Kestovaipat

Tuota... tänään pesin ensimmäistä kertaa sen äitiyspakkauksen AIO vaipan. Siitä kun oli juttua, että se on hidas kuivumaan... meillä sen kuivuminen kesti alle 7 tuntia. Ei siis ole kuivausrumpua tai mitään, ihan oli (kylmän) saunan narulla kuivumassa. Että ei sen mun mielestä kovin pitkä aika ole... Siispä: jos joku postikuluja/noutoa vastaan haluaa luopua tuosta AIO vaipasta, niin tänne olisivat tervetulleita. Toki ne toisetkin äp:n vaipat ovat tervetulleita, mutta niillä on tainnut olla jo sen verran kysyntää, että mahtaako kellään enää olla ylimääräisenä...

Tarkoitus on pikapuoliin alkaa ommella taskuvaippoja. Ompelukone tuossa jo odottelee. [:)]
 
meemi sama. Tai en ole varma tunneista mutta heitin kuivuun iltasella ja aamulla oli kuiva.. ja kuivui ihan perusnarulla. On meillä toki lattialämmöt mutta ei nyt mikään kuitenkaan superlämmin paikka ole kuivua.. en ymmärrä ihan sitä hitautta siis myöskään. Mutta en siis luovu AIOsta [:D]
 
Jos on pienet kuivumistilat ja paljon kuivattavaa, niin eihän mikään kuivu. Ja ehkä noiden AIO-vaippojen kuivumishitaus tulee siitä kun ihmiset vertaa vaikka taskuvaippojen kuivumiseen. En siis tiedä, arvailen vaan. Enkä ole muuten vielä vaippoja edes pessyt. Vois sitten kun alkaa ommella ja pesee noi kankaat.
 
Tuo on kyllä totta, että ilmanmuuta taskuvaipat kuivuu noitakin nopeammin, mutta itse olin tosi yllättynyt, että kuivui noin nopsaan. Taskuvaippoja näin etukäteen ajattelen pääasiassa käyttäväni. Pari aion ommella etukäteen ja sitten sovitan ja testaan käytännössä. Pitää sitten katsoa, että jos on tarvetta muuttaa mallia/kaavaa tai jotain kun näkee miten omalle pikkuiselle passaa.
 
Mä kun luin nämä viimeiset postaukset, mietin, että jos pesisin vielä kerran sen äp:n AIO:n ja katsoisin kauan kuivuu. Voi olla, että eka kerta saattaa kestää kauemmin ja sitten kun vaippa hiukan enemmän pyörii koneessa niin sen kuivuminenkin hidastuu.

Mä olen jonkin verran jaksanut ommella imuja ja taskuja. Sunnuntaina innostuin taas neulomaan villahousuja ja yhdet on valmiit ja toiset on tulollaan. En välitä tehdä kuin lyhyellä lahkeella olevia housuja, sillä mulla on aika paljon potkupukuja ja housuja ja haluan niitäkin käyttää vauvalla.
 
Hei Pocahontas: millä ohjeella oot tehny niitä villahousuja? Ja siis meinaatko nyt niitä, joita käytetään just kestovaippojen päällimmäisenä "kuorena"? Mistä langasta oot tehny? Mä voisin kans ite kutoa niitä, kun ne kaupasta ostetut on niin pirun kalliita ja iteltä tuo kutominen kyllä sujuu. [:)]
 
Oi jos multakin taipuis kutominen, niin tekisin kanssa villahousuja! Ne oli niin ihanat meidän kummipojalla ja sitten luin niistä vielä enemmän, niin ihastuin ihan täysillä. Sitten mietin josko sitä yrittäis alkuun mennä ihan vaan harsoilla ja kuorivaipoilla, mutta katsotaan sitten aikanaan miten käy. Oon ihan seonnut jo noihin kaikkiin erilaisiin kestovaippoihin, vaikka vaippasankari ei edes ole täällä vielä! [:D] Sikäli tietty hyvä, että en varmaan kovin helpolla lannistu, vaikka tulisi vähän takkiin niiden kanssa aluksi.

Voisin teidänkin iloksi linkittää vähän juttuja, jotka mun mielestä oli kiinnostavia ja hyödyllisiä.

Konkareiden keräämiä vinkkejä aloittelijoille ihan kaikesta:
http://www.kestovaippainfo.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=10&t=63628

Falskaavista vaipoista:
http://www.kestovaippainfo.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=10&t=172346

Tä sopis ehkä paremmin tonne tee se itse -osioon, mutta tässä siis hyviltä ja selkeiltä vaikuttavat ohjeet taskuvaipoille (villahousuillekin, mutta en niihin ole tutustunut vielä):
http://www.kestovaippayhdistys.fi/vaipat/tsi.php
 
Kiitos Pääskynen noista linkeistä.

Täällä on viime päivinä harjoiteltu harson taittelua. Nyt alkaa löytyä sellainen taittelumalli, jonka voisin kuvitella meille soveltuvan. Sitä voi sitten vauvan tarpeiden mukaan vähän muokata. Ajattelin siis kokeilla harsoa vaippakuoren kanssa ainakin tuossa ihan alkuvaiheessa. Lähinnä sen takia, että olen kuullut harson olevan hyvä maitokakan nappaamisessa. Ei falskaile niin helposti.

