Kesävauvat 2010

Hyvää sunnuntaiaamua!

Meillä on viikonloppu vietetty pojan 12-v synttäreitä. Tänään tulee vielä muutama vieras, joille ei eilinen sopinut. Siispä en ole ehtinyt kirjoittelemaan perjantaisia neuvolakuulumisia.

Masuasukilla kaikki hyvin[:)] Sydänäänet löydettiin heti ja syke oli siinä 130-140. Sain todistuksen äitiysavustuksen hakemista varten, ajattelin ottaa rahana, kun -06 pakkaus vielä tallessa. Jospa sijoittaisi sitten rahan vaunuihin. Ens kerralla on sitten eka lääkärikäynti.

Hankintoja olen tehnyt tosi maltillisesti. Tytön pieniä vaatteita meiltä löytyykin ja jokunen neutraali vaatekin pitäisi kaapinperukoilla olla. Jännityksellä odotetaan, kumpaa sukupuolta meidän kuopus tulee olemaan[:)]
Meillä on muutto edessä toivottavasti toukokuun alkupuolella, niin ajattelin silloin inventoida, mitä kaikkea kaapeista löytyykään. Kesäkuun alusta jään äitiyslomalle, niin silloin vois viimeistään alkaa pestä vaatteita tulokasta odottamaan.

KÄÄK! Ei tässä enää niin hirmuisia ole, kun saadaan kääröt syliimme[:D] Aika on niin hubaa kulumaan.

Hei vaan mammat taas pitkästä aikaa :)

Mä kävin sairaalassa kontrollissa hematoomasta ja se on nyt todellakin historiaa :)) Mikä ihana tunne! Äippäpolin ultra oli superpaljon tarkempi kuin se missä käytiin rakenneultrassa ja nyt ei jääny kyllä itelläkään yhtään epäselväksi onko meillä kesällä ukko- vai akkavalta! [:D]  Mies ei halunnu rakenteessa sukupuolta tietää ja koska olin yksin tuolla kontrollissa ni en ihan hirveesti pidelly silmiä kiinni ja mä näin ihan oikeen pienen pienen pippelin sojottavan siellä <3 En voinu ku kestohymyillä koko loppuviikon [:D]

Tuota tosin olen epäillyt kokoajan ja rakenneultrassakin luulin nähneeni saman, mutta kuva oli niin rakeinen ettei siitä voinut 100varma olla. Tooosi helppo oli peittää mieheltä että tiedän enemmän kuin annan ymmärtää, jep... Hän kun kysy että mitä siellä näky niin hymykin jo paljasti että kaikkihan siellä näky. Hetken toinen oli pettynyt kun olisi halunnut jännittää loppuun saakka, mutta seuraavana päivänä jo mietti pojalle kovasti nimeä [:)]

NYT sitten uskaltaa jo odottaa ja olen järkännyt vauvelin lipaston paikoilleen ja saadut vaatteet sinne muutamaa vaippaa myöten. Kovasti kattelen pinnasänkyä ja muita tarvikkeita netistä, mutta en oo kaupoilla käynyt kuitenkaan. Kohta sinnekin on lähettävä [:)]

Bixio+ Sisu 22+1

Iltaa!!
Kylläpä jännittää, huomenna aamulla on rakenneultra. On sitä odotettukkin. Ensin ajattelin että miten sitä jaksaa herätä kun aamulla aikasin jo on aika varattu, nyt mietin että miten saan edes nukuttua. No, toivottavasti kaikki on hyvin pikkuisella. :)
Sovittiin miehen kanssa että mennään kattelemaan vauvan tarvikkeita samalla reissulla, kun sairaalan vieressä on lastentarvike tukku. No, mä koitan nyt rentoutua saunan jälkeen ja saada unen päästä kiinni, niin tulisi se huominen nopeesti :D

