Kiinteät ruoat

Jo meinasd isoisoäiti laittaa lihaa ja pottua vauvalle mukaan. Kieltäydyin kohteliaasti kun ruuassa oli suolaa ja kermaa. Sitäkös sit ihmetteli.
 
En ole vielä uskaltanut aloittaa kiinteiden kanssa, vaikka olen melko varma että pojalle maistuisi. Tyhmiä kysymyksiä seuraa...

Miten/missä/missä asennossa syötätte kun vauva ei osaa istua? Sekoitatteko soseet maitoon vai pieni määrä maitoa soseeseen? Eli annetaanko pullosta tai lusikalla? Onko siis pointti aluksi että totutellaan vatsaa muihin aineihin tai että harhoitellaan puremista sekä kiinteiden nielemistä? Pitääkö soseet olla ihan sileät aluksi vai jätetäänkö sattumia? Onko teillä jo syöttötuolit käytössä? Me ei olla vielä edes hankittu.
 
En ole vielä uskaltanut aloittaa kiinteiden kanssa, vaikka olen melko varma että pojalle maistuisi. Tyhmiä kysymyksiä seuraa...

Miten/missä/missä asennossa syötätte kun vauva ei osaa istua? Sekoitatteko soseet maitoon vai pieni määrä maitoa soseeseen? Eli annetaanko pullosta tai lusikalla? Onko siis pointti aluksi että totutellaan vatsaa muihin aineihin tai että harhoitellaan puremista sekä kiinteiden nielemistä? Pitääkö soseet olla ihan sileät aluksi vai jätetäänkö sattumia? Onko teillä jo syöttötuolit käytössä? Me ei olla vielä edes hankittu.

Meillä syödään sitterissä. Välillä toki haastavaa, kun heiluu ja sitä sosetta on JOKA paikassa. :D

Itse olen surrannut soseet keitinliemessä sileäksi ja lisännyt vähän vastiketta syöttövaiheessa. Ja lusikalla syötän. Pienet sattumat saa ainakin vielä meidän pojan kakomaan (onkohan tuo oikea sana?)
 
Aion syöttää ensin sitterissä puoli istuvassa asennossa. Sose eli suht kiinteää mihin lisään äidinmaidon. Lusikkaan kuuluu alkaa opetella seuraavaaksi. :) Syöttötuoli on ostettu tarvii vaan pestä kun myyjä ei ollu sen vertaa viitsinyt. Siihen istutaan sitten kun osaa itse istua mutta tuetaan pehmustein toki alkuun. Tarkoitus että vatsa ja suolisto totutetaan ruokaan. Lusikankärjellisiä ensin.
 
Sattumia ei kannata jättää ainakaan niin pitkään, kun vauva syö takakenoasennossa. Niinkuin sormiruokailunkin edellytyksenä on istuma-asento, jotta ruokapalat pitää itse "työskennellä" kohti nielua. Meilläkin aloitetaan soseilut sitterissä, ja sitten istumaan syöttötuoliin kun siihen valmiudet.
 
Meillä on Stokkessa se newborn -setti, siinä aloitellaan syömiset. Esikoinen aloitti ihan sitterissä. Meillä on sellainen sitteri, jonka saa siis lukittua niin, ettei heilu koko ajan.

Mun ei tavallaan tekis yhtään mieli aloitella kiinteitä vielä kuukauden päästä (4kk silloin), mutta toisaalta olisi kiva päästä nopeammin siihen vaiheeseen, että päivä rytmittyy selkeämmin ruoka-aikojen mukaan. Mutta onneksi ei tarvitse päättää vielä. Voihan se olla, että kuukauden päästä olen ihan valmis sosetehtailuun.
 
Toisilla vaikuttaa, toisilla ei. Toisille kiinteät vaikuttavat myös suotuisasti öihin, toisille saattavat aiheuttaa heräilyä. Hirmu yksilöllistä.

Meidän esikoiselle soseet oli ehdottomasti hyvä asia!
 
Mulla imetysväli oli tosi lyhyt esikoisen kanssa ja sain sitä noin kuukaudessa pidennettyä kiinteiden avulla, kun 4kk kohdilla aloitin kiinteät vauvalle silloin. Tosin mun vauva oli oikeasti nälkäinen ja siksi tissillä niin paljon..jos on takiaisena muista syistä, niin tuskin kiinteät auttaa. Ikäkin auttaa tuohon tissitakiais-ongelmaan pian. Alkaa muut asiat kiinnostaa ja kohta voi olla, että tissillä ei jaksa enää syömiseen keskittyä ollenkaan.
 
Joku joskus neuvoi että varsinkin liha ja kana ruokia valmistaessa kannattaa lihat keittää vedessä kypsäksi.
Vauvojen vatsat voivat reagoida ruokiin enemmän, jos ne on esim. Pannulla paistettu tai tehty uunissa voidellussa vuoassa.
Jos siis tekee kiinteät ruuat itse.

