Kiinteät ruoat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mashnu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on vakiintunu ruokailurytmi. Mutta puuroa ei kelpaa syödä. Vissiin tarjottava "aamupuuro" iltapäivällä. Ei tuo aamuisin haluu syödä. Mitään. Nyt on valvonu 3 tuntia ja vaati maitoa, ei nukahda nokosille ilman. Sai maitonsa ja sammu tätä kirjoitettaessa.. Sitte ku herää niin saa ruokasosetta, se maistuu sit kyllä. Paljonko tota maitoa päivässä nykysin pitää antaa? Montako kertaa?
 
Roosa söi nyt toista aamua jo kaurahiutaleet luumusoseen seassa. Puuro puurona on old school hänen mielestä.

Rosered, mekin ollaan vasta viikko maisteltu lihaa kun tuli se 5 kk täyteen. Ei maistu nuo kaupan valmiit. Täytyy duunata siis itse josko sitten maistuis.
 
Meillä uppoaa paremmin kaupan sörsselit. Äidin keitokset ei vissiin ollu yhtä monipuolisia... Okei, tokihan niistä sais vaikka mitä värkättyä, mutta mieluummin käytän nyt valmiita kun alkanut enemmän syömään. En jaksa kyllä koko ajan soseita värkätä. Ehtiipähän vähän levätäkin eikä tarvi ihan 24/7 touhuta jotain... Ehkä oon vähän laiskistunut, mut keittiössä saa muutenkin koko ajan palloilla, joten rajansa kaikella... Ja muita koottuja selityksiä!!!! Okei, täydellisen äidin patsas jäänee nyt saamatta, mut kaikkee ei voi saada :wink
 
No tuolle kun ei maistu nuo piltit/bonat ym ruokaisat soseet. Ja joka päivähän mä teen isommille ruokaa niin täytyy vaan ostaa raaka-aineet mitkä käy vauvallekin ja soveltaa.
 
RoseRed, meidän neidillä ikää jo 5,5kk mutta ei hänkään saa soseita kuin kerran/kaksi päivässä. Nykyään menee jo melkein kolmasosapurkillinen. Puuroa saanut pari kertaa, mutta tuli vatsa niin kipeäksi että pidetään siitä taukoa. Lihaa saanut myös vaan pari kertaa. Eiköhän noi riitä pitämään allergiat poissa, ja imetyshän se on parasta ruokaa vähintään puoleen vuoteen saakka. ;) ei siis stressiä siitä.

Nokkamukista tuttö haluaisi juoda vettä mutta tekniikka on vähän niin ja näin...
 
Meillä kokeiltiin juuri ekaa kertaa lihaa: Bonan riisiä ja broileria. Hyvin näytti uppoavan :) Ehkä en ala itse tekemään mitään lihajuttuja. Kasvissoseiden tekeminen on sen verran helppoa että sitä voi harrastaa mutta että alkais lihoja keitellä ja soseuttaa ni ei kyl jaksa :)
 
Meillä uppoo kaikki muu oikeen hyvin paitsi aamupuuro. Aattelin kokeilla et jos antas sen vähä myöhemmin vaikka ennen päikkäreitä tai sit siirtäis iltapalaksi.
 
Meillä on vakiintunu ruokailurytmi. Mutta puuroa ei kelpaa syödä. Vissiin tarjottava "aamupuuro" iltapäivällä. Ei tuo aamuisin haluu syödä. Mitään. Nyt on valvonu 3 tuntia ja vaati maitoa, ei nukahda nokosille ilman. Sai maitonsa ja sammu tätä kirjoitettaessa.. Sitte ku herää niin saa ruokasosetta, se maistuu sit kyllä. Paljonko tota maitoa päivässä nykysin pitää antaa? Montako kertaa?

www.tampere.fi/tiedostot/5b7fSSNaF/vauvan_ruoka0_6kk.pdf
Täällä on maitomääräksi mainittu 700-1000 ml/vrk. Mitattiin juuri tuossa muutama päivä sitten, että maitoa meni 910 ml. Vähän siinä tietenkin on vaihtelua päivittäin, riippuen siitä, paljonko on syönyt kiinteitä, mutta skaalassa mennään. Ja mukaan on myös laskettu se maito, johon puuro tehdään.
 
Meillä kokeiltiin juuri ekaa kertaa lihaa: Bonan riisiä ja broileria. Hyvin näytti uppoavan :) Ehkä en ala itse tekemään mitään lihajuttuja. Kasvissoseiden tekeminen on sen verran helppoa että sitä voi harrastaa mutta että alkais lihoja keitellä ja soseuttaa ni ei kyl jaksa :)

Mä en ole lihoja keitellyt, vaan kun teen muulle porukalle ruokaa vaikka jauhelihasta tai broilerista (maustamaton), niin otan siitä pienen osan erikseen ja paistan sen pojalle. Sitten meillä on sellainen pieni "haketin", mikä jauhaa lihan pieneksi muruksi. Kasvissoseet teen ja pakastan erikseen ja sitten noita lihoja voi aina lisätä sen sopivan määrän kulloinkin tarjottavaan perussoseeseen. Ja perusyrttejä olen käyttänyt mausteena.