Kyllä se hyvin menee pepi[:)]

huomenia vaan kaikille[:)] aika ihana aamu ollu, lapset on mummilla yökylässä ja oon saanu ihan rauhassa herätä,keitellä aamupuurot ja juoda kahvit[:)] Nyt oon sitten ihan vaan istunu koneella ja lukenut synnyttäneiden tarinoita[:)] kauhee hoppu ois saaha omakin vaavi jo mutta tämä aamu taas opetti että kannattaa tosiaan nauttia tästä odotusajastakin.
Hei, tää pääsee hoitaan vauvaa!!siskontyttö 3kk ja sisko tietenkin tulevat tänään myöhään illalla mutta ovat varmaan viikon!! Tuossa tuumasin miehelle viikonloppuna että se taitaa olla kaukun paikka[:D][:D]
Sisko aiko tuoda muutamia ihan pikkisiä vatteita jotka ei sovi enää hänen tyttöselle, joten eilinen on mennyt kun olen tulevalle raivannut omaa hyllytilaa vaatekaappiin. Ihana päässä viikkaileen niitä pikkusia vaatteita..

mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

No kivastihan se meni :)
Rakenneultrassa kaikki oikein hyvin. Saatiin kaikki katottua mikä pitääkin, ja kaikki näytti siltä kun pitääkin.
Tyttö on tulossa. Mut mikä tärkeintä, kaikki hyvin!!!

[font="Trebuchet MS"]Mua on ruvennu nyt sit ärsyttään kun kaikki kyselee liikkeistä, joko tuntuu ja kun en ole huomannut mitään että onko vauvalla sit kaikki hyvin? Liikkuuko se etes kun ei niitä tunne? No, torstaina on se rakenneultra, odottelen sinne, minkäs sille asialle tekee vaikkei liikkuiskaan. 15.2. kävin lääkärissä viimeks sillon kuulu sydänäänet et ehkä mä vaan panikoin turhaa..

HKL: Ei varmaan kannata murehtia, liikkeet tuntuu kai hyvin eri aikoihin eri ihmisillä. Ja jos istukka sattuu olemaan etupuolella, se voi vaimentaa tökkäisyjä niin paljon, että tuntuvat vasta paljon myöhemmin.

Onnea Pepille terveestä tytöstä! [:)] Hienoa!!!

HKL, älä murehdi, ne liikkeet alkaa tuntumaan eri ihmisillä eri aikaan. Ite oon siinä jälkijunassa kulkevien joukossa. Istukka on takaseinässä ja sen puoleen pitäis tuntua paremmin, mutta mä aloin tuntemaan liikkeet aika myöhään, muihin heinäkuisiin verrattuna. Ja nyt oon lukenu jo pitkään siitä kuinka monet jo NÄKEVÄTKIN ne potkut, mutta en minä. Mutta en huolestu, kun se on nyt vaan minulla erilailla. Ja vauvani ei todellakaan liiku ympäri päivän, ei ainakaan niin että minä sen tuntisin. Iltapäivällä ja illemmalla yleensä tunnen potkuja / kuplintaa. Ja se on yleensä aina sillon kun rauhotun paikalleni. Eipä sitä kovasti touhutessa varmaan tulekaan niin niitä mahollisia liikkeitä kuulosteltuakaan. Ja muistankin jostain lukeneeni että kun äiti liikkuu niin vauva nukkuu, ja kun äiti pysähtyy ja levähtää niin vauva alkaa liikkumaan. Ja sen takia sitten lapsen synnyttyäkin on aika luonnollista että vauvelin saa esim. nukahtamaan / rauhottumaan paremmin tuudittamalla, tms. pienellä liikkeellä.

