Kesämasujen viimeinen kolmannes. <3

Täällä ruvetaan jo vähän jännittämään tuota synnytystä. Mieskin jo sanoi eilen ettei oo yhtään hädissään tai lähtövalmiina jos sanon et vähän supistelee, kun on jo kerran synnytyksessä ollut mukana. 

Nyt rv 36+3. Supistellut on satunnaisesti, välillä vähän kivuliaammin säteillen jalkaan tai selkään! Lauantaina olin mökillä kavereitten kanssa grillailemassa, koko päivän touhunnut enkä kerennyt lepäillä lainkaan niin nilkat oli illalla ihan mielettömän kokoiset. 

Tasan viikko sitten poikani 7,5v leikattiin tyksissä. Vesikives, eli kivespussiin kertyi liikaa nestettä, mutta onneks kives oli oikeassa paikassa. Arvatkaapa vaan kui tää mamma oli hysteerinen viikko ennen leikkausta kun käytiin vain tsekkaamassa että mikä on ja mitä tehdään. En saanut kunnolla henkeä, en nukkunut yöllä kunnolla, teki mieli koko ajan oksentaa mut sit se jännitys jotenkin laukesi sairaalassa. Leikkaussalissa jouduin sit kuitenkin viime viikol olla siihen asti että poika on nukutettu, silloin meinas päästä itku kun väkisin 4 lääkäriä piti lapsesta kiinni ja laittoivat kanyylin käteen. Pojallani piikkikammo, kun kerran lääkäri sanoi ettei satu - otettiin tulehdusarvot sormen päästä - ja sattuihan se eikä ole sen jälkeen antanut pistää! 
Nyt on pojalla 2viikon jumppa ja urheilukielto. Yritähän siinä sit joka hetki muistuttaa poikaa rauhoittumaan ettei tikit repeä! 
Ja kouluasioissa päätimme että poikani uusii ykkösluokan, koska ei ole halunnut millään oppia lukemaan - tänään osaa kaikki numerot/kirjaimet - huomenna ei. 

Koti on valmis vastaanottamaan vauvan.. on kaikki siis valmiina jo! Sairaalakassikin on valmiina. Mä niin suuresti silti toivon että tämä pikkuherra päättää syntyä 1.6-3.6. :) La on siis 1.6 ja lapset lähtevät silloin juuri viettämään viikonloppua etävanhemmilleen, joten mun yksi stressinaihe - eli lastenhoito - on hoidettuna. 
Lapsille on onneks melkein koko kesäksi suunnitelmia, on 2viikon uimakoulua, 3pvää seurakuntaleiriä ja 3pvän kesäleiriä!! 

Mieheni on laittanut nyt viimein jonkun yleisen sähköpostiviestin kaikille Kuopion asuntovuokran antajille, jos vaikka saatais 1.8. lähtien asunto kuopion suunnilta. 
Pelastusopistoon hänellä ei ole vielä paikkaa, kuntotestit ovat taas elokuussa ja koulu alkaisi sitten tammikuussa. Mutta töitä hänellä olisi heti kuopiossa. 

Eli muutoksia joka lähtöön. 

Onnea paljon riksuke naimisiinmenonjohdosta! 

Soittelin tänään sinne neuvolaan ja sain ajan jo keskiviikolle. :)) Ja muutenkin taas helpotti tuo olotila. Taitaa vain nämä raskaushormoonit olla syypäänä tähän olotilaan. Ihana tuo keväinen auringonpaiste ja lämpö, sekin piristää!

Pikaisia paranemisia sinne pojallesi Mir84

Onnittelut Riksuke tätäkin kautta ;)

Täällä poksutaan, 34+0 tänään täyteen. Liekö sen kunniaksi, nukuin vallan mainiosti viime yön! Vessaan heräsin vasta kuuden aikaan, ja sen kyllä sitten huomasi, oli hivenen vaikea kävellä sinne vessaan. Mutta ei närästystä, kyljenkääntö yllättävän kivuton ja muutoinkin unta riitti. Tähän mennessä mennyt varmaan viikko niin, että kun herään 2:30-3:30 välisenä aikana pissalle, oon seuraavat kaksi tuntia hereillä. Ei niinkään mukavaa. Ennemmin vaikka nousis ylös kuudeltä kun on keskellä yötä hereillä ja sit aamusta uni maistuis.

Huomenna olis neuvola. Saa nähdä saanko tähän väliin vielä aikaa vai onko seuraava sit vasta lääkäri kolmen viikon päästä eli 37+1. Tuntus aika pitkältä tuo väli, toiset kun käy viikon välein rv35 jälkeen neuvolassa.

Eilen pihaa kupsuteltiin ja yllättävän paljon tuo haravointikin käy selän päälle. Kävely illalla taas hankalaa. Mutta onpahan risut nyt pois pihasta. Vielä kun keksis tehokkaan keinon vallata oma piha takaisin myyriltä niin olisin onnellinen, ne peijoonat on meinaan tehnyt tuosta nurmesta sellaisen perunapellon et ei tosikaan.

