Kiinteät ruoat

Meillä menee kohtuu vähän ruokaa edelleen. Tai siis kerta-annos on se yks semmonen pieni pilttipurkki (2 purkkia/pvä). Mä en viitti ruveta edes laskemaan paljonko menee noihin ruokiin. Olis eri juttu vähän miettiä jos oltais jollain erikoisruokavaliolla. Veka ei suostu syömään ku noita 5kk pilttejä yms. ja niillä mennään. Puuroon koitan kehitellä vaihtoehtoja koska pyrkimys olisi ruveta syömään puuroa 2 kertaa päivässä ja pikkuhiljaa jättää yksi maitokerta pois/päivä. Meen Vekan ehdoilla. Omatekoiset sapuskat, karkeammat soseet ja puurot saa Vekan oksentamaan niinpä mä roudaan noita lasipurkkeja kotiin joka viikko, maksoi mitä maksoi. Kuiteki liki 100 euroa tulee lapsilisiä kuukaudessa niin kyllä sillä summalla ne valmiit soseetki kustantaa.

Huippua että toiset saa toteuttaa itseensä ja valmistaa ite niitä ruokia vauvoilleen. Mäki haluaisin koska rakastan kaikkea ruoanlaittoa.

Onneks Vekalla on loppuelämä aikaa viihtyä mun lihapatojen äärellä kunhan näistä alun kommelluksista on selvitty :joyful:
 
Ihan suoraan sanottuna mä en kyllä jaksais tehdä noita ruokia ite vaikka oonki opiskellu ravintola kokiks aikoinaan ja sujuu aika käden käänteessä mutta on se silti todella aikaa vievää kuorii, pilkkoo, keittää ja soseuttaa. Punnita annoksia rasioihin ja pakastaa.. Mutta jotenki tulee itteleen hyvä fiilis kun tietää tasan tarkkaan mitä toinen syö ja se vielä että sillon kun mä olin vauva nii äiti kin teki mulle kaikki ruuat ite nii jotenki sitä haluu jatkaa sitä "perinettä".. Onneks vuodn iässä saa sit alkaa syömään samaa ruokaa kun me nii ei tarvii erikseen tehdä mitään.
 
Mä oon pyrkinyt siihen että kaikki syö samaa. Esim eilen tein kalakeittoa josta otin ennen suurempaa maustamista vauvalle annoksia. Aina ei tietenkään ole sellaista ruokaa joten pakkasesta löytyy myös ihan vauvaa varten tehtyjä soseita. Ruokasoseet teen itse mutta hedelmä ja marjasoseet ostan purkissa tai tarjoan tuoreina.
 
Mä voisin skipata ruuan tekemisen täysin. Se ei oo yhtää mun juttu. En osaa tehä mitään ruokaa.
Venkun on varmasti turvallisempi syödä kaupan ruokia ku äitinsä tekemiä.
 
Mashnu mäteen kaikki ruuat ja leivonnaiset nykyään kauraan :) Onnistuu ja maistuu paremmalta kuin maito!
Hyvä tietää. Isäntäki innostu ku sanoin siitä puurosta. Ja pannukakkua vois kanssa tehdä. :happy:
 
Mä teen ite koska ei noissa valmiissa oo vaan yhtä ainesosaa.
Sit kun ollaan suunnilleen maisteltu suurin osa niin yritän ainakin välillä tehdä sellasta itelle mistä voi napata aluksi neidille annoksia.
Kypsennetty porkkana on selvästi yök.
Tänään upposi kuutio bataattia ja kuutio kanaa, kaikki meni.
 
Seki mua harmittaa noissa valmis hedelmä soseissa että vaikka lukee ruusun marja nii sit kun katoo tarkemmin nii siinä onki vaan pieni määrä sitä ruusun marjaa ja suurin osa onki sit omenaa ja muita hedelmii.. = (
 
^ juurikin noin. Eli ne on kaikki jotain sekotuksia. Plus meillä määrätkin vielä tosi pieniä.
 
Meillä mennään aika lailla puoliks kaupan ruuilla (yht. noin 2-3 purkkii/päivä) ja puoliks sormiruoalla. Eli käytännössä jäbä näpertää omiaan ja sit välillä annetaan lusikalla. Iltapuurolla ei oo enää annettu mitään näperrettävää, kun ei hän jaksa enää muuta ku suuta aukoa.

