Kiinteät ruoat

En myöskään itsetehtyihin hedelmä- tai marjasoseisiin ole lisännyt maitoa.
 
Aika nopeasti sen näkee, minkälainen koostumus vauvalle uppoaa. Tekemällä oppii, vaikkei vielä mitään tietäiskään.
 
Te, jotka annatte luumusosetta..paljonko sitä annatte? Tuntuu ettei vauvan maha kestä kuin pari lusikallista ja ummetukseen pitäis jotain antaa. Päärynä ei sopinut.
 
Mun mielestä jollekin oli neuvottu 1-2tl päivässä.. Mä aloitin tosi vähällä ja eihän sitä ihan heti tunnu alas asti menevän paljon ollenkaan.
 
Piti odottaa 5kk ikään. Poika on nyt pari viikkoa vajaa sen. Aamulla kun söin leipää oli niin tarkkaavaisena vieressä ja kieli edestakaisin suussa pyöri että mietin josko tänään jotain maistettaisiin. Annoin sitte bataattisosetta. Sinne ne meni eikä edes kakonut! :)
 
Meille yks vanhempi terkka kerran sanoi, että "teidänhän tuo lapsi on ja te teette päätökset hänestä". Itellä ainakin tahtoo välillä tuo unohtua, kun kuuntelee välillä neuvolan paahtamista jostain asiasta. :)
 
Luottakaa itseenne ja päätöksiinne vanhempina. Te tunnette lapsenne tarpeet paremmin kuin neuvolatädit.
 
Kysyin muuten siitä että eikö keskosen tarvitse aloittaa kiinteät ennen 4kk. Kuulemma puhutaan jollain 27vkolla syntyneistä silloin.
 
Mä oon huomannut, että poika ei oikein osaa ottaa edes d-tippoja lusikasta. Aiemmin olen vaan valuttanut tipat maidon kanssa lusikasta suuhun, nyt olen kokeillut syöttävämpää systeemiä. Mutta poikahan työntää lusikan kielellään ulos ja irvistelee. Näin ollen päätin, että aloitan maistatuksen 4kk kohdalla. Luulenpa nimittäin, että menee mooooonta kuukautta ennen kuin poika oikeasti mitään syö.

Sinänsä vähän kyllä jännittää kun poika on todella herkkä reagoimaan jo imetyksenkin kautta. Että mitähän on vielä edessä. Mutta vielähän tässä on aikaa!
 
Ja täytyy sanoa että selvästi meno rauhoittui bataatin aloittamisen myötä! Yöllä herätään vain kaksi kertaa tissille! :Heartred
 
Vau Megara! Milloin aloititte siis? Kuinka paljon annat sitä?
 
Meidän kulinaristille ei tänään bataattisoseet uponneet.. Kakoo ja vääntää naamaa. Viikonloppuna sai hyvää makeaa paahdettua bataattia. Tänään keitin vedessä.
 
Tänää aloitettiin maistelu ekan kerran 1/2 lusikallista luomu banaanimössöä. Näytti maistuvan ja meni hyvin alas. Tästä se pikkuhiljaa alkaa.
 
Meillä on nyt kymmenen päivän sisään maisteltu bataattia maidolla, avokadoa maidolla: tykkäsi, porkkanaa: meni paremmin kuin bataatti ja tänään annoin luumua ja heti meni rkl:nen! Poika sai sitä jo 3kk iässä ummetukseen että sinänsä tuttu maku jo hänelle. :) Missä vaiheessa määrää voi lisätä? Kun sitä vaan tuntuu uppoavan vai? Edelleen annan ensin sosetta ja sitten vasta maitoa. Kerta hän nukahtaa aina rinnalle. Koskakohan hän alkaa jäämään syötön jälkeen hereille?
 
Mä oon lisänny sen mukaan kuin uppoaa. Nyt menee noin pilttipurkillinen per syöntikerta ja ikää on pari päivää vajaa 5kk.
 
Kyllä mäkin aika nopealla tahdilla nostin heti kuin syömistekniikka oli hallussa ja ruokaa alkoi todella mennä mahaan asti. Nyt menee n. puoli pilttipurkillista. Joku maltti on täytynyt säilyttää puklailun takia. Tosin nyt näyttää sekin vähentyneen.
Edit. Niin ja ikää viikon päästä 5kk.
 
Takaisin
Top