Kesämasujen viimeinen kolmannes. <3

Oikein aurinkoista Vappua! Täällä kerrankin oikein hyvin nukuttu yö takana, ei vuotoja eikä supistuksia. Olo on muutenkin ihmeen pirteä. Vappupallot puhallettu, sima valmiina ja munkitkin paistettu :)

Mamma1/11:
Jyväskylässä minäkin, mutta ei mun terkka kertaakaan ole ultrannut vaikka neuvolasta ultralaite löytyiskin. Sanoi kyllä kerran, että voidaan jokukerta katsoa miten päin vauva on mahassa (kun oli vähän epävarma tarjonnasta), mutta eipä sit kuitenkaan olla käyty ultraamassa. Taitaa JKL säästää noissa lääkärikäynneissä, ylimääräisiäkin lääkärikäyntejäkin on tosi vaikea saada neuvolasta.

Meillä on 3 lääkärikäyntiä, taitavat juurikin jakautua jokaiselle kolmannekselle. Tosin ei näistä kahdesta ainakaan ole vielä tähän mennessä mitään "hyötyä" ole ollut.. Molemmat kestäneet max. 5 min sisältäen sen että lekuri on jo kaiken kirjannut korttiin jne...Reilun parin viikon päästä olisi sit vika..

Hieno homma, eilen viel mietin et mitähän sitä tänään tekisi kun ensimmäinen viikko lomaa alkamasa..No eipä tarvinnut sit kauaa miettii ku pamahdin kipeeksi, ei perkele. Viime yön heräsin tunnin välein niin kiva.. :(
Siis koko raskausajan ollut täysin terve melkeinpä (alkuraskauden flunssaa lukuunottamatta) niin heti ku loma alkaa niin mun sairastaminenkin näköjää alkaa..

Perjantaina tuli turvakaukalo ja jalusta sille autoon, nyt pitäs vaan käydä testaamassa miten menee autoo kiinni.. muutenkin pitäisi kai pohtia sairaalakassin kasaamista jne.. Hitto mulla ei ole viel edes imetysliivejä hankittu..Netistä jossa olisi paljonkin ei viitsi summa mutikassa tilata, mutta toisaalta ei täällä meidän tuppukylässä tunnu olevan!! Yhdessä kaupassa oli yhden mallisia ja nekin ihan rutkuja Mistäs kaupoista te muut ootte niitä ostelleet?

eKurja juttu tuo flunssa rrunner133. Toivottavasti menee pian ohi.

Niin ja noista imetysliiveistä - itse en ole vielä ostanut, mutta tällä viikolla aattelin käydä hommaamasta Bebes-liikkeestä täällä Helsingissä ja Boob-merkkisiä olen katsellut. Kävin lapsimessuilla ja sain 20% talennuskupongin kouraani sieltä, joten imetysliiveihin sen edun aattelin käyttää.

Oli tänään sitten neuvolalekuri, painoa tullut jälleen n. 500g / viikko emoticon Lekuri ei kommentoinut asiaa mitenkään. Verenpaine oli ekalla mittauskerralla 148/77 tms. ja sitten toisella kerralla, kun olin äheltänyt kuteet ja kengät jalkaan 141/74. Hitto kun on dille lekuri, kolmannen kerran jos ois mitannut olisi ollut ihan varmasti 125/60 tms. No enpä tuosta nyt huolestunut, kun tiedän että mulla nousee helposti jos jännitän tai olen liikkunut juuri ennen mittausta.
Kohdunkaula kiinteä ja kiinni, pituutta 3cm. Sf-mitta oli laskenut 31,5:sta 30:eenemoticon , mittaajasta kiinni. Raivotarjonnassa ollaan ja tuskin enää kääntyy, lekuri sentään tarkisti asian ultralla, mutta muuta ei sitten voinut ultralla näyttääkään

Tänään käyntiin ostamassa vaunut ja turvakaukalo. Päädyttiin Mutsy Urban Rideriin ja siihen adapterilla saatavaan turvakaukaloon (merkkiä en nyt muista). Huomenna tosiaan kootaan pinnasänky. Jesh, alkaa tavarat kertyä ja löytää paikoilleen

