Keskenmeno ja tunteet

Ikäviä kommentteja osalla :( Mun ikävin kohtaamani kommentti oli miehen siskolta, joka uhkaavan keskenmenon aikaan nauraen sanoi, että "ei haittaa, ei teillä ole kiire"...olin hämmentynyt enkä tiennyt mitä sanoa. Pistän osan kulttuuri/kielivaikeuksien piikkiin (ei suomal.) mutta kyllä vitutti. A. Ei kuulu sulle milloin me halutaan. B. Tää sama oli ite heti häiden jälkeen odottamassa kieli pitkällä et tuun raskaaksi. C. Hän on itse ennen esikoista saanut keskenmenon :confused:

Meillä todettiin maanantaina ensimmäisessä ultrassa (viikkoja piti olla 13+1) ettei sydän lyö ja pieni oli lopettanut kasvun jo viikolla 9+1. Eli kun ensimmäisen kerran kävimme neuvolassa toivoa ei ollut, sitä ei vaan tiedetty. Tunteet vaihtelee surusta vihaan ja katkeruuteen. Tämä oli ensimmäinen ja suuresti toivottu raskaus.

Samanlainen pelko tulevasta on kuin mitä tiiamariia oli kirjoittanut. Ja ärsyttää kun ihmisten asenne (hoitohenkilökuntaa myöten) on että yritätte sitten uudestaan. Ymmärrän toki että halutaan luoda positiivisuutta tulevaan, mutta kun tämäkin keskenmeno on vielä kesken niin en kyllä kykene ajattelemaan vielä tulevaa. Varmasti sitten kun tämä "luopuminen" on tehty. Saa nyt nähdä miten tämä lääkkeellinen keskeytys lähtee itsellä toimimaan. Huomenna menen tarkkailtavaksi poliklinikalle.

Mulla on tänään sattunut alavattaa ihan huolella, mietin että pitäskö sitä lääkäriin mennä mut nyt on rauhoittunutmä. Kyllä siinä kerkes taas kaikenlaisia ajatuksia käydä mielessä lähinnä epätoivoa tähän tilanteeseen.

Kiitoksia tiiamariia! :) Oliko sinulla muuten jonkinlainen jälkitarkastus vai ohjeistivatko vain tekemään raskaustestin tietyn ajan kuluttua? Kannattaahan sitä soitella vaikka sairaalaan oman mielenrauhan vuoksi jos kivut jatkuu :)

Ei ollu jälkitarkastusta ja perjantaina tulee 3 viikkoa. Sanottiin että jod tulehdusoireita tulee niin sitten soittoa :D

Tiiamariiia: mee ihmeessä käymään näytillä. Mulla oli kohtutulehdus. Ei päässy onneks pahaksi, kun bongasin ite nopeasti ja tarkistin itsestäni tulehdusarvot. oireena oli vaan alavatsakipu, eikä kovin paha edes.. Mut sisätutkimuksessa kohtu aristi voimakkaasti. Kahdet antibiootit sais, ja sillä meni ohi.

Mietib että vois ehkä olla ovulaatiokipuki :D nii pitkä aika luomukierrosta. Ja ku se tuntuu mun mielikuvan perusteella munasarjan kohtaa

Noista ikävistä kommenteista. Ikävin johon itse törmäsin oli varmaan terveyskeskuksen vastaanotolla istuvan tädin asenne ensimmäisen (aikaisen) keskenmenon yhteydessä. Asenne oli sellainen, että et sä varmaan oikeasti edes raskaana ollut, viallinen testi varmaan vaan - ja kohtelu muutenkin todella alentavaa eikä ripaustakaan myötätuntoa, vaan sellainen "häivytkös jo täältä häiritsemästä keksittyine ongelminesi"-asenne. Jäi ihan uskomattoman paska fiilis siitä tädistä.

No, onneksi tuo oli ainut laatuaan. Kaikki hoitavat lääkärit ovat aina kuunnelleet, vastanneet ja ottaneet tosissaan. Eikä vastaavaa ole enää tullut eteen seuraavien keskenmenojen yhteydessä.

