Kiinteät ruoat

Meillä esikoinen syö itse ja sotkee koko keittiön siinä syödessään :D onhan se helpompaa kun itse syö (aloitti 1v 2kk), mutta välillä niiiiiin toivon että antaisi syöttää. Nytkin olis pöytä putsattavana.

Mä huomasin että nyt kun olen antanut pikkuisen sitä riisijauhopuuroa ennen imetystä niin auttaa pulautteluun.
 
Kiitos M&S vinkistä. Annoin vuorotellen bataattia ja luumua! Laps pien ei ehkä ole mun kanssa samaa mieltä mutta saimme lautasen tyhjäksi. :wink Ilme oli hyvä..suu ammollaan luumuu! Sit kun se olikin bataattia :D ;D
 
Just tänään ruokapöydässä junnua syöttäessä mietin, että miten ihmeessä tää homma toimisi, jos esikoinen 1v 8kk ei söisi itse..? Syö välillä lusikoiden, mutta usein on myös sormet ja koko naama ruoassa. Tänään siivosin lattialta ison purkillisen raejuustoa, kun pienet kädet oli omiani nopeammat. Sotkun sietämistä, sitä juurikin ja homma toimii.
 
Mullaki ei oo mitään ongelmaa sotkun sietämisessä, sitä kyllä tulee, kun poika tykkää heitellä paloja lattialle..mutta ei tosiaan suostu lusikalla itse syömään. Tänään viimeks ilmotin sille, että jugurttia (tykkää siitä) kannattaa nyt vaan lapata itse lusikalla, koska äiti paistaa nyt jauhelihaa. No..hän heitti lautasen nurin pöydälle ja pyysi päästä pois. Ei sit syöty jugurttia.
Joo ja meillä ei valitettavasti kiinteät ole ummetukseen vielä auttanut. Yli 2 viikkoa syöty ja nyt menee jo monta teelusikallista kaks kertaa päivässä. Silti kakkausväli sama 5-6päivää.
 
Niin siis suosituksissa oli että puolen vuoden ikään mennessä annoskokoja vasta vois nostaa. Itse ajattelin mennä rauhallisesti eikä tuo nyt niin innoissaan ole paitsi luumusta.
 
Täällä syödään sen verran kuin kiinnostusta riittää, uutta makua toki maistellen muutama päivä. Toinen tänään ihan innoissaan mussutti porkkanasoseensa ja kiukku iski jos ei uutta lusikallista ollut heti valmiina kun edellisen sai syötyä :D
 
Meillä on korvikeruokinta, mutta muutenkin neuvolasta aika herkästi ohjeistetaan kiinteille. Nytkin neuvoi terkka puuroa antamaan..mihin totesin tytön olevan vasta pari pv yli 4kk. :D
 
Viikonloppuna juhlissa mummi leikki lusikalla niin poika ihan tärisi innostuksesta. Hälle nyt en vaan parin tunnin takia mitään mukaan ottanut että sai tyytyä vain tissiin. :wink Sunnuntaina aloitettiin maissi ja päärynä. Hyvin maistuu! Mitäs vihannesta sitten? Palsternakkaa/porkkanaa? Entä miten olette niitä marjoja tarjonneet, paseraatteko vadelman siemenet pois?
 
Tänään ekat maistelut aloitettiin, jos nyt ei lasketa niitä luumumaisteluja kun yritin saada vatsan toimimaan. Tarkoitus oli aloittaa perunalla mutta se suunnitelma sit vähän muuttui ja annoin tänään valmista persikkasosetta. Ilmeet oli kuvaamisen arvoisia :D ja 90% tavarasta tuli heti suusta syljen mukana ulos. Noo mutta tästä se maistelu lähtee, rauhassa ensin tätä persikkaa totutellaan ja sit porkkana ja peruna.
Kunhan tässä jaksan niin pitää tehdä porkkanasta ja bataatista maisteluannoksia jääpala-astioihin.
 
