Kiinteät ruoat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mashnu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon antanu kaupan soseita ja kerran tehny ite vasta. Meillä isommat syö hedelmä soseet ja koira kasvis soseitten jämät.
Mashnu minkäs ikänen teijän poitsu oikein olikaan? Kun ite kans miettiny noita viljoja vaikka neidillä ei ookkaan ikää kun se 4kk ja 5 päivää. Samoin kun mietin noita muitakin 5kk soseita, kun niissä on enemmän vaihtoehtoja.
 
Veka on nyt 19 viikkoa vanha. Tai varsinaisestihan jäbä on 4,5 kk. Aika paljonhan ne vaihtoehdot lisääntyy sitte ku pääsee ottamaan ne 5 kk-tuotteet syötäväks. Meillä syödään soseita kerran päivässä se puoli purkkia ja tetra velliä jaettuna 2 aterialle. Pikkuhiljaa lisään noita määriä kun kerran neuvolan ohjeistus oli että voi vaikka koko purkin antaa sosetta päivässä. Noi vellit vaan on minusta mukavampia ku ne voi antaa pullosta.
 
No meillä menee monta velli purkkia päivässä, kun niistä ei tuu neidille oireita. Korvike maidoista kun tulee jos mitäkin oiretta ja tissimaito ei vaan riitä.
Soseita menee se purkki päivässä ja koko ajan lisääntyy määrä. Et kaippa mä tossa kuun loppu puolella sitten alan niitä viljoja kokeileen.
 
Tänään maisteltiin porkkanaa ja hyvin meni alas heti eka kerralla! Tähän mennessä siis luumu, pottu ja porkkana. Seuraavana otetaan luultavammin banaani ja bataatti :) Mut kyl poitsusta huomaa, että se on enemmän tissimies vielä, ei mitenkään älyttömän kiinnostunut oo kovin pitkään, että se 1-2 lusikallista menee just soppelisti.
 
Joo kyllä kukkakaali ja parsakaali on meillä ainakin toiminut hyvin. Vähän laihempaa mössöä kuin bataatti.
 
Teen tänään bataattiranskalaisia ni liikeni pala bataattia Vekalleki. Höyrytin perunaa ja bataattia ja tein sosetta. Saas nähä kelpaako ku ainakaan itetehty pottusose ei herralle maistunu. Sen verran iso satsi tuli että pakkasin osan pikkusiin minigrip-pusseihin ja pistin pakkaseen. :smug:
 
Joo ei kelvannu. Epäilen että se rakenne ei miellytä ku meni ihan kakomiseks taas. Ja aivan just tasan yhtä sileetä on ku kaupan soseet. Semperin mangosose kyllä uppos sen sijaan ennätystahtia. Noh, hyvä syy olla laiska ja syöttää kaupan mössöjä ku ei kerran äidin tekemät kelpaa. Katotaan sitte uudestaan ku poika on tarpeeks vanha äitin lihapatojen ääreen. Meinaa jos ei ne sapuskat kelpaa ni sitte on vika muualla ku minussa :grin
 
Mashnu mun esikoinen oli varsinainen hieno kurkku, söi 4kk soseita vielä 9 kk iässä. Hän on edelleen semmonen ettei saa esim zyrteciä nielastua vaan sekin pitää laittaa neljään osaan.
 
Mashnu mun esikoinen oli varsinainen hieno kurkku, söi 4kk soseita vielä 9 kk iässä. Hän on edelleen semmonen ettei saa esim zyrteciä nielastua vaan sekin pitää laittaa neljään osaan.
Se on tietty yks mahdollisuus Vekanki kohdalla. Meillähän on edelleen käytössä hitaimmat mahdolliset tutit pulloissaki ku on niin hätänen kaveri että meinaa tukehtua siihen virtaan jos tulee vähänkään nopeemmin. Eli ei tuu nokkamukia meille vielä aikoihin. Liekö ton sosehomman kanssa sama juttu. Jos ei ruoka heti oo huulilta vatsassa niin sitä ei voi syödä... :grin
 
Me kokeiltiin bataattia. Kuinka kauan voi yhden lusikallisen syöttäminen kestää! :D meillä Th varoitti kokeilemasta mangoa heti alussa kun se on kuulemma niin herkullista ettei muut sitten kelpaa enää. Varmaan kokeillaan kukkakaali, avokado, peruna, porkkana, kesäkurpitsa... Ja sit sekoituksia.
 
Meillä ei mangon syöttämisestä kyllä tullut mitään ongelmaa, eikä banaanin. Mut kyllähän se voi olla vaarana ettei mikään sit kelpaakaan enää. Porkkana on suosikki, samoin peruna. Suomalaista kukka- ja parsakaalia odottelen niin maistellaan niitäkin :)
 
Toi on kyl mun mielestä vähän epäloogista, et älä vaan syötä vauvalle liian hyvää ruokaa (wtf, oikeesti?) :D. Kuvastaa hyvin sitä mentaliteettia että terveellisen ruuan kuuluu olla vähintään mautonta jos ei pahaa ja sit toisaalta kaikki hyvänmakuinen on epäterveellistä. Eipä sillä, porkkanalla mekin aiotaan sit aikanaan aloittaa ;). Mut musta porkkana on hyvää, varsinkin kun tulee uuden sadon porkkanat!
 
Vekan neuvolatäti kertoi äideistä jotka ei haluu antaa vauvalle bataattia ku se on makeeta ettei vauva totu makean makuun. Eli siis oikeesti joillain toi logiikka?! Syöt vauvana bataattia niin ei kelpaa lapsena syödä oikeeta ruokaa? Meillä syödään soseita sillai että 2 päivää kasvissosetta, 1 päivä hedelmäsosetta. Kyllä kelpaa peruna-porkkanasose vaikka olis edellispäivänä ollu mangoa.
 
Mä en kyllä ala ton kukkakaalin kans. Jos en itekkää söis sitä:( venkku saa maistaa, jos ei uppoo ni se ei tuu meiän ruokalistaa... Porkkana on pop
 
Porkkanasta puheen ollen, hyviä jippoja millä porkkanatahrat saa vaatteista? Sappisaippua toimii, jos pesee heti perään myös koneessa tuoreeltaan. Vanhemmat tahrat jäi sappisaippuasta ja konepesusta huolimatta. Ei viitsis kuitenkaan joka syönnin jälkeen pestä yhtä vaatetta koneessa. Ruokalapusta lähtee, kun tuoreeltaan hankaa sappisaippualla ja huuhtelee. Pari tahraista bodia nyt kiertää käytössä ennen kuin löydän ratkaisun. Uusia tahroja ei tuu ihan joka kerta, mutta en haluais uhrata lisää kivoja bodeja porkkanalle..

Täytyykö sitä vaan laittaa jotain tahranpoistoainemyrkkyä, jos haluaa puhtaaksi?
 
Aurinkoisena päivänä pihalle niin aurinko vaalentaa. :-) tykkäsin esikoisella käyttää valkoisia bodyja ja niistä sai tolla tapaa sappisaippua pesun jälkeen ihan valkosia. Sitä en sit tiedä että haalistuuko värillisistä vaatteista värit noin?!
 
Takaisin
Top