Kiinteät ruoat

Saako näille tarjota säilykkeitä? Lähinnä ananasta ja tonnikalaa tässä tuumailen :-)
 
Satunnaiskäyttö on omasta mielestä ok, mutta eihän niitä suositella raskasmetallijäämien (?) takia. Että päivittäiseen, tai edes viikottaiseen, käyttöön en itse ottaisi, mutta pieni makupala silloin tällöin tuskin on haitallinen.
 
Entäs säilykeananaksen sokeripitoisuus? Se säilöntäliemihän on aika ytäkkää ja siinähän ne ananaspalat ui.
 
Totta happy, enpä tullut tuotakaan ajatelleeksi. Eli voin kaiketi hyvillä mielin tehdä pekolle tonnikalapihvejä ja tarjoilla niitä sit pakastimesta silloin tällöin :-) ananakset jätämme vielä pois ruokavaliosta tai ostamme tuoreena :-)
 
Knyttet siinä tonnarissa on aikatavalla suolaa. Tyttärelle ei onneks kelvannut meidän tonnarimössö, kun kerran kokeilin. Hoksasin itekin sen suolasuuden vasta ekasta haarukallisesta. Yhden tonnarimerkin löysin, jossa oli muistaakseni vain 0,3%.
 
Niin tai en mä tiedä paljonko on paljon suolaa, melkein kaikessa aikuisten ruuassa on n. 1%. Semmosta oon antanut vaan ihan vähän, kuten Oululaisen jälkiuunileipää :)
 
Tää on taas näitä tieto lisää tuskaa jutskia! Huh kun ei pieni ihminen osaa edes ajatella näitä kaikkia vaaroja ja riskejä ;-)
 
Me on syöty hedelmäsalaattia mehussa. Ja kaupan puolukkapuuroa (joka tosin ei ole säilyke mut on lisättyä sokeria). Ja tomaattimurskaa.
 
Mut sanokaa, saako muskottipähkinällä maustettuja luomupinaattilättyjä antaa? Muskottipähkinä ei ole pähkinä vaan siemen (haloo, mitäs ne pähkinät on? :) ).
Tällä saattaa olla vähän pähkinä- ja/tai siemenyliherkkyyttä, mun syömänä jopa.
 
Hmm mä taas ehkä antaisin kun sitähän on vaan mausteena eli tosi pieni määrä niissä lätyissä. Tai sit koneilet eka syödä kiit ite ja jos ei siitä tunnu tulevan mitään niim sit vasta annat tyttärelle :-)
 
Uusien suositusten mukaan pinaattia saa taas syödä... Tulevat vissiin vuoden vaihteessa voimaan.
Lisäksi jostain luin, että sit pitäs syödä pelkästään pinaattia, lanttua, nakkia ym., että nitraattipitoisuudet nousis liian korkeiksi.

Mut joo, pitää tutkailla. Ne on tosi hyviä luomulättyjä ja lähikaupasa usein kuolemankärryssä :)
 
Kyllä se nyt piisas se kuukausia ja kuukausia kestäny puurosota. Ei puuroa enää. En jaksa tapella. Realia annoin viime viikolla kokeilla natustaa, no oksuhan siitä tuli. Sormiruokailukokeilu kurkkua, omenaa ja banaania meinas päättyä tukehtumiseen kun ensin haukkas omenasta palan ja sitte survo loppulohkon samaan syssyyn suuhunsa.

Tänä aamuna syötiin muussattua banaania sekoitettuna bulgarian jogurttiin. Se oli hitti. Samoin viili on herkkua. Sitä tuorepuuroa vielä kokeilen, mutta saattaa olla että kun ykski hiutale osuu suuhun niin stoppi tulee. Meillä kun ei jäbä suostu avaamaan edes suutaan jos on tulossa puurolusikka kohti...

Muutoin kokeillaan kotiruokien maistelua eli saa samaa kuin meki mutta omassa astiassa valmistettuna ilman pippuria yms. Makaroni ja jauhelihakastike oli namnam, samoin kinkkukiusaus mutta risotto ei kelvannu. Pikkuhiljaa..josko osais sitte helmikuussa jo syödä päiväkodin tarjoilujaki.
 
Uusien suositusten mukaan pinaattia saa taas syödä... Tulevat vissiin vuoden vaihteessa voimaan.
Lisäksi jostain luin, että sit pitäs syödä pelkästään pinaattia, lanttua, nakkia ym., että nitraattipitoisuudet nousis liian korkeiksi.

Mut joo, pitää tutkailla. Ne on tosi hyviä luomulättyjä ja lähikaupasa usein kuolemankärryssä :)
Välttää pitää pinaattia uusienkin suositusten mukaan. Ainakin kommentoitavan version ( https://www.thl.fi/fi/-/lapsiperheiden-ruokasuositukset).

Väitin väärin, anteeksi.
 
Mä täällä pohdin että mitä ruokia tuolle tekisin pakkaseen: sormiruokaa menee alas vielä niin pieniä määriä et tuntuu ettei se riitä. Eli soseita pitäis lappaa suuhun vielä, mutta jotenkin tuntuu ettei enää jaksais niitä ihan samoja tosisileitä mitä tähän asti. Syö kyllä rouheampaakin tekstuuria. Ja uusia makuja olis hyvä myös kokeilla kun ei mitään allergioitakaan oo ilmennyt.
Onko teillä jotain hyviä reseptivinkkejä?
 
Muskottipähkinä on vaarallinen jos muutenkin reagoi pähkinään. Itse sain makkarasta anaflyktisen shokkikohtauksen ja siin oli mp ja siis söin vain muutamana pslsn
 
Takaisin
Top