Keskustelua raskaudesta ja muuta höpinää

ekaan neuvolaan aikalailla 2 viikkoa. Töissä "mulla olis lääkäriaikaa" onneksi on joustava työ 🥰
Paljon sulla on nyt viikkoja?☺️ Mulla ekaan neuvolaan reilu 3vko ja nyt rv 4+6.

Heräsin 6 kauheaan pissahätään ja kun nousin niin tuli huono olo kun oli niin kova nälkä. Nyt nopea miniaamupala naamaan ja takasin nukkumaan.😴 Testasin myös vikan herkemmän onestepin pois, vielä on vähän matkaa siihen että viivat olis yhtä tummat keskenään. Kaapissa ois myös yksi 25mIU/ml herkkyydellä oleva onestep, onkohan ne keskenään miten vertailukelposia?🤔

Laitoin tuonne plussatestikuviin dpo 15 ja 17 vertailukuvat, onkohan tummentunut tarpeeksi.🤔 Laitan nyt vielä tähänkin sen saman kuvan niin ei tarvitse etsiä sitä toista.😁

Liitteet

• IMG_0925.jpeg
    IMG_0925.jpeg
    952.5 KB · Katsottu: 6
Muokattu viimeksi:
Tosi jännä, että on niin erilaisia odottajia. Ilman näitä vertaiskommentteja en tajuaisi että oon näin huoleton. Helppoahan se on kun ei mitään ongelmia takana.

Ite tein ekan testin vasta viikko kuukautisten poisjäännin jälkeen, en vaan jaksanut mitään epäselkeitä tuloksia ja oli muutenkin kiireitä 😅 Ekan muistin ostaa kauppareissulla sunnuntaina ja sit vielä piti käydä hakee viikolla varmistus apteekista.

Nyt en meinaa muistaa soittaa neuvola-aikaa. Ei kiinnosta yhtään varhaisultra, tai toki jos se on ilmainen ja tekee vaikka tossa ekan käynnin yhteydessä, mutta en lähtis erikseen.

Kattelen vauvajuttuja ja laskeskelen tulevaisuutta, mutta kokoajan fiilis ettei sitäkään jaksa liikaa vielä kun ei tiedä mitä tapahtuu. Toisaalta ei oo yhtään epäilevä olo, mutta toisaalta ei tee yhtään mieli huutaa asiasta koko maailmalle.

Välillä toivoo, että aika menis nopeeta, mutta olis myös paljon muuta tekemistä ainakin talorempan kanssa niin olis kiva hidastaa vähän aikaa.

Paljon sulla on nyt viikkoja?☺️ Mulla ekaan neuvolaan reilu 3vko ja nyt rv 4+6.

Heräsin 6 kauheaan pissahätään ja kun nousin niin tuli huono olo kun oli niin kova nälkä. Nyt nopea miniaamupala naamaan ja takasin nukkumaan.😴 Testasin myös vikan herkemmän onestepin pois, vielä on vähän matkaa siihen että viivat olis yhtä tummat keskenään. Kaapissa ois myös yksi 25mIU/ml herkkyydellä oleva onestep, onkohan ne keskenään miten vertailukelposia?🤔

Laitoin tuonne plussatestikuviin dpo 15 ja 17 vertailukuvat, onkohan tummentunut tarpeeksi.🤔 Laitan nyt vielä tähänkin sen saman kuvan niin ei tarvitse etsiä sitä toista.😁
Mulla on nyt viikkoja 7+0, mut uskon että ne vähän tippuu, kun mun kierto on pidempi kuin se 28 päivää 🙈

Tosi jännä, että on niin erilaisia odottajia. Ilman näitä vertaiskommentteja en tajuaisi että oon näin huoleton. Helppoahan se on kun ei mitään ongelmia takana.
Mä oon ollu jo monta vuotta huolissaan kaikista komplikaatioista yms ja pitkään olin sitä mieltä että en uskalla raskautua koska raskaus ja synnytys on niin isot riskit naiselle. Pääsen työn puolesta tietokantoihin joihin suurin osa ihmisistä ei pääse, ja töiden puolesta olen nähnyt lähinnä vain niitä tilanteita kun kaikki ei ole mennyt hyvin/ongelmitta. Vielä kk sitten tutkin esim lapsivesiemboliasta tilastoja, lähinnä koitin rauhoitella itseäni todistamalla että mulla (ensisynnyttäjä, nuori ikä) riski on huomattavasti montaa muuta pienempi.