Niin, ja innolla täällä odotetaan kankaita, jotka pitäis lähipäivinä tulla postissa. Taskuvaippojen ompelu pääsee sitten käyntiin. Niitä teen sitten vähän isompaa kokoa. [:)]
 
Minä voisin äitiyspakkauksen kestarit antaa tarvitsevalle, kun ei meille käyttöön tule! [:)]
 
Minä otan oikein mielelläni ne, korvausta annan myös niistä sinulle mielellään [:)]
 
Voih, taisin myöhästyä... Täällä siis myös mielellään otetaan äitiyspakkauksen kestoja vastaan, jos jollain vielä on tarpeettomana. Sekä AIO, että BambinoMion kuori + imut ovat tervetulleita.
 
Hei voisiko joku vielä selventää että kuuluuko ne valkoiset "liinat" (2kpl) kanssa niihin kestareihin kun en oikeen hoksannu mitä ne muuten olis? [:D] Tyhmiä kysymyksiä ehkä mutta tietämätön täysin noiden suhteen! (siis äitiyspakkauksessa?)
 
Jos meinaat niitä kahta "tärkätyn" tuntuista liinaa, joissa on kaksi poikkiommelta, niin ne on imuja kestoihin, ihan niin kuin epäilitkin. [:)]
 
janinamiia, kyllä kuuluu [:)] Mäkin niitä hetken aikaa mietin, kunnes hoksasin että hei joo, eihän siellä oikein muuta sopivaa sinne vaippakuoreen ole :) Jotenkin hämäs se, että ne oli hirveen kovan tuntusia. Ilmeisesti kuitenkin pehmenevät pesussa, eikös täällä joku tai jotkut huomanneet sellaista vaippoja pestessään?

meemi, meillä on niin samat suunnitelmat :) Tuota vielä mietin, että kannattaisko noiden harsojen kanssa käyttää kuivaliinoja vauvan "viihtyvyyden" takia. Märkä harso varmaan tuntuu aika märältä :)
 
Pääskynen: vastaan nyt ihan kuulemani perusteella - omaa kokemusta ei siis ole. Mä olen kuullut, että harso nappaa sen maitokakan paremmin ilman sitä kuivaliinaa. Itsekin haluaisin käyttää kuivaliinaa ja varmaan ainakin myöhemmässä vaiheessa käytänkin. Onneksi harso on kuitenkin hengittävä materiaali, ettei ihan niin paha vauvalle suoraan iholla kuin joku muu. Jos joku tietää paremmin tuosta kuivaliina-asiasta, niin tieto olis tervetullutta täälläkin. [:)]
 
Itse ostin tuossa hurjan rullan riisipaperia jonka laitan lähemmäksi vauvan peppua. Se tuntuu mukavalta vauvan mielestä ja äitikin kiittää pestessään vaippoja [:)]
 
Niin ja pestyäni ne kaksi lisäimua mitkä oli pakkauksessa niin joo, pehmeni huomattavasti mukavammaksi.
 
Huomenta, taas olen päässyt omaan rytmiini ja herään tosi aikaisin täällä sairaalassakin...

Lempiaiheestani, kestoilusta... Minä olen käyttänyt jossain vaiheessa kuivaliinaa ihon ja vaipan välissä. Meillä tuppasi tuon nelkun kanssa olemaan vähän iho-ongelmia yhdessä vaiheessa ja pylly alkoi punottaa ollessaan tekemisissä tosi märän ja pissaisen kankaan kanssa. Riisipaperisia kuivaliinoja sitten otin käyttöön ja niiden käyttö ratkaisi ongelman siirtämällä kosteuden iholta vaippaan. Lisäksi käytin sinkkivodetta ja talkkia siinä pahimmassa ihon punoitusvaiheessa ja ongelma katosi. Vaipan putsaaminenkin oli "löysä kakka"-vaiheessa huomattavasti helpompaa, kun ne isoimmat kippasi aina sen paperin kanssa vessanpyttyyn. Kun poika kasvoi luovuin liinojen käytöstä eikä iho enää ole ärtynyt niin herkästi, rasvaakaan ei enää tarvita.
 
Lokakuisista poikkesin,Eve78 kyseli villisten ohjetta...mä tykkään tästä ohjeesta,helppo ja nopea:
http://www.ullaneule.net/0108/ohjeet_villapopat.html
Oon tehnyt hahtuvasta ja huopasesta(huopasta saa melkein joka kaupasta,hahtuva vähän hakuses mut nettikaupoista löytyy)
Ja ite aattelin laittaa kestiksen/harson päälle kertakäyttösen kuiva/hoitoliinan,ehkä kätevänpi siivota ja mukava iholle löysin tällästä minkä saa vetää vessanpytystä:
http://www.kestovaippakauppa.com/product_details.php?p=1001
ainakin useimman riisipaperin kohdalla on ettei saa vetää vessanpöntöstä...
[:)]
 
Kiitti Pääskynen ja Samovaari linkeistä, pitääkin tutustua niihin tarkemmin tuossa ens viikolla, kun pääsee vihdoin ja viimein äitiyslomalle!! [:)] Ja täytyy noihin riisipaperi yms asioihin kans varmaan perehtyä... [:-]
 
Takaisin
Top