Kiinteät ruoat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jemppu, no mut ei korviketta saa kuitenkaan ja rintamaito on edelleen pääravintoaine. En sitten tuon mukaan ole viikkoakaan täysimettänyt, koska alle kahden viikon iässä jouduin antamaan noin 3 dl korvikettakin. :-D :-D :-D

Ranskassa kaikki vauvat aloittaa hedelmillä Me alotettiin omenasoseella ja toka viikko nyt meneillään niin koitan avokadoa. Mites sitten jos koittaa puuroa muutaman viikon päästä niin miten teette sen jos ei ole pumpattua maitoa? Mä herun niin tautisen huonosti pumpulle että soseannokseen oon saanut muutaman pisaran kostukkeeksi mutta se siitä.

Täysimetys on pelkkää rintamaitoa, ei mitään muuta. Niin munkin neuvolatietoihin laitettiin että olen osittaisimettäjä kun olin siihen mennessä antanut kaksi kertaa korvikemaitoa (vajaan parin kuukauden sisään).

Meillä tehdään puuro (keitettyyn) veteen. :)

Vettä mäkin mietin, jos ei korvikkeella halua laimentaa puuroa tai sosetta. Ja aika jännä kyllä tuo hedelmien antaminen niin myöhään..joskus aiemminkin mietittiin täällä, että onhan äidinmaitokin makeaa eli hedelmät luonnollinen maku siihen perään. Ja ne hedelmät maistuu niin hyvin vauvoille, että niitä on kiva antaa harjoitteluvaiheessa tai jos haluaa ruokamäärää kasvattaa. Kummasti suu meillä ainaskin aukeaa vielä lihasoseen perään, kun lopuksi antaa hedelmäsosetta. :)

Meillä ei mitenkään voi olla ruokailuvälit 3h. Kauhee huuto tulis. Syötiin puoli viisi. Puoli kuusi söi ja nukahti nyt on selkeesti jo nälkä jotain..kello seitsemän.

Tällaisen sain neuvolasta, ehkä lähinnä raudan takia liha ennen puuroa ja hedelmiä. Jos pitää siis ottaa vaan 1 ruoka-aineryhmä per viikko mukaan. En tiedä kyllä riittääkö kärsivällisyys tuohon :)

Mulla vielä tällä hetkellä jälkkärinä äidinmaito :) En siis itse mitenkään väheksy hedelmiä ja marjoja, ja se on varmasti hyvä aloittaa ne aiemmin jos aloittaa kiinteät aiemmin. Silloin kun on se liha jo mukana 6kk iässä.

Puol kasi puuro ja söi halulla desin sitä hedelmäsoseella ja korvikkeella ryyditettynä. Kysymys jos korvike on 0-6kk eikä halua vidroittaa lastaan äidinmaidosta voiko käyttää edelleen korviketta vai pitääkö siirtyä nro 2?

Hannah: Niin, kyllä liha pitäneekin saada nopeasti kehiin 6kk:n jälkeen. Meillä tosiaan on ohjeena iästä riippumatta aloittaa kasvikset/ marjat/ hedelmät, sitten loput ruoka-aineet. Sitä siis vaan ihmettelin miten eroaa niin ohjeistus. Toisaalta aiheuttaa sen, että eri kasviksia/ hedelmiä/ marjoja maistelemalla hurahtaa 2vkoa-kk äkkiä ja osa suunnitelluista maistamisista lykkääntyy, kun pitää jo puuroa ja lihaa alkaa antamaan. 1kk:n soseilun jälkeen menen uusi maku 1-2päivän välein, varsinkin kun on viljoihin tutustuminen nyt mukana. Meilläkin "jälkkärinä" äidinmaito ja niin tulee olemaan vuoden ikään asti. :)

Hepsuli: mun ymmärtääkseni nro2 korvike on suunniteltu yli 6kk:n ikäisen ravitsemuksellisiin tarpeisiin, mutta jos sillon tällön annat ja äidinmaidon pidät yhä ensisijaisena maitona, niin en usko että sillä niin väliä kumpaa annat. Itse aion hankkia nro 2, jos tarve korviketta tarjota.

