Kesämasujen viimeinen kolmannes. <3

Sairaalassa vierailusta...meilläkään ei onneksi saa tulla vieraita. Enkä huoliskaan vaikka sais tullakin. Viimeksi olin niin kipeä, että ei tullut mieleenkään seurustella kenenkään kanssa.

Sanokaa niille anopeille ja muille jotka sairaalaan niin haluavat tulla käymään, että siellä on käytäntö muuttunut ja ei saa tulla vierailemaan, kuin sisarukset ja isä. Jos ei muu auta...

Muutama päivä oltiin kotona ennenkuin vieraita meillä tuli käymään. Miehen perhe oli siitä ihana, kun ne olivat leiponeet suolaista ja makeaa kahvileipää. 

Alkuun tuntui, että yhdet vieraat kotona viikossa riitää. Olin niin kipeä ja väsynyt. 

Siitepölyallergiasta, minulla olisi viime syksynä alkanut siedätyshoito allergiaan, mutta tulinpa sitten raskaaksi, niin en ehtinyt sitä aloittaa...ehkä joskus sitten..Nenäsumute on nyt käytössä, joka on kyllä hyvin toimivaa ja lisäksi käytän cetiriziiniä lisäksi, jos tarvitsee. Ekassa raskaudessakin sitä sain käyttää ja nyt en ollu muistanu reseptiä pyytää niin ostin ihan ilman reseptiä.

Nyt alkaa olla suunnilleen kaikki hankinnat tehtynä. Viime viikonloppuna saatiin makkarikin järjesteltyä vauvaa varten ja uusi hieno pinniskin on kasattuna.

Yö meni valvoessa ja synnytystä miettiessä. Tuli ärsyttäviä suppareita, jotka tuntui jaloissa asti:( Eilen tuli ikkunoita pestyä ja shoppailtua eli näköjään ihan liikaa yhdelle päivälle. Tänään pitää yrittää sohvalla majailla vaan ja laittaa lapselle vaan muumit pyörimään;D

Jihuu, vaavin sykkeet oli oikeen erinomaiset tänään! tosin kova oli hikka juurikin kun sykkeitä kuunneltiin, että anturi ihan pomppi mahan päällä :D nyt vaan innolla ootan mitä synnytys lääkäri maanantaina sanoo, kun vauva on jo pitkään ollu tiukasti raivotarjonnassa pää syvällä lantiossa ja suppareitakin on... jännittää.

Niin siitä vierailusta, kun se nimenomaan pelottaa jos olen itse todella kipeä ja väsynyt niin en yhtään jaksa ylimääräisiä vieraita..ja kun on tosiaan esikoinen niin kaikki on muutenkin uutta:) täällä saa vierailla sairaalassa isän ja sisarusten lisäksi isovanhemmat tunnin päivässä, hyvä käytäntö oiskin ettei sais tulla ketään muita kun lapsen isä ja sisarukset. Ja minähän päätin että siinäpähän on sitten loukkaantunut, kyllä rajat täytyy asettaa sille innokkuudellekkin!!

Mun on pitänyt jo monena päivänä pakata sairaalakassi, mutta on ollut niin kovasti muuta puuhaa että vielä jäänyt, lista on jo valmiina mitä laukkuun tulee :) jos vielä tän viikon aikana sais sen tehdyks, kun ei sitä koskaan tiedä millon se lähtö tulee....

Meillä on ihan uusi taloyhtiö/talo joka valmistui viime elokuussa ja meillä on sisäpihalla lasten leikkipaikka, mun mielestä pelkästään hyvä että sellanen tehty! Muita yleisiä oleskelu tiloja ei niinkään ole, mutta mun mielestä on tärkeämpi että on lapsille edes jonkin näkönen ulkoilu alue!

Täälä nuo yöt on ollu jo pitkään katkonaisia, huonoimpina öinä herään 2h välein pissalle, parhaimpina vain 2 kertaa koko yönä..mitä useammin sitä heräilee niin sitten kyllä huomaa että on tosi väsyny päivällä..

