Kiinteät ruoat

Lapitar aloititko 4kk? Juu tänään kakkavaippaa katsoessa totesin että porkkana ainakin oli mennyt mahaan asti! ;D
 
Joo, alotettiin 4 kk. Ja nyt syödään kiinteitä kaks kertaa päivässä
 
Poika rupesi puklaamaan ihan hirveesti tuon rotatehosteen jälkeen. Päätin kokeilla antaa riisijauhoista tehtyä puuroa ikäänkuin sakeuttajana. Annoin eilen kaksi kertaa teelusikallisen ja mun mielestä pulautteli illan aikana jopa enemmän. Mieskin ihan kauhistellen muisteli esikoisen refluksia.

Tämän kuun lopulla tulee 4kk mittariin, joten sitten voisi ruveta porkkanaa ja bataattia maistattamaan. Jospa niistä olis iloa.
 
Neuvolasta ohjeistettiin aloittamaan perunalla. Perusteltiin sillä ettei se ole makea, joten tottuu enemmänkin koostumukseen kuin makuun ja jos aloittaa makealla, on vaarana, ettei mikään muu maistukaan. Omaan korvaan kuulostaa sinänäsä typerältä, koska onhan äidinmaitokin makeaa kuten myös korvike. Esikoisen kohdalla jäi toi kyseenalaistaminen usein väliin, joten alotettiin silloin perunalla. Onko teillä joku tietty syy aloittaa nimenomaan jollain muulla? Suomi on kyllä tavallaan hauska maa kun täällä ainoat oikeat ruuat on peruna ja lehmänmaito, jos tiettyjä tahoja kuuntelee :D
 
Peruna on hyvin tärkkelyspitoinen, joten nousee herkästi ylös tai voi käydä vatsaan muutoin. Siksi aloitan itse porkkanalla kuten esikoisenkin kohdalla tein.

Mutta varmaan suht nopeasti maistatan myös sitä pottua! Esikoiselle se rupesi passaamaan vasta lähempänä 8kk.
 
Calmari Mulle perusteltiin samoin mutta en siltikään ole vielä aloittanut perunaa. Pian on neuvola ja en tiedä pitäisikö suoristaa totuttaa vai rehellisesti kertoa mitä olen antanut? He kunnmeinas että viikko yhtä vihannesta ja mä olen mennyt ihan omalla fiiliksellä.
 
Me neuvolassa sanottiin että otettiin varaslähtö kiinteisiin, ja kun kerrottiin että bataatilla ja porkkanalla niin tuumi terkka että ne on just hyviä aloittaa. Ja eikun marjaa ja hedelmää sitten vähitellen myös. Ja niin paljon saa antaa kuin syö, sellainen puoli desiä / päivä muistaakseni sanoi maksimiksi vielä tässä vaiheessa... Vai oliko se per kerta... :D
 
Perunaa en anna koska ummettaa enemmän. Bataatissa on myös hitusen paremmat ravintoarvot. Neuvolassa suosittelivat myös aloittamaan sillä koska hellempi vatsalle.
 
Toi "muut ruoat ei enää maistu" juttu taitaa olla joku mutu-tuntuma legenda.. Ainaskin meillä esikoinen sai alusta asti päärynää (purkki) paljon ja siitä tykkäs..mutta hyvin söi myös vihannekset ja lihasoseet. Kaveri odotti varmaan 2kk ennen minkään makean antamista ja niitten poika ei missään vaiheessa meinannut syödä niitä vihannessoseita/sormiruokapaloja. Tärkeintä mun mutu-tuntumalla on, että antaa sellaista, mikä maistuu ja monipuolisesti samalla maistattaa kaikenlaista. Ja mä ainakin surutta huijasin esikoista syömään niitä makuja, joista ei niin tykännyt..joko vuorotellen maistuvan soseen kanssa tai lelujen avulla. Tietty 2-vuotiaalle luetaan edelleen kirjaa välillä pöydässä, mutta edelleen myös syö hyvin. :) No, nää on taas näitä, joista yhden kokemuksen perusteella on niin helppo miettiä, että vähänkö mä oon toiminu hyvin..toka voi paljastaa, että säkällä toi ykkönen on soseensa niin hyvin syöny. :D
 
Me aloitettiin esikoiselle maissilla. Kuulemma vatsaystävällistä.
 
