Kestovaippailu

Ite meinasin toukkashopista tilata muutaman vaipan kokeeks, ei nekään hinnalla päätä huimaa :) Kirppareilta onneks löytyny tässä raskausaikana toooodella paljon vaippoja ja välttämättä ei pieniä ja keskikokosia tarvis ostaa ollenkaan lisää, mut eipä niistä lisävaipoista ikinä haittaakaan voi olla.

Meillä heitetään likavaipat suoraan pesukoneeseen huuhdottuina tai sit villaiseen pussukkaan joka on reiällisen&kannellisen pyykkikorin sisällä. Kannen saranan välissä oon pitäny pientä harsolappua johon tipultellu jtn eteristä öljyä, niin eivät oo haisseet.
 
Mä suunnittelen täällä lisäimujen ompelua. Mitä kankaita suosittelette? Ymmärsinkö oikein, että imuun tulee esim. banbuhamppufleecen lisäksi kuivaliinakangas tms.? Toinen kysymys, että oletteko käyttäneet kestoliivinsuojia ja mitä mieltä niistä olette olleet?
 
Riippuu millaseen käyttöön imut tulee, jos ei ihoa vasten, niin ei kuivaliinakangasta tarvitse tai ne voi muutenkin pitää erillään. Ite suosin taiteltavia imuja, kuivuvat huomattavasti nopeammin kun muotoonommellut paksut imut. Mulla ollut käytössä vaihtelevasti bambua ja puuvillaisia kankaita, olikohan niin, että bambu imee enemmän, mutta hitaammin ja puuvilla taas nopeammin, mutta vähemmän. Toisethan laittaa just siks sekasin imukankaita, et päällä nopeaa imua ja alla enemmän imevää :)

Meinasin ommella kestoliivinsuojia itse, melkosen hintasia ovat jos valmiita ostaa. Ei ole kamala homma, varsinkin jos saumuri käytössä.
 
Mä kävin kanssa kaappeja lävitse ja löysin fleeceä ja velouria tuhottavaksi, joten samanlaisia suunnitelmia täällä Air4M! Fleecestä vois tehdä ainakin kuivaliinoja kai, mutta mihinköhän käyttöön tuo velour parhaiten sopisi?
 
Mä oon käyttänyt kestoliivinsuojia. Muista ei oo edes kokemuksia, mutta hyvin toimivat. Ostin ihan valmiita, en kyllä muista mistä. Ehkä Royalkestoilta ja Myllymuksuilta.

Vanhoista froteepyyhkeistä voi muuten tehdä lisäimuja kanssa.
 
Noita kestoliivinsuojiakin mietin tekeväni, mikäli niistä hyviä kokemuksia kuulen. Siskoni käytti aikoinaan lapsillaan kestovaippoja, mutta oli sitä mieltä, että liivinsuojat olivat niin helpot kertiksinä ettei käyttänyt niissä kestoja. Äitini taas sanoi, ettei kannata liikaa varautua, jos ei tissien valuminen olekaan ongelma kuin hetken aluksi... En tiedä, miten se muka ei ole ongelma, jos tarkoitus on kuitenkin täysimettää mahdollisimman pitkään...?! Kestoliivinsuojiin varmaan sama juttu, että imua ja pintakangas joka tuntuu kuivalta, mutta sen lisäksi varmaan vielä PUL-kangas?
 
Kaikilla ei tissit puota maitoa niin kamalasti, että ei välttämättä tarvitse suojia ollenkaan. Itellä tissit alkoi vuotaa kaupassakin vaikka vieras vauva itkeny lähellä... Sama imettäessä, toinen tissi oikeen suihkusi maitoa kun toisesta imetti. Siihen onneks auttoi kun painoi melko voimakkaasti nännin kohdalta. Suojia meni useampi pari päivässä.

Joo kannattaa liivinsuojiin ommella kosteussulku myös niin ei läpi päästä :) Mulla oli ihoa vasten mikrofleeceä, en kamalasti tykännyt kun tuntui jäävän nänniin ikävästi kiinni. Onneks noita kuivapintaisia kankaita on muitakin, ite ajattelin nyt kokeilla coolmaxia.
 