Mä tein kerran jotain sosetta alkuinnostuksen vallassa ja en jaksanu toista kertaa yrittää, ku eihän sille kelvannu.
 
Mäkin inhoon kokkausta. (Leipominen luetaan kokkaukseksi.) Kuuluu samaan pakkopullaan imuroinnin ja pyykkäyksen kanssa.

Että Mashnu, mä voin ostaa Vekan ruuat, jos sä kokkaat tälle. Tää kun ei purkkiruokaa syö senkään vertaa kuin mun keitoksiani. Mut onneks syökin sen vähän sit mitä vaan, makaroonilaatikot ja porkkanarieskat.
 
Meillä syödään kaikkea ja kaikenlaista koostumukseltaan. Aamupuuron keitän päivittäin, välistä isompaankin hiutalekokoon. Tähteet menee koiralle.
Silloin kun jaksan, teen perus kasvissoseen jonka pakastan rasioihin. Lisäksi pakkasessa on "jääpaloina" lohta, jauhelihaa ja porkkanasosetta. Niitä sit sulattelen kaupanruokien sekaan niin saa vähän makua ja vaihtelua.
Lisäksi raastan vaihdellen kurkkua ym. tuoreena annoksen päälle.
Yksi ruoka-annos on yleensä sellainen Iittalan kartio-lasillinen.
Keitetystä kananmunasta alkoi peppu punoittamaan, joten se on nyt tauolla.
Ei oikeestaan mitään valittamista jäbän syömisestäkään.
 
Tein just pienen satsin hedelmäsosetta (8*bonapurkkia)
Rasiallinen perikoita (6kp) 2.65€
Banaania (2kp) ~0.40c

Eli 4 persikkaa ja 4 persikka-banaania. 1 purkin hinta siis 0.38c

Että ei kai noi ite tehdyt hedelmäsoseet oo loppu peleissä halvempia ite tehdä. Maku toki varmasti vähän eri = )
 
Nanna kaupan hedelmäsoseissa on monesti vettä ja jotain tärkkelystä. Ne 100% hedelmäsoseet on kalliimpia mun tietääkseni. En oo ostanu muuta ku niitä 100% luomuja. Et tavallaan ite tekemä on halvempaa, kun on 100%. :)
 
Tuli hyviä vinkkejä vauvakerhon sormiruokakerralla
  • pilko jauheliha pienen pieneksi jo rasianssa, helpompaa kuin pannulla
  • anna nokkamukin sijaan snapsilasi, sopii paremmin käteen ja naamaan. Ja kun ei paa täyteen vettä, on pienempi siivous.
  • koko päivän syönti vaikuttaa yösyömiseen, ei vain iltapuuro/-velli/-maito.
  • jos vauva syö myös rintaa, ei ole syytä tuputtaa tai houkutella syömään. Kylläisyyshormoni ei "kalibroidu", jos houkutellaan syömään enemmän, kuin tarttis. Hormonia tulee ämmässä mukana joten sen pitää opetella se hormonin tuotanto. Ja vauva imee sit viimeistään yöllä sen, mikä päivällä jäi vajaaksi.
  • tissiä pitäis antaa vaan silloin, kun toinen pyytää. Kiinteitä voi silti tarjota kun muukin perhe syö
  • pitäis ensin imettää ja sit vasta antaa kiinteitä. HUOM. tässä on nyt joku ristiriita; näin sanottiin mut en kuollaksenikaan muista, miksi tai mihin tää liittyi. Muistan vaan siitä, että meillä ei tehdä noin. Ehkä sen paremman yöunen takia, maha täynnä ämmää on paremp kuin täynnä puuroo?
Saatto olla vielä jotain, mut nää muistin.
 
Muokattu viimeksi:
Toi viimenen piste tosta imettämisestä ennen ja jälkeen nii mun muistaakseni sen voi päättää ihan ite miten haluu.. Jos haluu vielä imettää pitkään nii suosittelee imetystä ennen ja jälkeen mut jos haluu vähentää imetystä nii sit vaan ruuan jälkeen.. Meillä syödään tissiä vaan kiinteitn päälle ja sit just ennen nukkumaan menoa.
 
Meillä on jo pitkään ollu snapsilasi käytössä ;-) Se on niin kätevä. Tosin Roo ei teknisesti juo oikein siitä(kään). Roo laittaa kielen lasin sisäpuolelle ja latkii sen sieltä :p
 
Takaisin
Top