Keskenmeno ja tunteet

Täällä kans otettu just cytotecit...olo on niin murtunut :( Tuntuu niin väärältä tää kaikki. Outoa kun vauvaa ei olekaan johon oli jo ehtinyt tottua ja suunitellut tulevaa.
Tuntuu vaan siltä et haluaisin käpertyä peiton alle ja unohtua sinne vaikka kuukaudeksi :(

Osanottoni mamille. Niin tuttuja fiiliksiä. Kyllä just mietin eilenkin taas, että ei olis enää hirveen kauan aikaa, kun syntyis, jollei olis mennyt kesken. Kai sitä tulee mietiskeltyy kaikenmoista ja aika pitkään

Kiitos teille :)
Onhan tää vaan niin surullista ja vaikka kaikki sanoo et eiku uutta yrittään niin se ei ole tämä sama vauva jota odotin jo kaksi kuukautta...ahistaa ihan kauheasti et joutuu ylihuomenna mennä töihin ja arki alkaa niinku en ikinä ois raskaana ollutkaan :(
Ei kait se auta ku yrittää jatkaa eteenpäin...tuntuu vaan niin oudolta :(

Kannattaisko hakea sairaslomaa vähän, jos tuntuu tosi hirveeltä ja ahdistaa? Ite olin 2vkoa saikulla, kun mä romahtelin itkemään vähän väliä, niin ei oikein ois duunissa sopinut :sad001
Saisit vähän hengähtää. Tosin kaikille ei sekään tietty sovi, joillekin on helpompi olla duunissa ja saada muuta ajateltavaa, mutta kannattaa käydä kyllä itsensäkin kanssa asia hyvin läpi, ja vaikka keskustella asiasta lääkärin, oman kumppanin tai vaikka ystävän kanssa.

Pahoittelut mami-83, tiedän tunteen.

Tätä turtumusta on jo kohta kuukaudien kestänyt. Olo on niin alavireinen ja esikoisen kanssa kuitenkin pakko jaksaa. Miten kaikki muut tuntuu raskautuvan? Tuntuu ettei kaupassa näe muuta kuin raskaana olevia ja viimeisimpänä kun illalla avaa iltiksen sivut niin siellä huutaa otsikot Victorian raskautta ja vieläpä la maaliskuussa mikä niin lähellä omaani olisi ollut. En kestä... Mäkin haluan.

Mun la ois ollu maaliskuussa, ja tänään kuullu ton Vickanin lisäks, että luokkakaverin tyttöystävä on raskaana, ylläripylläri vauva syntyy maaliskuussa... Koville ottaa. Huomenna tyhjennyksestä 2vk, teen aamulla testin josko ois jo nega.

Mulla ois kans ollu la maaliskuussa :(

Viikko on nyt menny. Vuoto on aikalailla loppunut.
Surkee olo. Töissä on ollu nii kiire et ei oo ehtinyt mitään miettiin mut heti ku viikonloppu alko nii ahistus iski. Emmä tiiä onko tuokaan hyväksi että pitää itsensä liian kiireisenä ku varmaan jää koko asia käsittelemättä ja sit joskus myöhemmin iskee kauhee ahdistus asiasta :(

Mietin kans tuossa et millonhan uskaltais raskaustestin tehdä.
Teettekö te vaan kotona testin vai täytyykö teidän käydä labraan viemässä näyte?
Mietin tuossa et riittäisköhän se vaan jos tekis kotona ku eihän se miksikään muutu vaikka labrassa kävis?
Jotenkin ei jaksais enään tähän liittyen mitään ylimääräistä.

Voimia mami <3 Kyllä se ajan kanssa helpottaa. Mulla km oli huhtikuussa ja vielå välillä iskee ahdistus, mutta ei ihan niin pahana. Ite tein testin kotona 2 viikkoa tarkastuksesta (tarkastus oli viikko km jälkeen).

Voi mami :sad001 Millä viikoilla sait tietää? Meinaatteko alkaa heti yrittämään uudestaan?

Mä tein ihan apteekin testin ja puhas nega tuli. Viikko sitten kun kokeilin niin oli vielä selvä plussa, toki haaleampi kuin sillon plussatessa. Mulle kyllä annettiin labraan lähete 17.9. verikokeeseenkin, mut halusin ite jo testata et onko hormonit hävinny.

Mulla oli viikkoja 10+2 ku alko tuhru vuoto ja kävin neuvolassa ultrattavana eikä sikiötä löytyny. Eli oli keskeytynyt jo aikoja sitten. Sekin jotenkin ärsyttää et miks kesti nuin kauan et alko oireet keskenmenosta vaikka raskaus oli keskeytynyt niin kauan sitten :(

Kyllä meillä on tarkoitus alkaa heti yrittään uutta.
En nyt tiedä täytyykö ne yhet menkat ensin oottaa?
Mites teillä muilla aiotteko aloittaa yrityksen heti?

Niin ja mullakin on labraan lähete mut ei jaksais käydä siellä...kait se riittää et tekee testin kotona

Pahoittelut mami :sad001 En tiiä luitko mun juttua mutta saatiin siis ar-ultrassa 7+5 tietää et alkio vastas 5+6 eikä sykettä löytyny (jos sitä ehti tullakkaan). Mulla ei tuhrun tuhrua ja pahoinvointia lukuun ottamatta oireita oli, tosin osa oli alkanu hiipua. Ainoastaan hirveä olo sitä, että kaikki ei oo hyvin. Mua ärsytti, että miksei se tullu spontaanisti pois kerta näin kävi, kun jouduin kaks viikkoo ootteleen et pääsen tyhjennykseen.