Aurinkoista päivää kaikille!!   Nyt päivän puuhiin :)

Kuullostaahan tuo 3vko väli aika pitkältä näin loppuvaiheessa. Itsellä seuraava neuvola+lääkäri ens viikolla ja sit olisi 36+3..Sen jälkeen sit on neuvola viikon välein..

Mä niin arvasin et tässä käy näin..viikko takana äitiyslomaa ja mä olen jo nyt niin tylsistynyt himmailee yksin kotona :/ käy ihan ärsyttää..tulee vaan roikuttuu päivät pitkät netissä..
No ehkäpä ja topivottavasti tilanne muuttuu kun vauveli syntyy..sit tuskin pääsee toviin tylsistymään..mut tällä hetkellä vaan niin ärsyttää ku ei oo mitää sellaista tekemistä mitä voisi tehdä...

Tänään tuli taas osteltuu hieman tavaroita pikkuselle..enää vähän vaatteita ja amme pitäisi ostaa sitten taitaisi "pakolliset" olla ostettuna jotta vauva voi tulla kotiinemoticon

Aurinkoista iltaa kaikille. :)

Nyt on ruvennut kyllä supistelemaan jo niin tiuhaan, että alan tässä jo vähän hämmentyä. En kyllä muista, että esikoisen kanssa olisi supistellut kuin ihan loppuvaiheessa ja silloinkin tosi vähän. Harjoitussuppareita nämä edelleen on, kivuttomia siis, mutta välillä kyllä vähän sattuukin ja säteilee selkään ja jalkoihin.. Ylihuomenna vasta poksuu 35rv..

Kyllä nyt tosin on aika erilailla tätä touhuakin viime raskauteen verrattuna, silloin vielä opiskelin ja sain lölliä kotosalla juuri niin paljon kuin halusin. Nyt on vähän vauhdikkaampi meininki ja paljon enemmän tekemistä. Muuten taas raskaus on ollut paljon helpompi kuin viime kerralla!

Mulla oli tuossa su-ma todella outo olo, huimasi ja oksetti pitkin päivää ja kun olin postissa tunsin että pyörryn kohta siihen jonoon. Tuli tosi turvaton olo, sellainen, ettei uskalla enää kotoa lähteä. Tajusin sitten illalla viimein syödä kunnolla pastaa ja leipää ja suklaata, ja johan olo koheni. :) Pelkkä alhainen verensokeri, ja minä olin jo ihan romahduspisteessä. On nämä tuntemukset aika äärimmäisiä tän vatsan kanssa... ;)

Nyt on vauvan liikkeet aika tuskallisen tuntuisia jo, varsinkin nämä potkut suoraan kohti kylkiä ja vatsaa. Näyttää kuin alien mönkisi nahan alla ja henki meinaa loppua.

No, onneksi loppusuoralla jo mennään! :)
Mulla on kyllä kaikki vauvatarvike ostokset vielä kesken ja esillle laittamatta, en ole edes sairaalakassia saanut pakattua. Ihmeellistä saamattomuutta.. Päätin tällä viikolla hoitaa kaikki tärkeimmät jutut pois alta, ettei sitten ihan viimeisillään tarttisi.

Iltaa täältäkin suunnalta!

rrunner133
mulla meinas kans tylsyys iskeä tosissaan kun mammaloma alkoi. Viime viikko menikin sitten ihan mukavasti jo. Mulla on ollut hirveesti pyykättävää (vauvanvaatteita, lakanoita, harsoja yms.) ja niitä pestessä & silittäessä on päiviä sitten kulunut. Muutenkin olen järjestellyt kotia, alkaa kohta näyttää ihan asuttavalta :D Tällä viikolla mies on ollut kotona flunssassa joten on ollut seuraa, tosin vähän ärsytti maanantaina kun mies jäi kotiin häiritsemään mun mammalomaa ;)
Yritän myös sopia lounastreffejä, jottei ihan mökkihöperöksi tule...

Täällä myös tuntuu välillä että pienoinen yrittää tulla vatsasta läpi, joskus venyttelee sillälailla että käsi jossain tuolla lonkassa ja peppu puskee ylös :D Ihanaa!

Mullakaan ei ole vielä sairaalakassia pakattu, mutta olen kyllä laittanut vauvan kotiinlähtövaatteet erikseen ja imetysliivit samaan pinoon. Enää ei tarttis kuin pakata se veska ja lisätä pari hassua vaatetta, ihan hirmu hankalaa ;)

Mutta nyt katsomaan Suomen peli loppuun! :)

