Kesämasujen viimeinen kolmannes. <3

Hipsheij.

Jollain muulla toispuoleista alavatsa kipua?! Mulla on tuolla vasemmalla, ei ihan nivusessa, vaan tossa alavattalla sellasta viiltävää terävää kipua aika-ajoin. :/ Inhottavaa!

Kävin tänään neukussa kääntymässä, kun lorahtelee housuun niin paljon nestettä mutta ei ollut lapsivettä. Katsoivat sitten kohdunsuun tilanteen ja nyt oli sitten 4cm auki (viikko sitten oli kaula kadonnut ja 2cm auki). Mulla on taas äippäpolilla kontrolli keskiviikkona niin neukku epäili, että voivat ottaa mut sillon sisään ja puhkasta kalvot. Varmaan vaikuttaa, kun oon ensisynnyttäjä ja paikat niin kypsät..En tiiä..

Mamma1/11 mulla ei ole siis muuta kanssa ollut kuin silloin tällöin tuota menkkakipua ja sepä siellä kohtua kypsyttelee.

mullakin on siis noita menkkamaisia kipuja, alavatsavihlaisuja, sitten niitä..mitäs nimeä täällä käytettiin, sukkapuikkokipuja vai mitä ne nyt olikaan. välillä kiristää ja nipistää alavatsaa tai navan korkeudelta ihan huolella. sitten vielä ne supistukset, jotka ei kyllä koko kohtua koveta vaan sellaset 75% :D

selkäkivut ja supparit vaivaa eniten öisin, niin että herään suppareihin ehkä pari kertaa yössä. päivisin tulee suppareita aika tiheään jonkin aikaa epäsäännöllisesti, mutta sitten ne taas loppuu. sitä ihan innostuu melkein jo ottamaan aikaa ja pohtimaan "josko nyt.." mutta ei niin ei. olishan se hyvä että pikkuinen olisi kohdussa vielä, mutta kun oon jo niin malttamaton!! odotan innolla neuvolakäyntiä joka on nyt perjantaina, samalla on vika lääkärintarkastuskin. josko olis paikat jo alkanut pehmentymään ja valmistautumaan tulevaan koitokseen.

Voi ihanaa Damon, jospa se sitten sielläkin vauva kohta on jo sylissä. :)
Joo tosiaan huomenna on kanssa tuo neuvola ja aioin kysyä kyllä jos tutkis tuon tilanteen tuolla alhaalla että onko mitään toivoakaan että ennen laskettua tai edes pikkuisen sen jälkeen syntyisi. Mulla kanssa valunu välillä oikein reisiä pitkin jotain, mutta ilmeisesti vain valkovuotoa kun ei sitä koko ajan lirise. Ihania erite kuvauksia. Mutta kaippa senkin voi sitten tutkia huomenna jos tuolla neuvolassa on noita testitikkuja. 

No niin. POKS POKS rv39!
Neuvolasta tultu ja kaikki oli vauvalla hyvin. Proteiinit on yhä seurannassa ja kotonakin niitä seurailen kun on ollut siinä kakkostyynyn kohdalla mikä siis vielä on negatiivinen tulos mutta koska tuota turvotusta ja muuta on ollut niin parempi sitten seurata. 
Verenpaineet oli hieman koholla mitä ovat olleet oikeastaan koko raskauden ajan. Mutta terkka sano että koska yöunetkin ovat jo niin vähäisiä niin ei mikään ihme. Hemoglobiini 140 eli se on kyllä hyvä.

Vauva on  kiinnittynyt(mitä oli kyllä jo silloin viimeksikin) ja kuulemma kello kuudessa eli juuri siinä ihanne asennossa synnytystä varten.Eikä enään tuon alemmaksi voisi mennä joten ei kuulemma ihme että on kipuja lantiossa ja häpyliitoksissa. Sormelle auki ja kanava pehmeä ja lyhentynyt. Eli on nuo säryt jotain saaneet aikaan. Vähän ärsytteli tuota kohdunsuuta, jospa se sieltä sitten lähtisi tulemaan. On kyllä ihan kivasti supistanut tuon käynnin jälkeen, selkä aivan tulessa välillä. Hauskasti tuo kätilö mainitsi että vauvalla saattaa olla pieni "sarvi" /mustelma päässä kun syntyy kun on niin kauan ollut jo tosi alhaalla. Rupesi niin naurattamaan. Sanoi vaan että ei ole pysyvää ja että ei kannata säikähtää. Johtuu vain siitä kun nuo pään luut antaa niin paljon periksi. 

