Elaisah; onnea kihlauksesta! [:)]
Huh mitä juoksua ollut meillä alkuviikko. Maanantaina aamulla rakenneultra kaupungissa, sitten ostoksia ja takaisin kotiin maalle ja illaksi takaisin kaupunkiin luennolle vastasyntyneen hoidosta. Tiistaina vietettiin lastentarvikeostospäivää ajamalla vielä kauemmas ja vielä isompaan kaupunkiin, ja olimme tien päällä 16 tuntia [&o] Tuntui että koko ajan etsin joko juotavaa tai sitten vessaa, ja siinä välissä yritin nopeasti löytää jotain ostettavaa [&:] Ja eilen illalla oli luento klinikalla synnytykseen valmistautumisesta. Ihanaa, onneksi tänään on ns. normipäivä eli minä kotona kotihommissa ja eläimiä hoitamassa ja mies töissä.
OSTOKSILLA
Meillä meni tiistaina IHAN ÄLYTTÖMÄSTI rahaa [:(] Naureskelin teille täällä että kiillotin ja öljysin Visa-korttini magneettinauhan valmiiksi... Noh, arvatkaas vaan miten kävi! Ostettiin isot kärryt täys siellä käymässämme maan suurimmassa lastentarvikekaupassa ja kun piti maksaa eur 300:n lasku, ei laite hyväksynytkään korttiani! Joko oli lukijassa / yhteyksissä virhe, tai sitten luottorajani oli tullut juuri ja juuri täys. Voi miten NOLOA se oli. Ja juuri tätä hävettävää episodia ennen oli tärkeillyt kassaneidillekin... [:(] (olin nääs nokka nirpassa juuri hänelle ihmetellyt kun ei ole tarjolla myyjiä kertomassa vaunujen eroista ja ominaisuuksista...) Uih... Nooh, onneksi mieheni kortti toimi.
Meillä on nyt sitten vauvalla vaikka mitä. Eniten innoissani olen
CHICCO-rintarepusta jonka ostimme. Lisätietoja löytyy täältäkin http://www.chicco.com/ProdottiChicco/SchedaProdotto/tabid/87/art/07071569780000/language/en-US/Default.aspx mutta se on tällainen:

[/image]
ja tekniset tiedot, jos joku muukin on kiinnostunut:
Description: Soft & Dream baby carrier follows the growth of your child in every season, while ensuring maximum comfort. The "Sleep Well" lying position, particularly recommended for the first months of life, allows baby to be carried even when it is resting, whilst giving mother freedom of movement. Ideal from birth up to 9 months of age (3.5/9 kg).
Specifications: Size: 15x30x42/47 cms, weight 0,5 kgs, Ideal from 0 to 9 months, Product Code 07.071569.780.000
Hinta oli eur 49.99.
Oli eka reppu jota siellä kokeilin ja tuntui hyvältä päällä sekä helpolta asentaa. Siis helppo asentaa ja tukevan oloinen
sen jälkeen kun mieheni laittoi sen päälleni
oikein [:D] Onneksi oli tällainen liikkuvista osista ymmärtävä ja tekniikan ihme mukanani. Jalkani olivat muusina jo siinä vaiheessa - ja pissahätä taas - joten luin vain perustiedot, ja valitsin tämän repun. Ja asiantuntevaa myyjää ei tietenkään ollut missään lähistöllä jolta kysyä lisätietoja. Pääasia että on niskatuki ja sopii myös ihan pienelle vauvalle. Niin halusinkin. Siinä voi vauvaa kantaa kolmessa eri asennossa, mutta minä tuskin käytän muuta kuin yhtä. Mukavan ja pehmeän tuntunen reppu ja pitäisi olla sekä lämmittävää että hengittävääkin materiaalia, eli "kelille kuin kelille". En tahdo malttaa odottaa vauvan tuloon asti. Hirmusesti haluisin lähteä rintareppuilemaan kyläkauppaan harjoitusmielessä. Tykkäisköhän toi vanha kollikissa kyttyrää jos hänet tuohon reppuun tunkeisin...? Kauppiaan rouva tuskin edes yllättyisi, niin paljon ja useasti olen häntä touhuillani jo tähän mennessä naurattanut...
