Kelan etuuksia varten voi lasketutaa oman verokortin, mutta silti pidätysprosentti voi olla sama kuin palkastakin. En kyllä itse maksaisi 40 % veroa pienestä palkasta ja etuudesta, eihän siinä jäisi mitään käteen. Ei minulla koskaan ole kyllä 40 % mennyt vaikka aloittanut äitiysloman kesken vuotta. Tarkoittaisiko tuo tilannetta, että hakee sitä uutta yhdistelmää missä saa soviteltua vanhempainpäivärahaa ja työskentelee max 5 h /pvä?
Aloin laskemaan vanhempainpäivärahoja, ja jäi mietityttämään niiden verotus.
Osaisko joku kertoa miten nämä menee?
Verohallinnon sivuilla lukee ”saat vuoden aikana vanhempainpäivärahaa ja palkkatulojen veroprosentti on alle 25% -> kelan käyttämä vero% on 25.”
”Saat vuoden aikana sekä vanhempainpäivärahaa että palkkaa -> vero% on 40.”
Eli mikä lasketaan tässä vuodeksi?
Jos aloitan äitiysloman tammikuun puolessa välissä ja saan 31.1. palkan tammikuulta, niin maksanko koko 9kk vanhempainvapaan 40% veroa?
Tai miten kun meille ilmeisesti kuuluu työnantajalta palkallinen raskausvapaa (40 arkipvä), jonka jälkeen sitten siirrytään kelan vanhempainrahalle?
On huomioitava että kela tekee aina kuten verottaja yleisohjeistaa, ellei henkilö itse toimita verokorttia kelaetuuksia varten.
Tuloveroprosentti henkilöillä perustuu verotettavien vuositulojen kokonaismäärään. Isommat tulot isompi prosentti, pienet tulot pienempi prosentti.
Verottaja huomioi joko automaattisesti tiedossaan olevat veroprosenttia pienentävöt vähennykset (esim edellisenä vuonna syntyneet lapset="lapsivähennys", tulon hankkimisvähennys) tai verovelvollinen ilmoittaa ne itse, esim syntynyt lapsi, työhuone, isot matkakulut, ammattiliiton jäsenmaksut. Tälläisen ilmoituksen myötä voi saada uuden verokortin loppuvuodelle. Jos muutosta ei hae saa verotuksen lopullisesti valmistuttua joko palautusta tai lisämaksua.
Tämä sama koskee ennakkoverotus koskee myös kelan maksamia verollisia tuloja kuten vanhempainrahat, sairaspäivörahat jne.
Koska niiden hankkimiseen ei yleensä kohdistu menoja kuten esim matkakuluja niin veroprosentti on suurempi kuin palkkatulosta.
Verottaja on tehnyt laskelmia, joiden pohjalta valtaosaan ko etuuksista kohdistuu kaikille ennakolta 25%vero, jollei henkilö itse toimita verokorttia muulla prosentilla.
Jos saisit vauvan keskellä vuotta esim heinökuussa ja saisit palkkaa sitä ennen niin kela joutuu pidättämän sen 40%, jos toimita pienempää %verokorttia. Kela tarkistaa tulorekisteristä onko palkkoja maksettu... kelaa ei "kiinnosta"onko niitä tuloja ollut vöhän vai paljon, automaattisesti joutuu ottamaan sen 40.
Tammikuu on hassu /hankala kuu kelan kannalta, koska sen tulorekisterin tulot näyttävät silloin nollaa kun työnantajat toimittavat toteutuneet verotustiedot vasta helmi/maaliskuun puolella.
Toisaalta jos laskettu aika on tammikuussa niin on hakemukset kelalle muistettava tehdä viimeistään jo joulukuussa, ettei menetä osaa vanhempainrahoista... äitiyspakkauksen voi hakea vielä tammikuussakin.
Mikäli työnantaja maksaa vanhempainrahaa voi työnantajan tiedossa oleva vero% olla liian pieni, koska se oli palkkaa varten jossa oli huomioitu niitä palkkatulovähennyksiä.
Eli hae uutta verokorttia, mikäli et halua joutua maksamaan mätkyjä aikanaan eli seuraavana vuonna .
Käytännössä saat neuvolasta todistuksen Kelaa varten äitiyspakkaus/rahakorvaus ja vanhempainrahojen hakemista varten. Ota siitä 2 kopiota, joista yhden toimitat palkanlaskentaan. Teet hakemukset netissä, jossa ilmoitat työnantajan maksavan jotakin siihen tarvitset yhden kappaleen. Kolmas paperi on hyvä olla puolison työnantajalle tarvittaessa toimitettavaksi....
Lisäksi eri palkkasopimuksissa on eroja. Parhaimmillaan työnantajan maksama äitiysraha ei lyhennä kelan maksamia vanhempainmaksimipäivien määrää...
Tulipas pitkä vastaus, vaan se on tämä Suomen byrokratia kaikkine koukeroineen.
Sujukoon raskaustesi hyvin!