Jostain kumman syystä nyt kun sain tietää olevani raskaana lähes kaikki näistä huolista on mystisesti kadonnut?😅 Toki muutenkin viime aikoina ajatus on mennyt enemmän siihen suuntaan että naisen keho on tehty tätä varten ja odotan synnytyksen kokemista, enkä enää ajattele että kaikki mahdolliset kauhuskenaariot varmasti toteutuu. Varmasti kyllä sitten kun synnytys lähestyy palaan tutkimaan niitä tilastoja ja lukemaan komplikaatioista.😂

Huomasin muuten just sattumalta että ens vuonna on karkausvuosi, eli helmikuussa on karkauspäivä 🙊
Oijoi! Meidän yks tuttu syntynyt karkauspäivänä 😁 mulla ei siihen pitäisi olla mahdollista ellei la heitä yli viikolla ja siltikin vielä pitäisi olla yliaikaa 😅 mutta jollain meistä voi syntyä! Aika spessua kyllä ☺️

Kelan etuuksia varten voi lasketutaa oman verokortin, mutta silti pidätysprosentti voi olla sama kuin palkastakin. En kyllä itse maksaisi 40 % veroa pienestä palkasta ja etuudesta, eihän siinä jäisi mitään käteen. Ei minulla koskaan ole kyllä 40 % mennyt vaikka aloittanut äitiysloman kesken vuotta. Tarkoittaisiko tuo tilannetta, että hakee sitä uutta yhdistelmää missä saa soviteltua vanhempainpäivärahaa ja työskentelee max 5 h /pvä?
Aloin laskemaan vanhempainpäivärahoja, ja jäi mietityttämään niiden verotus.🤔 Osaisko joku kertoa miten nämä menee?

Verohallinnon sivuilla lukee ”saat vuoden aikana vanhempainpäivärahaa ja palkkatulojen veroprosentti on alle 25% -> kelan käyttämä vero% on 25.”
”Saat vuoden aikana sekä vanhempainpäivärahaa että palkkaa -> vero% on 40.”

Eli mikä lasketaan tässä vuodeksi?😅 Jos aloitan äitiysloman tammikuun puolessa välissä ja saan 31.1. palkan tammikuulta, niin maksanko koko 9kk vanhempainvapaan 40% veroa?
Tai miten kun meille ilmeisesti kuuluu työnantajalta palkallinen raskausvapaa (40 arkipvä), jonka jälkeen sitten siirrytään kelan vanhempainrahalle?
On huomioitava että kela tekee aina kuten verottaja yleisohjeistaa, ellei henkilö itse toimita verokorttia kelaetuuksia varten.

Tuloveroprosentti henkilöillä perustuu verotettavien vuositulojen kokonaismäärään. Isommat tulot isompi prosentti, pienet tulot pienempi prosentti.
Verottaja huomioi joko automaattisesti tiedossaan olevat veroprosenttia pienentävöt vähennykset (esim edellisenä vuonna syntyneet lapset="lapsivähennys", tulon hankkimisvähennys) tai verovelvollinen ilmoittaa ne itse, esim syntynyt lapsi, työhuone, isot matkakulut, ammattiliiton jäsenmaksut. Tälläisen ilmoituksen myötä voi saada uuden verokortin loppuvuodelle. Jos muutosta ei hae saa verotuksen lopullisesti valmistuttua joko palautusta tai lisämaksua.
Tämä sama koskee ennakkoverotus koskee myös kelan maksamia verollisia tuloja kuten vanhempainrahat, sairaspäivörahat jne.
Koska niiden hankkimiseen ei yleensä kohdistu menoja kuten esim matkakuluja niin veroprosentti on suurempi kuin palkkatulosta.

Verottaja on tehnyt laskelmia, joiden pohjalta valtaosaan ko etuuksista kohdistuu kaikille ennakolta 25%vero, jollei henkilö itse toimita verokorttia muulla prosentilla.
Jos saisit vauvan keskellä vuotta esim heinökuussa ja saisit palkkaa sitä ennen niin kela joutuu pidättämän sen 40%, jos toimita pienempää %verokorttia. Kela tarkistaa tulorekisteristä onko palkkoja maksettu... kelaa ei "kiinnosta"onko niitä tuloja ollut vöhän vai paljon, automaattisesti joutuu ottamaan sen 40.
Tammikuu on hassu /hankala kuu kelan kannalta, koska sen tulorekisterin tulot näyttävät silloin nollaa kun työnantajat toimittavat toteutuneet verotustiedot vasta helmi/maaliskuun puolella.
Toisaalta jos laskettu aika on tammikuussa niin on hakemukset kelalle muistettava tehdä viimeistään jo joulukuussa, ettei menetä osaa vanhempainrahoista... äitiyspakkauksen voi hakea vielä tammikuussakin.

Mikäli työnantaja maksaa vanhempainrahaa voi työnantajan tiedossa oleva vero% olla liian pieni, koska se oli palkkaa varten jossa oli huomioitu niitä palkkatulovähennyksiä.
Eli hae uutta verokorttia, mikäli et halua joutua maksamaan mätkyjä aikanaan eli seuraavana vuonna .