Ja pienoin liikkuu mukavasti, nyrkkeilee lonkkaluihin, puskee päällään rakkoa ja pepullaan rintalastaa, jaloillaan kylkiluita. Tulee oikeesti ikävä näitä sitten kun pienoinen on syntynyt vaikka ikävältä välillä tuntuvatkin emoticon

Viimeksi ostin imetys liivit lindexiltä (vuonna 2010) Ei muistaakseni olleet, kuin jotain 15€. ei mitkään hienot, mutta tosi mukavat päällä. Kaarituettomat ja ilman mitään toppauksia. Yhdet liivit oli sellaset tukevammat, joissa oli toppauksia ja tai kaarituki, mutta ne paino niin paljon, että rinnat tuli ihan kipeiksi niistä. Ainakin alkuun rinnat oli niin hellät, että tuommoset "lörpäke" rintsikat jotka ei voi mitenkään painaa niin oli ihan parhaimmat. Käyttää niitä liivinsuojien kanssa niin ei näy mitään läpikään. Ja mikä hyvä myös tuollasissa "lörpäkkeissä" niin antaavat periksi...kun rintojen kokokin vaihtee imetyksen aikaankin....

Ihme lääkäreitä tosiaan neuvolassa tullut vastaan. Ainakin edellisessä asuinkaupungissa oli neuvolalääkärit jotain harkkareita ja sorkkivat piiiitkään, et mitenkähän tämä nyt on. Kiva olla harjotuskappaleena, kun muutenkin paikat hellät. Terkkarin luona paljon luottavaisempaa käydä, kun tietäävät enempi raskausjutuista, kuin lääkärit.

Kolme lääkärikäyntiä oli edellisessä asuinkaupungissa ja nyt on myös. 

Kyllä jo melkein laskee päiviä milloin pääsis mahasta eroon, sen verran ahdas olo on. Tietty toivoo vauvan pysyvän vielä mukana ainakin 4-5 viikkoa. 

Eniten jännitttää miten saa järjestettyä esikoiselle hoidon, kun lähtö tulee ja ehtiikö mies tulla kotiin, jos työpäivän aikana lähtö tulee. Joku mainitsikin, että voi puolittua synntysaika niin esikoisen synnytys kesti 4,5h niin vähän paniikkia sen suhteen, että kerkeekö sairaalaan ja  esikoisen hoitokin pitää huomioida. Sairaalaan on 20-30 min. matka ja hoitaja tulee toisesta suunnasta suunnilleen tunnin matkan päästä. Olis kiva, että hoitaja ehtis tulla, että sais miehen mukaan synnyttämään. Noh voihan nyt synnytys kestää pitkäänkin, mutta sellanen tunne on ettei kestä.... siinäpä tässä jännitämistä vähäksi aikaaemoticon

Täällä poksuu taas, rv 36 näin vapun kunniaksi. emoticon Ihan hurjaa että ensiviikolla vauva on jo täysiaikainen ja voi syntyä siis ihan milloin vain...  Juu minäpä se puhuin siitää synnytyksen puolittumisesta ja sulla kyllä ei oo tosiaan kauaa menny esikoisen kanssa AinoL! 

Imetysliiveistä: Itse ostin ihan prismasta jollain 30e/kpl hinnalla kahdet triumphin imetysliivit ja olen tykännyt. Olen käyttänyt niitä nyttenkin kun en edes imetä. Saas nähdä kuinka kovin tuo kuppikoko kasvaa kun tämä kakkonen syntyy ja maitoa rupee tulemaan tisseihin ,että joutuuko ostamaan isompia. Joka tapauksessa aion varmasti parit vielä ostaa. Ja nuo on kanssa ilman mitää kaaritukia ja toppauksia ja aivan ihanat päällä. Silti olo on hyvin tuettu vaikka ei oo mitää ylimääräistä. Ja tosiaan pysyy noissa hyvin ne liivinsuojatkin.