Mutta ihanaa kevään jatkoa kaikille <3

Kuulkaas tämä mamma suosittelee sairaalakassien pakkaamista!

Nimittäin, sain tosiaan eilen lähetteen neuvolalääkäriltä äippäpolille. No tänään vierähtikin sitten mammapolilla+sisätautipolilla päivä. Syynä oli siis mun väsyminen ja lievä hengenahdistus. Epäiltiin jopa ihan keuhkoemboliaa. No onneks sitä ei löytynyt, mutta lääkärit olivat sitä mieltä, että vähän liikaa kuitenkin nyt rasittaa raskaus omaa elimistöäni ja ainut keino saada oireet kuriin on synnyttää! Elikkä nyt sitten olen osastolla ja kortisonia pistettiin vauvan keuhkojen kypsyttämiseksi. Huomenna sitten lääkärit vielä pohtii, että millä aikataululla aletaan käynnistää eli ehkä jopa jo huomenna, mutta ainakin ennen laskettua aikaa!

Mä olen täällä ihan ihmeissäni, sairaalakassin olin kotiin ehtinyt sen verran koota, että meikkipussi yms henk kohtaiset löytyy. Sen kun mies vaan nappas sen mukaan jo toi tänne. Mutta kotona onkin sitten vähän keskeneräistä. Pinnasänkykin puuttuu, mitään vaippoja yms. ei ole valmiina jne jne. No ehkä mies ehtii ne hankkia jos tämä oikeasti syntyy pian!

Hibiscus: Hui, olipas hurja reissu teillä. Mutta hyvä kun kuitenkin sullakin raskaus noin pitkällä jo ja vauvalle annetaan sitä kortisonia niin kaikki varmasti sujuu hyvin. Oi, se voikin sitten olla että sinä oot meistä se ensimmäinen joka saa vauvan syliin. emoticon Varmaan on jännät paikat. 
Tsemppiä kovasti! 

Hui, jänniä uutisia tosiaan, mutta onneksi hyvät viikot jo takana. Kovasti tsemppiä Hibiscus!

Tsempit myös täältä Hibiscus!

Täällä on alkanut huolettamaan sellainen, että jospa sattuu synnytyksen aikana tulemaan migreenikohtaus. Nyt on alkanut kohtauksia olemaan turhan tiheään tahtiin, tälläkin viikolla jo kahdesti. Onko kenelläkään kokemusta migreenissä synnyttämisestä?
Ei tullut alkuraskaudessa mieleen kun kävin neuvolalääkärillä varta vasten migreenin takia ja eikä tullut muillakaan lekurikäynneillä. Nyt siis kaikki normi käynnit jo takanapäin ja ainoastaan terkkarille aikoja. Ens maanantaina aion kyllä terkkarilta kysellä asiasta ja mahdollisesti myös aikaa lekurille. Itse olen "pärjännyt" ilman särkylääkkeitä nämä migreenikohtaukset raskauden aikana, tuskaa on ollut mutta aina niistä on selvitty. Ihan järjetöntä ajatella etten ole pistänyt napaan yhen yhtäkään särkylääkettä yhdeksään kuukauteen! Olen aika ylpeä itsestäni. Välillä kyllä tekis vetää panacodia ja olla sitten ihan muissa maailmoissa, mutta sitkeesti olen ollut ilman.

Vaikka aika ajoin alkaakin olla "kypsä" tähän raskauteen mä toivon että ainakin sinne laskettuun päivään pienoinen pysyisi omassa sopissaan. Jotenkin olen asennoitunut että saan puuhastella alku mammaloman omia juttuja ja sitten kesäkuussa pienoinen saa tulla. Onneks alkaa olla vauvan tavarat hankittuna, eilen sain systeriltä mukaan myös pienoisia kertakäyttövaippoja :) Sairaalakassia en vieläkään ole saanut pakattua :D On se niiiiin vaikeaa!

