Kiinteät ruoat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eilen eka maissipuurosatsi illalla. Söi sitä hyvällä ruokahalulla plus 160 ml maitoa päälle. No ei ollu yöllä nälissään klo 24 jo, mutta klo 2 oli. Joi 160 ml maitoa ja sitte valvottiinki pari tuntia höpötellen ja jumppaillen. Klo 5 aikaan annoin vielä 130 ml maitoa ja sitte jopa nukahdettiin puoli 8 asti.
Mikä ihmeen yösyöntikausi nyt alko... 2 kk syönyt vaan aamulla klo 3-5 aikaan.

Eli joka heräämisen jälkeen ei tarvitse antaa tisdiä?!!! Voi antaa sosetta jos on tyyliin nukkunut tunnin? Pidemmästä unipätkästä varmaan maitoa. Annoin kokeeksi tänään korviketta nokkamukista. Annanko sitä ruokajuomana veden tilalla. Luin joskus että joku täällä tekee niin? Ajattelin jos sekin täyttäisi vatsaa
Mitenköhän tänään kun on varmaan neljä tuntia hereillä ja hedelmäsose jäi välistä voiko yhdellä hereillä jaksolla olla kaksi kiinteää ruokailua vai pitäisikö ne yhdistää?

Hepsuli toki voit antaa korviketta, jos esim haluat siirtyä imettämisestä korvikkeeseen. Mutta, jos imetys toimii eikä sulla vielä halua luopua imetyksestä mahan täyttäminen isomalla soseannoksella vois olla järkevämpää. Meillä ei "ruokajuomaa" vielä käytössä. Ensin annan soseet, sitten tilkka vettä nokkamukista huuhteeksi (joskus, jos olen poissa voisi antaa korviketta) ja imetys vielä päälle. Sitten n 10kk:n paikkeilla, kun piimää saa ruveta antamaan tulee meillä ruokajuoma-ajatus enemän kuvioihin. Samalla hereilläolojaksolla voi olla useampi soseilu; esim herättyä hedelmäinen välipala ja sitten taas ennen seuraavia unia kasvissose. Pidemän unijakson päälle vois antaa sosettakin, mutta taitaa nää pienet olla niin nälissään ja makttamattomia, että maito helpoin...

Muoks. lisään, että harjoittelun takia on nokkamuki pienen vesitilkan kanssa mukana kyllä ruokailulla, kun pääsee vauva istumaam syöttötuoliin...

Muokattu viimeksi:
No ajattelin että tottuisi taas sen korvikkeen makuun että pääsisin joskus pois. Tuttipullo kun ei kelpaa. Inhoan tätä imettämistä tällä hetkellä..koska mua lupsutetaan yöllä enkä saa nukuttua.

No hän ei kyllä syö soseita vielä paljoa kun ei liikukaan. Ymmärsin vain että aina maitoa ensin ja mua on sen takia kummeksittu. Todellakin haluan että tissittely vähenee.

Minä en anna ensin maitoa kun annan sosetta, enemmänkin toisin päin. Tyttö on ollut ihan tyytyväinen tähän. Eikä viime yönä syöty taaskaan kertaakaan, kiitos tutin.

Hepsuli, esikoisen kanssa oli niin, ettei soseet maistunut imettämisen päälle. Vaihdoin toisin päin, että ensin soseet ja sitten imetys, niin jo alkoi maistua :) ...ja jos vielä toivot imetyksen vähenevän, niin tää vois olla hyvä keino..?

Joo, ihan ehdottomasti sosetta ilman maitoa, jos ei muuten maistu sose. Jos vielä kaiken lisäks imetät ihan vähän väliä, niin ei tarvii tissiä antaa ennen ruokaa. Imetys saakin vähetä, kun kiinteät tulee kunnolla mukaan, jos et edes itse ole "imetän yli 1-vuotiaaksi" tyyppiä.

Hepsuli nyt parin päivän sisään oon lisännyt annoskokoa ja eilen huomas, että väli-imetykset jäi päivällä pois. Ja teen nimenomaan niin, että ensin sose ja sitten rinta. Välipala vielä toistaseksi vain imetys. Joutuu vähän annostelemaan sosetta sillä ajatuksella, että jää maidollekin tilaa. Mutta en kyllä sais imetyksen päälle syömään muuta. Öissäkin näkyi, ettei oo niin nälkäinen... Mutta läheisyyttä kyllä kaipas saman verran.

Miten ruokitte illalla ennen nukkumaanmenoa? Joudun sielläkin kitinään antamaan väli tissiä ei rauhoitu muuten. Eli pisin väli 3-4tuntia?

Me aletaan iltapuurolle klo 19-19.30. Iltaisin en ota suoraan puurolta tissille. Ensin iltapesut - tissi - nukkumaan. Ja nukkumaanmeno siis n klo 20.
Meillä tulee ruokailuväleiksi päivällä n 3h kun sose+ tissi x4/päivä ja se maito välipala.

