Kiinteät ruoat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mashnu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Just tota Mashnu mä en ymmärrä, mun mielestä bataatti on terveellistä "kunnollista" ruokaa! :D
 
Oon kans kuulku ton bataattijutun ettei sais antaa ku ei mee sit peruna. Mun mielestä näin aluks on ihan hyvä ku menee edes jotain :D
Mut siis sen verran "natsiäiti" olen et kyl se muksu syö sit sitä mitä milloinkin on tai sit maistaa ainakin ja loput korviketta. Enhän mä nyt väkipakolla ala syöttää, mutta pari lusikallista on maistettava kaikkea :) (Ku oon niin paras puhumaan ku ite ei voi koskaan maistaa mitään uutta :D)
Noista tahroista: oon hinkannu Vanishia tahroihin ja laittanut likoomaan Vanishiin noin 30min-1h ja sit koneeseen normipesuun. On tähän mennessä lähteny vanhatki tahrat.
 
Knyttet, kyllä ne värilliset varmaan haalistuu, mutta väliäkö sillä, jos on joka tap tahroja täynnä. Mietin jo värjäänkö suosiolla koko bodyn porkkanamehussa nii ei häirihe tahratkaan :D
 
No niinpä onkin älytön logiikka... Ei se Th kieltämällä kieltänyt mangoa ja piti hyvänä et alotan bataatilla. Varoitti vaan että mango saattaa olla niin herkkua ettei muut kelpaa. Ja että joillain porkkana ja peruna aiheuttaa mahakipuja, mango ummetusta jne. Mut maalaisjärjellä ajateltuna kaikki nää on erilaisia ja eri maut innostaa ja eri aineisiin reagoi eri tavalla. Eiköhän me kaikki saada omat ruokasotamme jossain vaiheessa käydä ;)
 
Vahvasti menee täällä.. Eilen sain porkkana, peruna-porkkana ja bataattisoseet pakastimeen ja ekan makuannoksen (porkkanaa) annettua. Oli tarkoitus jatkaa pienimuotoista maistelua päivittäin. Paitsi että unohdin heti tänään antaa koko soseen.. Ehkä huomenna sitten. Kyllä tää järkyttävä univelka tekee pääkopalle ihmeitä.. :p
 
No, Äläs nyt. Ei se niin vakavaa ole että itteänsä pitäis ruoskia. Mietit vaan että otitkin eka pehmeän laskun ja annat joka toinen päivä. Niin mekin tehdään.
 
Me kokeiltiin jo kauravelliä ja porsaanlihaa ja kasviksia. Hyvin upposivat ja ei tullu oireita, eli maku maailmaan tuli paljon enemmän vaihtoehtoja :)
 
Vihoviimeinen paikka nykysi noi lastenruokaväliköt :joyful: Tänään tarttu sit tetra mustikka-kaura jogurttivälipalahässäkkää matkaan. Muuteki hamstrannu kaikenlaisia 5 kk ruokia tonne :grin Ihme ja kumma että tänään malttoi jäbä syödä sosetta iskän syöttämänä, yleensä menee ihan hupailuks koko syöntihomma. Oli eiliseltä puolisen purkkia bataatti-kesäkurpitsaa mutta ku sen jälkeen vielä oli nälkä niin sai jälkkäriks hedelmäseiskaa muutaman lusikallisen. :smug:

Me varmaan aloitellaan ne lihan/kalan maistelut vähän myöhemmin vaikka tulihan niitäki pikkufarmarin herkku yms purkkeja tänään jo ihmeteltyä. Kauhee ku aika menee nopeesti :nailbiting:
 
Tuskin tuo Mirkun terkka meinas ettei saa ollenkaan syödä mangoa tms, vaan että lasta on helpompi eka totuttaa vähän mauttomamman makuisiin ruokiin, jotta niitäkin saisi alas eikä tottuisi vaan makeisiin. Eikä varmaan meinannu että mangot ja muut olis epäterveellisiä, vaan nimenomaan sitä että kun ihmisillä on luontaisesti mieltymys makeisiin makuihin, niin olis hyvä totuttaa pientä myös muille mauille. Mutta jos ne maut ei ala useamman kokeilukerran jälkeen maistumaan, niin kyllä mäkin alkaisin maistattaa sitten makeampia ruokia, hedelmiä ja marjoja.
 