Meillä sunnuntaina alko vuoto ja päivystyksestä sanovat et jos kärsii kotona olla kipujen kanssa niin maanantaina sit terveyskeskukseen, maanantaina sit soitin aikaa ja mentiin niin lääkärin asenne oli vähän et "mitä sä tänne tuut itkeen jos kerran itekseen vuotaa pois" ja sitten kun sanoin etten kykene töihin menemään kun en pysty kävelemään kunnolla osin kipujen takia ja osin sen että vuotoa tuli pari päivää ihan valumalla niin hän oli "no kai sä voit kotona olla pari päivää" keskiviikkona ois pitäny mennä töihin. Tää lääkäri ei otattanu mitää verikokeita tai ultrannu tai yhtään mitään...
Keskiviikko aamuna soitin uuden ajan kun en ollu työkykynen, otti henkisesti aika koville sanoin etten halua sille lääkärille jolla viimeksi olin. Tällä lääkärillä oli sitten ihan toinen asenne ja ottaantu myöskin henkiseen puoleen ja erikokeet ja kaikki.

Kamalaa kohtelua terveysalan ammattilaiselta! Pitäis kyl iteki pistää sille potilasasiamiehelle palautetta omasta kohtelustani mutta en oo vielä aikaan saanut.

Pahoittelut muillekin ikävistä kokemuksista :(

Ymmärrän toisaalta ammattilaistenkin turhautumisen, kun eihän aikaiselle keskenmenolle voi tehdä yhtään mitään. Sitä turhautumista ei kuitenkaan pitäisi vahingossakaan purkaa potilaaseen, sen verran ammattitaitoa pitäisi olla.

Mielestäni ne ovat kuitenkin niitä hetkiä kun lääkärin ammattitaito myös muilta osin kuin sellaisen konkreettisen "parantamisen" ja lääkitsemisen osalta punnitaan. Pitää myös osata olla ihminen - kuunnella ja yrittää ymmärtää kanssaihmistä, jolla on hätä. Vaikka itse keskenmenoa ei voisi estää tai parantaa, potilaan oloa voi parantaa ja potilasta voi auttaa ja tukea selviämään ja selvittämään tilanteen.

Lääkäreillä taitaa olla ohjeita kuinka tulisi toimia - tyyliin normaalitilanteessa kaavinnan jälkeen kaavintapäivä ja seuraava sairaslomaa. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että ne ohjeet saisi heivata romukuoppaan, koska se on täysin tapauskohtaista. Ihmiset ovat erilaisia. Keskenmenot ovat erilaisia. Tilanteet ovat erilaisia. Samallekin henkilölle eri keskenmenot ovat erilaisia. Yksi tekee työtä jota voi hyvin tehdä keskenmenosta huolimatta, toinen työtä johon ei kykene.

Esimerkiksi toisen keskenmenon jälkeen halusin töihin mahdollisimman pian. Sillä hetkellä työnkuvani oli hyvin itsenäinen, työskentelin itsekseni omaan tahtiin. Työ vaati keskittymistä ja vei ajatukseni pois keskenmenosta. Minua todella harmitti, että kaavinta sattui sellaiseen aikaan että jouduin olemaan useamman päivän poissa töistä (olisi nimittäin pitänyt lähteä reissuun kaavintapäivänä). En yhtään halunnut istua kotona märehtimässä asiaa. Turhautti. Olo parani heti kun pääsin töihin. Työ oli fyysisesti sen verran raskasta, että lääkäri päätti kirjoittaa kaiken varalta pidemmän sairasloman. Rupesin kuitenkin heti sopimaan työnantajani kanssa siitä, miten pääsisin mahdollisimman nopeasti jatkamaan töitä. Lääkäri sanoikin, että vaikka hän kirjoitti pidemmän loman voin palata töihin jo aiemmin, jos siltä tuntuu. Niin tein.

