Kiinteät ruoat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mashnu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Seuraa vauvan olotilaa. Jos ottaisi hyvällä ruokahalulla enemmänkin eikä edellinen määrä ole tuottanut mitään ongelmia, niin siitä vain määrää kasvattamaan. Me ei annettu tuollaisia muutaman teelusikallisen annoksia kuin ihan lyhyt aika, kun tämä linnunpoikanen vain jäi suu auki odottamaan lisää. Nyt syö 1-2 kertaa päivässä ruokasosetta, joko omatekemää tai kaupan, mutta määrällisesti 1/2 - 1 vauvanruokapurkillista/pv. Lisäksi kerran päivässä hedelmä-/marjasosetta noin puolta purkillista vastaavan määrän + vielä iltapuuro, johon on sekoitettu pari teelusikallista hedelmäsosetta.
 
Meillä on tuo kielirefleksi vielä niin voimakas että työntää koko ajan ruokaa ulos. Sen takia mennään vielä ihan maistatusmeiningillä ja ajatuksella "until the age one the food is for fun" eli no stress, maidolla kasvaa hyvin. Mutta nyt haluu maistattaa mahdollisimman monia makuja että tottuis.
 
Meijän pieni on ilmeisesti aika valmis kiinteille, vaikka on vielä pari päivää vajaa 4kk. Haukkaa itse lusikan suuhun huulilta, eikä enää juurikaan työnnä kielellä sosetta ulos. Ja söin eilen hampurilaista ja vauva oli isin sylissä vieressä ja yritti haukata hampparista :eek::D
 
Täällä kans auotaan suuta, tartutaan lusikkaan ja naureskellaan syöntihommissa :) ikää on 4,5kk ja viimeisin valloitus on banaani. Luultavasti tänään vuorossa bataatti :)
 
Meillä kanssa kielirefleksi tosi vahva, ja se tosiaan taitaa vaikuttaa myös siihen, ettei neiti syö tuttia eikä pulloa. Ahdistaa jo etukäteen jättää pieni äidin hoitoon kuukauden päästä kun tietää illan päättyvän isoon ja pitkään itkuun tällä menolla. (Onneksi kuukaudessa voi tapahtua ihmeitä, mutta saapa nähdä, tapahtuuko)
 
Aika kulinaarista sanoisinko ;) Toivottavasti maistuu :) En oo viel päättäny miten sen lihan aloitan. Taidan varmaan tehdä samoin :)
 
No kun ei herralle kelpaa mun tekemät sörsselit ni mennään suosiolla noilla kaupan soseilla vielä jonkun aikaa. Onhan jäbällä aikaa mun lihapatojen äärellä olla kun on tarpeeks ikää niitä syödä.
 
Kannattaa ehkä kuukauden päästä Mashnu kokeilla sormiruokailua. Kun Veka on tomera "minä ite" -tyyppi että vsrmaan söisikin mielellään itse.
 
Kannattaa ehkä kuukauden päästä Mashnu kokeilla sormiruokailua. Kun Veka on tomera "minä ite" -tyyppi että vsrmaan söisikin mielellään itse.
En oo uskaltanu vielä ees ajatella sitä sormiruokailua ku ne omatekoset soseetki oli semmosta kakomista :eek:
 
Meillä myös isommalla on herkkä nielu. Me myös varmaan aloitellaan lihat tosiaan kaupan soseista. Sitä tarkotin tolla mun kommentilla, että on kauhian kulinaariset nimet kun on Pohjolan maut ym. :)
 
Veka on niin hätänen nielijä että ei oo voinu ees harkita vielä nopeempia tuttiosia pulloon. Velliki vedetään pullosta 2 koon tutilla. Kova soon syömään mutta ku on niin kiire olevinaan. Välillä on lusikkaruokailunki kanssa niin että suu aukee ja sulkeutuu ennenku oon saanu lusikkaa kunnolla suuhun asti :rolleyes::grin
 
Se menee lautasella ihan liruksi maidon kanssa ja kun noiden vellien kanssa pelattiin, kokeilin mokomaa ja hyvin toimii. Kyllä me välillä lusikoidaankin, mutta esim liikenteessä ollessa helpottaa elämää.

Muoks. Se on aika tahnamaista siinä paketissa ja neuvolassa sanoivat maidon käyvän lantrinniksi
 
Meillä on maisteltu eilen ja tänään bataattia. Hieman yllättäen se onkin uponnut tähän mennessä heikoiten meidän päällikköön. Pottukin kiinnosti enemmän!
 
Mä oon antanut nyt perunan lisäks bataattia ja päärynää. Kaikki on ollu tosi helppo ja nopee valmistaa itse. Kävin kaupan vauvanruokia kattelemassa ja tosi monessa oli sokeria, vettä tai MEHUA. Oliks omena vai päärynäsose kun sisälsi ainoastaan 50% itse hedelmää. Ja joku aurinkoinen hedelmäsose sisäls 9g/100g sokeria. Niinpä oon päättänyt tehdä niin pitkälle itse ruokia kun mahdollista. En jaksanut nyt ainakaan toistaiseksi alkaa etsimään ja vertailemaan jotain valmisruokaa, jonka ravintosisältö olis mun mieleen. :) innolla jo odotan huomista kauppareissua ja illan kokkailuja. Huomenna taidan ostaa parsakaalia, banaania ja avokadoa maistettavaks.
 
Kaupan soseet tehdään niin että tehdään ensin lähes mehumainen velli joka sitten sakeutetaan soseen muotoon. Itse teen mahdollisimman paljon soseita itse mutta käytetään kyllä myös kaupan soseita :-)
 
Takaisin
Top