Todella jännittävä kuukausi tulossa kun varmaan ensimmäiset kesäkuulaiset saavat vauvansa jo tässä kuussa. emoticon  
Mutta IHANAA VAPPUA!!emoticon

mäkin ostin lindexiltä imetysliivit 2kpl/paketti. 

synnytys.. eniten kyllä mietityttää tällä hetkellä se miten nopsaa käppyrä meinaa syntyä, ja kerkeääkö mummi tulemaan hoitamaan. asiassa on niiiiiiin monta muttaa ja jossittelu kohtaa. jos synnytys alkaa yöllä, mies jää lasten kanssa kotiin ja mä meen yksin lasarettiin, mummi pääsisi vasta aamulla, en mä nyt kehtaa "vanhaa"ihmistä yöällä hätyyttää tänne, saisi vielä sydärin.

jos aamulla/päivällä, niin miehelle pitää eka ilmottaa jotta saa tuuraajaan töihin ja se kun on korkeasaaressa töissä, niin kerkeää hyvin keskustaan mun tueksi. mummilla kestää ainakin 1h+ tilanteessa kuin tilanteessa päästä meille. 

AARRGGH :D vauva on nyt pari päivää liikkunut vähemmän, johtunee siitä kun ollaan oltu liikenteessä, ja lepoa ei ole oikein saatu. pihallakaan en oikeasti jaksaisi kokoaikaa olla. meidän pihalla ei ole kunnon penkkiä missä istua, niin selkääkin särkee kokoajan. mutta, en halua että lapset on sisälläkään kun on noin nättejä ilmoja ollut.  onneksi vappu loma on ohi ja huomenna taas arki alkaa. saa vähän levähtää :P

Hmm samoi kauppoi toki siis kun täällä mut eipä tuota tarjontaa ole ollut nähtävillä..Mulla on kuitenkin pakko olla suht tukevat liivit kun on jo entuudestaan koko tuossa rintamuksella..ei puhettakaan et voisi pitää tuettomia liivei..

Hmm..synnytys just tossa tajusin ja miehelle puhuinkin et meillä on semmoi tunnin matka Kotkaan minne pitäs sit mennä synnyttää ja mun miehellä on tosi epäsäännölliset työajat (varsinkin v-loppuisin ku taksia ajaa) niin ihan sata varmasti oon täysin yksin ku lapsi päättää alkaa tulee..Muutenki oon jo pääni miettinyt puhki et milloin hitossa sinne sairaalaan pitää lähtä (ensisynnyttäjä ku oon)..varmaan venaan himassa ihan liian pitkään..

Hyvää vappua kaikille! :) Ihana aurinkoinen ilmakin. Tänään suunnataan brunssille, toivottavasti tarkenisi puutarhassa nauttia ainakin jälkkärin. :)

Synnytyksestä: muakin on alkanut jo vähän jännittää, että kuinka sinne sairaalaan ehtii. Viime kerralla koko ruljanssi kesti vain 8 tuntia, jos se nyt siis tokalla kerralla puolittuu, aikaa menisi vain 4h! Meilläkin pitää mummi hälyttää (luultavasti keskellä yötä) Saraa hoitamaan ja mietin, että miten päästään lähtemään ilman että lapsi herää ym. Eikä päivällä ole juuri nopeampaa tuo toiminta.. Täytyy toivoa, että synnytys alkaisi aamulla ja puolenpäivän aikaan sitten olisi jo nyytti sylissä. :)

Vähän ankealta tuntuu myös jäädä sitten ihan yksin nukkumaan sairaalaan, tulee varmaankin hirveä ikävä perhettä.. Mutta ei siellä varmaankaan onneksi tarvitse kauaa olla. Täytyy yrittää vain ottaa se täyden levon kannalta, kotona ei siihen pelkkään makoiluun ole kuitenkaan mitään mahdollisuutta. :)

Liiveistä: Mulla toimi esikoisen kanssa parhaiten myös sellaiset tosi pehmeät ja joustavat liivit, ilman tukia ja toppauksia. Rinnat kuitenkin paisuu ja kutistuu aina imetyksen mukaan ja on välillä ihan eripariakin, riippuen kummasta on juuri imettänyt.. :) Kaikki mikä vähänkin painoi tai puristi tuntui todella ahdistavalta.
Täytyisi tosiaan niitäkin käydä ostamassa... Samoin kuin toppeja, jotka on helppo vain vetäistä rinnan alle imettäessä. Kokeilin niitä imetystoppeja aikoinaan, mutten jaksanut kovin kauaa säätää niiden kanssa. On vain niin paljon helpompaa nostaa/laskea paidan helmaa. :) Ainoa juttu on, että kaikissa paidoissa tuppaa sitten olemaan vähän venähtäneet kaula-aukot välillä, mutta pesussa ne onneksi aina palautuu.

