Kiinteät ruoat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä menee aamupuuroa ja iltapuuroa soseella varmaan vajaa puol desiä nyt kerralla, ja puoli purkkia pilttiä kaksi kertaa päivässä. On vaikuttanut nyt varsin hyvältä tuo määrä. Siihen tissi- ja korvikemaito päälle. Rinta siis vähentynyt. Poika ensiviikolla puolivuotias. Vaatteet päällä punnittiin poika isin sylissä, paino n. 8.8kg, pituus varmaan jotain 67cm. Ei liiku sen kummemmin, mitä nyt kääntyilee ja härvää ja potkii ja huitoo. :D

Meillä aika sama kuin Megaralla. Ruokaa menee neljä kertaa päivässä hyvä määrä, vaikka ei kovin liiku. Kääntyy ja mahallaan sätkii..ja itkee, kun lelut karkaa. 5-6kuukautiset vauvat meidän neuvolaterkan mukaan aina pulskimpia, kun harvat vielä kovin liikkuvat ja massaa tulee. Aika sirpakka tuo meidän tyttö, mutta pyöreyttä tullut paljon lisää. Pituuttakin varmasti, kun bodyt on vaihtunut ihan toisiin kuukauden sisällä taas.

Millä puurolla aloittelitte teidän vauvojen kanssa?
Aloititteko aamu- vai iltapuurolla?
Jostain luin ettei kannattaisi illalla aloittaa uutta ruoka-ainetta, että mieluummin aamulla. Luulenpa että sekin on ihan tapauskohtaista tuleeko vauvalle oireita vai ei.

Kaurapuuroa. :) se on vissiin lempein puuro aloittaa, hyvä vatsalle. Ja aloitettiin ensin pari aamua lusikallisella ja sit lisättiin lusikallinen iltaankin. Siitä sitten annoskokoa isontaen.

Mulla on ollut nyt jo vajaan kuukauden käytössä maissipuuro. Johon itseasiassa eilen ja tänään olen lisännyt teelusikallisen kaurapuuroa :)

Meillä kans kaurapuurolla aloteltiin. Muutamana päivänä ensiks aamupäivällä että näki tuleeko masu kipeeks, sit siirrettiin iltaan puuro. Nyt muutama päivä syöty myös aamulla puuro ja hyvin maittaa. :-) Tänään kokeiltiin aamulla neljän viljan puuroa ja uppos sekin yllättävän hyvin!

Meillä muuten iltapuuro ja yleensäkin varmaan kiinteiden syönti on vaikuttanu tosi hyvin yöuniin, nykyään pärjätään yhellä yösyötöllä! Aiemmin imetin 2-4krt.

Mä en tajuu nyt yhtään tän imetyksen kanssa että minkä verran noita kiinteitä. Oon ihan hukassa.

Te, jotka imetätte ja annatte myös kiinteitä; pysyykö vauvanne imetyksen jälkeen ollenkaan tyytyväisenä?

Neuvolassa sanottiin että periaatteessa imetys on myös ruokailukerta. Mutta imetän päivän aikana varmaan 10 kertaa? :D Yöllä ei ole poika syönyt muutamaan viikkoon.

Mulle sanottiin neuvolassa viimeks että ois hyvä ottaa vielä toinen kasvisateria. No lisättiin se ja puurot niin nyt meillä syödään 4-5krt päivässä: aamupuuro hedelmäsoseella, kasvissose, hedelmäsose (välipalana, ei aina halua), kasvissose ja iltapuuro hedelmäsoseella. Syötän kiinteitä aina niin paljon kun tyttö jaksaa syödä. Ja hyviä määriä syö. Imetän nykyään vasta kiinteiden jälkeen, ennen syömistä ja syömisen lomassa saa nokkamukista vettä.

Ja pelkkiä imetyskertoja ei päivällä kovin montaa ole, mutta niiden jälkeen tyttö on kuitenkin tyytyväinen. Meillä kyllä veetään soseitakin jo niin reippaalla tahilla. :-D

Meillä vielä on tissilläkin ruokailujen välissä. Mutta tavoitteena, että tissitellään päivällä vain soseiden kanssa eli aamupala ja iltapala puuroa + tissittely, lounas ja päivällinen sose + tissittely, iltapäivällä pelkkä tissittely välipalaksi. Näin mentiin esikoisenkin kanssa. Tähän tarkoitus päästä ennen puolen vuoden ikää.

Noniin, kiitos Tuffe. Taidanpa nyt ihan reippaasti lisätä tuota kiinteiden määrää. Mäkin oon nyt antanut ihan tuommoisesta kovanokkaisesta nokkamukista vettä syömisen yhteydessä.

