Mulle ei ko. ohjeita ole annettu. Oon maistattanut kiinteitä ihan omassa järjestyksessä pikkuhiljaa. Imetän, mutta makuja aloin antamaan jo 4 kk iässä ihan kun vaan halusin. :D Ennen kuin ruokaa menee kunnolla alas niin menee kuitenkin aikaa. Nyt 5,5 kk iässä, kuuden viikon harjoittelun jälkeen, on ruoka alkanut jo paremmin liikkumaan suussa nieluun päin.
Meillä on maisteltu 4 kk iässä peruna, porkkana, parsakaali, bataatti ja banaani. 5 kk:tta kun tuli täyteen niin on makusteltu kaurapuuroa, luumua, päärynää ja eilen ekan kerran naudanlihaa.
Luumu ja päärynä on valittu syystä että masun toiminta on hidastunut kiinteiden alettua. Neuvolan mukaan normaalia. Kakka ei ole kovalla, mutta tulee nyt noin 4 pv:n välein, ennen kiinteitä joka päivä. Muut aineet olen maistattanut siksi, että ovat meillä muutenkin ruoka-aineina ja voin pian ottaa tytölle ruuan meidän muiden ruokaa tehdessä ennen maustamista. Toki vielä hetken maistelee omia soossejaan kun ruoka-aika ei osu yksiin meidän muiden kanssa niin on kätevämpi. Mutta sitten kun alkaa osua. :-)
Muoks. 4 kk iässä maisteltiin kasvissosetta päivän ekojen päiväunien jälkeen 1 - 3 tl, Banaani jälkkäriksi kuun lopussa noin 1 tl kasvisten päälle. Annoskoko korkeintaan joku 1/4 pilttipurkkia.
Nyt 5 kk iästä alkaen kahdesti päivässä kiinteitä. Ekojen päiväunien jälkeen kasvissosetta jääpalakuutiollinen ja luumusosetta jälkkäriksi muutama tl. Eilen lisättiin tuohon lihasosetta 1 tl. Maistu muuten lihasose todella hyvin pikkuselle. :-) Iltapalaksi kaurapuuro-päärynäsosetta. Aluksi annoin kaurapuuron banaanisoseen kanssa. Pelkkä kaurapuuro saa vauvan yökkimään, lie sitten hänestä paljaaltaan pahaa.
Annoskoko nyt 5 kk iässä maksimissaan noin 1/3 pilttipurkillista per ateria. Enemmänkin välillä ehkä menis, mutta alan antamaan sen mitä napa vetää vasta myöhemmin. Nyt kuitenkin vielä rintamaito se pääruoka, kiinteillä vasta fiilistellään vauvan syömis innostuksen mukaan.
Muoks uudestaan. Poistin väärän termin. ;-)