin siinä samalla tuli neidille omat. Ja voi miten onnellinen se siitä oli! :) Muutamia murusia lukuunottamatta kokonainen sämpylä meni alas tosi hienosti, ja neiti oli ihan innoissaan. Pieni vaiva, suuri ilo. :grin

Muutenkin tossa sormiruokailussa on nyt tullut valtavasti edistystä. Lattialle menee aina vaan vähemmän, ja suuhun enemmän ruokaa. Eilen ja tänään neiti on syönyt kokonaisen banaanin, ja viime aikojen herkkuja ovat olleet nektariinit ja viinirypäleet. Nektariineista (kypsyttelen niitä ensin pari päivää, että ovat mehukkaita ja pehmeitä) neiti osaa imeskellä hedelmälihan niin, että kuoret jäävät pöydälle. Viinirypäleet leikkaan pituussuunnassa kahtia, ja siitäkin imeskelee ja kuoret jää. Nyt on myös oppinut kunnolla pureskelemaan esim. banaania ja leipää jauhoi ihan hyvän tovin ennen kuin nielaisee. :)

^Ohhoh. Jotenkin hurjan kuulosta, miten toiset sormiruokailee kokonaisia hedelmia ja sampyloit' .En ole varma, tajuaako poika edes pureksia lainkaan ruokaa. Se vaan hotkii ja nielee kaiken. o_O

Meilläkin poika on oppinut vähän pureskelemaan ennen nielemistä. Siltikin meidän sormiruokailu koostuu tällä hetkellä pakastetuista vadelmista (jotka keräsin itse viime kesänä), rapaperista, nektariinista, maissinaksuista, kananmunan palasista... Eli ei mitenkään hurjaa tahtia täälläkään mennä... Me siirryttiin 8kk purkkiruokiin jossa on isompia palasia. Ekat kerrat ei syömisestä tullut mitään kun poika sylki liian isot palaset pois, mutta viikon tauon jälkeen ja hieman aktiivisemman sormiruokailun jälkeen, poika on siis tajunnut pureskella hieman ja nyt uppoaa tuo 8kk purkkiruokakin :) Jospa pikkuhiljaa uskaltaisi alkaa antamaan muutakin ruokaa jota tuo saisi itse syödä.

Takaisin