Samassa liikkeessä oli keskikokoinen valikoima
vaunuja ja hinnat olivat edulliset. Ostanemme vaunut juuri tuolta liikkeestä, mutta siihen tarvitsemme uuden kokonaisen päivän. Joudumme näet tutkimaan vaunut itse, kun siinä liikkeessä ei ole asiantuntevaa myyjää joka neuvoisi meitä [:@] Harmittaa tuo palvelemattomuus siellä, mutta hinnat olivat niin halvat että menen silti sinne takaisin ja yritämme itse selvittää vaunujen ominaisuudet.
Toinen isompi ostos oli
pinnasängyn patja Ikeasta, vaikkei meillä vielä ole edes itse sänkyä.
VYSSA VINKA -patja:
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/10150292
Tuotenumero:10150292
Ominaisuudet:
Bonell-jousituksen ansiosta patja on mukava, ja jousiston rakenteen ansiosta ilma pääsee kiertämään hyvin patjan sisällä.
Konepestävä irtopäällinen, joka on helppo pitää puhtaana.
Päällinen on hengittävää materiaalia.
Patja on käännettävä, joten se on pitkäikäinen.
Pituus: 120 cm
Leveys: 60 cm
Paksuus: 10 cm
Ostimme myös muutamia
vaatekappaleita, valitsin kokoa 3,5 kg / up-to-1-month-old - 53 cm. Potkupukuja vain 2 kpl, useita bodyja sekä pitkä- että lyhythihaisia, ja myös hihattomia. Kevytmateriaalisesta kankaasta tehdyt "lapaset" 2 paria siltä varalta jos tyttö kovin raapii kasvojaan kynsillään. Sukkiakin muutama pari. Ja otimme mukaan myös sinisiä vaatteita, ja monen muunkin värisiä, vaikka tytön saammekin. Hamusin kärryihin myös erikokoisia vauvan kylpypyyhkeitä. Yritin ottaa käytännöllisiä, eli vaaleahkon värisiä jotka saa pestä 60 asteessa. Mutta kun eteeni sattui sellainen hupullinen vauvan kylpypyyhe, jonka hupussa on ankanpoikasen pään kuva niin en voinut olla ostamatta vaikka pesuohje näyttikin vain 40 astetta! [:)] Voi tyttöämme... Joutuu heti synnyttyään pukeutumaan ankaksi, eläinhullun äitinsä takia... [:D]
Ihan sikana meni rahaa ja vielä puuttuu paljon. Kävin jo läpi mitä meillä on ja mitä meiltä vielä uupuu, jos ajatellaan valmistautumista siihen saakka kun vauva on noin 3 kk vanha. Mieheni sisko haluaa ostaa pinnasängyn, onneksi. Ja jotkut muut sukulaiset jotain muuta kaiketi myös. Täytynee odotella kesään ja katsoa sitten ihan loppumetreillä mitä vielä uupuu ja ostaa sitten ite ne loput. Toisaalta hirvittää mennä ostoksille kyllä vasta kesällä, koska olen varmaan norsun kokoinen. No, onneksi emme ole menossa posliinikauppaan [;)]
SYNNYTYSLUENNOLLA
Eilisellä synnytysluennolla meille kerrottin hengitystekniikasta hyvin lyhyesti, eli vain 3 perushengitysasiaa. Lisää saan tietoa asiasta hengitystekniikkaluennolla jos haluan. Meille myös näytettiin se huone jossa odottelemme ennen kuin synnytys alkaa, eli jossa vietän aikaa mieheni kanssa ja hänen pitäisi hieroskella ja halailla minua, ja yrittää pitää minut hönkäilemässä oikeaan aikaan ja oikeaan tahtiin. Siis niin sen kuuluisi mennä. Mutta minä varmaan huudan ja kiroilen siellä yksinäni tuskasta sillä aikaa kun mieheni kävelee klinikan pihalla ympyrää tupakkiansa poltellen ja soitellen koko suvulleen asiasta... [;)]