Viimeisen keskenmenon jälkeen olo puolestaan oli sellainen, että nyt on takki tyhjä. Sillä hetkellä jouduin työtehtävässäni olemaan läsnä toisille ihmisille ja auttamaan heitä. Tuntui, etten jaksanut ja pystynyt. En halunnut kuin luvan käpertyä vähäksi aikaa omaan kuoreeni, keskittyä itseeni, mieheeni ja perheeseen. Tuntui, etten olisi jaksanut niitä odotuksia ja vaatimuksia, joita minuun töissä kohdistuu. En jaksanut kohdata toisia ihmisiä. Onneksi sattui lääkäri joka kirjoitti suoraan loppuviikon lomaa, vaikka työni oli silloin ns. kevyttä. Ja seuraavaksi viikoksi olin muutenkin jo kauan sitten ottanut vapaata, kun piti käydä tervehtimässä kaukana asuvia vanhempiani. Se kaksi viikkoa ilman töitä läheisten ympäröimänä oli silloin paras mahdollinen lääke, en millään olisi kyennyt tekemään työtäni kunnolla.

Minulla huomattiin varhaisultrassa (yksityisellä lääkäriasemalla) että sikiö lopettanut kasvamisen reilua viikkoa aiemmin eikä sykettä löytynyt. Olis ollut rv9+1, mutta koko vastasi rv7+5. Mitään muutosta raskausoireissa ei ollut tapahtunut, pahoinvointi ja väsymys voimakasta plussasta lähtien. Tosin viikolla jolla tietämättä kannoin jo menehtynyttä lastamme, oli pahoinvointi erityisen kovaa ja oksentaminen sellaista joka olen kokenut vain noro-viruksen kourissa. Neuvolassa kuitenkin sanottiin, että mitä enemmän oksettaa, sitä paremmin hormonit toimii. En siis osannut huolestua ja toiveikkain mielin siis ultraan mentiin. Pitkät viisi päivää odotettiin keskussairaalassa tapahtuvaa varmistusta (lääkäri tosin ei antanut mitään toivoa) ja lääkkeellistä tyhjennystä. Eilen sain esilääkkeen ja tänä aamuna laitoin varsinaiset Cytotec-lääkkeet emättimeen. Vuoto alkoi kaksi tuntia myöhemmin hyvin rajuna. Tässä sitä nyt yritetään saada tämä kauhea päivä lusittua. Vuoto on aivan järkyttävää eikä vuorotellen otetut Buranat ja Para-tabsit onnistu kipuja kokonaan viemään pois. Fyysisen kivun lisäksi toki henkinen tuska luopumisesta on kova. Lisäksi olen aika pettynyt hoitohenkilökunnan toimintaan. Olisi ollut helpottavaa tietää etukäteen tarkemmin mitä tuleman pitää. Niin kaksi lääkäriä kuin kaksi kätilöä, joiden kanssa asiasta puhuin, kuvailivat lääkkeellistä tyhjennystä tavallista suuremmiksi kuukautisiksi. Puhuttiin vain runsaasta verenvuodosta, mutta kukaan ei sanonut että tämänkin pituisessa raskaudessa sikiö tulee ulos kokonaisena, samoin istukka (tai ainakin n.5senttiä halkaisijaltaan oleva osa siitä) Myös lapsivesien tulo yllätti (epäonneksi sohvalla istuessa, suurin kaupasta löytyvä yösidekään ei siinä tulvassa pitänyt) Koko tämä prosessi on jo itsessään niin kauhea, ettei mitään extrayllätyksiä ja epätietoisuutta jaksaisi.
Tulipahan stoori, pakko vain johonkin purkautua. Päivä täällä sohvan nurkassa muovipussin päällä istuen, jatkuvissa kivuista ja tulvan kourissa, ei ole omiaan pitämään päätä kasassa.