Masuasukki liikkuu tosi aktiivisesti, eilen kyllä huomasin kun olin tytön kanssa Kaivopuistossa jätskillä, että suklaajätskin ja kahvin jälkeen alkoi varsinainen puolen tunnin sembalo. ;) 

Mutta nyt on alkanut supistella pitkin päivää ja öisinkin herään siihen, että selässä asti 'kuumeilee'. Saisi vauva vielä pysyä neljä viikkoa mahassa, mutta vähän jännittää josko tulee jo toukokuun aikana.. :) Nyt tulee vasta 34rv täyteen ylihuomenna.

mielitekoja! onko muilla vielä niitä? mulla ei alkuraskaudessa, eikä puolivälissä muuten ollut paljoa noita. jauhelihaa en kyllä pystyny syömään.

himoitsin perunamuussia, kastiketta ja paistettua kananmunaa. mutta nyt pomppas uusi kohde listoille viikko sitten: perunasalaatti, ihan sama onko kaupan tai ite tehty+kuorelliset nakit. kylmänä. aivan sairaan ihanaa ruokaa :D

sitten kanssa jos esim karkkia syön, niin pitää ollu rouskuvaa. salmiakkeja, ufoja. njam.

mä en yhtään muista kauanko esikoisen synnytys kesti, mutta jos äkkiä laskee että aamulla 8lta(?!?!) olin sairaalassa ja tyttö synty varttia vaille viisi.+ tietty se tovi kun kotona panikoin ennen synnärille menoa, kesti ainakin sen 12-13h, toka synnytys kesti vissiin sen 10.5h. ei puolittunut aika sitten mulla näköjään :D tosin ekan kanssa suppareita oli jo yöllä, mutta en niitä tajunnu laskee mukaan. 

eli ainoa asia mitä toitotan ensisynnyttäjille(lähipiirissä ja täällä :D ) on se että muistakaa kun supparit alkaa, niin kestätte olla kotona kyllä jonkun aikaa. elkää menkö paniikkiin. ainakaan pahasti ;D mä aion taas ajastimella seurailla suppareiden tuloa ja menoa, se on hyvä apu. olkaa ennemmin hetki pidempään kotona, kuin sairaalassa. mut toi on mun mielipide.

Joo mä kans luulen että on todella todella marginaalista ensisynnyttäjän myöhästyä sairaalasta. Mullakaan ei puolittunut tuo synnytyksen kesto, toki oli vähän lyhyempi toinen, mutta ei puolta lyhyempi. Ne, joilla syöksysynnytys on takana on ehdottomasti lähdettävä hyvissä ajoin sairaalaan, mutta normaalisti siinä kyllä kestää niin kauan että sairaalassa jo aika käy pitkäksi. Ja sen huomaa kun sairaalaan on lähdettävä, kipujen kanssa ei vaan enää pärjää kotona ja supistukset tulee säännöllisesti.

Mä otin ja paistoin tänään munkkeja. En edes muista millon viimeksi olisin niitä tehnyt. Simaa oli kanssa tehtynä ja niin meillä tänään siis on herkuteltu :)  Päivä kulunut tooooodella hitaasti. Olin siellä kylpylässä lasten kanssa ja reissu sujui hienosti. Toki sänky olisi voinut olla hieman parempi ja närästyslääkettä olisi voinut olla mukana, mutta muuten loistava reissu. Lapset käyttäyty hyvin ja oli kivaa. Tänään oltiin katselemassa Riihimäellä vappuajelua jossa oli muutama sata moottoripyörää ja vanhaa autoa.

Huomenna saan taas oman kullan kotiin. Käsittämätöntä miten hitaasti voi aika kulua! Mutta huomista odotellessa.. Niin ja poksumista täällä, 33+0 <3

Moikka mammat!