Meille näytettiin myös itse synnytyshuone. Koin dejavun sinne suuntaan klinikkaa mennessämme ja mieheni sanoikin että siinä ihan lähihuoneessa minut leikattiin muutama vuosi sitten. Tosin minut kärrättiin sinne jonkinnäköisissä "aineissa" ja siksi dejavuni oli hieman sumea. [:D] Synnytyshuoneessa on helkkarin iso sänky jonka saa kuullemma miljoonaan eri asentoon. Eli voin sitten synnyttää joko enemmän tai vähemmän istuvassa asennossa. Hyvästi unelmani vesisynnytyksestä tai muista mahdollisuuksista. Se on nyt tuo hirveä sänky tai ei mitään, muuta ei ole tarjolla. Mutta kyllä sinne kuullemma musiikkiani peräti saan viedä jos haluan. Minulla on yksi hyvä Finlandersin CD. Tekis mieli ottaa se ja pistää siitä nopeat Suomi-tahdit jumputtamaan! Valojakin kuullemma himmennetään jos niin haluan. Täytyypä kysyä saanko ne välkkymään Finlandersin jumputuksen tahtiin... [;)] Ja paikalla tulee kuullemma olemaan lääkärini, lastenlääkäri, 1 hoitsu ja 1 kätilö. Niin ja mieheni tietysti. Niin paljon porukkaa sinne kuulemani mukaan oli tulossa, että viittasin ja kysyin heti että olenko minä täysin alasti synnytyksen aikana tämän ihmispaljouden keskellä [8D] Luulin että saisin jonkun klinikan oman "rievun" mutta luennoitsija sanoikin että minä tulen synnyttämään omassa yöpaidassani! Voi hyvänen aika, tästä joudun vielä yöpaitaostoksille... En minä voi sinne mennä äheltämään tuossa lyhyessä ja piukassa, sinivalkoraidallisessa Pikku Myy -yöpaidassani! Tai sitten nuissa pitsiunelmissa! Joku kertakäyttöriepu olisi ollut parempi kun siinä touhussa kuitenkin lentää sekä veri että hiki.
Yritin myös kysellä että koska olisi aika sitten lähteä klinikalle. Että kun lapsivedet tulee ulos niin kerkiänkö vielä käydä ruokkimassa eläimet ja sitten lähemme hissun kissun ajelamaan vähän kauempaa maalta klinikalle, vaiko mitenkö. Sen verran selkeytti luennoitsija asiaa että ei kannata mennä ruokkimaan eläimiä enää siinä vaiheessa, ja hissunkissun-ajelunkin voisi vaihtaa pikkasen vauhikkaampaan köröttelyyn. En nyt sitten oikein tiedä että koska. Minun täytynee kysyä lääkäriltäni, joka onneksi tietää missä kaukaa asumme. Voisi kaiketi antaa ohjeen sen mukaan miten tiuhaan tahtiin niitä supistuksia sitten tulee...?
Synnytyssängyn vierellä on kuullemma miehen paikka, jossa hän voi olla tukenani ja hieroskella vaikka niskaani, mutta ei näe itse "tapahtumapaikalle" [;)] suoraan. Tosin joutuu raukka katselemaan kammoamiaan veitsiä ym. lääkärini työkaluja. Ja raukka kuuntelee tuskaani ja pyyhkii hikeäni. Mutta fiksusti ovat laittaneet heti siihen miehen paikan viereen pienehkön pesuhuoneen, jossa mies voi vaikka käydö kastelemassa pyyhettä vedellä ja pyyhkiä sillä otsaani. Tai paremminkin, voi sinne huoneeseen paeta kun oksettaa tai pyörryttää...
Jos haluan lapsen rinnalleni ennen kuin napanuora katkaistaan, tulee minun esittää pyyntöni erikseen. Muutoin nuora katkaistaan heti ja lapsi menee lastenlääkäsin tutkittavaksi. Ja puhdistettavaksi. Ja sitten saadaan vauva tsellemme ja ottaa kuvia jos halutaan. Minulla on vähän sellanen aavistus että mieheni oksentaa ja pyörtyilee pikkuhuoneessaan ja minä valokuvailen vauvaamme ja yritän taipua hyviin kuvausasentoihin haarukset kivusta soiden... [:D]
Oli mukava nähdä ja kuulla että miten ja missä suunnilleen asiat tapahtuvat. Kovasti toivon normaalia synnytystä. Mutta, jos joudutaankin tekemään sektio, niin sitten muuttuvat asiat, ja sille ei sitten voi mitään. Yritän kuullnnella ja totella palvomaani ja ihailemaani lääkäriä, niin eiköhän asiat silloin suju parhain päin sekä lapsen että minunkin kannalta.