Käytännössä saat neuvolasta todistuksen Kelaa varten äitiyspakkaus/rahakorvaus ja vanhempainrahojen hakemista varten. Ota siitä 2 kopiota, joista yhden toimitat palkanlaskentaan. Teet hakemukset netissä, jossa ilmoitat työnantajan maksavan jotakin siihen tarvitset yhden kappaleen. Kolmas paperi on hyvä olla puolison työnantajalle tarvittaessa toimitettavaksi....
Lisäksi eri palkkasopimuksissa on eroja. Parhaimmillaan työnantajan maksama äitiysraha ei lyhennä kelan maksamia vanhempainmaksimipäivien määrää...

Tulipas pitkä vastaus, vaan se on tämä Suomen byrokratia kaikkine koukeroineen.
Sujukoon raskaustesi hyvin!

Huomasin muuten just sattumalta että ens vuonna on karkausvuosi, eli helmikuussa on karkauspäivä 🙊
Mä eilen mietin tuota samaa.. 😅 Itellä en ainakaan usko, että menee yli hirveästi jos ollenkaan niin ei karkauspäivän vauvaa tuu.Pitäis yli viikon mennä.

Mulla saattaisi ihan hyvinkin tulla karkauspäivän lapsi, jos LA pysyy tuossa 24.2. 😁😍

Onko kukaan muu ehtinyt vielä lomamatkalle raskauden aikana? Me nyt Italiassa ja todella vaikea pysyä ruokarajoituksissa ja jossain paikoissa pöytään tuodaan suoraan alkuskumpat. No mies tyytyväinen kun saa tuplat.

Mä eilen mietin tuota samaa.. 😅 Itellä en ainakaan usko, että menee yli hirveästi jos ollenkaan niin ei karkauspäivän vauvaa tuu.Pitäis yli viikon mennä.
Meillä esikoinen käynnistettiin kun oli viikon yli, ja siihen mennessä ei ollut pienintäkään merkkiä että ois ite käynnistymässä. Joten mä taas oon ihan varma että tämäkin menee reilusti yli 😅 La 17.12 joten ihan hyvin vois tulla vasta karkauspäivänä

Mullakaan ei oo mahista karkauspäivän vauvaan, kun aina käynnistelevät 37-38 viikoilla, saattaa siis jopa tulla tammikuinen. 😅

Mulle tulee tammikuinen, kun la 4.2. ja suunniteltu sektio viimeistään 39+1
Ei tarvitse kertoa mutta kysäisen, miten saat sektion? Mulla esikko syntyi kiireellisellä sektiolla ja olen erittäin halukas myös tämän toisen synnyttämään (elektiivisellä) sektiolla mutta miten sen saa?

Ei tarvitse kertoa mutta kysäisen, miten saat sektion? Mulla esikko syntyi kiireellisellä sektiolla ja olen erittäin halukas myös tämän toisen synnyttämään (elektiivisellä) sektiolla mutta miten sen saa?

Kolme sektiota takana, niin en saa synnyttää alakautta ☹️

Mulla syntyi myös esikoinen kiireellisellä sektiolla, väärän tarjonnan vuoksi. Ku oli pää väärässä asennossa. Tietääkseni synnytys tapa-arvio tulee ainakin itellä. Ja varmaan kysyvät mielipidettä, mulla kyllä tän syntyessä jo yli 11v sektiosta. Ja yksin kun oon niin toivoisin, että onnistuu normaali synnytys kun ei saa sektion jälkeen kantaa painavaa kantaa. Ja asun toisessa kerroksessa missä ei oo hissiä,niin vähän mietityttää asia.

Meillä esikoinen käynnistettiin kun oli viikon yli, ja siihen mennessä ei ollut pienintäkään merkkiä että ois ite käynnistymässä. Joten mä taas oon ihan varma että tämäkin menee reilusti yli 😅 La 17.12 joten ihan hyvin vois tulla vasta karkauspäivänä
Mulla meni esikoinen 4 päivää yli.. Synty 00:15 niin tuli se 4 päivä siinä.. 😂 Mut siis nyt ikää kuitenkin jo niin en usko, että menee niin paljoa yli jos yhtään.

Tämä synnytystapa on vähän kaksijakoisia ajatuksia herättävä asia. Toisaalta alatie olisi turvallisempi mutta sektion itse haluaisin, vaikka se pelottaa enemmän. Siitä kun on se ainoa kokemus ja jotenkin tällainen kontrollifriikki haluaa tietää, mihin ryhtyy. Toisaalta edellisessä sektiossa oli haasteita vatsan kiinnikkeiden vuoksi. Pelottaa, että jos valitaan sektio, niin mitä jos se ei jotenkin onnistukaan kiinnikkeiden vuoksi? En myöskään haluaisi, että sisuskaluja tuhoutuu. Menipä vähän synnytyspelkolinjalle, voisin perustaa synnytykselle oman ketjun tuonne salattujen puolelle.

Takaisin