Ja ainakin aluksi muistelu vaiheessa esikoisen kohdalla ruuan piti olla täysin hienojakoista, muuten jäi murunen suuhun pyörimään kun ei osannut sille mitään tehdä.
 
Me tehdään lihat aika usein uunissa leivinpaperin päällä tai uunipussissa höyryttämällä että ne nyt luulisi sopivan ettei tarvitse alkaa keitto puuhiin.
 
Esikoinen aloitti kiinteät 3kuisena, neuvolan luvalla. Nelikuisena aion aloittaa tämän kanssa, ihan oli suositus sit mikä vaan. Mä olin kuvitellut että tätä ennenki suositus oli ollut 4-6 kk, enkä kyllä ketään tunne joka olisi vasta 6kk aloittanut kiinteiden antamisen :eek:

Meillä täysimetys esikoisen kanssa ja 6 kk iästä kiinteitä. Tai, viikkoa ennen sai pari lusikallista jotain sosetta.
 
Mä täysimetin esikoista puolen vuoden ikään. Tämän toisen kanssa suunnitelmissa myös jatkaa täysimetystä niin pitkälle kunnes kiinnostuu selvästi syömisestä ja on valmiudet siihen :)

Sama juttu, täysimetän tälläkin kertaa 6 kk ikään jos kasvu on hyvää ja ei erikseen ohjeisteta aloittamaan aiemmin. Esikoinen oppi hyvin nopeasti syömään lusikalla enkä nähnyt yhtään syytä esikon kohdalla aloittaa aiemmin vaikka olikin pienikokoinen, kasvoi kuitenkin koko ajan tasaisesti. :)
 
Muokattu viimeksi:
Th puhui että maisteluannokset on enemmän velliä kuin sosetta. Siis minkälaista sen nyt pitää olla? Mä ymmärrän kyllä soseen soseena ihan. Eikä vettä soseeseen ollenkaan vain ämmää. Vesi hörpytetään.
 
Th puhui että maisteluannokset on enemmän velliä kuin sosetta. Siis minkälaista sen nyt pitää olla? Mä ymmärrän kyllä soseen soseena ihan. Eikä vettä soseeseen ollenkaan vain ämmää. Vesi hörpytetään.
Löysää sosetta. Jatkat sitä omalla tai korvikemaidolla. :) kun vauva ensin tottuu makuihin ja vatsa ruoka-aineisiin ja kun vauva kehittyy enemmän niin sitä mukaa koostumusta soseeseen. Vauva ei osaa liian paksulle/tiiviille tehdä suussa oikein mitään.
 
Niin mut että vihanneksen keitinlientä ei saa käyttää? No mulla on vielä kuukausi aikaa opiskella näitä. Oisin toivonut enemmän lappusia saavani neuvolasta kuin sain. Ihmettelin kyllä kun perunaa suositteli ensimmäiseksi. Aion kyllä aloittaa porkkanalla. Miites te viikko yhtä ruoka-ainetta vai useampi?
 
Kyllä mä olen soseuttanut keitinliemeen. Perunaa meillekin tyrkyttivät mutta en mä tuohon ummetukseen nyt perunaa kyllä anna. Bataatti on ollut hyvää, seuraavaksi porkkana.
Meille suositeltiin 1-2 uutta/vko.
 
Meillä alotettiin bataatilla ja nyt on sen lisäksi maistettu porkkanaa ja luumua. Huomenna maistetaan päärynää (ummetusta helpottamaan). Esikoisen kohdalla maistelin ihan aluksi tuolla 1-2 makua/ viikko, mutta melko pian aloin tiivistää tahtia, kun ei ollut mitään reaktioita. Nyt ajattelin toimia samalla tavalla. Alan tuoda pikkuhiljaa lisää makuja. Varmaan seuraavaksi parsa- ja kukkakaalit ja ehkä jotain hedelmää tai marjaa.

Mä teen soseen ilman vettä. Eli sopeutamme pelkät kypsennetyt kasvikset ja lisään korvikkeen sitten tarjoiluvaiheessa. Mutta määrä itseasiassa höyryten kasvikset usein, joten keitinlientä ei sinänsä olekaan, enkä ole kyllä nestettä kaivannutkaan soseutusvaiheessa. Ja tosiaan nyt aluksi olen tarjonnut tosi löysää sosetta. Melkein puolet sosetta ja puolet korviketta.
 
Mä vetelin meidän alle 4-kuukautiselle tänään luumusosetta suoraan purkista..kyllästyin odottamaan vikan viikon ummetuksen kanssa, kun tyttö heräileekin nyt niin paljon, että ei voi pienet maistelut ainakaan öitä huonontaa. Olis varmaan voinu vähän makua pehmentää ja koostumusta helpottaa korvikkeella. :D Eipä siitä alas asti varmaan paljon mitään mennyt..joten apu ummetukseenkin aika vähäinen vielä.
 
Takaisin
Top