Nyt meneillään Rv 36+4 ja toissa päivänä viimeisin neuvola käynti, jossa muutoin kaikki hyvin paitsi olin ottanut hiukkasen päälle kilon painoa/vko huh, toivon mukaan menee enemmänkin turvotusten piikkiin tuommonen painonnousu =/ ja SITTEN kun kätilö kuunteli vauvan sykkeitä niin huomattiin että välillä jää lyönti "välistä", eli pitkään normaalia sykettä sitten 3-4 kertaa putkeen jää se lyönti välistä ikäänkuin, itsekkin huomasin miten se kuulosti eriltä kuin aiemmin... no siinä sitten aikamme kuunneltiin ja sitten päädyttiin siihen että menen torstaina uudestaa neuvolaan ja kuunnellaan josko koko juttu olisi mennyt ohi kun voi johtua esim. siitä jos napanuora on vähän puristuksissa tms.. sanoi että ei tarvitse olla huolissaan, mutta hiukan vaikeaa olla olematta huolissaan..=( no onneksi ensi maanantaina on äitiyspolille aika synnytyslääkärille joten sielä nyt viimeistään selviää tämä syke asiakin. toivon että ei ole mitään vakavaa...onko kellään kokemusta vastaavasta?
Sitten täälä myös kovasti supistelee päivittäin, kävin supisteluista ylimääräisellä lääkäri käynnilläkin 2vkoa sitten, mutta kohdunsuu oli kiinni, vähän lyhentynyt ja pehmentynyt kyllä, mutta muuten ihan normaali tilanne ja yhtä paljon tulee näitä harjotussuppareita edelleen päivittäin...mielenkiintosta maanantaina kuulla mikä on kohdunsuun tilanne kun alkaa nuo viikotkin oleen hyvät :)
Entä mitä mieltä olette olenko kohtuuton syrjiä, kun vaadin synnytyksen jälkeen itselleni ja miehelleni omaa aikaa vauvan kanssa.. eli en halua heti ketään sairaalaan vierailemaan, vaan tilanteen ja jaksamisen mukaan sitten sovitaan isovanhempien vierailusta sitten kun asia on ajankohtainen. Oma äitini tämän hyvin ymmärtää ja tukee minua, mutta anoppini on nyt niin loukkaantunut kun ei heti saa hyökätä meille, mielestäni ei asia voi parista päivästä olla kiinni? Ja lapsihan on ennen kaikkea meidän, joten koen että meillä on oikeus omaan rauhaan perheen kesken. Koen hyvin ahdistavana hänen hösläämisensä ja suorastaan tuputtamisensa... hän sanoi ettei ajatellut jäävänsä näin ulkopuliseksi, öh niin millä tavalla? kun ei oteta meille asumaan vai?! oon tosi kypsä tähän piinaan =/

ottakaa omaa aikaa vauvan kanssa. en ymmärrä miten kukaan voi siitä suuttua. me tehtiin kakkosen kanssa niin(mun päätös), että sairaalaan ei saanut tulla kuin isä moikkaamaan, ja mummi näki sitten uuden lapsenlapsensa kun toi isomman kotiin heiltä hoidosta. sen jälkeen oltiin perheen kesken ainakin se viikko, jotta opittiin uuteen rytmiin ja tutustuttiin vauvaan. saman aion nyt tehdä kolmannenkin kanssa. sillon on jo 3lasta joista huolehtia, niin ei heti jaksa alkaa keittelee kahvia vieraille ja viihdyttää heitä. ;D

mullakin noita suppareita tulee jo hyvin, huomenna on neuvola, niin saa nähdä onko toi sf-mitta nyt ns. normaali taas, vai onko vauva jo sitten kiinnittynyt pää alaspäin ihan lopullisesti. vaikka tää on jo kolmas raskaus, niin on tää silti taas uusi ja jännä asia. yhtä lailla muakin jännittää kaikki synnytyksestä alkaen. kauhe yskä on iskenyt muhun :/ yölläkin yskin niin etten unta saa, ja jos saan, niin sitten heräilen kuitenkin sen muutaman tunnin välein. tänäänkin heräsin jo 5:30. yskiessä alkaa muuten välillä sattumaan mahaankin ihan sairaasti.

kauhea sepustus :D

Hei pitkästä aikaa =) mun mammaloma alkoi nyt!!! Tai siis virallisesti ensi maanantain, mutta tästä päivästä lähtien oon kotona, kun asiakaskäynnit loppui =) nyt on muutokuormaa auton perässä kun tyhjensin eilen työhuoneeni =) onneksi mulla oli vuokrasoppari vain näille työkuukausille, olis älytöntä maksaa huoneesta vuokraa mammaloman ajalta!

Kauheesti olis nyt puuhaa mistä valita =D pitäis ommella sitä sun tätä, hakea anoppilasta hiomakonetta ja alkaa hiomaan työhuoneen pöytää ja pojan trip trapia, lähteä kauppaan jne =) Taidan ekana lähteä kauppaan ja samalla reissulla noutaa sen hiomakoneen =) katotaan jaksanko alkaa tänään hiomaan vai jätänkö sen huomiselle. Sit täytyis vähän tuota autoa tyhjentää! Niin, ja vaikka asiakkaita en enää näe, niin pitäis mun kirjoitella tässä about 20 käyntipalautetta terapiasta =S siihen hommaan meneekin muutama päivä aikaa =O pakko se on kyllä saada tehtyä alta pois nyt heti, kun asiat on tuoreessa muistissa ja ei sit tarvi ressata että ehdinkö tehdä ennen kuin vauva syntyy!