Muoks. Ja siis se on vain hyväksi, että välillä saisi muutakin, kuin teollisen hienoksi soseutettua ruokaa, kun tarkoitus on kuitenkin siirtyä kohti isompia paloja. Pienillä muruilla on hyvä aloittaa totuttelu, eikä meillä ainakaan ole yhtään takunnut syöminen, vaikka liha ei olekaan "sosetta".
 
Samoin, aika yksinkertasesti minäkin tuota ruokaa roosalle tarjoilen. Enkä minä tee ees pakkaseen näitä, jos jostain syystä ei muun perheen ruoka käy, on tuolla hätävarana kaupan eväitä. Näin ollaan ennenkin menty. Sormiruokailijoitten ryhmässä oli muuten paljon hyviä vinkkejä ;-)
 
Meillä on nyt viikon syöty kiinteitä ja eilen annoin iltapäivällä vielä 100ml porkkana-peruna velliä. Voiks vauaa syötyää liikaa ja liian nopeeati lisätä ruoka määriä? Päivisin on nyt syönny 6 telusikalista kiinteitä kasvis soseita perunaa ja porkkanaa ja tänään koitetaan bataatia..
 
Nanna, neuvolasta sanottiin et kunhan ruoka on maisteltu ja todettu sopivaks, voi vauvan antaa syyä niin paljon ku maistuu. Meillä menee arviosta 5 bonapurkillista ruokaa päivässä. Neiti syö aika paljon.. Kerran kokeilin syöttää niin pitkää et lopettaa syömisen, söi 5 jääpalaa bataatti-kesäkurpitsaa ja reilun purkillisen päärynäbonaa ja sit äiti luovutti ja totes et tuo on tullu isäänsä (pohjaton maha). Eli meillä ei toimi, kun söis vaan.. Mut jos vauva ite stoppaa syömisen kun on kyllänen ni ei voi syöttää liikaa :)
 
Voi syöttää liikaa. Maito on kuitenkin vielä se pääasiallinen ravinnon lähde ja jos syöttää liikaa kiinteitä, ei jaksa maitoa riittävästi. Se riittävä maitomäärä 5 kk ikäisellä oli tuo aiemmin mainittu 700-1000 ml/vrk.

Määrän suhteen muuten kannattaa mennä vauvan ehdoilla. Jos maitoa kuitenkin uppoaa riittävästi, paino nousee sopivasti käyrillä ja sose on jo turvalliseksi testatuista raaka-aineista, niin miksei sitten voisi antaa vauvalle nopeammallakin tahdilla vähän suurempia määriä. Tietty uusi raaka-aine otetaan sitten aina mukaan vähän pienemmällä määrällä esim. niihin tuttuihin sekoittaen.
 
Mörri-möykky, meille ainakin neuvottiin et vauva syö kyllä tarvittavan maidon vaikka sit yöaikaan.. :confused:
 
Kyllä meilläki vielä kiinten päälle otetaan tissiä reilusti.. Että kyllä mäki uskon että toi söis mielellään enemmän kin kiinteitä.. Sen takii annetiin kin vielä illalla velliä ja silti söi vielä tissiä tiheesti illan mittaan..
 
Täällä on menossa aamupäiväpuuron jälkeinen maitotankkaus, eli vaikka just söi kulhollisen puuroa niin vaati vielä maidonki (100 ml laitoin pulloon ja 80 ml siitä joi) siihen lisäks.
 
Miten ootte alkaneet lisäämään soseiden määrää? Kerta-annoksia kasvattamalla vai päivittäisiä maistelukertoja lisäämällä? Bebellä taitaa olla toi syömisen konsepti nyt hanskassa kun noi pienet määrät menee tosi nätisti jo ja loppuviikosta tai ens viikolla olis syytä vähitellen nostaa määriä jos vaan tyypille maistuu. Kerta annoksen kasvattaminen houkuttelis, koska varsinkin jos sen kaverina menis vähän korviketta (nyt alkaa näyttää varovaisen lupaavalta asian suhteen), niin mä pääsisin viimein lähtemään vähän pidemmäks aikaa jonnekin yksin. Sit toisaalta, ruokailukerroilla olis aika näppärä alkaa viimein rytmittämään päiviä enemmän.

Vai onko mulla vaan liikaa aikaa miettiä epäolennaisia asioita? :D
 
Meillä syötiin herätessä maitoa ja sit maisteltiin vähän puuroo ja päärynää. Puolen päivän aikaan syödään sit lisää sosetta, mut luultavasti ennen sitä syödään viel maitoo..
 
Rosered, ekana lisäsin toisen syömiskerran (päivä&ilta) ja sit lisättiin ruuan määrää.. Ja sit taas syömiskertoja :D
 
Takaisin
Top