Mukavaa katupölyt sitovaa sateista päivää kaikille! :)

jänniä uutisia hibicus.

mulla oli tosiaankin eilen neuvola, jännitti vähän se sf-mitta. oli kuitenkin nyt normaali, kun sama tyyppi mitannut nyt kaksi kertaa. edelliset 3kertaa kun oli joka kerta eri ihminen. nyt on siis oman neuvolatädin sijainen vihdoinkin. muutenkin kaikki arvot ok ja pikkuisen sydän lyö hyvin. pää on tosi alhaalla vaikka ei ole kiinnittynyt vielä. saa nähdä kiinnittyykö lääkäritarkastukseen mennessä. se on 2viikon kuluttua.

Aiim mullakin on migreeni, en tosin ole kärsinyt siitä nyt yhtään. toivon todellakin ettei tule silloin kun synnytän :/  mä olen kestänyt noi kohtaukset hyvin, yleensä otan buranan ja se ei kyllä aina kerkeä auttamaan, ja vahvempia lääkkeitä en suostu edes ottamaan.

mulla on sen verta kova yskä nyt, varsinkin öisin, tosiaankin sattuu oikeasti mahaan kun yskin, ja välillä en sitten tiedä tuleeko pissaa vai mitälie pöksyihin. en usko että on lapsivettä, mutta ei se kyllä pissallekkaan haise.. muilla samoja "oireita"? siis tiputtelua tms?

Tsemppiä hibiscus voipi hyvinkin olla että olet porukan ensimmäinen joka saa nyytin kainaloon

Mulla alkoi eilen aivan tajuton kylkikipu, tai siis kylkiluihin sattuu, kun yskii, nauraa, vaihtaa asentoo..sohvalta ja sängystä nousu ajoittain hiukka hankalaa.. En sit tiiä
johtuuko raskaudesta? Vai tästä flunssasta joka on vaivanut sen puolitoista viikkoa ja koko ajan tullut köhittyy..? Joka tapauksessa vasemman puolen kylkiluut on ihan kosketusarat

Höh näin äitiä tuosa niin johan oli et ilmoitat heti ku laitokselle lähdet, ja heti viesti ku vauva on syntynyt ja tottakai he tulevat sairaalaan katsomaan vaikka jo yritin vähän sanoa etten sinne halua että ennemmin kotiin vasta, niin eipä tuo ollut kuulevinaankaan! Siis käy niin kiukuttaa..no siinähän turhaa ajavat sinne jos vauvaa pitää sillä aikaa imettää niin odottavat sitten ulkona siinä vaiheessa! Ja ihan sama jos vierailuaika kerkee loppuu sillä välin. Mut prkl ärsyttää ku ei voi toista ton vertaa kunnioittaa..se on sisarusten lasten kanssa tottunut siihen et saa tehdä ihan mitä itse haluaa..Yritä nyt sit olla erilainen niin saa vihat niskaansa..

Hibiscus kovasti tsemppiä nyt sinne sairaalaan! Onkin jännät paikat, mutta hyvin kaikki varmasti menee! :) Pidetään sormet ja varpaat ristissä :) Itse sain sairaalakassin viimein eilen pakattua, kun mieskin jo kysyi että missä se on jos lähtö tulee. Vauvan vaatteetkin on kasassa ja nyt sitten alkoi jo oikeasti jännittää... Maha menee auna sekaisin kun ajattelenkin synnytystä. :) Ei pelota, mutta jännittää kyllä jo kovasti!! Ihana viikonloppu tulossa, eka äitienpäivä monelle. :) Minullakin vatsa ja etenkin kyljet on kipeänä, liekö ihan vauvan voimakkasta kasvusta, ja nuo potkut ei tosiaan ole enää mitään pikku töytäisyjä. Onneksi satoi kunnolla, aivastelu saa vatsan supistumaan ja vauvan potkimaan, plus tuntuu että pissat tulee housuun. Hauskaa tämä. ;)