Meillä syödään nyt aamu + Iltapuuro, lounas, välipala ja eilen lisäsin päivällisen neuvolan suosituksesta. Eli viisi ateriaa päivässä ja näiden välissä imetän. Viime yönä ei tarvinnut imettää kertaakaan, kuitenkin nälkään hän on sitten heräillyt. Imetyskertoja suunnilleen saman verran kuin kiinteitä, oon vaan ajatellut sen nesteytyksenä, en niinkään syömisenä.

Aamu hissiä mennään tirsoille tissiä. Herätään tunnin päästä tissiä syödään lounas ja ennen vaunulenkkiä tissiä. Vaunuista pois tissiä ja hedelmäsose. Nukutukseen tissi jne
miten tästä jatkuvasta tissistä päästään eroon? Ei vielä liikuta eikä kiinteitä mene paljoa.

aamulla herätessä tissiä, sit aamutoimet ja aamupuuro.
Ennen päikkäreitä tissiä / pullo
Päikyiltä herätessä soseateria. Tissiä perään jos kelpaa
toisilta päikkäreiltä herätessä sama homma. Tissiä jos maistuu illan kuluessa
Sit onkin jo iltapuuro ja iltatissi +iltapullo
Yöllä syödään vaan pullosta.

Meillä huudetaan maidon jälkeen nälkää vielä. Pullollisen jälkeen voi syödä koko purkillisen sosetta, vaikka maitoa ei enempää halunnut. Viiteen ruokakertaan ollaan siirtymässä..kun vaan kerkeis esikoisenkin ruokkimiselta. :D

Kiitos kaikille! Mä oon vaan turhaan himmaillu ja keskittybyt imetykseen. Nyt kun kiinteät kuitenkin on aloitettu niin turhaa kai määriä ihan minimaalisina pitää.

Pojalla ei suun motoriikka toimi kuitenkaan yhtään niin hyvin kuin veljellään tässä vaiheessa. Poika lussuttaa lusikkaakin kuin tissiä. Saako joku kiinni tuosta?

Ja Hepsuli kyseli jossain ketjussa useista imetyskerroista. Meilläkin tosiaan on useita imetyksiä päivässä. Tarjoan tissiä lähes kaikkeen kitinään päivällä. Ja ennen unille käymistä poika rauhoittuu tissillä.

Eli imetyksen suhteen edelleen olen hyvin vauvantahtinen. Äidintahdistan sitä vasta myöhemmin (8-10kk). Mutta nyt kun lisään kiinteiden määrää, voi nuo imetyskerratkin vähentyä. Itse asiassa jo tämä iltapäivä ollut erilainen kun annoin ylimääräisen kasvisaterian.

Triina meilläkin tuota lusikan "imemistä". 3 viikon jälkeen alko suu aukeemaan "normaalisti" lusikalle.

Meillä menee niin et mä tarjoon rintaa aina ennen ruokaa. Tyttö on alkanu tekee jo imetyksen loppuvaiheessa silleen, et se rupee kattoo mua ihan semmosella ilmeellä et etsä oikeesti tajuu et mulle jäi vielä nälkä :bored: ja vetäsee sitten imetyksen päätteeksi vielä napakasti rinnasta. Siitä tiedän että nälkäseksi vielä jäi.

Puuron/soseen jälkeen annan vettä jolla huuhtoo suun. Kun tyttö alkaa ruokailun päätteeksi olla täynnä hän alkaa laittamaan omia sormiaan suuhun. Tai sitten kuulen kun röyhtäsyn mukana eväät käväsevät suussa, täynnä on.

Ja sitten kun alkaa jotain valittamaan teen samalla lailla kuin Triina, tarjoan rintaa. Eihän sitä kyllä oikeasti ehi olee ku isona tissinä koko päivän.. mutta kyllä tää kohta jo helpottaa!:)

Annoin aimo annoksen puuroa iltapalaksi vauvalle ajatuksella, että eka yösyönti olis puolenyön jälkeen eikä klo 23... No, olikin rintaa vailla jo klo 21.15. :hilarious: Jatkamme harjoituksia siis... :grin

Mulle on vähän harmaata aluetta milloin tyttö on saanut tarpeeksi sosetta eli on kylläinen. Kerralla menee n. 1/2 Piltti- purkillista. En tosiaan ehdi soseita itse tekemään.

Meillä on aamu- ja iltapuurot, 2xkasvissose (joskus lihaisampikin versio) ja aina ennen päikkäreitä pullollinen maitoa. Aterian yhteydessä ei suostu juomaan kuin vettä nokkamukista ja sitä menee paljon. Lisäksi siitä mukista pitää saada pitää itse kiinni tai on huuto päällä. :) Tänään tuli kuvioihin myös "minä haluan pitää ihan itse sitä lusikkaa- huuto". Huoh.

Muoks. Niin ja siis tottakai maitoa menee ennen yöunia, yöllä ja aamulla ennenkuin noustaan sängystä ylös.

Takaisin