Kiinteät ruoat

Meidänkin olis tarkoitus alottaa lihasoseet huomenna. Meille neuvolantäti ehdotti että annettais lounaaks kasvis + liha ja päivälliseks pelkkä hedelmä/marja, sittrn aikanaan kun viides ateria lisätään niin hedelmäsose siirtyis välipala-aikaan ja päivälliseks olis myös kasvis + liha. Yhdellä liha-annoksella päivässä neuvottiin aloittamaan. Mä oon sitä miettinyt et onkohan teelusikallinen ekana maistiaisena liikaa kun on lihasta kyse?
 
No, höh jos ei neuvola mitään ohjeista. Meidän lappusissa on, että ap: puuro marja/hedelmäsoseella, lounas: liha tai kasvissose, vp: maito (n8kk iästä lähtien esim hedelmät), päivällinen: kasvissose (10kk iästä voi olla tämänkin lihaisa), ip: kuten aamupala. Sellasessa purkkiruuassa (125g) lihan osuus on 10% eli tämä ilmeisesti sellainen hyvä määrä proteiinia lihanmuodossa vauvalle.
 
Koskahan ruuuat alkaa vaikuttaa öihin? Nyt on kaksi viikkoa syöty hyvin. Onko joku määrä ruokaa liikaa esim. 2dl vai sitten vasta kun maito ei enää maistu? Tuntui tänään iltapuurolla kun se meni kaikki että jäikö nälkä. Vähän yli desi söi puuroa.
 
Hmm... Oon antanut meidän neidille lihaa kaksi kertaa päivässä (lounas ja päivällinen). Onko tästä jotain haittaa? Meilläkään ei mitään kunnon ohjeita saa.
 
Mun ymmärtääkseni vauvan munuaiset ei ole valmiit käsittelemään runsasta määrää proteiinia. Siksi lehmänmaitokin tulee ruokavalioon vasta lähempänä yhden vuoden ikää, kun sen proteiini erilaista tai sitä runsaammin kuin äidinmaidossa.
 
6-10kk 1/2-1tl lihaa annoksessa ja 10kk 1-1,5rkl lihaa annoksessa tai jotenkin noin se meni. Kyllä ne siellä THL suosituksissa lukee.
 
Mulla jäi unet lyhyeksi kun jäin tätä miettimään. Syötän purkkiruokaa vauvalle ja niissähän ei niin paljoa lihaa ole ja olen antanut niin, että toinen ateria lihaa ja toinen kanaa/kalaa. Mutta mietin vielä onko tämäkin liikaa.
 
Et sä Leina purkkiruoalla lihaa liikaa anna. Kahdella aterialla liha/kana/kala on ok. Tavoite 5 ateriaa, joista kolme sit ilman niitä. Lihoista saa käsittääkseni myös rautaa, jota nää alkaa tarvita enemmän.
 
Tänään keitin ja soseutin naudan ja kalkkunan jauhelihaa. Pakastimeen meni jääpalamuoteissa. Kaikki kasvikset oon tehnyt samaan tapaan yksittäin, on niin kiva vaihdella aterian osasia päivittäin. Nyt sitten lihat lisäks vaan. Tyttö 5,5kk maistoi kalkkunaa bataatin ja kesäkurpitsan kanssa. Olin epäileväinen kun katselin sitä mössöö mut kaikki meni mitä annoin ja mangoo vielä jälkkäriks. Ei sylkenyt pois eikä edes päristellyt vaikka se on ollu viime aikoina tapana. Tais olla nälkäinen. Maidon sai siis vieläpä ennen soseateriaa. Onnistunut olo. Lihojen aloitus on jotenkin jännittänyt mua aina, en tiedä miks. Mut hyvinhän se meni :)
 
Joo 400g jauhelihaa ja 2dl vettä kattilaan 10-15min ja sauvasekottimella soseeks. Ei mausteita. Jotain yrttejä miein ensin mut otetaan ne kuitenki myöhemmin vasta mukaan.
 
Jauheliha kannattaa heti raakana erotella muruks veden joukossa vaikka puulastalla niin kypsyy nopeemmin ja soseutuu helpommin.
 
Meillä maistettiin tänään lihaa (kanaa) ensimmäistä kertaa. Hyvin upposi! Musta tuntuu että kaikki ruoka maistuu herralle, vaikka välillä ravisteleekin päätään uusille makuille.
 
Miten saan jätettyä soseisiin sattumia? Kaupan soseet 6kk on tosi sileää vielä mutta kohta voidaankin siirtyä. 8kk ruokaan.
 
Me ollaan vasta vähän maisteltu soseita ja ruoka tuntuu kiinnostavan paremmin sormiruokaillessa niin varmaan alan nyt pojan täyttäessä 6 kk antamaan vähän enemmän ruokaa nenän eteen. :woot:
 
Hepsuli, tilsi haarukalla. Tai, jos jo sattumiin valmis ja haluu valmista miksi ei vois jo 8kk ruokia syödä?
 
Niin mietin vaan että kuinka isoja sattumia? Talk muruja syöty. Paprikaa, parsa ja kukkakaali, kurkkua, maissinaksuja sormiruokana. Mitäs sitten? Ja koska uskaltaa antaa jauhelihapötkön?
 
Takaisin
Top