kesävauvat ❤

Huhtikuisista huutelen :-) Mulla myös Thyroxin ja kysyin raskauden suunnitteluvaiheessa annosnostosta terveyskeskuslääkäriltä. Luki ihan jostain ohjeistuksesta, että heti plussatessa 25 mcg / päivässä lisää lääkettä. Nostinkin heti plussatessa ja kun soitin neuvolaan ensimmäistä käyntiaikaa niin terveydenhoitajakin siellä sanoi samalla tavalla. Ja annosnostosta aina 4-6 vko päästä verikoe tsh ja t4v. Olen nyt rv 15 ja jo kolme nostoa joutunut tekemään. Kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan ja pyytää tarkistamaan asia, älä odottele marraskuulle :-)

Mulla on sitten taas liikatoiminta ja lääkäri on ollut tiiviisti mukana raskaudensuunnittelussa. Heti piti ilmoittaa plussattua, jolloin lääkitystä muutettiin ja varattiin uudet labrat. Eli en suosittele odottelemaan myöskään :)

Hannanna ja pau! Googlailin eilen asiaa ja se riippuu siis veren vasta-aineista. Niiden muodostumisen todennäköisyys on suurempi mitä enemmän raskauksia (mulla kuudes) ja jos edellinen on kellastunut ja joutunut valohoitoon seulovat tarkemmin. Vasta-aineet voi siis aiheuttaa anemiaa ja keltaisuutta vauvalla. Meilläkin kaikki ennenaikaisia 1-2 viikkoa ja jonkin verran kellastuivat kaikki. Kolmas oli ainut joka joutui valoon.
Ehkäpä he katsovat myös kokonaisuutta neuvolassa kun mulla on useampi noita riskitekijöitä.

Mulla on muuten ihan kamala ummetus... eilen vasta tajusin. Mikähän olis paras ja vähiten pahoinvointia aiheuttava keino? Jotenkin ällöttää ajatus luumu vedestä...

Kävin eilen ekassa neuvolassa ja mulle neuvottiin ummetukseen maitohappobakteereja. En oo vielä ite kokeillut, oon saanu itse aika paljon helpotusta kuivatuista luumuista,omenasta ja leivästä/näkkäristä ja muroista.

Onkos kellään mitään superhyviä vinkkejä stressinhallintaan?! Mä stressaan nyt ihan jumalattomasti aivan kaikkea ja mietin kaikkea aivan liikaa ja ahdistaa vaan. En osaa oikeen rentoutua, enkä nyt osaa ees keksiä et miten rauhottasin itseäni! Eli vinkkejä kaivataan!! :/

Hannanna ja pau! Googlailin eilen asiaa ja se riippuu siis veren vasta-aineista. Niiden muodostumisen todennäköisyys on suurempi mitä enemmän raskauksia (mulla kuudes) ja jos edellinen on kellastunut ja joutunut valohoitoon seulovat tarkemmin. Vasta-aineet voi siis aiheuttaa anemiaa ja keltaisuutta vauvalla. Meilläkin kaikki ennenaikaisia 1-2 viikkoa ja jonkin verran kellastuivat kaikki. Kolmas oli ainut joka joutui valoon.
Ehkäpä he katsovat myös kokonaisuutta neuvolassa kun mulla on useampi noita riskitekijöitä.

Mulla on muuten ihan kamala ummetus... eilen vasta tajusin. Mikähän olis paras ja vähiten pahoinvointia aiheuttava keino? Jotenkin ällöttää ajatus luumu vedestä...

Kävin eilen ekassa neuvolassa ja mulle neuvottiin ummetukseen maitohappobakteereja. En oo vielä ite kokeillut, oon saanu itse aika paljon helpotusta kuivatuista luumuista,omenasta ja leivästä/näkkäristä ja muroista.

Jos haluaa suht turvallisen keinon ni mä oon lääkkeistä käyttäny raskausaikana vi-sibliniä ja pegorionia ja vi-siblininhä voi sekottaa melkee mihi vaa ni saapi sen alas. Apteekkituotteita molemmat.

