Kiinteät ruoat

Mulla on vahakangasta. Parketti olis helppo pyyhkiä mut lähinnä sen takia, että voin syöttää/syödä pudonneetkin :wink Toi Ikean alunen vaikuttaa kuitenkin loistavalta, ei oo rutussa kuten kangas!
 
Ja ainakin ihan pyyhe toimii.. Voi vaikka ruokailun jälkeen puristella puhtaaksi. Siis ainakin kohta, kun ruoka ei oo enää niin sosetta, vaan on muruja ja palojakin! :)
 
Meillä jäi tänään ruualta yli juuresmuusia. Dieettimuusia tehty veteen ja hyvin vähällä suolalla ilman voita. Ajattelin että hei jee Veka saa siitä huomenna lounaan. Mutta sit muistin että siinähän on lanttua :confused: Eikö se ollu semmonen nou nou tuote vielä noille pienille??
 
Millä ihmeellä mä saan ton pojan syömään?! Alkuun meni soseet jotenkuten, puuro ei uponnut. Viime päivinä pelkästään lautasen ja lusikan näkeminen on saanut pojan vihaiseksi eikä soseet uppoa. Ajattelin kokeilla sormiruokailua kun kurkunlohkoja tuo kuitekin syö, mutta sekin kokeilu päättyi tänään raivostuneeseen pöydän hakkaamiseen. Rupee niin turhauttamaan. Ainoot siis mitä suostuu syömään on kurkku, maissinaksut ja tänään testattu riisikakku. Eihän se auta kuin vaan yrittää mutta mua turhauttaa ja menee hermot!
 
KayKay tuntuu niin tutulta. Tää syö kans huonosti, mut mä vaan tuputan. Kolmekin vauvanlusikallista on joskus shown takana.
Oon myös koittanut lisätä sormiruokaa, tein mm. makaronilaatikkoa muffinssivuoassa (puolikkaasta ehkä puolet menee suuhun...). Ja tää tykkää niistä kaupan pussiruuista, mitä imetään. Tai ei ruuista, ne se sylkee ulos, mut se imeminen. Tänään meni tilkka Hesen fruitieta pillillä ja hedelmiäkin ollaan sormisyöty samalla lailla, että neiti läärää ne pisin pöytää ja mä tuupin suuhun palasia.
Tämä useimmiten on suu auki tarjoopa mitä vaan, mutta ne tulee sit saman tien ulos. Väsytystaktiikalla oon sit saanut jotain uusia, kuten banaania ja persikkaa, pysyynkin suussa.
Kaurapuuro päärynäraasteella menee aina, kuun asennosta riippuen koko lautanen tai pari lusikallista. Ja pitää muistaa tarjota vettä joka välissä. Tää toppaa syömisen, kun haluu vettä.

En tiiä onko näistä apua mut tälleen me laitetaan kakkaa kiinteäksi :)

Tavallinen kaupan tölkkihedelmäsalaatti oli muuten tähän mennessä helpoin syötettävä. Tytär läpsytteli paloja lautasella ja mä kauhoin sen suuhun niitä.
 
Vinkkejä jotka meillä toimi silloin kun oli ruokalakkoa ja vieläkin:
1. Ruokailun ajoitus, ei saa olla liian väsynyt, eikä liian virkee
2. Välillä vauva pois istuimesta ja hetki ihan jotain muuta
3. Syöttötuolin siirto eri kohtaan pöytää tai toisen pöydän viereen (uutta katottavaa, niin pelkkä syöttötuoliin laitto ei laittanu itkemään)
4. Tauko syöttämisessä. Syön vaikka itse rauhassa ja tyttö saa hetken touhata syöttötuolissa omiaan. Usein vähän ajan päästä maistui taas pari lusikallista
5. Sormiruoka lusikkaruuan välissä

Parhaiten toimi ettei tuputtamut, yritti pitää tilanteen rentona ja hauskana ja luotti siihen, että tämä(kin) on vaan vaihe ja menee ennemmin tai myöhemmin ohi.
 
Meillä on toiminu etenki aamuisin (ku Veka on silloin huonoimmillaan tossa syömisessä) se että katan itelleni myös aamupalan samaan aikaan. Veka kattelee ku mä syön ja sitte syö pari lusikallista iteki. Pikkuhiljaa se puutolautanen tyhjenee ku yhdessä syödään ja jäbä saa rauhassa haaveilla ja näprätä lusikkaa yms.
 
Mä ostin meidän hienokurkulle tänään kokeeks pari tetraa 8 kk Onni-puuroa. Katotaan kelpaako se ku omatekoinen puuro on muka liian karkeeta...
 
8kk puuro meillä kyllä uppoo.. Siinä ku ei koostumuksessa hirveesti oo eroo toho 6 kk puuroon...
 
Aijaa.. Höh. No sehän on huijausta! Taidan sekoittaa sit sitä Onnia ja omatekosta keskenään ja kokeilla sillai "karhentaa" tota ruokavaliota pikkuhiljaa.
 
