Kestovaippailu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ......
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huh, mä vähän enemmän tutkin noita eri kestovaippasivuja netissä ja FB:ssä. Mä en tajua mitään. Miten siitä on tehty (termein) niin vaikeeta? Kertoisko joku tämmöiselle yksinkertaisista asioista tykkäävälle parilla lauseella ja kestovaippatermillä et millainen "vaippasetti" on helpoin ja miten sitä käytetään. Nyt vaiks ens alkuun sen ihan pienen kanssa. Eli mitä/minkätyyppisiä vaippajuttuja nyt kannattais hankkia. On taskua ja imua ja kuorta ja aioa ja harsoo ja sisävaippaa ja sitä ja tätä ja mä en tajuu mitkä noista kuuluu niinku aina yhteen pakettiin...

Korjatkaahan fiksummat jos menee väärin, itsekin näitä nyt opiskellut...

Vaippoja on kolmenlaisia: All-in-one, taskuvaippa ja kuori+sisävaippa. All-in-one eli aio on helppo (päälle, pesuun ja taas käyttöön), mutta hitaasti kuivuva, koska vaipassa on niin paljon kerroksia ja kaikki pestään yhdessä. Taskuvaipassa on kuoren ja vuoren välissä tasku, johon laitetaan tarvittava määrä imuja. Vähän vaikeampi, kun pitää tietää montako imua laittaa sisään, mutta kuivuu nopeammin, koska pesuun ja kuivumaan imut ja taskukuori menevät erikseen. Ja sitten kuori+sisävaippa, jolloin kuori joko villahousu tai esim PUL-kankaasta tehty ja sisävaippa joko harsoa tai fleece/puuvillamateriaalista. Myös aiota hivenen vaikeampi, kun pitää tietää, millaisen sisävaipan tarvitsee, mutta kuorta ei välttämättä tarvitse pestä, jos ei kastu ja harso/muu sisävaippa kuivuu nopeasti. Villakuorille kai riittää pääsääntöisesti tuuletus. Ja pienellä vauvalla kai parhaimmat juuri nuo villavaipat+harso. Toivottavasti ei mennyt ihan mönkään :D

KIITOS. Ekan kerran tajusin :) jo tuo all-in-one termin avaus, eli et se on se aio, helpotti :D

Tuollaisen käsityksen mäkin olen tässä "opiskellessa" saanut. :) Ja lisäyksenä ehkä vielä, että voi niihin sisävaippoihinkin ilmeisesti imuja sitten lisätä, kun alkaa tarvimaan. Alussa ei kai välttämättä niin paljon tarvitse. Sisävaippa/harso + kuorivaippa/villahousu yhdistelmä oli kuulemma siksi alussa kätevämpi, kun tuotoksia tulee kerralla vähemmän, mutta vaihtaa tarvii tosi usein -> vähemmän pyykkiä kun kerrokset on erillään.

Imuista oon lukenut, että lähempänä ihoa kannattaa olla joku nopeasti imevä kerros (esim. puuvillaa) ja sen jälkeen joku hitaasti, mutta paljon imevä kerros (bambua, hamppua).

Sit oli vielä ne kuivaliinat alussa vauvan ihoa vasten, niin ei tunnu märkä vaippa niin ikävältä. Fiksuimmissa vaipoissa saattaa ollakin se sisin kerros jo valmiiksi jotain fleeceä, mikrokuitua tai muuta kuivalta tuntuvaa materiaalia, mutta liinan käyttö kuulemma helpottaa pesua.

Sitten luin myös noista nepparikuorista sellaisen vinkin, että lahkeensuut kannattaa säätää eka niillä nepeillä sopivaksi, ja sitten vasta kiinnittää vyötärö. Väärin ois taas mennyt mun intuitiolla. laughing7

Ja tämähän oli kaikki sitten ihan puhtaasti teoreettista, että kokemus varmaan sitten opettaa... laughing7

Juu, esim yövaippaan tarvii enemmän imua kuin päivävaippaan, jolloin käytti mitä vaippamallia vaan, niin lisäimuja tarvii. Eikö?

Hyvin opiskeltu :)!

Lisäisin, että riippuu vauvan muodosta, pissa-kakkaominaisuuksista ja ihon herkkyydestä sekä vanhemman mieltymyksistä, mikä vaippa on paras. Jonkun suosikkivaipat falskaa toisilla heti, joku vauva saa vaippaihottumaa tietystä vaippamateriaalista jne. Eli ei kannata satsata kauheasti rahaa isoon settiin samanlaisia vaippoja, jos ne ei sitten toimikaan. Joillain paikkakunnilla on kestovaippalainaamoja, joiden avulla pääsee testaamaan erlaisia vaippoja ennen kuin hankkii omia. Tietty sitten kun vauva on syntynyt, ei välttämättä oo mahiksia ja voimia hankkia niitä vaippoja.