Tutista luopuminen olis meidän esikoisella nyt kans edessä. Päätin että heti kun jään kotiin niin tutti veks. Nyt oon kahden vaiheilla, että luovutaanko siitä tänään nyt heti, vaiko vasta sunnuntaina äitienpäivän jälkeen...toisaalta mitä sitä venyttämään, sama kai se nyt hoitaa sit kerralla pois! Katotaas miten käy kun tutit todella on poissa...

Kiitos onnitteluista :))

Kesämasu: Mulla taas vähän menny toisinpäin yöunien kanssa! Tähän viikkoon asti nukkunu tosi hyvin, tietty pitäny käydä väh. kerran vessassa. Nyt sitten ruvennu ravaamaan siellä vessassa 2-4 kertaa yössä ja sit ei meinaa saada unta sen jälkeen. Et oikeestaan vasta kuuden jälkeen aamusta tulis parhaat unet :/

rrunner133: Mä oon ollu jo maaliskuun lopusta asti kotona ja joo toisinaan aika käy pitkäksi :S Aamu alkaa sillä et tekee aamupalan ja tulee koneelle istumaan :D Tässähä sitä vierähtääki sit iha helposti tunti-pari ja sit pitäis miettii et mitä seuraavaks.. Ku ei sitä joka päivä jaksais pyykätäkään (eikä niitä vaatteita riitäkää joka päivälle :D) tai siivota. Ja ystävät ku käy töissä, ni ei niillä oo yleensä arkipäivisin aikaa nähdä...

Joo välillä näyttää oikeesti siltä ku joku lisko/alien ryömis mahanahkan alla :D Tuntuu vähä ikävältä :/

Mä oon (hullu) luvannu, että sairaalaan saa tulla katsomaan vauvaa kuka vaan :/ Mut kotiin ku tullaan, aiotaan olla hetki kolmistaan, totutella vauvan hoitoon yms. Ja varsinkin imetyksen kanssa haluan saada kunnolla aikaa, että se rupee toimimaan..

Onnea Risukelle :)

Viimeisiä työpäiviä täälläkin vietetään. Ensi viikolla tulen vaan käymään töissä tarjoamassa kahvit. Vielä ei edes tajua, että kohta ei tosiaan tarvitse töihin tulla, eikä ole tietoa milloin sitten edes palaan. Ihanaa!

Täällä onkin sellainen sääntö, ettei sairaalaan saa tulla katsomaan kuin isät ja sisarukset. Miusta se on todella hyvä. En tosiaan halua heti kaikkia sukulaisia pällisteleään ja vielä jos on huoneessa muitakin äitejä, joilla ramppaisi kaikki sukulaiset niin eihän siinä yhtään saisi rauhassa edes opetella imettämistä. Kotiin kun päästään, niin sitten tilanteen mukaan. Miusta jokaisen pitää saada tehdä tuo vierailujuttu ihan oman mielen mukaan ja se joka siitä loukkaantuu, niin ei voi mitään. Mie uskon että myös meillä varsinkin vanhemmat haluaisi heti tulla katsomaan. 

Eilen oli neuvola ja muuten kaikki hyvin, paitsi lisäraudalle täälläkin jouduttiin. 
Neuvolalääkäri on varattu parin viikon päähän. Jänskättää millainen köllikkä masussa asustaa. Tosin sf-käyrä menee nätisti alakäyrän ja keskikäyrän välissä, joten tällä hetkellä ei ainakaan ole mitään hurjan isoa vauvaa odotettavissa. 
Liikaa herkuttelua tosin neuvottiin välttämään.... Onko jäätelö päivässä paha? 

Yöt on täälläkin jo muuttuneet vaikeimmiksi. 2-4 kertaa saa rampata vessaan ja siinä helposti valveutuu. Sit just tossa kuuden jälkeen tosiaan olisi parhaimmat unet. Nyt kun on pitänyt herätä töihin, niin päivisin on paljon väsyneempi kun yöt on niin katkonaisia. Senkin takia on ihana jäädä kotiin, kun voi ottaa nokosia silloin kun siltä tuntuu. Lisäksi asennot on just jommalla kummalla kyljellä. Selällään ei oikein pysty enää olemaan ja aina herää erikseen siinäkin, kun pitää vaihtaa toiselle kyljelle. 
Ja vielä on viikkoja jäljellä ja saa ollakin. Kun 38 viikkoa tulee täyteen, niin sitten saa kyllä syntyä milloin vaan :) Teillä muilla tuo rajapyykki onkin jo ihan nurkilla. Jänskää.

Ei muuta kuin tsemppiä kaikille :)

Sinkse: Mulla esikoista odottaessani oli sama juttu (vieläpä suunnilleen samoilla raskausviikoilla), neuvolassa hoitaja kuuli sydänäänissä mielestään jotain poikkeavaa, ikään kuin tauon useampaan otteeseen. No menin sitten Jorviin tutkituttamaan, olin siellä 2h kiinni laitteissa ja vielä katsottiin ultrallakin eikä sieltä mitään poikkeavaa löytynyt, kaikki oli niin kuin pitikin. Tiedä siis mikä oli! Luultavasti (ja toivottavasti) sinulla käy samoin. :)

Huh, kävin tänään verinäytteet antamassa ja oli vähän inhan näköistä kun viisi putkiloa täyttyi.. Nyt on käsi kipeä.