Juu niissä puuroissa huomaa kyllä mitään eroa... Liharuuissa on sitte taas huomattavaki ero.. Ja venkun mummi huomautta että jossain 8 kk ruuissa on perunat kamalan kovia ettei taho saada muussattuu pienemmäks. Muistelu vaan kun venkun serkku oli kans kovin nättikurkkune:D
 
Syömiseen/ syömättömyyteen: Me ei tuputeta eikä houkutella. Neiti maistelee, minkä maistelee. Vähäkin on kotiinpäin. Pääasia, että ruokailu on kiva yhteinen hetki, vaikka se ruokaan tutustuminen tapahtuiskin toisinaan enemmän tunto- kuin makuaistin välityksellä.

Mashnun vinkki yhdessä syömisestä kannattaa testata ja muistaa, että tässä vaiheessa syömistä vasta harjoitellaan. Tsemppiä, KayKay!

Mashnu: Juu, lanttua ei suositella korkean nitraattipitoisuuden takia.
 
Mä pelkään sitä että tuputtamisella me tehdään vaan hallaa ja poika syö sen takia entistä huonommin. Toi yhdessä syöminen on hyvä idea. Tätä muksua kiinnostaa mitä äiti ja iskö syö. Maissinaksuja oon antanu välillä kun itse syön jotain sipsejä ja poika katsoo kiinnostuneena.
 
Syötät vähän niinkuin salaa ;-)
Mun esikoinen oli kauheen vaikee opettaa kiinteisiin, kyllä oli sillon 19-vuotiaana sormi suussa itellä kun yks veti vaan mangopilttiä ja nalleriisiä...
 
Mä oon kanssa sitä mieltä että tuputtaminen ei oo kovin hyvä idea. Näille kuitenkin riittää huonona päivänä pelkkä maitokin vielä, eli jos yleensä menee ees jonkun verran kiinteitä niin en stressais :). Mikä on tietty helpommin sanottu ku tehty!

Täällä alkaa kiinnostaa vanhempien lautasella oleva ruoka todella paljon, eli pitääpä ruveta miettimään omatkin ruoat silleen että voi antaa tytöllekin maistiaisia. Ei enää rullakebabia... :D

Meillä menee sormiruokaa vaihtelevasti alas ja aina sitä saa siivota isojakin palasia roskiin ruokailun päätteeks. Mä oon huomannut että Beben kanssa toimii hyvin se, että sille antaa vaan yhden palan kerrallaan, niin sit malttaa syödä sitä paremmin. Jos laittaa kaiken eteen kerralla niin sit vaan leikitään ja sotketaan.

Jonkun verran houkutellaan syömään jos lusikalla syötetään, mutta ei älyttömästi. Mä oon vetänyt linjan siihen, että puheella ja astioilla voi houkutella (esim. nostaa vesipullon niin korkeelle että katse nousee mukana, jostain syystä lattiaa olis paljon kivempi katella...), mutta leluja ei oteta ruokapöytään. Bebe lakkaa kyllä syömästä siinä vaiheessa kun ei nappaa enää ja sitä kunnioitetaan.
 
Mehän ollaan harjoiteltu tätä kiinteiden syömistä jo se kolmisen kuukautta. Mä jo luulin pari viikkoa sit että nyt se rupes syömään paremmin kun saatiin syötettyä jopa puolet pilttipurkista suht helposti. Nyt tosiaan alkaa raivoomaan kun vaan näkeekin lautasen ja lusikan. Suu menee heti tiukalle viivalle. Lusikan haluaa itselleen jota sitten järsii, sieltä sivusta yritetään aina vähän jotain tyrkätä suuhun. Onhan tääkin vaan joku vaihe, onhan?!!!
 
Meillä oli hetkellinen "syödä narskuttelen ite tätä lusikkaa, mutta sitä ruokaa et mun suuhun tunge"-kausi sillo ku oli hampaita tulossa.
 
Jostain luin että 7 kuukauden ikäisillä on tämmönen vaihe, että lakkoillaan lusikalle. Ihan totta!

Lisäys: Ja ne hampaat kuten Mashnu sanoikin. Roolle kelpasi vain viileät/ kylmät ruuat kun teki hampaita. Ja tissi, jota se puri :/
 
Täällä on kans tullu toi tissin pureminen kuvioihin. Muutaman kerran päivässä sen tekee ja mä oon ruvennu jo pelkäämään imettämistä. En tiedä saako tuo enää rinnasta tarpeeksi maitoakaan kun mä jännitän niin paljon.

Tosiaan tää alkoi tossa kun tonne ylös rupes tulee hampaita. Nyt ne on jo puhjennu läpi, mutta tuleeko sit uusia??? Ainakin muksu on ylipäätään kovin kitisevä ja itkuinen. Nytkin vinkuu tuolla taustalla...
 
Takaisin
Top