Oon nyt parina päivänä antanut bataattia ja jatkan sen antamista ensi viikkoon. Tyttö vaan naureskelee ja pyörittelee kielellä. Totuttelemista vaatii. Pitää vaan itse olla kärsivällinen kun syöminen on vauvalle ihan uusi asia.
 
Meillä syödään kolmatta viikkoa ja isompia määriä saa jo syötettyä. Edelleen tunkee kielellä ruokaa ulos koko ajan, mutta tykkää kyllä monista eri mauista.
 
Meillä enää satunnaisesti työntää suusta ulos ja kolmatta viikkoa mennään. Suu ammollaan huutaa lisää :D vaikka olen nyt saanut käännettyä niin että äidinmaito ensin.
 
Joo mäkin kovasti odotan, että tuo kielellä punkemisvaihe loppuu. ☺ Yritän ruokamäärää vähän lisätä, vaikka onkin vasta 4,5kk, että sais ummetusta vähäisemmäksi. Voi olla päinvastainenkin vaikutus, mutta ainakaan pelkkä korvike ei saanut vatsaa toimimaan kovinkaan tehokkaasti.
 
Me aloiteltiin tällä viikolla perunasoseella, nyt kun poika on 4 kk vanha. Ekana päivänä otettiin 1 tl ja ollaan jo lisätty määrää 3 tl:een ja kahdesti päivässä syödään. Vähän epäselvää on kyllä mullekin että mitä vauhtia määriä voi lisätä ja näin. Missään ei tunnu olevan järkeviä ohjeita. No, kaipa sitä voi sitten mennä sen mukaan miltä näyttää. Hyvin tuntuu maistuvan, osaa jo silleen jauhaakin ruokaa suussa, ja meillä onneksi mahan toimintaa pottu on avittanut vaan, ei sekoittanut.

Ihottumaa pojalla on kovasti ja maanantaina mennään lääkäriin. Mietin voiskohan hän olla maitoallergikko, pitää siitä kysyä lääkärissä. Vaikka tää ei ehkä tähän ketjuun ihan kuulu. :P
 
Eilisiltana vasta kolmas sosekerta ja meni persikka jo ihan mukavasti suuhun. Ei enää irvistellyt ja työntänyt kaikkea ulos, välillä jopa suu aukesi odottamaan :) Luulen että oli nälkä ja siks niin yhteistyössä. Pidin annoksen silti maltillisena, olisko sosetta mennyt noin teelusikallinen tai vähän enemmän. :)
 
Useimmiten ihottumat on vaan atooppista ihottumaa eikä allergiaa. Me oltiin esikoisesta ihan varmoja, että maito aiheuttaa. Hirvee vaiva ja kaikki allergiatesteineen ja maidon välttelyillä..eikä sillä mitään allergiaa ollu. Nyt siskolla ihan samaa..kuivia punaisia plänttejä paljon. Serkkulapsilla kaikilla samaa, toisilla pahempana kuin toisilla. Alkaa 4kk tienoilla toi atooppinen näkymään. Kokeile kortisonia, esim.1%. Meillä auttaa tosi hyvin, vaikka ihottuma tuleekin nopeasti takaisin. Ja paljon perusvoidetta.
 
Meillä on jaloissa noita kuivia länttejä. Terkkari meinas että jatka vaan öljyämistä tai laita perusvoidetta. Yleisiä kuulemma tässä iässä.

Rohkeasti itse annoin soseita sen verran kun poika söi kerralla. Eilen neuvolassa sanoin että jääpalakuutio per ateria ja hän piti sitä oikein hyvänä määränä. Yks ilta meni päärynäsosetta enemmän ja no tulikin kiva oksenkuspuklu että kannattaa varmaan vielä olla maltillinen.
 
Miten osaan pitää tän maistelun monopuolisena? Se mietityttää eniten. Onko jotain opasta tai kirjaa mikä kannattaa hankkia? Ilmeisesti tarkoitus että lapsi syö samaa kuin muu perhe ja siitä tulee se monipuolisuus?
 
Takaisin
Top