Mä yritin nostaa kiinteiden määrää ja kuinka kävi? No, nyt ei meinaa maistua muu kuin maito.

Onhan tässä toki rokotukset alla, mutta aika vaikeaa on syöminen nyt. Ei käy kuin tissi. Tänään ehkä vähän enemmän syönyt kuin eilen, mutta pääasiassa imetyksellä menty kolme päivää. Vauva toki vasta 5kk, joten ei haittaa ole tästä, mutta nyt tuntuu että saan aloittaa koko kiinteiden syöttämisen lähes alusta.

Meillä typy pistänyt ruokaa kuin ruokaa ihan hyvällä ruokahalulla poskeensa, syöny puurot hedelmä soseella x2 ja kasvis ateriat x2, mut nyt näyttäis sille että sen masukka on menny senverta jökkikselle et täytyy toinen kasvis sose ateria korvata hedelmä soseella jonkin aikaa.

Älä Triina huoli, ei se alusta aloittamista ole! Ota uusia makuja vaan mukaan, vaikka ei paljon syö..lienee maisteluannoksen verran kuitenkin, niin saat laajennettua ruokavaliota koko ajan, vaikkei määrä ole suuri. Voi myös löytyä uusia lemppareita, jotka maistuukin. Ja kokeile kylmää ruokaa, esim.hedelmäsose suoraan jääkaapista..jos vaikka hampaita tekee ja siksi lämmin ei maistu. Vauvan kasvaessa saat kuitenkin sitten kasvatettua ruokamäärää nopeammin, vaikka olis hetkittäinen notkahdus ruokahalussa.

Meneeköhän näitä kiinteitä nyt liikaa. Lounaaksi desi lihasosetta. Päivällinen desi kasvissosetta + reilu rkl omenasosetta + tissi. Miten tää voi syödä yhtäkkiä näin paljon? Voiko johtua kahdesta edellisestä yöstä joina heräsi vain kerran rinnalle? Ennen meni siis 1/3 pilttipurkillista ja nyt puolet! :-o ja puuroa illalla se desi myös.

M&S joo, pitäis olla kärsivällisyyttä enempi näissä. Ja kylmää hedelmäsosetta toden totta tuntuu syövän nyt mielellään. Pääasiassa edelleen vain imetystä, mutta muutamia lusikallisia olen jotain muutakin yrittänyt saada menemään ruoka-aikoina. Että tulisi edes rutiinia tuosta syömisestä ja ruoka-ajoista vaikkei ruokaa lopulta paljon menisikään. Aamu ja iltapuurot ovat uponneet melko hyvin kyllä. Viime yönä ei ollut maitotankkaustakaan, joka nyt parina yönä taas palasi kuvioihin. Luonnollisestikin, koska ei päivisin syö oikein mitään muuta kuin maitoa.

Hepsuli, sehän on hyvä että poika alkaa muuttamaan ajatusmaailmaansa siihen suuntaan, että päivällä vedetään sapuskaa naamariin ja yöllä nukutaan eikä lupsuteta maitsikkaa. Eli sanoisin, että jos noin sujuu ja vatsa toimii niin anna mennä :)

Taas tyhmiä kysymyksiä osa 100...
Kun ootte aloitelleet lihaa sisältäviä soseita myös antamaan, ootteko antaneet vaan yhdellä aterialla? Ja muut ateriat kasvis- tai hedelmäsoseita? Jostain luin, että vauvat saa nykyisin liikaa proteiiniä ja oonkin ihan ihmeissäni kun huomenna ois tarkoitus tehdä itse ensimmäinen liha-ateria meidän vauvalle :o

Eikös se neuvolankin ohjeistus ole, että yksi lihaisa ateria päivässä...? Meillä lounas lihapitoinen, päivällinen kasvis-ateria.

Eikös se neuvolankin ohjeistus ole, että yksi lihaisa ateria päivässä...? Meillä lounas lihapitoinen, päivällinen kasvis-ateria.
Me ei olla saatu yhtään neuvoja kiinteistä suullisesti. Yksi lappu jossa on rintaruokinnasta ja kiinteiden aloituksesta. :(

Takaisin