Ja meille kans sanottiin et mielellään ne yhet menkat, mut mun kysymykseen lääkäri sano et ei siitä oo vaaraa jos heti raskaaksi tulis, että ei tartte alkaa ehkäsemäänkään. Eli mennään ihan fiiliksen mukaan, en yritä tikuttaa ovista ainakaan heti kun viimeksikin tärppäsi ihan sillä rennolla tjoittailulla... Että sama kun Mammulla :)

Miten te muut olette kokeneet keskenmenon käsittelyn omassa mielessä? Välillä ajattelen että tuntuu tyhmältä surra pientä alkiota joka on ekan kolmanneksen aikana menehtynyt mutta enimmäkseen koen että se oli lapsi joka menehtyi. Oma pieni lapsi joka ei vain ehtinyt kasvaa ja syntyä. Itse näitä asioita olen työkseni pyöritellyt paljon, en ole hoitoalalla mutta työni sivuaa läheltä hoitajien ja lääkäreiden työtä joten aiheeseen on joutunut paljon perehtymään. Raskausaikana oma työ tuntui joskus käyvän enemmän tunteisiin kun työssä tuli vastaan kaikkea liittyen aborttiin, keskenmenoon, kohtukuolemaan, lapsen sairauksiin tms.

Tää ajatus nyt vain tuli mieleen kun tuossa edellä tuli puheeksi että jos asia jää käsittelemättä niin ahdistus voi iskeä myöhemmin. Itse en ole osannut oikein käsitellä keskenmenoa kuin ohimennen miehen kanssa puhumalla mutta toiselle kun se lapsi ei samalla tavoin ole kovin konkreettinen asia ehtinyt olla kun raskaus ei vielä niin pitkällä ollut. Oma mieli on alakuloinen ja mikään ei jaksa innostaa mutta ulospäin näytän ettei tässä mitään hätää, ihan jo lapsenkin takia. Sitten kun lapsi nukkuu niin ajatukset palaa taas menetettyyn lapseen.

Jannina :Heartred Mulla kyllä ihan samoja ajatuksia. Oon kans miettiny että oonko jotenkin tyhmä, kun suren niin paljon pientä alkiota, jonka sydämen sykettäkään en ehtinyt näkemään. Mutta kuten sanoit, mun päässä se oli meijän pieni vauvanalku, joka ei saanu mahollisuutta syntyä meijän perheeseen. Mies ei koe sitä niin, sen ajatuksissa se ei vielä ollu meijän vauva. Välillä ärsyttäny, kun mies reagoi tähän niin eri tavalla, mutta toki se on tukena ollut. Täytys vaan muistaa et jokainen suree niin omalla tavallaan. Koska kyllä sekin tätä on surrut, mutta ei itkenyt räkä poskella kuten minä. Mutta puhu, puhu ja puhu! Mua se on ainakin auttanu. Ei niin väliksi kelle/keille puhut, mutta se varmasti auttas suakin käsittelemään tätä.

Mä pääsin käsittelemään asiaa vasta tyhjennyksen jälkeen. Olin toki itkenyt ennen sitäkin, mut jotenkin se suru iski kunnolla päälle vasta sitten. Tosin tyhjennyspäivänä en itkenyt yhtään, en kyenny oikeen ajatteleen mitään vaikka näin miten se möykky lillu veressä portatiivin pohjalla. Toki ite alkio oli niin minipieni, että eihän sitä siitä muusta materiaalista erottanut, mutta silti. Aivot varmaan meni johonkin suojelutilaan, ja itkun huutoitkua vasta seuraavana päivänä. Useampi hyvä päivä on jo ollut ja toimintakyky ja energia alkanut palautua, on ollut hyvä fiilis ja toiveikas olo tulevaa kohtaan. Silti aika ajoin itkettää ja tulee varmasti vielä itkettämään monta kertaa.

Ja mulla tää oli siis ensimmäinen raskaus ja esikoinen ois ollu meille kummallekkin. Hirveä pettymys kun menikin näin...

En pysty edes kuvittelemaan miten kauheaa ekan raskauden päättyminen on näin, sallahaa. Voin ymmärtää miten pahalta kuitenkin se lapsen menetys juuri tuntuu. :Heartred Ekan raskauden keskeytyminen varmasti pyörii sitäkin enemmän mielessä jos ajattelee miten kävisi seuraavan kohdalla. Lohduttaudun ajatuksella että mulla on jo ihana terve lapsi (joka silti koettelee hermoja joka päivä) ja se saa ajatukset edes hetkeksi muualle. Toinen raskaus oli kiva ylläri mutta niin toivottu kuitenkin ja jotenkin sitä ekan hyvin menneen raskauden jälkeen ei niin osannut heti ajatella pahinta. Matto vaan vetäistiin alta.

Toivottavasti teillä kävisi paremmin seuraavan raskauden kohdalla. Huomasin että omalle miehelle lapsi alkoi konkretisoitua sitä myötä kun liikkeet tuntui mahan läpi ja ainakin kun pieni tuhisija oli sylissä. Tämä toinen jäi vain ohikiitäväksi ajatukseksi. Joskus tulee mietittyä että jos joku ihmettelisi "meinataanko tehdä toinen lapsi", (ihan kuin ne tulisi sormia napsauttamalla) niin voisi todeta että kunhan nyt toisenkin lapsen kuolemasta ehtii toipua niin katellaan... Silloin kun oli ultra jossa keskenmeno todettiin niin mies joutui kesken työpäivän lähtemään mukaan vahtimaan esikoista ja miehelle oli töissä joku jälkeenpäin vitsaillut että on se kun pitää lähteä lapsenvahdiksi kesken kaiken. Mies oli miettinyt että pitäiskö sanoa tulipahan käytyä toteamassa syntymätön lapsi kuolleeksi.

Takaisin