Jee, mutta sain viimein vauvalle hankittua tutit, tuttipullon ja kasan ihania vaatteita. Nyt kun vielä saisi sen sairaalakassin pakattua!! Onko se jonkin henkinen juttu, etten halua mennä sairaalaan ja jos en pakkaa laukkua, ei tarvitse mennä?? :)

Sinkse mulla on ihan sama homma etten halua sairaalaan ketään muuta ku miehen ja tiedän valmiiksi että oma äiti asiasta loukkaantuu..mutta jos järjelläkin ajattelee, niin niillä on kumminki tunti tai puolitoista ajomatka suuntaansa niin onko edes järkeä..ehtivät sinne -> vauvalla nälkä -> imetettävä ja TODELLAKAAN en ota siihen ketään ylimääräisiä töllöttämään.. Kotiin saa sit tulla miten haluavat :)

Tänään löytyi sit amme ja siihen kkylvetystuki..saa nähdä onko kuinka turhake mut toisaalta aattelin et varsinkin miehen voisi olla helpompi sen kanssa kylvettää kun sillä ei ole kokemusta pienten lasten "käsittelemisestä" ja parit potkarit + body tuli hankittuu..

Tuli päivä käveltyy ku oottelin autoa huollosta ja tietenki korkkareissa liikenteessä..huomasin mielenkiintoisen asian..ilmeisesti korot korjaa mun selän asentoa jotenkin sillä selkään ei sattunut ollenkaan kävely kun taas matalapohjaisilla kenkillä särky ilmenee todella pian..ainoa vain ku oli kapea kanta ja ei yhtää pohjaa päkiän alla niin niitä kävi särkee :(

Täällähän on paljon kuulumisia kirjoiteltu :)

Itse kävin tänään ylimääräisessä lääkärineuvolassa, kun pari viikkoa sitten tuli sitä veristä limaa ja supisteli. Kohdunsuu on edelleen kiinni, lyhentynyt ja pehmentynyt tosin. Siitä lääkäri ei ollut siis yhtään huolissaan. Arveli, että kyse saattoi olla tosiaan limatulpasta ja se kuulema jonkun verran voi uusiutuakin varsinkin kun olen koittanut olla rehkimättä nämä parisen viikkoa.
Sitten kyseli muuten kuulumisia ja kerroin, että välillä väsyttää aivan järkyttävästi eikä meinaa mitään jaksaa tehdä. Lisäksi rasituksessa hengästyttää kummallisen helposti. No jostain syystä lääkäri sitten huolestui tästä ja pisti mulle päivystyslähetteen äitipolille. Vaikkakin painoa tullut kohtuullisesti, pissa puhdas ja verenpaineet ok. Tänään en millään enää ennättänyt sinne lähteä kun mies töissä ja lapsia en saanut hoitoon joten sovittiin että huomenna aamusta menen polille. Nyt vähän itse hämmentyneenä ihmettelen, että mitä ihmettä mä siellä polilla oikein teen, kun mahassa tuon neuvolalääkärin mielestä vaikuttaisi kaikki olevan kunnossa, eikä nyt vuotoja/supistuksiakaan ole juurikaan ollut (ja viikkoja jo niin paljon, ettei haittaa vaikka jo syntyisi). No ehkä se on hyvä kuitenkin varmistaa onko tuo hengästyminen ja väsyminen ihan normaalia raskauteen liittyvää.

Määkin voisin poksumisen kunniaksi pitkästä aikaa kirjotella, käyn kyllä päivittäin lukemassa juttuja, mut jotenkin ei saa muka aikaseksi kirjotettua mitään itse :S
Täällä tänään siis 34+0 ja viiminen rutistus kouluhommien osalta ohi, kun kävin tekemässä viimeisen tentin, nyt saa sit jännätä meneekö se ja oppari läpi, hyvät mahikset on että saan paperit vielä kesäkuussa ennen vauvaa, se olis ihan huippua, onhan tää vähän venynyt :D

Onnea Riksukkeelle Rouviintumisesta!! :)

Neuvolassa: kävin eilen, kaikki oli hyvin, nyt on sitten kahden viikonpäästä lääkäri ja sitten siellä neuvolassa ruvetaankin kuulemma ravaamaan joka viikko. Se synnytys tosiaan alkaa lähenemään, ja huomaan että joka päivä se on enemmän ja enemmän mielessä.
Supistuksia, mulla ei oo ollut lainkaan, onkse ihan normaalia? Esikoista siis odottelen, vointi on hyvä nyt kun olen ollut kotona saikulla jo kolmatta viikkoa eikä mitään merkkejä mistään. Mä oon vaan niinko raskaana :D
Sairaalakassia en oo vielä pakannut, tarvis varmaan alkaa sitäkin jo miettimään...