Heissan taas! :)

Lorahtelusta: Mulla on ihan valkovuoto tosi vetistä näin loppuakohden, ja tosiaan esikoisesta oli myös. Eli siis pikkuhousut kastuu jos ei oo pikkuhousunsuojaa. En kanssa usko että olisi lapsivettä, tokihan sitä ei voi tietää varmaksi mutta näin siis minulla. Eli voisiko mint85 olla vain siitä vetisestä valkovuodosta kyse? Itsellä kanssa siis välillä lorahtaa että joutuu ihan kokeilemaan että kastuko housutkin. Ja tätä on siis jatkunut jo monta viikkoa ja kuitenkin lapsivettä on ollut ihan hyvin.

Liikkeistä: Mulla siis on jo lapsiveden määrä vähentynyt kuulemma selvästi ja nuo vauvan liikkeet voi sen takia tuntua kovemmilta. Näin sanoi terkka.  En tiedä miten se vesi sillain vähenee mutta ilmeisesti normaalia loppuraskaudesta. Ja siis vettä kuitenki oli ihan hyvin vielä, vähentynyt vain.. Ja liikkeet ovat kanssa jo selkeesti hidastuneet ja vähentyneet(teräviä kyllä) mutta ilmeisesti tämäkin vain jo vauvan valmistautumista tulevaan. 

Sukkapuikkokivut: Täällä tänään tuli ensimmäisen kerran muutama ihan kamalan kova tuikkaisu tuonne kohdunsuulle. Huhhuh kun sattui. Esikoisesta alkoi noita piikkejä tuntumaan jotain viikkoa ennen synnytystä. Tokihan ei välttämättä merkitse mitään ja joillakin noita on varmaan useita viikkoja. Kävin kyllä aamulla pitkästä aikaa lenkillä koiran kanssa niin jospa siitä oli jotain hyötyä. 

rrunner133: Kurjaa kun ei voida kunnioittaa toisen toivomusta.  :( Tiedän tosiaankin tunteen kun haluaisi viettää ekat hetket  pienen kanssa tutustuessa ja olla vain rauhassa ja sitten ängetään väkisin katsomaan. Vaikka minusta oli ihan mukavaakin silloin kun minua(vauvaa) tultiin katsomaan kun oli jotenkin tylsää olla itsekseen kun vauva vain nukkui mutta kyllä sitä rauhaakin olisi kaivannut. Varsinkin ne ekat imetys hetket. Meilläkin anoppia hirveästi kiinnosti puhumattakaan omasta äidistäni ,kuinka vauva on rinnalla ym. kuinka paljon vauva syö ja se kyllä häiritsi. Itsekkäään en sitten kehdannut sanoa mitään.

P.s äitienpäivä olisi kyllä hyvä päivä syntyä. 

Hibiscukselle tsemppejä!! :)

Mulla on myös pidemmän aikaa jo lorahdellu ihan reippaasti valkovuotoa. Kysyin siitä jo edellisessä neuvolalääkärissä, eli joskus maaliskuun alussa, että voiko olla lapsivettä mitä tihkuu, mutta koska paikat on ollu ihan kiinni niin valkovuotoa sit vaan. Täytyny päivittäin pitää pikkuhousunsuojaa :/

Jostain syystä viime yönä mies otti puheeksi, että pitäisköhän ruveta jo laittamaan sänkyyn jonkinlaista "suojaa", jos sattuu vedet menemään yöllä. Jotenki sit iski se todellisuus, et niinhän tässä voi jo piakkoin käydä :o Sit rupeski jännittää :D Suljin asian kuitenkin yöks asian pois mielestä, mut totta tosiaan.... Vajaat 4 viikkoa laskettuun... Ja minä hetkenä hyvänsä voi tapahtua jotain?!?! Vaaaaaikkei mulla kovinkaan oo ollu mitään supisteluja, ainakaan kipeitä, eikä muutakaan mikä vois ennakoida h-hetkeä, mutta sit taas toisaalta ilm. monella ei tulekaan mitään "ennakko-oireita" vaan se hetki voi tulla millon tahansa :D...