Mutta ihanaa aurinkoista kesäpäivää mammoille! emoticon

Damon: Todella mielenkiintoiset ajat sulla nyt alkaa olemaan käsillä :) Ja oikeestaan aika hienoa, että kohdunsuu on auennut jo noin paljon tavallaan KIVUTTOMASTI!!! Eikös se kuitenkin ensisynnyttäjillä varsinkin mee yleensä niin, että vasta synnytyksen käynnistyessä avautumisvaiheen kivulliset supparit aukasee paikkoja ja vielä hitaasti :/ ?... Toivon vaan et itselläkin ois jo jotain pientä muutosta tapahtunu, sen verran paljon niitä menkkakipuiluja on taas ollu JA sukkapuikkokipuja varsinkin :/ auts.

Mamma1/11: Uskomatonta, et sä oot jo noin pitkällä viikoissa!!! :D vaikka siis kaikki alkaa olemaan jo pitkällä, mut apua, jo 39 viikkoa :) Ei kyllä luulis kauaa enää menevän :)

Mulla on tänään ollu tosi huono olo jotenki aamusta asti... Nukuin päikkäritki jo tossa ja silti sellanen oksettava olo... Et aina ku on pystyssä, ni tekee pahaa ja muutenki toooosi väsyny fiilis.. Väsymyksestä saa kaiketi kiittää noita yöllisiä wc-käyntejä. Saa juosta melkee tunnin välein :( Et kieltämättä alan olee jo väsynyt tähän olotilaan. Mut koitan olla ajattelematta koko synnytystä, muuten täs käy vielä niin, et kun joka päivä odottaa lähtöä, ni varmana menee jonneki rv 42 asti :D

NIIN, perjantaita tosiaan odotellessa, silloin ois sitten vika painoarvioultra ihan ä.polilla asti ja en tiiä katsovatko vielä uudestaan sen synn.tapa-arvionkin...

On kyllä ihan uskomatonta että on jo näin pitkällä, kun tosiaan tuntuu että vasta teki sen plussa testin. Siis vain VIIKKO laskettuunaikaan. :)) Ja tosiaan toivon että ei pitkästi enää jaksa viihtyä masussa. 
Tosin esikoinen syntyi vasta tasan rv41 ja olen kanssa yrittänyt olla miettimättä noita mahdollisia ylimeneviä viikkoja mutta jostain syystä ajatus menee aina siihen tulevaan synnytykseen. Tai lähinnä siihen että milloin se alkaa! Varsinkin kun mietityttää tuo pojan hoitopaikka tai jos yöllä tulee lähtö niin kuka sitten pääsisi tänne katsomaan poitsua. Mies kun oli jo ihan maansa myynyt kun sanoin että täytyy varautua siihenkin että joudun menemään yksin ja mies jää sitten pojan kanssa.

Heips!

Nyt sitten vihdoin tuli tieto siitä sektiopäivästä, joka on siis torstaina 31.5. jolloin viikkoja kasassa tasan 39. :) Pikkunen jännitys tässä nyt alkaa tulla, kun tietää, että jo ensi viikolla saa nähdä oman pikku nyytin. <3

Kellonaikaa ei vielä oo tiedossa, kun leikkauslistat tehdään kuulemma aina edellisenä päivänä. Eli siis soittelevat sieltä sitten keskiviikkona tarkemmin. Jokatapauksessa torstai aamuna pitäisi Kys:ille mennä. Onneks ei tarvii vielä keskiviikko-iltana, voi olla ettei muutenkaan jännityksen takia saa nukuttua, saati sitten, jos joutuis senkin yön sairaalassa olemaan..

Hurja ajatus, että kohta ei enää miehen kanssa ollakaan kahdestaan, vaan meitä on sitten täällä komentamassa pieni ihminen. ;]

Pelottavaa, jännittävää ja siltikin niin ihanaa tietää, ettei mene enää kauaa siihen kun tyttö on täällä. <3

Tämän viikon torstaina olisi vielä neuvolakäynti tiedossa, ilmeisemmin viimeinen tämän pallomahan kanssa ja seuraavan kerran meno sitten vauvan kera. :)

Niiiiin ja toukokuiseksihan tämä sitten meni,vaikka kesämasua oon mukanani kanniskellut. :D

Hipheiiij!