Mun suosikki vastasyntyneen kanssa oli Imse vimsen flanelletti + kuori (lisää terminologiaa). Noita Imse vimsejä (googlaa kuva) on kai joskus ollut äitiyspakkauksessa, kun niitä on niin paljon käytettynä myynnissä. Aika nopeasti ne jää kyllä pieniksi, varsinkin jos on iso vauva kuten meillä. Vinkki, joka ehkä on itsestäänselvyys mutta en itse heti tajunnut: flanelletin etureunan saa sujautettua kuoren (siis sen Imse vimsen oman) etureunassa olevaan pieneen taskuun ja johan pysyy paikallaan.

Yöllä meillä käytettiin aluksi harsoa ja villahousuja. Haasteena on saada harso taiteltua niin, ettei vauvan keskivartalo näytä pallolta, josta jalat sojottaa. Löysin kyllä jonkun taittelun, joka toimi, taisi olla tämä: http://yhdenlaistaelamaa.blogspot.fi/p/harsojen-taitteluohjeita-leija.html Mua alkoi harsojen taittelu kyllästyttää pidemmän päälle ja siirryttiin taskuvaippaan reilummalla imumäärällä. Harsojen ehdoton plussa on nopea kuivuminen.

Kuivaliinoja meillä ei käytetty. Hyvin pärjäsi ilmankin. Joidenkin vauvojen peppu taitaa ärtyä vaipan märästä pinnasta, toisten niiden kuivaliinojen materiaalists. Mä panostin tiheään vaipanvaihtoon.

Meillä ihan vauvalla ollut käytössä just noita flanelletteja ja sit harso+villahousut. Öisin ihan vastasyntyneellä harso+villahousut ja vaihdetaan aina kun pissat/kakat, koska yösyötöille heräillään kuitenkin. Isommalla vauvalla sitten ollut sisävaippa kuivapintaisena+kuori, imua saa lisäiltyä just niin paljon kun tarvitsee :) Ite oon taskuvaipoista tykännyt sit isommalla, täyttelen valmiiks tarpeen mukaan ja senkus nappaa pinosta valmiin vaipan tai nipun matkaan jos johonkin on menoa.

Sitten jos ja kun alussa tulee ongelmia, niin kannattaa ihan rohkeasti kysellä, että mikähän vois mättää, niin kokeneemmat varmastii osaavat neuvoa! Ite kun oon käytettynä vaippoja ostanut, niin huuto.netissä/tori.fissä on niitä ylihintaisia ja sit on tooooodella edullisia vaippapaketteja. Jaksaa vaan katella, niin ei tule paljoa hintaa kestoilulle. Ja käytetyt vaipathan ovat parhaassa imussaan, toisin kun uudet, jotka eivät välttämättä kunnolla ime kun vasta 5-10 pesun jälkeen :)

Huippua! Kiitos vinkeistä taas! :) Kyl se on jännä juttu miten ihminen voi olla vaipoistakin innoissaan, eipä olis ennen raskausaikaa uskonut. Ei malttais millään odottaa että pääsee (niitäkin) kokeilemaan.. :grin

Ne vaippapakettien myyjät torissa saattaa muuten myös suostua myymään yksittäisiä vaippoja tai pienempiä kokoelmia hyvinkin edullisesti. Itse oon käynyt ihan myyjän kotona niitä tutkimassa ja valkannut sieltä kokeiltavaksi just pieniä määriä eri tyyppisiä vaippoja, ettei mee sitten heti ihan mönkään. :)

Pian hukutaan vaippakuoriin, mut enpä voinu vastustaa kirpparilla pussukkaa, jossa 17 flanellettea ja 6 kuorta 10eurolla :) Nyt en enää ainuttakaan pikkuvaippaa osta! :D

Warheart meillä vähän sama... Mut vielä oli pakko ostaa 2+4 paketti imsevimsejä kun vitosella sai ja oli täysin käyttämättömiä :D

Warheart, millaista eteeristä öljyä oot käyttänyt hajuhaittojen peittämiseen ja mistä sitä saa? Esikoisen yövaipat on aikamoisia hajupommeja, kun ne pari päivää tuossa muhii.

Teepuuöljyä ja appelsiinin tuoksusta ite tykkäsin :) Mä oon öljyt ostellut ekolosta, eli www.ekolo.fi, sieltä ekokodin kohdalta löytyy eteeriset öljyt. Meillä hajuhaitat saatiin melko minimiin kun ilmavasti odottelivat vaipat pesua ja keittopesin vähän tiuhempaan. Villapussi oli uskomattoman kätevä! Mun äiti virkkas semmosen kannelliseen pyykkikoriin sopivaks ja lanoliinitettiin kunnolla, piti hajut sisällä, mut vaipat ei muhinut ihan märkänä.

e62e6b5e30297ccbf7da1a409725fd97

Nonni, tähänastiset hankinnat pesty. (Okei, no pari sisävaippaa ja imua kuivuu vielä...) Jos näillä vaikka pääsis alkuun! :D

Kertasin taas teidän ohjeita ja jo alkaa vähän paremmin sisäistämään, kun on itsekin päässyt noita livenä hipelöimään. Nyt olis kasa ilmaisia/halvalla hankittuja erilaisia yhdistelmiä pestynä odottamassa vauvaa :) Josko ainakin lisäimuja ja villahousuja innostuisi itsekin väsäämään vielä.