Mukava kuulla miten ihanasti monen vappu on sujunut :) Meilläkin meni vappuaatto aina iltaan asti ihanasti. Paistettiin munkkeja ja grillailtiin. Sitten mä kävin vielä yksin saunassa. Saunasta tulon jälkeen kuivailin itteeni kun mun poika sano että äiti susta valuu hurjasti verta. Ihmeen järkevästi siinä itse toimi (taisin olla shokissa). Pikapikaa kättärille, ne supistukset joita mä en ollu pitäny oikein minään olivatkin saaneet vaikka mitä aikaan :( Kohdunkaula on lyhentynyt ja kohdunsuukin auki... eilen sain kortisoonipiikin (kypsyttämään vauvan keuhkoja) ja tänään tulee vielä toinen samanlainen, lisäksi sain eilen supistuksia estävää lääkettä. Loppuraskauden olen sitten vuodelevossa, huomenna pääsen kuitenkin onneksi kotiin lepäilemään ellei tule jotain yllättävää.

Kannattaa siis pakkailla jo ne sairaalakassit! Ja kannaattaa käydä herkästi näytillä jos yhtään sille tuntuu (mä en olis tajunnu ilman sitä verenvuotoa tulla näytille ja nyt olis sitten tämä pirpana massun siasta keskoskaapissa :(). Voi kun pieni pysyisi vielä pari viikkoa masussa, nyt siis 33+1 ja painoa vasta n.1,5kg. Lääkäri kyllä mua ihanasti rauhoitteli että ei tässä mitään hätää vaikka näillä viikoilla jo syntyisi, jokainen päivä masussa on silti nyt isosti plussaa!

Miiruli: Toivottavasti vuodelepo auttaa, tsemppiä loppuraskauteen! Kuulosti todella hurjalta.
Mä en ole "uskaltanut" saunassa käydä, mulla kerran kun tuli kuivien limakalvojen vuoksi verta niin jollakulla täällä oli kuivista limakalvoista johtuen saunan jälkeen tullut verta.

Täällä vappu meni hiukan allapäin, pinnasänkyä alettiin koota heti aamusta ja alkajaiseksi huomasin, että pari osaa uupuu. Sänky itsessään saatiin koottua ja paikalleen, mutta sen alle tuleva vetolaatikko saa odottaa palasiaan ties kuinka kauan :(
Loppu päivä menikin sitten surkutellessa tätä kaaosta täällä kotona. Mikään asia ei ole paikoillaan, vauvanvaatteita ja lakanoita yms. ei ole pesty. Tuntuu että aika loppuu kesken. No kohta pistän koneeseen lakanoita ja vaaleita vauvanvaatteita pyörii, siitä se sitten lähtee :)

Tänään olisi synnytysosastolle tutustuminen, ihan mukava päästä näkemään ja kuulemaan :)

Mukavaa päivän jatkoa! :)

Miirulille oikein iso voimahali! Onneksi raskausviikkoja on jo hyvin kertynyt, vauva selviäisiä näilläkin viikoilla jo hyvin vaikka syntyisi. Toki toivotaan, että pysyisi vielä kasvamassa ainakin pari viikkoa. Tsemppiä vuodelepoon, ainakaan mun ei ole kovin helppoa pysyä siellä sängyssä kun tietää että ois vaikka sun mitä tehtävänä!

Miiruli: Onneksi ehditte ajoissa sairaalaan ja vaavi sai vielä vähän lisäaikaa! :) 
Tuntuu, että alkaa yhdellä jos toisella olla synnytys lähellä. Onneksi tosiaan tässä vaiheessa jo vauva selviää ihan ok, vaikka etuajassa tulisikin. Kriittisimmät viikot on jo melkein kaikilla takana. :)

Moikka tytöt!