Meillä uppoo kaikki soseet. Kunhan ei oo äitin tekemiä ja tulevat purkista :grin:rolleyes: Kyllähän siis selkeesti noi hedelmäsoseet uppoo innokkaammin ku kasvikset mutta kyllä syö lautasen tyhjäks oli mitä oli. Huomenna maistetaan vähän puuroa...saas kattoo mitä jäbä sanoo :joyful: Kauravellistä tuli vähän tujumpia pieruja kyllä ni tarvii varovasti ottaa noi viljat mukaan palettiin :bored:
 
Me kokeiltiin tänään avokadoa. Ilme oli kyllä hauska :D laitoin vähän äidinmaitoa joukkoon et sai laihemmaksi. Katsotaan sit miten reagoi siihen. Bataatista kesti hetken et alko vatsa toimiin.
Ja kiitos Naksu. Onneks joku osaa selittää auki kun itse ei pysty ei kykene
 
Onni-puolukkainen puuroa maistatettu.. Olis vissiin maistunu enemmänki ku se pari lusikallista :grin Villiinty koko ukko :p Katotaan mitä massu sanoo puurosta :smug:
 
Naksu ja Mirkku, joo kyllä mä tonkin näkökulman ymmärrän, ylitulkitsin vaan hieman :D. Sehän elämässä on ylipäätään, että omat aiemmat kokemukset vaikuttaa siihen miten uudet asiat tulkitsee ja mä oon törmännyt ehkä hieman liikaa sellaseen mentaliteettiin että kaikki (oikeasti) hyvänmakuinen on pahasta. Ja sit toisaalta oon aika innokas ruokaharrastaja, niin oman kokkailun osalta kuin ravintolakäyntien puolesta, niin en voi kuvitellakaan että yrittäisin saada lapseni syömään mautonta ruokaa. Mikä ei tietenkään tarkoita että syötäisiin epäterveellisesti, muistelen nimittäin edelleen lämmöllä erästä kertaa kun sain Lontoossa yhdessä ravintolassa älyttömän hyvää keitettyä parsakaalia...

Mihin liittyen, pyysin neuvolassa eilen niiden ohjeet kiinteiden aloitukseen ja tota... Vissiin pitää hankkia jotain muuta materiaalia sosevalmistuksen tueksi :D. Niillä resepteillä ei pitkälle pötkitä. Vaikka eihän tässä kiire ole, nelikuisena aletaan maistelemaan vihanneksia ja hedelmiä ja sit otetaan viljat, eli varsinaisiin lämpimiin ruokiin on aikaa.

Haluan vielä huomauttaa, että nää mun asenteet kiinteisiin pohjaa vahvasti siihen, että mä tykkään laittaa ruokaa todella paljon ja odotan täällä ihan täpinöissäni että pääsen kokkailemaan vauvalleni. Itse koen sen mielenkiintoisena haasteena opetella laittamaan niin hyvänmakuista ruokaa ilman suolaa yms vauvojen rajoitteita, että söisin sitä mielelläni itsekin. Ihan varmasti meillä syödään välillä myös kaupan lastenruokia, eli tää ruokien itse tekeminen ei ole mikään arvovalinta siinä suhteessa :)
 
Mä muistasin löytäneeni netistä hyvän blogin, missä kokattiin vauvalle mut näin yhtäkkiä en kyllä löytänyt sitä. Siellä oli hiukan monipuolisempia ohjeita kun nuo neuvolan ohjeet ja jos löydän sen vielä niin itsekin tahtoisin kokeilla tehdä oikeasti hyvää ruokaa vauvoille. Nimim.maistoin omatekemääni peruna-korvike-sekoitusta ja on kyllä puhdas ihme, jos se maistuu noille muksuille joltakin :D
 
Mirkku, kiitti linkistä, toi vaikuttaa just siltä mitä kaipaan! Mä aattelin kans antaa vähän nopeammin ku yhden viikossa, pidän vaan just sit kirjaa :)
 
Mä oon antanut pari päivää uutta ja jos ei mitään ole näkynyt siirtynyt seuraavaan makuun. Musta on niin kiva tarjota kaikkea uutta ja kattoa miten uppoo. Ja kaikki on mennyt hymyssä suin mitä on tarjottu :-)
 
Sama taktiikka. Kaks päivää peräkkäin uutta makua ja sitte siirrytään seuraavaan.
 
Takaisin
Top