Joo, se on yksilöllistä kuinka paljon maitoa tulee, myös silloin kun vauva ei ole rinnalla. Jos tulee kauheasti silloin kun vauva imee, toiseen rintaan voi laittaa maidonkerääjän. Ja jos on tosi reipas, voi niitäkin tilkkoja kerätä ja pakastaa, mä en kyllä jaksanut.

Maidontuotanto kyllä tasaantuu ajan myötä. Ainakaan mä en tarvinnut liivinsuojia pidemmän päälle (imetin 16 kk). Mutta ekoina kuukausina suihkusi senkin edestä ja välillä oli paita märkä liivinsuojista huolimatta.
 
Mulla ei paljoa maidonkerääjä auttanut, kun sekin tulvi yli :D Mutta siis normaalisti kai maidonkerääjään tulee ne muutama herunut pisara tai ihan tilkkanen maitoa, että kätevä jos jaksaa kikkailla semmosen kanssa :)
 
Heh, mulla tuli ehkä 1-2 ruokalusikallista, että oishan siitä jo päivän mittaan kertynyt, jos ois ollut tarvetta ja intoa keräillä. Mutta voi vauva rukkaa, joka meinas aina välillä tukehtua suihkuavaan maitoon ja välillä maitoa valui häneltä nenästä, kun ei kaikkea ehtinyt niellä...

Tää ei tainnut enää liittyä kestovaippoihin :).
 
Hmm... Sitten sellainen vielä, että kuinkakohan monta kerrosta niihin liivinsuojiin kannattaa sitä imukangasta pistää? Riittääkö yksi vai pitääkö olla enemmän?
 
Oisinkohan laittanu kaks kerrosta imua muistaakseni, siitä nyt on jo yli 6 vuotta aikaa ku liivinsuojia ompelin ni en muista tarkalleen. :D Googlella varmaan löytyy ohjeita :)
 
Itse asiassa löysinkin myllymuksujen sivulta. Siellä myydään normi suojia ja sitten mega-suojia, joissa on kaks kerrosta imua. Teen ehkä molempia. Joka tapauksessa tuolta pitää tilata min. 40cm kangasta, joten siitä tulee jo 30 paria... Pitänee pistää osa myyntiin.
 
Kestovaippakaupasta saa 10cm tilattua kerralla kangasta :) Vai mikä lie kangastukku nykyään onkaan, mut kestovaippakauppa.com osotteella pääsee sinne sivulle.
 
Joo, mutta kankaissa minimi toimitettava määrä sen 40cm... Pitää googletella jos muualta saisi pienempää erää. Toisaalta haluaisin tuolta myllymuksuilta sen vaippapussin tilata...
 
Aijaa, ei tuolla kestovaippakaupan sivulla ainakaan ollu mtn rajotusta, oli vaan tieto, et 10cm tarkkuudella myydään ja jos haluaa esim 50cm ostaa ni täytyy koriin laittaa 5kpl.
 
mä oon tykänny ainaki kestoliivinsuojista tässä viimesen muksun kohdalla. Ekan ja tokan kohdalla en edes ymmärtäny paljoo kokeilla. Käytin niiden aikana kertiksiä, jolloin oli ihottumaa ja nänninpäät rikki kokoajan... Kolmosen kohdalla sit aloin noit kestoja käyttää myös vaippana ni eipä meinannu kertikset sit sopia missään muodossa pojalle... Nytkin kyl kestoillaan viel enempi ku edellisen kans... Ne on ollu ihan hyviä noi äp:n pakkauksen vaipat... nytkin kirppiksiä kierrellessä aina jokunen vaippa tarttuu mukaan... liivinsuojia ainaki ompelen uusia muutamat ku ei noi mitä on tahdo riittää millään, ku maitoa suihkuaa alussa niin paljon ja niitä saa olla jatkuvasti vaihtamassa... Neitillä käytin myös ku kuivaks opeteltiin ni kestoja ja sillo jäi 2veenä vaipat pois... kakkosen kohdalla yritin samaa mut ei onnistunut sit...
 
Takaisin
Top