Synnytystapa-arvio oli tänään! ^_^

Olin jo sormelle auki ja kanavaa jäljellä 2cm. Nökö on kooltaan noin 2800g.
Sektioajan sain kolmen viikon päähän Aikamoista!! ..kysyin, et mitä jos nyt käy niin, et käynnistyy ennen sitä, nini, ei tartte ambulanssia soittaa, mut et heti lähetään vaan Tyksiin ja puolimakuu asennossa ollaan autossa. Hänen pylly on tuolla alhaalla, ni eivät usko, että napanuora luiskahtais

Shellasta tänne tänään siis. Nyt on jalat aivan jäätävät limput ja hiukan jopa kipeet.. Mut jos opettelis tota juomista taas.. *köhköh*

Vähän samoilla fiiliksillä mennään Nennna emoticon Jännää mut ihanaa! Tsemppiä leikkaukseen :)

Äippäpolilla oli tänään käynti. Nyt ois vk37+1 menossa ja käsitin et ois pitänyt olla synnytystapa arvio mut eipä tuol nyt sit muuta ollut kuin ultra ja vaavin paino ois nyt 3130g, kuulemma normissa. Ei sit tutkinut olleskaan onko kohdunkaulaa minkäverran jälellä enkä ees hoksannu kysyä verikjokeitakin otettiin ja niistä lekuri soittelee huomenissa jos on tarvetta. Vaavin sydänkäyrä piirteli kuulemma hienosti. Selvis muuten osasyyllinen mun joihinkin mahakipuihin, 3kpl sappikiviä
Synnytys jännittää niin hirmuisesti ettei edes uskalla ajatella koko asiaa. Merkkejä ei nyt niin hirveesti oo viel ollunna. Nuita sukkapuikkokipuja on sillon tällön. Supistuksia en osaa kyl viel erottaa joten liekkö nuita on ollut, tuskin ne niin huomaamattomia on
Mut mie jo rupeisin olemaan niin valmis saamaan nyytin kainaloon emoticon

täällä on ollut niin hiljasta pari päivää että aloin epäilemään kaikkien olevan jo synnärillä :D

mulla pamahti viikko 36tänään käyntiin. 

hitto kun itekkin tietäis tarkan päivän jolloin saisi pikkusen syliin. ite pelkään kyllä leikkauksia yms niin paljon että varmaan sais tainnuttaa mut ihan huolella ennen sektiota. mulla ei ole koskaan edes murtunut luita, enkä muutenkaan ole joutunut sairaalaan, paitsi synnykset tietty. ei voi muuta kuin nostaa hattua teille jotka pääsette sektioon. 

Neuvolalääkäri oli tänään (35+3) ja vauvan painoarvio oli 2171g, joten aika pikkuinen.
Minua tietysti hieman huolettaa miksi on niin pieni, mutta lääkäri oli sitä mieltä ettei turhaan tarvitse huolehtia. Hänen mielestään ihan geneettinen homma, kun molemmat vanhemmat on sirorakenteisia. Napanuoravirtaukset oli hyvät ja muutenkin vauvalla kaikki vaikutti olevan oikein hyvin. Ravotarjonnassa ollaan ja pää on jo aika hyvin asettunut lantioon. Kohdunkaula oli lyhentynyt ja sitä oli enää jäljellä 1,5cm, paikat kiinni, mutta hieman pehmentyneet. Nyt toivon vaan että vauveli malttaisi pysyä masussa ja kasvaa ainakin juhannukseen asti. Ei haittaa vaikka menisi vielä vähän ylikin. Muuten olo on hyvä ja virkeä. Pitää vain nyt ottaa ainakin muutama viikko rauhallisemmin, ettei tosiaan nyt vielä syntyisi.

Torstaita kaikille!