Minä näin viime yönä unta että synnytin 2 poikaa, toinen tummatukkainen ja toinen porkkananvärisillä hiuksilla. Ja menin klinikan respaan valittamaan kun lapsivesitestin mukaan, joka pitäisi olla satavarma, minulle olisi pitänyt syntyä tyttö, ja vain 1 kpl, että mitäs tää tällanen on ja miksi maksan näin paljon testeistä jotka eivät pidäkään paikkaansa ja saa kyllä lääkäri luvan nyt maksaa mulle noi kaikki ostamanani vaaleenpunaset vauvavaatteet! [:D] [:D] [:D] Sinänsä helppoja olivat ne pojat siinä unessa, kun eivät imeneet tissiä kuin hetken ja senkin vain 2 kertaa päivässä. [&:] Lisäksi makoilivat milloin missäkin sohvalla tai lattialla ja osasivat kannatella päitään jo heti syntymästä [:D] [:D] [:D] Hulluja, hulluja unia taas...

Hyviä vointeja kaikille heinämammoille! [:)]

Jasmiinin unelle oli ihan pakko nauraa vedet silmissä [:D][:D] Vaikka hullummaksi unet varmaan menee, kun viikkoja tulee lisää! Itse en ainakaan muista nähneeni vielä mitään hassuja unia. Ainoa vauvaan liittyvä uni oli joskus ennen np-ultraa eli joulukuun alussa, siinä unessa olin tietty siellä ultrassa ja kaikki oli hyvin ja kätilö kirjoitti johonkin paperiin että poika-vauva, viikkoja se-ja-se. Ihan niinkun siinä vaiheessa vois osata edes veikkailla tuollaisia [:D] Mut siitä asti mulla on ollut sellainen poika-olo, joka siis pitää paikkansa.

Viikonloppuna puhuin miehelle että katselin netistä synnytysvideoita ja kuvia, että on se varmaan aika näytös varsinkin sellaisille ihmisille, jotka ei ole koskaan päässeet todistamaan edes eläimen synnytystä. Itseä ei videot "järkyttäneet" mut työni puolesta (maatalouslomittaja oon) saankin tasaisin väliajoin toimia itsekin kätilönä (tai ainakin sivustakatselijana) [:)][:)] Mutta lasketun ajan lähestyessä olen varma, että hullut (ja pelottavat ja ahdistavatkin) unet tulevat, eiköhän se ole ihan luonnollista. Lähinnä mietin, että onko mies nyt viikolla (kun on siis reissuhommissa) netistä tutkinut synnytyksen kulkua kun siitä puhetta oli, ja millaisia ajatuksia hänelle herää, alkaako jännittää/iljettää/kiinnostaa enemmän vai mitä. Täytyy viikonloppuna naamatusten jutella näistä asioista. Mutta on sekin jännä juttu, että mun veli joka on aina ollut sellainen herkkä eikä oikein siedä mitään verta/hikeä/suolenpätkiä -juttuja, joka viittä vaille pyörtyi raukka yrittäessään käydä verenluovutuksessa, oli urheana mukana koko tyttärensä syntymän ajan, eikä ilmeisesti ollut edes "vaarassa" pyörtyä. Jälkikäteen on sanonut, että hän ei ole koskaan ollut niin onnellinen kun sen jälkeen kun tytär oli syntynyt ? Että kyllä ihminen taitaa sietää ja kestää tarpeen tullen enemmän kuin ensinäkemältä (itsekään) uskoisi.

HKL, yritä olla murehtimatta. Itse olin kans aika epätoivoinen kun ei meinannut liikkeet alkaa ollenkaan tuntumaan, olin jo ihan varma että jotain on pahasti vialla, vauva ei ole kehittynyt lainkaan niinkun pitäs tms... Mut rakenneultrassa selvisi että istukka -yllätys yllätys- on etuseinässä, mikä selittää aika paljon. Tuntui niin pahalta kun lueskeli kirjoituksia tyyliin "tunsin ekat varmat liikkeet viikolla 14, mahan päälle tuntui ja näkyi viikolla 17, kaverilla kyllä tuntui liikkeet VASTA viikolla 18 jne" ja itsellä ei tunnu missään! Tänään mulla on tasan 23 viikkoa, eikä vieläkään tunnu lainkaan selkeästi, menee päiviä ettei tunnu mitään... Joskus lähinnä iltaisin sit tuntuu muutama sellainen muljahdus, niinkuin mahassa olis kala joka kääntyy tai joku napauttais sormella. Sun vauva saattaa muutenkin tykätä majailla mahassa sellaisessa asennossa, ettei tunnu vaikka kuinka siellä heiluis. Nämä on niin raskauskohtaisia juttuja!