Mutta, millaisella setillä minimissään teidän mielestä pääsee alkuun?

Ja mistä voin tietää etukäteen sopiiko noi käytettynä ostetut harsot kestoiluun? Tajusin vasta kotona, että niitä on pesty hajusteellisella pesuaineella tai käytetty huuhteluainetta. Aika tarkkaa ilm. millä näitä pesee, jotta ominaisuudet säilyvät?

Mistä sitä lanoliinia voi ostaa?

Noi kuoret/taskuvaipat on jotkut niiiin söpöjä :)

Millä vaan pääsee alkuun! Eikös se niin ollut, että jokainen käyttämättä jäänyt kertis on plussaa. Jos tähtää täyskestoiluun, 10 vaippaa per päivä luulisi riittävän. Sitten vaan pitää laskea kuinka usein pyykkää ja kuinka kauan pyykit kuivuu. Meillä on varattuna 30 kpl ajatuksella, että 10 on käytettävissä, vaikka loput ois pyykissä/kuivumassa. Siis pesu joka toinen päivä. Yöksi on harsoja, pari sisävaippaa ja parit, kolmet villahousut.

Harsojen menneisyydellä ei tietääkseni ole väliä, paitsi jos hajusteet ärsyttää. Pätee kai kaikkiin imuihin, että mitä enemmän käytetty, sitä paremmin imee. Lähinnä kai fleece voi mennä tukkoon väärillä pesuaineilla.

Lanoliinia saa ainakin ekokaupoista (esim. Sonett villanhoitoaine) ehkä isommista marketeistakin? Munkin pitäisi kaivaa villapökät, villapesuaineet ja lanoliinit esiin...

Lastentarvikeliikkeissä myydää usein myös Lanoliinia, Jesper Juniorista taisin omani ostaa. :) Ja joo, täälläkin on nyt innostuttu kestoilusta ihan urakalla. Ostin käytettynä kasan noita aikasemmin pähkäilemiäni kiinavaippoja, ja niitä sitten testaillut esikoisella. "Harmi" vaan kun entinen pottakieltäytyjä oppi päiväkuivaksi n. 2 viikkoa kestojen aloittamisen jälkeen, en tiedä mikä taika siinäkin sitten oli. :D Ulkona ja kaupoilla käytetään kyllä vielä vaippaa, mutta kestojen takia ei edes harmita laittaa sitä vaippaa vaikka vaan sitten tunniksi. :)

Vauvaa varten oon hankkinut noita kuorivaippoja, sitten meillä on anopin lapsillaan käyttämiä froteisia sisävaippoja, sekä harsoja ja erikokoisia taskuja. Ainakin noista nepillisitä one size-taskuista oon tykännyt taaperolla, katotaan mitenä passaavat vauvalle. Imuina meillä on 20 erilaista bambu-(hamppu)sekoiteimua, jonkun verran flanelliriepuja ja tarkoituksena olisi vielä ommella vanhasta pyyhkeestä lisää noita nopeita imuja. Vähän vaikea arvioida kuinka paljon/mitäsorttia vauvat lisäimuja tarvitsevat, jos jollain on jotain hyvää vinkkiä vähän isomman vauvan kun vastasyntyneen imukomboista, niin otan mielelläni vastaan. :)

Muokattu viimeksi:
Ootteko vauvan vessahätäviestintää vvv ajatelleet koittaa kestoilun rinnalla? Semmoisesta tänään lueskelin.

Ja imukombomalleja otetaan mielellään vastaan täälläkin!

Sain käytettynä ilm semmoisia pul-vaippoja? En tiedä, itse tehtyjä ja "karhea" ulkopinta. Pitääkö niiden kanssa käyttää villahousuja tai jotain lisäkuorta?

Noissa meidän pul-vaipoissa se kankaan aluspuoli on ollut sellaista sileää, kumimaista ja ehkä vähän nihkeää materiaalia. Tietty jos sinne vaippaan on ommeltu kiinteää imua niin ei oikein pääse kokeilemaan. Ootko koittanut vaippoja ihan hanan alla? Pulin pitäis pitää kosteutta sellasenaan, niin että siihen ei tarttis mitään päälle, ellei halua lisävarmistusta. :)

Takaisin