Voi kun harmittaa itseäni kun ei tullut kysyttyä silloin neuvolalääkärissä (monen monta viikkoa sitten) painoarviota. Meidän lääkäri tosiaan sen verta nihkee ettei kerro mitään ylimääräistä eikä tutki "turhia". Eli nopsaa vaan vilkaisi silloin että on raivotarjonnassa niinkuin epäilikin. Oon aika kateellinen teille jotka saatte painoarvion, napanuoravirtaukset yms. Onneks terkkari sentään ihan mukava, totesi että ihan hyvänkokoinen tulossa mun kokoon nähden.

Täällä myöskin synnytys alkaa pyörimään yhä enemmän ja enemmän mielessä, ja vähän alkaa myös jännittää. Viime yönä oli ehkä tunnin verran kivuliaampia supistuksia, sellaisia menkkakipu -asteisia, mut ne sitten loppui kuin seinään. Toissa yönä näin pitkästä aikaan (pariin kuukauteen) synnytysunen. Siinä meille syntyi pienoinen vauva jolla oli suhteettoman iso pää :D Kätilö asetti vauvan mun viereen makaamaan, se ei pihissyt yhtään ja vähän kätilölle sitä ihmettelin, siihen kätilö vaan totesi että teille tuli tällainen siloposki.
Noista harjoitussupistuksista tms., on kyl ihan kiva että alkaa kivuliaampiakin tulla, pystyy nyt sitten treenaamaan sitä rentoutumista niiden aikana. Joskos sitä muistais rentoutua sitten varsinaistenkin aikana. Siis lähinnä hengitystä ja lantiopohjalihasten rentouttamista. Jostain luin että se edes auttaisi synnytyksen etenemistä ja helpottaisi supistusten kivuliaisuutta, tiedä hänt, mutta tuskin siitä haittaakaan on.

Aurinkoista päivää kaikille! :)

Tänään poksuu 35+0 ja kohta pitäisi mennä neuvolaan. Muilla näyttää olleen näillä viikoilla jo tuo neuvola/lääkäri itselläni se on vasta parin viikon kuluttua. Kertoilen sitten myöhemmin miten siellä meni.

Synnytys pyörii väkisinkin mielessä ja mies tuli eilen ensiapukurssilta ja sano et nyt ei oo hätää hän tietää mitä kuuluu tehdä luulen et tosi paikan tullen voi olla vähän eri mieltä asiasta.

Neuvolassa oli kaikki hyvin masuasukki oli raivotarjonnassa ja kiinnittynyt tuonne alas. Nyt on taas helpompi hengittää, mutta kävely alkaa olla toisinaan tuskallista. Vielä on aikaa ennen h-hetkeä.

Torstaita kesämammat!

Olin eilen viimisen kerran kontrollissa äippäpolilla. Tosiaan jo neuvolassa tutkittiin että 4 cm auki ja samaa sanottiin tuolla. Kohdun seinämä jo aivan ohut ja vaavi kiriny painossa, joka nyt 3100g mutta päätä ei saanut kuvaan enää ollenkaa, kun on niin alhaalla. Nestepussi jo pullistunut suulle. Lääkäri meinas, et jos kävelen pari korttelia ympäri ni saisin mennä takaisin :D
Tulipahan koettua lääkärin petiltä noustessa oikeen kunnon supistus. Lääkäri käski hengittää (vaistomaisesti pidätin hengitystä) ja hoitaja piti mua pystyssä, en voinut liikahtaakkaan..
Mulle annettin ohje, kun noin kypsät paikat, et jos menee vedet tai tulee vain pari säännöllistä supistusta ni heti synnärille.

Ajelin sitten eilen nurmikon ja hiukan kävelin mut eipä mitää tapahtunut..
Varmaan alkaa mun tuurilla huomenna, kun miehellä kokopäivän koulutus 100 kilsan päässä..

Mua on nyt kans alkanut synnytys pelottamaan ja se on tossa päässä kokoajan. Mut varmaan ihan luonnollista.

Tulipa vaan omaa juttua mut skipatkaa, jos haluatte :D Tänään "virallisesti" poksus rv 39

Ihana lukea teidän hyviä uutisia <3

Itse täällä oisin jo ihan valmis synnytykseen myös. Supistelee jatkuvasti, mutta niin on kyllä tehnyt jo parin kuukauden ajan. Aika jännä, ku ekaa odottaessa ei supistellu etukäteen yhtään.