Äitiysloma
han mulla alkaa virallisesti tiistaina, mutta olen siis jo ollut kotona useamman viikon, eikä oo kyllä yhtään käynyt aika pitkäksi :D en tie mihin tää aika menee, oon vaan oikeastaan nauttinut olostani ja siitä ettei oo mitään stressiä mistään, ja nytkun noi kouluhommatkin on tehty niin nyt saa vaan olla ja nauttia :) Aattelin nyt ruveta laittamaan kaikkee kuntoon vauvaa varten, kaikki on ostettuna mutta vielä paketeissa ja vaatteita tarvis pestä. Pikkuhiljaa sitten tosiaan valmistautua vauvan tuloon, ja siivota vielä kaappeja ja semmosta, eiköhän se aika hyvin kulu ;)

Nukkuminen, on täällä ollut, sanoisinko mielenkiintoista muutaman viime viikkoa, vauva on ihan hereillä ja täpinöissään öisin, alkaa vissiin valmentaa mua jo tulevaan, mä rakastan nukkumista ja vaadin hirveesti unta, ehkä ihan hyvää tää harjotus ;) tosiaan vauva valvottaa öisin, lisäksi käyn wc:ssä parin tunnin välein ja uni on sellasta katkonaista. Mut toisaalta, sitä se sit on jatkossakin, eikä mua oikeastaan haittaa kun rakastan vauvan liikkeitä ja sitä että se kaikki on niin konkreettista, hän tosiaan on siellä masussa <3
juttelen aika paljon vauvalle ja soitan mobilesta unilaulua että tottuis ääniin ja tunnistais ne sitten kun syntyy :)

Sit päivän sana, siitepölyallergia!! Kärsiikö kukaan muu tästä vaivasta? Mua alkaa ottaa pannuun, ja tänä vuonna on vielä luvattu ennätys pahaa kesää allergikoille, itselläni pahin on tää koivu, ja olenkin linnottautunut tänne kotiin kun ulos ei tosiaan viitti mennä. Mä siis yritän selvitä ilman lääkkeitä, mut huonolta näyttää :( mitäs teille on sanottu lääkityksestä raskausaikana? Niitä tuntuu olevan kovin vähän mitä sais ottaa, mut ne missä on se setreziini vaikuttavana aineena, mulle sanottiin neuvolassa että niitä sais ottaa ja apteekissa kans mut kun ostin zyrteciä niin siellä kyllä lukee että ei saa ottaa. Ota sit selvää!? Mullahan on oma reseptilääkitys tähän allergiaan mut se nyt ainakin on kielletty, ne lääkkeet on niin voimakkaita.

Tuntuu ihan hurjalta, että nyt voi jo sanoa että meidän vauvat syntyy ens kuussa!!! :D
(tai sit tässä kuussa tai heinäkuussa, mut suurinosa ainakin). Ei millään malttais odottaa!!

Katjaana, suistuksista neuvolassa sanottiin että ensisynnyttäjillä ei välttämättä tule näitä harjoitussupistuksia lainkaan, vaan vasta sitten alkaa supistukset kun on tosi kyseessä.  Älä siis huoli :) Miula niitä on nyt alkanut olemaan (un vihdoin tajusin miltä ne tuntuu) ja tänään kaupassa niitä tuli aika monta peräkkäin, että jo vähän säikähdin. Siitäkin neuvolassa eilen sanottiin ettei niitä tarvitsisi vielä sarjana tulla. No nyt pitää ottaa loppuilta rauhallisesti.

Neuvolassa kysyin eilen myös noista allergialääkkeistä, koska itsekin kärsin joskus enemmän ja joskus vähemmän noista oireista. Miule sanottiin ettei mitään lääkkeitä saisi ottaa suun kautta. Jotain sumutteita tai silmätippoja voisi ottaa tarvittaessa, mutta niistäkin pitää kysyä apteekista ensin sopiiko, tai jos ne ei osaa sanoa, niin sitten kysyä reseptiä lääkäriltä. Miula nuo oireet ei vielä oo olleet voimakkaita, mutta pahoin pelkään milloin alkaa, just kun on sanottu että varsinkin tuo koivu olisi paha tänä vuonna :(

Sairaalakassia en ole paljon edes ehtinyt miettiä vielä, mutta lauantaina meinattiin hakea vaunut kotiin, kun ne on olleet vielä kaupassa säilytyksessä. Mukana tulee hoitolaukku ja ajattelin laittaa tavarat siihen. Lisäksi vauvan kotiutumisvaatteet pakkaan sitten turvakaukaloon, mistä mies voi ne tuoda sairaalaan.

Meillä on ystäväni häät puolentoista viikon päästä helsingissä ja meinasin mennä vielä stockalta katsomaan jos saisin mamas & papasin pinniksen päätypehmukkeen sieltä. Mie oon hurahtanut täysin noihin mamas&papas tuotteisiin ja koska emme tiedä vauvan sukupuolta, niin ne on niin neutraalejakin väreiltään. Meilläkin on kaikki vauvan huoneen tavarat vielä pakkauksissaan, mutta ensiviikolla kun olen ekaa viikkoa kotona, voin alkaa niitä laittamaan paikalleen ja pesemään vaatteita :)

Täällä mennään jo viikolla 34+1 eli vajaat kuusi viikkoa laskettuun aikaa!!