Meillä ei aikoinaan pojalle maissi eikä kukkakaali uponnut :D
Nyt menee maissi, kukkakaali ei vieläkään.
 
Mä sain vinkin käyttää pakastemaissia ja höyryttämällä "kypsentää" se. Joutuu kyllä siivilöimään, kun ei kuoret täysin soseudu. <- siis, jos haluu täysin sileetä.
 
Me annettiin ensimmäistä kertaa sunnuntaina porkkanasosetta lusikallisen jonka jälkeen ei ole vielä tullut kakkaa. Johtuuko ummetus kiinteistä, vaikka oli niin pieni määrä? Ma annettiiin bataattia, mutta poika ei oikein pitänyt siitä. Nyt pidetään vähän paussia jotta saataisiin taas vatsa toimimaan.
 
M&S, meidän esikoinen söi alusta asti makeaa ja mauttomampaa hyvällä ruokahalulla. Aukoi suutaan hienosti eikä juuri mitään tullut ulospäin. Syöminen ei aiheuttanut mitään sotkua ennen kuin vasta vanhempana sormiruokaillessa jne. Olinkin tosi tyytyväinen ja päättelin itse toimineeni jotenkin oikein.

Noh, tämä kuopus työntää ruokaa kyllä enemmän ulos kuin sisäänpäin. Lusikkakin välillä yököttää. Tosin, en ole vielä muuta antanut kuin riisijauhopuuroa ja sitäkin sakeuttamismielessä. Lisäksi esikoinen oli mielestäni aivan valmis kiinteisiin reilun 3kk iässä. Tämä kuopus (nyt 3,5kk) pärjää kyllä vielä imetyksellä eikä muutenkaan tunnu olevan valmis syömään muuta. Mutta tuota puklaamisen määrää olisi kiva kokeilla vähän hillitä. Ja eilen olikin vain pari hassua pulautusta!

Mutta niiiiiiin älyttömän erilaisia ovat nämä kaksi poikaa tässä asiassa.
 
On muuten itse tekeminen helpompaa, kun joka tapauksessa 2-vuotiaalle keittelee porkkanaa ja bataattia. En kyllä sauvasekoitinta jaksanu kaivaa yläkaapista, mutta ekaksi bataatin maistatusannokseksi meni muussattuna haarukalla ja vähän korviketta mukaan. Mutta ihmettelen, miten tuota vauvaa kerkeis syöttää 5 kertaa päivässä! Siis piakkoinhan siihen pitäis päästä. Kakskin kertaa tekee tiukkaa tällä hetkellä. Ja tyttö on aamulla niin kiukkuinen koko hereillä olon, että en ole nyt edes yrittänyt siihen väliin mitään syöttää. Edes maitoa ei tarvii ennen ekoja päikkäreitä, kun juo aamusella vielä sängyssä yhden pullon. No joo, pakko olis saada toi 2-vuotias syömään itse aamupuuro. Kovin sinnikkäästi on jo vuoden verran siitä kieltäytynyt..nyt on välillä suostunut päivällä jotain perunamuusia tai muuta herkullista itse lusikoimaan. Huoh. Serkkupoika on jo puoltoista vuotiaasta vedelly itse kaiken ruoan lusikalla.
 
Mun on ollut opeteltava sietämään sotkua ja annettava meidän esikoisen (1v9kk) syödä itse. Viikon päästä aloitellaan pikkuneidin kanssa kiinteät :)
 
Lulu Olen antanut maisteluannoksia kaksi kertaa päivässä. Ummetti ennen kiinteiden aloitusta. Annoin bataattia ja jos seuraavana maanantaina tulit kakkossatsi. Nyt on tullut joka toinen päivä. Selvästi auttaa.
 
Takaisin
Top