Maitohappobakteerit ei auttanu mulla oikeestaan ollenkaan. Ei ees närästykseen. Mut toki kannattaa niitäkin kokeilla. Jotkut suosittelee käyttää niit muutenki melkee koko raskausajan ku auttaavat myös siihe närästykseen mikä loppuraskaudes tulee :)

Hei kaikki, minä ilmottaudun tänne myös! :) :greet015

Alussa vasta ollaan mutta toivotaan että pikkuinen pysyisi matkassa, viikkoja nyt 4+5. Oon 26 vuotta ja mulla on ennestään kaksi ihanaa tytön tylleröä 4/09 ja 7/14 :love017

Ihan järkky väsy ollu jo reilu viikon. Voisin vaan nukkua, nukkua ja nukkua. En oo varmaan ainut? :anyone

Et oo ainut! Mulla alkaa se suurin väsymys nyt väistymään, mut muutama viikko sitten oli ihan karmeeta!

Täällä kans ihan armoton väsymys eikä asiaa yhtään auta että neiti kohta 6 kk on alkanut öisin heräilemään aikaisemman kerran sijaan kolmisen kertaa. Ja tänäänkin on jo 4.30 jääny hereille vaikka yleensä nukkuu 7 asti. Aamupäivä oltiin kaupoilla ja yleensä sen jälkeen nukkuu päiväunia ainakin 2 h. No sain neidin nukkumaan, menin ite sänkyyn niin jo heräs. Silmät ristissä nyt sit odotellaan mies töistä kotiin että pääsee hetkeksi pitkälleen.

Misu ja masuasukki rv 6+2

Kiitos vastauksista kilppariasiaan!:)

Soittelin tänään neuvolaan ja kysyin asiaa myös heiltä. Ei kuulemma tarvitse nostaa annosta, ihan niinkuin lääkärikin sanoi, koska tsh arvot on alle 2,5 (nyt mulla on siis 2). Mutta arvoja kuulemma kontrolloidaan ja tarvittaessa nostetaan lääkitystä. Vähän alko "hävettämään" tuo soitto, kun tuntu et se nainen vähän naureskeli sitä, että miks soitan sinne kun lääkäri oli jo sanonut että ei tarvi nostaa... :D Tuli niin epäluulonen olo, kun kaikkialla lukee, että pitää nostaa..!! :D

ps. täällä myös edelleen väsymystä.. Väsy ja horkkaolot. Ainoot kunnon oireet. Nyt on välillä tehnyt pahaakin, mutta ei sillee, et tarvis oksentaa.

Mimmi rv 5+3

Joo väsymys on armoton ja nyt ku esikoinen väkrää hampaita ni yöt on rakeisia. Siks mä siirryinki nukkuu vierashuoneeseen ni mies hoitaa tytön öisin :D Mä vaa aamulla käyn antaa tisua :D :D

Mimmi, sun lekuri ja neukkutäti ei ymmärrä kilpparin hoidosta mitään! Niitten pitäis hävetä, ei sun! Kilpirauhas.info foorumille kantsii rekata. Siä on oma foorumi raskaana oleville ja tosi kokeneita tyyppejä neuvomassa.

TSH saa olla max 2 ja T4 yläkolmanneksessa. Kävisin heti ite kontrollissa. Vinksallaan olevat arvot vaikuttaa sikiön aivojen ja hermoston kehitykseen. Ei oo tosiaankaan mikään olankohautuksen aihe eikä helppo ongelma. Aika todnäk sun arvos on jo muuttuneet. Koska kävit viimeks kokeissa?

Siis mä kävin just viime viikolla rv 4+4 kun oli muutenkin kontrolliaika. Ja TSH oli 2 ja T4 17. Eli hyvät arvot. Otetaan sitten uudet kokeet kun on eka neuvola marraskuussa.