Tuli vielä mieleen, että olenko mä jotenkin aivan outo, kunnen ole ostanut vauvalle vielä mitään... Muovipussillinen pieniä vaatteita on kaverilta saatu, samoin jotain tavaroita mm. lattialle sellainen peitto/makuualunen ja siihen se kaaren muotoinen hässäkkä josta roikkuu pikku leluja (no kylläpäs on vaikea selittää kunnei taas tule mieleen oikeat sanat [:D][:D][:D]). Vaunuista, sängystä, hoitopöydästä ja turvakaukalosta on sovittu kaupat. Mut musta jotenkin tuntuu, että no eihän tässä vaiheessa vielä "kuulu" mitään vauvanvaatteita ostella, siihen syntymäänhän nyt on vielä kuukausia (toivottavasti ainakin! ja jossei ole, niin sairaala toimii kyllä aika pitkään vauvan tukikohtana jos aivan pienillä viikoilla syntyy). Mä en ehkä vaan "uskalla" ostella mitään, ihan niinkun se ihana unelma vauvasta romuttuis ja jotain pahaa tapahtuis, kun alan hössöttää... Olen ehkä aika outo. Nooh, enköhän mä vielä vauhtiin pääse tässä hommassa [:)]

Pitäisköhän tässä huolestua? Aiemmin, vielä viime viikolla, tunsin vauvan potkut tosi selkeästi. Välillä oikein tuli sellainen tunne, että mitä kun pieni kasvaa ja potkut voimistuvat - jo pari viikkoa sitten saattoivat potkut olla välillä epämiellyttävän reippaita ja teräviä. Nyt, viikonlopusta alkaen, potkuista on kuitenkin voima jotenkin poissa. Liikkeitä kyllä tuntuu edelleenkin lähes yhtä usein kuin ennen, mutta ei se samanlaista tökkimistä enää ole kuin aluksi. Potkusessiotkin ovat lyhentyneet - ennen riehuminen saattoi kestää hyvinkin viisi minuuttia lähes putkeen, nyt se on pari kevyttä töytäisyä ja that's it. Välillä sitä jopa miettii, että olikos tuo nyt potku vai mikä muka. Onkohan kyse jostain luonnollisesta muutoksesta (lisää läskiä mahassa? [:D] ), sattumasta (Bebe vain ottaa nyt vähän iisimmin) vai onko pienellä jokin vikana? Onko muilla kokemusta siitä, että vauvan liikkeissä olis ollu selkeitä muutoksia, jotka kestäis useita päiviä kerrallaan (nyt siis ainakin viisi päivää menty näin)? Huom. ero on siis ennen kaikkea liikkeiden voimakkuudessa ja tiheydessä/kestossa, ei siinä että vauva olis poikkeuksellisen pitkiä aikoja hiljaa. Pitäisköhän soittaa ja kysyä neuvolan tätiltä.

YPPY: Jos vauva on vain vaihtanut asentoa kohdussa. Jostain luin että ne potkut ei tunnu niin terävinä jos vauva potkii selkärankaan päin... ja nythän vauvalla on vielä paljon tilaa pyöriä kohdussa miten vaan ja sitä myötren liikkeetkin tuntuvat erilaisilta. Toki otat yhteyttä neuvolaan jos ja kun huoli tulee, parempia aina kysyä kun itse murehtia ja pohtia...