Mulla ihan sama kuin teillä, että valkovuoto ollut kauan jo vetistä ja lorahtelee kokoajan housuihin, myös joudun suojia käyttämään..

Hibiscus
, onko jotain jo tapahtunut, nyyttiä kainalossa : )?

Oli tänään taas se Tyksin kontrolli. Pikkuisen painoarvio 2600g, joudun alkaa syömään pillerei sokerin takia (arvot heittelee niin paljon), kohdunkaulaa ei enää ollenkaa ja 2cm auki, iik.. Lääkäri taas sanos et ei varmaan kauan mene..

Supistuksista, se voi olla että ensisynnyttäjänä ei myöskään "tunnista" harkkasuppareita. Itse aikoinaan sanoin ettei supistuksia oo ollu ollenkaan, johon terkka vatsaa tutkiessaan sanoi että nyt on supistus päällä, olin ihmeissäni, luulin että vauva kääntyi ja puski selkää masua vasten, mutta oli siis kivuton supistus, ja olihan niitä siis ollut :D

Mä oon nauranut ajatukselle et jos synnytys tosiaan käynnistyy vedenmenolla ja tää vesseli on tosiaan väärinpäin. No, ensinnäkin jos oon jossain aseman liepeillä (meilläpäin ainakin siellä majailee paljon mm. deekuja) kun vedet menee, niin menenkö jonnekin penkille pitkälleen odottelemaan ambulanssia... ja ohikulkijat katsovat halveksuen kuinka taas joku narkkarimutsi kuset housussa makaa aseman penkillä :D  heh, no ehkä en siihen jäisi, mut ajatuksena melko huvittava. Ja sit matkustus asento.. kaveri oli juuri koulutuksessa, työskentelee siis sairaankuljetuksessa, ja siellä sanottiin että joko tuo kylkimakuu tai sitten kontillaan perä pystyssä. Jos jokin muu osa kun peppu meinaa tulla näkyviin, niin sillon varsinkin peppu pystyssä ja kaasua sairaalaan mennessä.. hitto että jännittää.

Toisaalta on pienen pieni salainen toive että lantio olis hivenen liian ahdas, mitä se ei kyl varmana oo, tai sit et vauva olis yli 4kg (edelliset 3850g ja 3900g) jolloin olis suunniteltu sektio ja syn.päivän sais tietää..eikä olis yliaikainen. Toi siis vaan häivähdyksenä välillä ajatukseen tuleva juttu.. haluan kyllä alatiesynnytyksen, mut sit just se yliaikaisuus ja vauvan koko alkaa enemmän mietityttää.. ja kun mielellään ei käynnistellä vaan odotetaan luonnollista käynnistymistä.. Miks tää on näin hankalaa :(

Poks poks, täysaikaisuuden kunniaksi oli yöllä ensimmäinen kivulias supistus. Kesti vain hetken mutta sen verran tuntui että herätti ja pakotti nousemaan istumaan. Sen jälkeen olikin useampi harkkasupistus, tuntui ainakin siltä että joka kerta kun kylkeä käänsin masu meni kivikovaksi.

Mukavaa viikonloppua kaikille! :)

Heissan taas. Piti lisäillä vielä tuohon kun mint85 mietti sitä lorahtelua, että onko lapsivettä vai valkovuotoa niin sen voi käydä tarkistuttamassa joko neuvolassa tai äitiyspolilla sellaisella tikkutestillä että kumpaa on. Jos vaivaa. 