Mulla ei muutenkaan pahaa vajista oo ollu, kun oli sillon heinäkuussa 4.9 ja laski jo kuukaudessa normaaleiksi nuo arvot pienimmällä lääkityksellä. Ja neuvola tätikin sanoi, että raskaana olevan arvot täytys olla siellä alle 2,5 ja sit nostetaan lääkitystä jos arvo alkaa nouseen. En mä kyllä enään tiedä keltä mä sitten kysyisin, kun on saanut ammattilaisilta jo saman vastauksen, eli kaipa tietävät mistä puhuvat. :D Yritän nyt olla murehtimatta ja uskoa noihin "konkareihin"... :D

Mimmi rv 5+3

Ei tullut vielä soittoa ultraavalta lääkäriltä... jäin vaan ihmettelemään, olen laskurilla katsonut raskauden kestoa ovulaation mukaan ja saanut la 4.6 nyt tänään 8+3. Eilen neuvolatäti laski tietysti kuukautisten mukaan ja sai 7+3 la 9.4. Tosin neuvola haluaa myös varmistuksen ultralla. Siellä ei otettu huomioon edes sitä että mun kierto on lyhyt 23-25 päivää vaan laskettiin 28 päivän kierrolla. Voi kunpa huomenna pääsis ultraan!

Mimmi! Hyvä, että kontrolloidaan! Endokrinologit on alan ammattilaisia eli sellaisen puheille kantsii mennä, jos tilanne muuttuu. Yleislääkäreitä on hyviä (kilpparin hoidossa), mutta niitä on erittäin vähän. Lääkiksessä kilppari käsitellään hyvin nopeasti.

Toivon, että kaikki sujuu hyvin, mutta älä niele purematta ihan kaikkea mitä kuulet. Ja TSH yli 2 on liian korkea eli ei kantsi odotella arvojen huononemista. Sulla taitaa olla aika uusi diagnoosi? Saitko sen tän vuoden heinäkuussa? Arvothan yleensä paranee ensin alkuun hyvin ja sit samalla annoksella huononee kohtuullisen nopeasti. En tiiä mistä johtuu, mutta se on tosi yleistä.

Joo sain heinäkuun puolessa välissä lääkityksen. Viitearvothan oli TSH:ssa meillä 4.5 asti, eli oli vaan lievästi koholla. Ja arvot laski kuukaudessa normaaliin ja ovat pysyneet siellä koko ajan. Mutta tosiaan ensi kuussa sitten uusiksi labraan. Ja neuvolasta ohjeisti kyllä, ettei tarvitse olla huolissaan koska arvo on 2 ja se on hyvä! 2,5 on se tsh:n raja raskauden aikana. Sulla ilmeisesti on vajaaatoiminta, kun tiedät asiasta noin paljon?

Mä nyt kyllä yritän lopettaa tän murehtimisen, koska jo kaksi ammattilaista on sanoneet saman ohjeen ettei annostusta tarvitse vielä nostaa. Kiitos kumminkin infosta! :)

Mullekin sano lääkäri eilen että 2,5 on tsh raja raskausaikana. Saman tiedon löysin netistä jostain kilpparisivustolta. Mulla oli vajis ekassa raskaudessa ja nyt myös tässä toisessa. Kontrollissa perjantaina tsh oli just ton 2,5, niin sain 25mikrog lääkkeen nyt, saman verran taisin syödä edellisessäkin raskaudessa :)

Että älä Mimmi huoli, eiköhän sulla arvot pysy hyvinä, jos olo alkaa huonontua tai oireita tulla ni sit vaan aiemmin kontrolliin :)

Joo, mulla on vajis. Oon kolme vuotta ollut lääkityksellä, mutta vajis ollut pidempään hoitamatta. Vasta kun itse osasin hakea apua yksityiseltä endolta niin alkoi homma toimia. Yleislääkäreistä on vain huonoja kokemuksia. Ne ei vaan ymmärrä tätä sairautta ja sen vakavuutta.

Ja tosiaan, asiasta ei kantsi stressata ja olla huolissaan. Siitä ei oo muuta kuin haittaa. :) Pidä vaan huoli voinnista ja jos olo huononeen niin labrat ja lääkkeen tarkistus. Jos sua ei oteta vakavasti niin vaadi. Jos sekään ei auta niin vaihda lääkäriä. :)

Kerrothan sitten sun labra-arvot, kun saat ne. Mua kiinnostaa. :) Ite saan kokoajan tapella T4:sen kanssa. TSH on hyvä, lähes mittaamaton, mutta T4 on vaikee saada yläkolmannekseen. Onneks T3 on ok ja samoin vasta-aineet.

Takaisin