Perjantaina on neuvola ja sit viikolla 36+1 olis vika neuvolalääkäri. Mun neuvolan täti meinasi, että kun on raskaus mennyt niin mainiosti tähän asti ja oon uudelleen synnyttäjä niin ton neuvolalääkärin jälkeen meen vasta viikolla 38 seuraavaksi neuvolaan. Sen jälkeen sit kerran viikossa ne muutamat kerrat eli aika harvakseen mä käyn neuvolassa näin loppuraskaudessa.

Hyvä huomata, etten ole ainut, joka ei ole saanut kassia pakattua!!! Mutta sain kuitenkin aikaiseksi listan, johon mietin, et mitä tarvitsen mukaan. Tein myös listan niistä tarvikkeista, joita en ole vielä ostanut esim. vaipat ja tutit. Ei vaan tahdo löytyä aikaa keskittyä asiaan, kun on tätä normi tohinaa perheessä. Onneksi on vaunut ja turvakaukalo hankittuna! Pinnasänky pitäisi viel kunnostaa, mutta ajattelin pyytää papalta apua siihen hommaan tai sitten esikoisen kummilta.

Vieraista, me toivottiin tosiaan esikon kanssa että saadaan olla kotiintulo päivä keskenämme ja totesin sen olleen virhe, aika kävi pitkäksi kun vauva vaan nukkui ja me tuijotettiin sitä :D Toisen kanssa vieraat oli tervetulleita heti. Tämän kolmosen kanssa, sairaalaan ei saa tulla kuin vauvan sisarukset, vanhemmat ja isovanhemmat, eli he varmastikin käyvät siellä, ja kotiin kun tullaan niin toivon sään suosivan että voidaan pihalla nauttia auringosta ja kahvista ja ystävien seurasta. Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee eikä mielestäni kenelläkään oo oikeutta siitä suuttua. Meille sopii se, että otetaan vieraita heti vastaan :)

Neuvolakuulumisia, tänään oli siis neuvola. Vauveli on EDELLEEN perätilassa, ollut siis ihan koko raskauden ajan. Lääkärineuvola olis ollu kolmen viikon päästä, mutta sitä aikaistettiin niin et se on ens viikolla. Jos ja kun on edelleen pt, tekee lääkäri lähetteen ä.polille kääntöön. Päätin että kokeilen sen käännön, jos vaikka onnistuis niin olisin oikein tyytyväinen. Paineet oli neuvolassa 108/70, pissa puhdas, painoa tullut +770/vko, sf 35cm eli taas vaihteeks yläkäyrän yläpuolella, viikot siis 34+1 tänään. Tosiaan tuo mittakin vähän pienenis jos vaavi kääntyis, nyt ihan kiitettävästi ahistaa rintalastaa/palleaa eikä kova pää paljon jousta! Vauvelin syke oli paljon korkeampi ku tähän mennessä on ollutkaan, päälle 180. Terkka käski mun kääntyä oikeelle kyljelle ja siinä sit pikkuhiljaa lasketti sykkeen 150-160 tasolle. Mikä lie, kait ärsyynty kun oli tunnusteltu asentoa just :D

Hieman jännittää tuo perätila juttu kyllä. Tosiaan jos synnytys käynnistyy vedenmenolla ja vauva perätilassa, on sairaalaan mentävä ambulanssilla kylkimakuu asennossa napiksen esiinluiskahtamisvaaran vuoksi. Lisäksi en saa itse päättää syn.asentoa, vaan se on puoli-istuva ja jalat telineellä. Paikalla kätilö, synnytyslääkäri ja lastenlääkäri joka tutkii vauvan heti syntymän jälkeen. Täytyy muistaa kysyä lääkäriltä syn.tapa-arvioinnissa et onko mahdollista myöhästetty napiksen katkaisu ja vauvan tutkiminen mun rinnan päällä, näin haluaisin.. Toivottavasti pieni kääntyy niin ei tarttis tällaisia pohtia :/

Viime yönä oli lonkat tosi kipeet, erilailla kun mitä tähän mennessä on ollutkaan. Aamulla piti särkylääkettä ottaa et pääs liikkumaan. Muutoin nukuin kyllä melko hyvin. Supisteluja on ollu päivittäin, ei sinänsä kipeitä, mut epämiellyttävän tuntusia kun maha on ihan kova.

Iltaa kaikille!
Paljon on tullut tekstiä tänään ja tässä nyt sitten vielä lisää ;)

Onnittelut riksuke! :)

Toivottavasti Sinkse kaikki hyvin sykkeen kanssa huomenna!

Supistuksista
täällä ei kivuliaita ole ollut kuin ehkä yksi ja harjoitussupistuksiakin varsin vähän ei edes päivittäin. Ja esikoista siis odotellaan.