YPPY: En usko että ihan hirmusasti tarttee huolestua, mutta onhan se hyvä seurata tilannetta. Mulla on tuntunut liikkeet 17+5 alkaen ja 19+ uä:ssä vaavi oli kääntynyt jo raivotarjontaan.. potkut tuntui oikeastaan aina samalla kohtaa, mut sit huolestuin kun ne ei enää tuntunutkaan selvästi ja olivat "vähentyneet" tässä kuluneen viikon aikana. Sit kuunnellessani kotidopplerilla vauvaa, huomasin että hän on sit vaihtanut maisemaa vasemman kyljen puolelle ja potkut tuntuu taas tasasesti " uudessa paikassa".

Eli kaiffari heittelee kuperkeikkaa sitten vissiin.. onhan hällä tilaa actioniin. [:D] [:D]

No huomenna rakenneultrassa sitten selviää missä nyytti sijaitsee. Hieman jänskättää! [:)]

Mulla on kanssa mahassa ollut rauhallisempaa, mutta en ole kyllä siitä ressiä repinyt kun se aktivisuus ja liikkeitten tunteminen vaihtelee sikiön asennon mukaan. Joka ilta kuitenkin maate mennessä viimestään liikettä tunnen, niin se riittää toistaseksi. En usko että sun vaavilla on Yppy mitään hätää.

Itse olen ajatellut niin, ettei sille oikein mitään voikaan jos jotain olisi pielessä, ainakaan tässä vaiheessa. Ei kohtuunkaan voi mennä millään sörkkimään niin kauan kuin siellä asustellaan.

Samanlaista Yppy täälläkin. Liikkeet ei tunnu enää niin usein eikä voimakkaasti mutta välillä jotain pientä potkun tynkää tulee. Iltaisin ja aamuisin kuitenkin perus potkusarjat tulee, joten ne riittää ainakin hetken rauhoittamaan omaa mieltäni. Samoin tietenkin heti kun tunnen päivän mittaan pientäkin liikehdintää niin hymynkare nousee kasvoilleni..[:D]
Luulenpa että vauva on löytänyt uuden mukavamman asennon ja nauttii olostaan enemmän kuin aiemmin.

Varasin tänään 4D ultran rauhoittaakseni omaa mieltäni; rakenneultrasta on tosiaan jo lähes puoltoista kk [;)] Siis 22.3. mennessä..

Minäkin olen vasta viime aikoina alkanut tuntemaan vienoja potkuja(istukka etuseinässä niin puskuroi) eikä ainakaan vielä ole vahvistuneet kamalasti.
Tänään käytiin siellä uusintaultrassa kun viimeksi oli pään mitta ollut hieman liian pieni. Nyt oli ainakin ihan viikkoja vastaava[:)]
Lääkäri katsoi samalla muutkin ja kaikki oli edelleen hyvin, kysyi vielä että kiinnostaako sukupuoli ja kerrottiin että viimeksi oltiin nähty poikaan viittaava ja tämän vahvisti nytkin. Sanoi että voi olla silti tyttö, mutta ollaan miehen kanssa varmoja että kyllä se poika on[:D]

Käytiin vielä neuvolassakin tänään ja sydänäänet sai kuunnella vielä[:)] Painoa oli tullut vain kilo ja verenpaine oli oikein hyvä.
Hemoglobiini oli laskusuunnassa edelleen joten sanoi että kannattaa rautaa ottaa.
Käytiin kelan papereita läpi ja sain raskaustodistuksen yms.
27 päivä muutetaan ja harmittaa kun ensikerralla pitää mennä uuteen neuvolaan, tykkäsin käydä tuolla missä ollaan käyty[:(]

Sunnuntaina kun kävin lääkärissä(kova kuume ja keuhkoihin sattu kovasti) niin tulehdusarvot oli pikatestissä 70 joten aloitettiin antibiootti[:'(] Nyt olo jo parempi. tosin yskä on vaivaa edelleen..etenkin öisin. Huomenna kuitenkin töihin, toivottavasti tälläkertaa ehtisi olemaan enemmän kuin sen pari päivää eikä tulisi heti taas kipeäksi[&:]