Sielläkin Damon alkaa olemaan jo jännätpaikat.  Itseä harmittaa kun ei ole sitä lääkärikäyntiä enää ollenkaa näin loppuraskaudessa niin ei kukaaan ole tutkinut tuota kohdunsuun tilannetta. Olisi ollut kiva tietää että ovatko noi kipeät supistukset saaneet jo jotain aikaiseksi. Mutta noh, eipä se auta kuin odottaa. Ja odottavanaika on pitkä. Varsinkin kun haluisi jo päästä kunnolla liikkumaan ja alkaa elämään sitä ns. normaalia elämää. 

Mutta nyt syömään ja jos nukkuisi pienet päiväunetkin sen jälkeen. poika oli jo 5 aikaan hereillä aamulla, ja ei suostunut millään nukahtamaan uudestaan joten sekin jo nukahti päiväunille. 

Mamma1/11, juu nyt alkoi jo tosissaan jännittämään, että kohta lähdetään laitokselle : /
Mä olisin kinunu lääkärille tarkistukseen, jos ei tota kontrollia olis ollut. Mullahan oli silloin 3 viikkoa sitten auki sormelle ja kaulaa jäljellä 1,5cm, joten kiinnosti kuinka edennyt..

Mulla ei ole kertaakaan ollut vielä mitään kunnon supistuksia. On toki sitä, että vatta kovettuu ja tuntuu kuin suonta vetäis ja sit on sitä menkkakipua, joka neukkutädin mukaan on juuri sitä "avaavaa supistusta", tiedä sitten..

Damon: Kovasti sulle tsemppejä!! :) Iha sopivan pieni kaveri sulla siellä, luulis et ois ok synnyttää :) Meillähän se painoarvio oli jo toissaviikolla 2800g :/ Et ilmeisesti sen verran se rd on mulla tehny kuitenki "pahojaan" vaikken alkuun ottanu sitä diagnoosia oikein tosissaan :(
Mut eipä mun edes ole tarvinnu seurata sokereita, kerran kuussa vaan otettu neuvolassa ni tiedä nyt sit miten täs ois pitäny "elää toisin"...... Mut tsemppii viel!!!!! :)))

Mulla on kanssa ollu tota menkkamaista jomottelua selässä ja mahassa(mahan kovettumistakin) ja ilmeisesti juu on tuota avaavaa sitten kanssa. Just senki takia olis ollu kiva tietää mikä tilanne. Itse en vaan sitten jaksanu ruveta vaatimaan mitää lekuriaikaa kun ei se neukkutäti sitä itse ehdottanut kun tuosta manitsin viimeksi. Sanoi vain että voi olla ettei kanssa kauaa mene.  

Mulla on nyt tän päivää ollu sitä sellasta menkkakivun tuntuista jomottelua alavatsalla... Tulee silloin tällöin. Mut ei samalla kyllä vatsa kovetu kuiteskaa?..
Vatsa on jo laskeutunu ihan kivasti, anoppikin tänään huomasi :D ...

riksuke, ei mullakaan ikinä ole kovettunut näiden "menkkakipujen" aikana vatsa, kovettumisia tulee sitten ihan erikseen. Pakko neukkutädin on oltava oikeassa tuosta mankkakivusta (et on sitä avaavaa), koska mulla niin paljon kokoajan avautuu ja muunlaista supistelua ei ole ollut (paitsi sitä selvää harkkasuppari kovettumista). Et kaitpa alkaa sullakin paikat kypsyy : )
ja Mamma1/11 mulla tuntuu myös selässä ihan samanlaista kuin kuukautisten aikana..

Ai niin ja edelliseen kommenttiin riksuke ni tosiaan olis helpompi synnyttää tuollainen pikkanen mut aina vaan stressaa et onko nyt jokin vikana ku kasvanu niin vähän. Mut lääkäri kyl sanoi et on normaali kokoinen ja päätä ei kyl hyvin pystytty mittaamaan, kun on niin alhaalla jo eli puhui myös mahdollisesta mittavirheestä..

Voi, kun saatais pian nyytit vaan syliin, vaikka oon alkanu jännittämään synnytystä, välillä oikeen kauhulla : /

Takaisin