Mulla oli nyt toinen keskenmeno, viime viikolla alkoi rv 11+4. Ultraa ei oltu vielä tehty joten en tiedä millä viikolla elämä oli loppunut. Ensimmäinen raskaus päättyi myös kesken viikolla 9 tämä oli vuonna 2004. Tässä välissä olen ehtinyt saamaan 2 suloista tyttöä ( nyt 10v ja 6v). Tämä viimeisin raskaus oli yllätys ja ikäänkin itsellä jo 41 ja miehellä 48 v. Keskenmeno oli kuitenkin iso pettymys ja ajatus vauvasta on nyt läsnä vaikka ennen raskautta ajattelin lapsi luvun olevan jo täynnä. Fyysisesti ja henkisesti km oli kuitenkin niin rankka etten tiedä uskaltaisinko vielä yrittää...

Mukaan liittyisin... Kaikille tasapuolisesti jaksamisia tämän kamalan asian kanssa... Ihmisen elämä on joskus kovinkin raadollista :(

Oma tarina. Olen 37-vuotias,mies 36-vuotias. Yhteiseloa takana 17 vuotta. <3 Kolme raskautta joista on syntynyt 3poikaa vm '00, '02, '05. Tämän jälkeen pidettiin taukoa. Uusi raskaus alkoi heti kierukanpoiston jälkeen samantien huhtikuun lopulla 2012,mutta viikolla 12+3 ambulanssilla sairaalaan verta vuotaen. Keskenmeno,syy tennispallon kokoinen hematooma oli räjähtänyt kohdunsuulla :( Uusi raskaus alkoi helmikuussa '13, josta syntyi pikku-prinsessa perheeseen. Viime elokuussa jätettiin ehkäisy pois,raskaus alkoi helmikuussa,mutta huhtikuussa 10+3 alkoi verinen vuoto,todettiin kkm, sikiö menehtynyt viikolla 8. Tunteet hyppivät edelleenkin... Tämä on sellainen asia,jota ei ymmärrä kukaan muu kuin saman kokenut...kyllä tässä on koettu epäonnistumista,pelkoa,kipua,vihaa...

Pahoittelut keskenmenoista Marsa ja Kevätpäivä! Tervetuloa tuonne salaiselle puolelle, siellä on tiivis ja aktiivinen ryhmä tukemassa ja keskustelemassa :)

Meidän pienoinen ei pysynyt matkassa mukana.
Tänä aamuna rv 6+2 alkoi kovat vatsakrampit ja vuoto, soitin kättärille missä neuvottiin vaan olemaan rauhassa että ei varmaan mitään hätää. Menin kuitenkin naistentautien päivystykseen, jossa todettiin että raskaus mennyt kesken ja tullut itsestään ulos (onneksi ei vaadi kaavintaa tms)
Olo on sanoinkuvaamaton. Tämä oli ensimmäinen raskauteni, todella toivottu.
Onneksi mieheni on vahva ja tuki ja turva, molemmille rankkaa ja suru on suuri.

Kaikille keskenmenon kokeneille voimia ja uskoa tulevaan :Heartred

Pahoittelut Sitruunalilja! Puhukaa ja jakakaa tunteet ja ajatukset miehen kanssa, myös vertaisten kanssa kannattaa keskustella.

Uskoa tulevaan on pakko olla, vaikka joskus se on vaikeaa. Itsellä eniten on auttanut puhuminen, aika ja uudelleen yrittäminen. Juuri nyt on kolmas tärppi käynyt ja toivon kovasti, että esikoisen vihdoin saisimme syliin asti <3

Tänään olo on kuin zombilla, menin töihin tein työt lähdin töistä tulin kotiin menin makaamaan itkin itseni uneen ja äsken heräsin ja edelleen suru puserossa.
Kai tää tästä.
Tiedän et se oli luonnon tapa hoitaa asia, kaikki ei ollut kunnossa.
Pelkään että katkeroidun kun minulla on myös hyvä ystävä raskaana, joka on myös vahingossa tullut raskaaksi ja mietti alkuun aborttiakin mutta ei siihen päätynyt. Mietin vaan että miksi muut miksi minä en? Tekee mieli kirota ja itkeä.
Uusi yritys ehdottomasti heti kun mahd. mutta voi hyvänen aika että tuntuu pahalle! :sad001

Takaisin