Hyvät illan jatkot kaikille ja voimia[:)]

Yppy, mulla on alkanu liikkeet jo tosi aikasessa vaiheessa tuntuun (ennen viikkoa 17 jo) ja jo viikolla 19 mieheni tunsi liikkeet mahan päältä. Muutama viikko sitten mullakin oli 3 päivän jakso jolloin en mielestäni tuntenut yhden ainoatakaan liikettä vaikka ennen sitä tuli jo sellasia inhottavia tosi kovia potkuja. Huolestuin mutta  tosiaan tuli sit kyllä takasin sellasena "möyrimisenä", ei niinkään potkuina kuin välillä ja rakenneultrassa ultraaja sanoi että meijän vauva taitaa tykätä olla tuolla sillai naama mun selkärankaa päin. Hän sanoi että juuri siksi voi tuntua sellaista möyrintää eikä potkuja, vaikka minulla istukka on siististi takaseinässä eli ei kyllä himmennä potkujen voimaa mahaan päin ollenkaan. Eli elä huoli muru, kyllä se pikkunen sieltä ilmottelee itestään [:)]

Huomenta!

Mun piti tulla heti raportoimaan potkuista. Tunsin ensimmäistä kertaa oikein kunnon monotusta[:D] Oli jo siinä rajoilla että saattuuko vai ei.

Vaikkakin tämä raskausaika on ihanaa, niin huolten värittämää se on ollut täälläkin. Siitä lähtien kun tunsin ensimmäiset liikkeet, mulla on myös ollut kausia, jolloin en ole havainnut liikkeitä. Se pistää kyllä huolestumaan[:o] Mutta hyvin on täälläkin asiat vaikka liikkeet on jossain kohtaa olleet vähäisiä.

Mä menen tänään katsomaan käytetyjä rattaita. Alkuviikosta kävin katsomassa uutukaisia Emmaljungia ja lensin persiilleni, kyllä voi olla vaunuissa hintaa!!! Siitäkin huolimatta harkitsin, josko sellaiset ostaisin[:D] Kyllä menee ihmisen pää sekaisin kun odottaa sitä rakasta perheenlisää[:D] Mullakin vaan ajatuksena, että kyllä meidän pikkuisella täytyy olla varusteet viimeisen päälle... No, joku järjenhiven hivuttautui näiden ajatusten väliin. Emmaljungan rattaat on nekin, joita menen tänään katsomaan. Niissä on mukana pehmeä kantokoppa ja jalkapeite, joten toimivat jo heti vastasyntyneellä.

Väritys on ainoa mikä mietityttää. Ne ovat sini-oranssit ja mulla kun ei ole tietoa odotetaanko meillä tyttöä vai poikaa. Jotenkin tuo väri kuulostaa enemmän poikamaiselta, mutta yritän tässä todistella itselleni, että kyllä se tytöllekin käy. Luulen että hinta ratkaisee tässä kohtaa. Jos saan ne edukkaasti, niin taidan tehdä kaupat. Ja jos tulokas on tyttö, luultavasti myyn ne hänen synnyttyään pois ja ostan jotkut prinsessa unelmat[:D][:D][:D]

Mutta kun ei voi tietenkään odottaa siihen saakka että vauva on syntynyt ja kävis vasta sitten hakemassa ne vaunut[:D]

Sama täällä potkujen kanssa. Erityisesti viime viikolla oli muutaman päivän jakso, jolloin en mielestäni tuntenut lainkaan potkuja. Viime sunnuntaina tuntui taas hentoja liikkeitä ja maanantaina alkoi kesken palaverin aikamoinen möyrintä. Tuntui siltä, että pikkuinen heitti kuperkeikkoja koko päivän.

Takaisin