Näitä tämän alueen keskusteluja kun lukee (myös lapsensa menettäneiden, mitä lukiessa ei voi välttyä kyyneliltä)..Kirjoitan "oman tarinan":
Nuorena keskeytys, aikuisiällä kovin toivottu ja suunniteltu raskaus & toinen ultra päättyi itkuun. Olin mielestäni tehnyt kaiken "hyvin" ja oikein, en tupakoinut/juonut, söin foolihappoa yms..
Miten lapsien menetys voi tuoda niin suuren tuskan, häpeän ja kateellisuuden tunteen, vaikka kyse taisi olla vasta rv 11-12. Luulo siitä, että raskaus on itsestään selvää ja menee kuin oppikirjoissa...Kohdun tyhjentäminenkin meni vaikeasti: kaksi kertaa sain tabletit ja lopulta kaavinta..eli 3 käyntiä sairaalalla. Se odotus...
Kun sitten lopulta ja melko pian uudelleen raskauduin olin hysteerinen. Kävimme yksityisillä ultrissa varmaan 6 kertaa, vaikka sairaalassa seurasivat parin viikon välein. Ravattiin vaikka mistä syistä sairaalalla..Joskin loppuraskaudesta sairaalan "pyynnöstä" ja lopulta jäinkin sinne "pakko"vuodelepoon. Lopulta kaikki päättyi hyvin. Sain kaksi tervettä tyttöä viereeni mieheni kanssa.
Kolme kertaa olen ollut raskaana, joka kerralla kyydissä kaksi elämänalkua ja lopulta sain nämä kaksi ihanuutta syliini, elämääni. Kolmas kerta toden sanoo, minun kohdallani.
Ei tämä ole raskas tarina, "en menettänyt lasta" missään vaiheessa, minulla ei ollut mitään "sylissä pidettävää", mutta mikään ei vie sitä tunnetta pois mikä keskenmenon kokeneella on. Äiti, joka odottaa lastaan, kantaa, rakastaa koko ajan enemmän - se mielikuva tulevasta. Se on ihan sama, tapahtuuko se rv 7, 13 vai 19. Tottakai se on fakta, että mitä pidemmällä ollaan, sitä realistisemmaksi kaikki muuttuu(myös se lapsi mahassa) ja aletaan jo ostamaan tavaroita. Jos taas ollaan aivan alkuraskaudessa niin luopuminen on helpompaa (jos on oikeasti aivan aivan alussa)...mutta, kukaan ei voi kieltää niitä tunteita, mitä äiti ja isä käy läpi!
Kun itselleni tuli keskenmeno ilman mitään oireita, kaiken piti olla hyvin, mutta pikku sydämmet eivät ultrass enää lyöneetkään..Olin kuin kaikkeni menettänyt vaikka tiesin, ettei näin ole. Koska ehdin jo pohtia tulevaa! Millaista on kun lapset syntyvät yms.Muistan aina oman mieheni, joka ei oikeastaan aluksi sanonut mitään keskenmenoon liittyen, vaan yritti olla "vahva" & lohduttaa minua. Eräänä iltana hän vain "murtui" ja alkoi itkemään. Se oli hänelle myös kova paikka. Se, mitä me pidimme itsestään selvyytenä ei ollutkaan itsestäänselvää. Ei emme saaneet lapsia silloin kun halusimme. Ei niitä tilata ja saada. Ne ovat lahja.
Nyt kuitenkin meillä on kaksi kaunista, tervettä ja rakasta lasta. Niiden tunteiden jälkeen (jotka ovat jonkun mielestä vähäpätöisen asian vuoksi), osaamme arvostaa joka sekuntia omien pientemme kanssa. Sitä samaa toivon kaikille keskenmenon läpikäynneille. Te olette oman perheen ansainneet :) Ei ole väärin tuntea tuskaa, epäröidä ja toivoa. Kaikella on tarkoituksensa. Toivon kaikkea hyvää teille keskenmenon läpikäynneille ja toivon, että teitäkin onni kohtaa.