Eilen kävin vatsakuvauksessa <3 Ensviikolla saan kuvat katsottavaksi. Toivottavasti tuli kauniita :) Halusin kuvat, kun tää jää varmaan meidän vipaksi lapseksi. Ompa sitten kuvia, joilla saa muistella tätä ihanaa "norsuaikaa". Ja jos tulis joku oikein siisti kuva niin ois ihana teettää siitä taulu maklarin seinälle :)

Oikein paljon onnea kaikille odotukseen ja nauttikaa mammat keleistä <3

Pucci: Ole onnellinen, että vauva on noin pikkuinen. Mulla eka oli 3800g ja kyl siin oli maailmaan puskemista, mut olin kyllä hurjan ylpeä itsestäni, kun urakka oli suoritettu. Nyt vatsa isompi ja pelkään, että näillä herkutteluilla saan varmaan puskea maailmaan sellaisen neli ja puol kilosen :D

Heippahei!!

Täällä äippäpoli käynti takana. Sinänsä turha käynti, luultu perätila olikin kaunis raivotarjonta :D Mutta, pääsipäs ultraan ja gynekologin tutkittavaksi. Pikkumiehen painoarvio nyt (h36+2) 2900g ja hienosti keskikäyrällä siis, samaa linjaa jos mennään niin lasketussa ajassa paino olisi n 3700g, eli samaa luokkaa kun sisaruksillaan. Tyttö oli viikolla 40+6 3850g ja poika viikolla 42+1 3900g. Molemmat oli helppoja synnytyksiä, ponnistukset n 8 minuuttia. Kohdunsuu oli pehmeä ja sormelle auki, käsittääkseni siis kokonaan, ei vain ulkosuu, kanavaa reilu 2cm jäljellä, muutosta siis viime viikkoiseen tullut kun sillon oli vaan ulkosuu sormelle auki ja vain hieman pehmentynyt, kanavaa 3cm :D 

Ette usko kuin huojentunut mä oon. Nyt synnytystä odotan taas innolla ja avoimin mielin kun ei oo mitään rajoitteita minkään suhteen. Samoin kun nyt ei oo mitään paniikkia vaikka menis sinne 42 viikolle ja painais vaikka 4 kiloa, kun vaan herra tulee pää edellä ja kaikki menee luonnollisesti :D   Oooon niiiiin onnellinen <3 <3 <3

Tänään sain serkulta liivinsuojia, rintarepun, rintapumpun, maidonkerääjän, sukkia ja pipon "elmerille". Taas täydentyi varustelut :)

Ihanaa aurinkoista kesäaamua! :))
Täällä ollaan kärsitty ihan järkky kipeistä supistuksista jo varmaan toista päivää(reidet ja selkä ihan tulessa) jotka edelleen tosi epäsäännöllisiä. Ja tuota menkkasärkyä on oikeastaan kokoajan, välillä vaan vaimenee ja sitten taas kovenee. Jännä nähdä että sitten kun se oikea hetki koittaa niin kuinka paljon on jo paikat auenneet kun pääsee sairaalaan.  
Mutta siis vielä vauva on masussa. Neuvolassa sanottiin että odotetaan sinne 41+5 viikoille ja jos ei ennen sitä näy niin sitten yliaikaiskontrolliin ja käynnistys. Eli viimeistään parin viikon päästä näkee vauvelin. emoticon Toki toivon että tämäkin kaveri tulisi ihan itsekseen spontaanisti eikä siihen käynnistykseen tarvisi lähteä. 
Eilen tein kyllä sellaisen kävelymaratonin ja sanoinkin että jos ei nyt lähde syntymään niin ei se varmaan sitten itsekseen pois tulekkaan. Niin ja sitten on tullut sellainen oire että maha on ollut ihan sekaisin jo kolmatta päivää, että liittyykö sitten alkavaan synnytykseen vai mitä on. Mahatautia se EI ole. Se on varmaa. :D 

Ihanaa kesämasu kun sait noin hyviä uutisia! :)

Damon: Jännä kun eivät sinua kuitenkaan vielä sitten ottaneet osastolle ja puhkaissut kalvoja. Oon kyllä lukenu että ei kovinkaan helposti ruveta käynnistämään, niin ilmeisesti ei sitten tosiaan ruveta. Mutta jännät paikat kyllä todella! 

Takaisin