Öistä - mä nukun hirmu katkonaisesti. Mulla on ollut ongelmia niskan/hartioiden/selän kanssa ties kuinka kauan (ainakin 14 vuotta) ja ne on lähinnä syy siihen miksi en saa nukuttua hyvin. Vessassa käyn kerran yössä, välillä ei edes olis tarviskaan, mutta on kiva vähän oikasta jalkoja. Magnesium on auttanut jalkojen särkyyn öisin eikä tämä vaiva enää niin haittaa. Pienoinen on melko hissukseen yöaikaan ja eikä se mua niin haittaa jos hän liikkuu, tulee jotenkin paremmin uni kun tietää että pienoisella kaikki hyvin :)
Nyt sitten koputtelen puuta jotta ensi yönä en herää kolmea kertaa vessan :D

Nyt tulee raskauteen liittymätöntä asiaa:
Meillä oli juuri taloyhtiönkokous - joka kerta yllättää tämän taloyhtiön lapsivastaisuus. Vanhemmat asukkaat (iso osa heistä) on sitä mieltä että meidän pihalta pitäisi poistaa leikkialue kokonaan tarkoittaen hiekkalaatikkoa ja keinua. Tilalle heidän mielestään pitäisi saada LISÄÄ oleskelupihaa. Meidän taloyhtiössä on kolme rakennusta, joiden keskellä kaksi piha-aluetta. Toiselta piha-alueelta on jo poistettu aikapäivää sitten leikkivarusteet ja tilalle hankittu katoskeinu tms. mikä nyt on ihan jees. Nyt he sitten haluaisivat että tältä toiseltakin piha-alueelta poistetaan leikkivarusteet, onneksi meitä vastustajia löyty ja saamme jopa hiekkalaatikon vanhan tilalle! Taloyhtiöstä löytyy kyllä pieniä lapsia ja sellaisia asukkaita joilla on lapsenlapsia, että kyllä jonkinlaista pihaa pitäisi myös taloyhtiön pienimmille olla!
Ottaa kyllä päähän nämä ikäloput jotka vastustavat leikkipihaa ja perustelevat kantaansa sillä että läheltä löytyy leikkipuisto ja leikkivarusteiden nyky määräykset ovat niin kalliita toteuttaa. Onneks uskalsin avata suuni muiden joukossa, pienoinen alkoi vimmatusti venytellä kun ilmaisin oman kantani kokouksessa :D
Että sellaista.

Muuten täällä oli ihan mukava päivä, aamulla tuli tehtyä kotitöitä. Sitten lähdinkin lounaalle vanhempieni kanssa, kävin isäni uudessa työpaikassa, söin kesän ekan jätskin Tuomiokirkon portailla, käppäilin keskustassa ja lopulta kävelin keskustasta Pasilan asemalle (tunti meni kolmeen kilometriin :D) ja sieltä sitten hyppäsin julkiseen kulkuvälineeseen kohti kotia. Ihanaa tämä kiireettömyys! Siitä mä aion nauttia tämän mammaloman!

Mukavaa illan jatkoa kaikille :)

Huomenia täältä sateisesta Keski-Suomesta !

No johan nyt on kun kaikki vähäisetkin lasten leikkialueet halutaan poistaa, ja sitten kun lapset leikkivät pihassa/rappukäytävissä niin tulee valituksia. No, onko ihme jos ei ole paikkoja minne mennä?  Älytöntä... Toivottavasti suurinosa kuitenkin sitä mieltä että säilytetään se leikkipaikka. 

Sitten siitä allergiasta, täällä kanssa yksi jolla kokoajan nenä tukossa ja silmät kutisee ja kurkku kipuilee tuon allergian takia. Siitepöly on joka vuosi kauhea rasite ja nyt kun tosiaan ei voi niitä lääkkeitä ottaa. Minulle kanssa terkka sanoi kun esikoista odotin että suunkautta otettavia ei saa käyttää mutta joitain nenäsumutteita kyllä. Kannattaa apteekista kuulemma kysellä.

Eilen oli neuvola. NO, vauva oli jo erittäin hienosti alhaalla odottamassa h-hetkeä ja lapsiveden määrä oli selkeästi jo vähentynyt. Päältäpäin tunnustelemalla vauva painaa vähän enemmän kuin esikoinen todennäköisesti mutta ei kuulemma älyttömän iso ole. Sf oli jo 38 eli yläkäyrällä reippaasti mutta kuulemma kasvanut siinä omallakäyrällään hienosti kokoajan.
Toivottelikin sitten jo varovaisesti onnea synnytykseen. Sain kuitenkin ajan vielä rv 39+1 jos vaikka kävisi niin että ei vielä tässä 2 viikossa tapahdu mitään. Paineen tunne tuolla alhaalla on kyllä niin kova että ihme jos ei tule jo aiemmin. Vauvan sykkeet vaihteli hienosti, ensiksi oli 130-140 ja kun rupesi liikkumaan niin pompsahti sinne 150-160. emoticon Ei varmaan tykännyt kun makasin selälläni, se kun sattuu niin pirusti että itsellekkin tuli ihan huono olo. 

Takaisin