Pääsiäisenä aloitettiin maistelemalla porkkanaa soseena. Sitä upposi muutama päivä ja eilen kokeilin perunaa. Ei toiminut mielestäni niin hyvin vatsan kannalta, joten tänään sitten parsakaalia, mitä meni sitten jo useampi lusikallinen. Neuvolan mukaan täysimetetyn aloitus 2vk kasviksia, sitten lisätään lihat viikolla 3, puuro viikolla 4 ja hedelmät ja marjat vikana. Ostin höyrykattilan ja ihanasti tuli muuten parsakaali tänään siinä :)

Mulle ei ko. ohjeita ole annettu. Oon maistattanut kiinteitä ihan omassa järjestyksessä pikkuhiljaa. Imetän, mutta makuja aloin antamaan jo 4 kk iässä ihan kun vaan halusin. :D Ennen kuin ruokaa menee kunnolla alas niin menee kuitenkin aikaa. Nyt 5,5 kk iässä, kuuden viikon harjoittelun jälkeen, on ruoka alkanut jo paremmin liikkumaan suussa nieluun päin.

Meillä on maisteltu 4 kk iässä peruna, porkkana, parsakaali, bataatti ja banaani. 5 kk:tta kun tuli täyteen niin on makusteltu kaurapuuroa, luumua, päärynää ja eilen ekan kerran naudanlihaa.

Luumu ja päärynä on valittu syystä että masun toiminta on hidastunut kiinteiden alettua. Neuvolan mukaan normaalia. Kakka ei ole kovalla, mutta tulee nyt noin 4 pv:n välein, ennen kiinteitä joka päivä. Muut aineet olen maistattanut siksi, että ovat meillä muutenkin ruoka-aineina ja voin pian ottaa tytölle ruuan meidän muiden ruokaa tehdessä ennen maustamista. Toki vielä hetken maistelee omia soossejaan kun ruoka-aika ei osu yksiin meidän muiden kanssa niin on kätevämpi. Mutta sitten kun alkaa osua. :-)

Muoks. 4 kk iässä maisteltiin kasvissosetta päivän ekojen päiväunien jälkeen 1 - 3 tl, Banaani jälkkäriksi kuun lopussa noin 1 tl kasvisten päälle. Annoskoko korkeintaan joku 1/4 pilttipurkkia.

Nyt 5 kk iästä alkaen kahdesti päivässä kiinteitä. Ekojen päiväunien jälkeen kasvissosetta jääpalakuutiollinen ja luumusosetta jälkkäriksi muutama tl. Eilen lisättiin tuohon lihasosetta 1 tl. Maistu muuten lihasose todella hyvin pikkuselle. :-) Iltapalaksi kaurapuuro-päärynäsosetta. Aluksi annoin kaurapuuron banaanisoseen kanssa. Pelkkä kaurapuuro saa vauvan yökkimään, lie sitten hänestä paljaaltaan pahaa.

Annoskoko nyt 5 kk iässä maksimissaan noin 1/3 pilttipurkillista per ateria. Enemmänkin välillä ehkä menis, mutta alan antamaan sen mitä napa vetää vasta myöhemmin. Nyt kuitenkin vielä rintamaito se pääruoka, kiinteillä vasta fiilistellään vauvan syömis innostuksen mukaan.

Muoks uudestaan. Poistin väärän termin. ;-)

Muokattu viimeksi:
Mäkään en oo kuullut tuosta järjestyksestä, milloin mitäkin vois antaa, jos aloittaa vasta 5kk jälkeen kiinteät... Mä meinasin 6kk ikään tähdätä ja maissinaksua tarjota ekaks, eiks tää nyt sit ookaan ok? :D

Ja eikös täysimetys tarkoita, että saa ainoastaan rintamaitoa...? Että jos jo makuannoksia menee, niin eihän se oo enää täysimetystä silloin, Zade..? Sori, pakko oli sanoa, kun särähti omaan silmään... :)

Siksi Pauveli viimeisenä kun ravitsemuksellisesti on tärkeysjärjestyksessä vikana nuo hedelmät. Meillä suoli toimi ennen kiinteitä monta kertaa päivässä, nyt vähintään kerran päivässä. Olen pyrkinyt antamaan sellaista mikä ei hidastais liikaa suolen toimintaa (tietääkseni esim banaani tekee niin ja uskon että perunakin vähän). Meillä alle viikko syöty kiinteitä ja tää 6-kuukautinen on oppinut jo nielemään soseita tosi hyvin (...ja vähän karkeampiakin kun en ole kaikkea saanut sileäksi). Kärsivällisyys tuskin mulla olisi riittänyt jos olisin aloittanut 4kk iässä :D

^Jännä toi teidän neuvolan ajatus ravintoarvoltaan vähempi arvoisista marjoista ja hedelmistä. Meidän neuvolan ohjeet on samat aloitti maistelut 4kk tai soseilut 6kk, toki 6kk aloitettuna tahti on tiiviimpi. Mutta siis tietenkin kasviksilla aloitin (ja aloittaisin myöhemminkin), mutta otin myös marjoja ja hedelmiä mukaan. Niiden kanssa on niin helppo puurot ottaa. Ja kyllä täällä nelikuinenkin parin päivän jälkeen jo söi soseita, mitä nyt välillä imi ruuan lusikasta suun aukaisun sijasta.

Takaisin