Olen itse viimeksi kirjoitellut tänne viime syksynä ...aika noloa :D  ..Olen kyllä käynyt lukemassa teidän kirjoituksia vähän väliä. Ja haluaisinkin kysellä onko täällä kenellekään tulossa sektiota tai kenties jo tehty sektio? Itselleni on tulossa sektio mutta päivää ei ole vielä päätetty. Todennäköisesti leikataan 11.6 eli viikko ennen laskettuaikaa. Näin ennen h-hetkeä rupeaa jo vähän jänskättämään toi operaatio :)

Kirjottelin tänne pitkät pätkät ja ne hävis jonnekkin bittiavaruuteen... Kopsaan sitten sen mitä kirjotin tonne FB ryhmään...
Mä pääsin kotiin ♥ Juttelin lääkärin kanssa tänä aamuna ja oli eka sitä mieltä ettei tee edes sisätutkimusta tai ultraa ettei tuu turhaa ärsytystä. Onneks kuitenkin teki... oli sitä mieltä että tilanne kohdunsuulla lähes normaali uudelleensynnyttäjälle näillä viikoilla, (kohdunsuu on pehmeä ja lyhentynyt vähän n.2,5cm) vauva oli myös mitattu sillon vappuaattona väärin (siltä musta vähän koko ajan tuntukin) uusi painoarvio 2kg ♥ Ompa hurjan hyvä mieli :D Tää viikko täys vuodelepoa, ens viikko tosi rauhallisesti ja sitten melko rauhallisesti. Lääkäri epäili että eiköhän meille sitten aikanaan täysiaikainen vauva synny♥ ♥ ♥

Kiitos teille ihanat tsempeistä :) Mitenhän toi fonttikin on noin outoa tossa yllä... No menköön nyt noin :)

HappyMommy, minä saan päättää mennäänkö sektiolla vai perätilasynnytyksellä. Ja olen aikalailla päätyny sektioon. Mikäs sulla syynä sektioon? :) Tsemppiä!

Tänään kävin ylim. "opetusultrassa"!
3 eri lääkäriä ultras, eka synn.lääkäri ja sit neuvolalääkärit.
Painoarvio oli JO 2,8kg ja rv 34+6 siis nyt :o Vatsanympärys oli 3 viikkoa vanhemman vauvan kokoluokkaa ja sen verran ne siitä vaan sano, et sen takia uus ultra rv 38 ???
Ens ma mulla vielä siis se synn.tapa-arvio, jännittää, et onko sit mahd. käynnistys jo aiemmilla viikoilla vai mitenkä vaikuttaa tuo vauvan suurehko vatsanympärysmitta?? :o
Mutta, Mamma 1/11 olit oikeassa ton mun mahan muodon suhteen ;) Siis selvisi, että POIKAAHAN me odotellaan :'))) Mieletöntä!!! Lähes kaikki povannu, että tyttö tulee ja iteki vähän ehkä uskonu niin, mut eiiii :P Mut hienoa saada esikoiseksi poika :) Kumpikin oli hyvin tervetulleita, mut kivahan tuo oli vielä viime metreillä kuitenkin tietää :) Voi että <3

Sori, että tulen tuolta heinäkuisista tänne teidän palstalle kirjoittelemaan...

Emby^: luin, että sinulla vauva on perätilassaja kamppailet kahden synnytystavan välillä. Tiedän todella hyvin mitä joudut käymään läpi itsesi kanssa. Minulla oli ensimmäisessä raskaudessa vauva perätilassa koko raskauden ajan. Kävin ulkokäännöksessä, mutta se ei tuottanut toivottua tulosta. Vauvan peppu oli laskeutunut syvälle lantioon. Kävin myös lantion magneettikuvauksessa jossa selvitettiin se, että onko mahdollista edes synnyttää perätilassa olevaa vauvaa. Salaa toivoin, että lantion mitat olisivat olleet pienet, jolloin olisin voinut päätyä helposti sektioon. Mitat olivat kuitenkin riittävät ja vauva normaalikokoinen, joten jouduin asiaa miettimään vielä lisää. En koskaan saanut päätettyä alatiesynnytyksen ja sektion välillä, kun rv 38+1 meni lapsivedet yllättäen. Siitä sitten lähdettiin Kättärille ambulanssilla synnyttämään, tosin tyyli ei ollut vielä silloinkaan tiedossa. :) Kättärillä vauva ultrattiin ja todettiin, että on edelleen perätilassa ja painoarvio oli noin 3kg. Supistusten alkaessa ja vähitellen voimistuessa jouduin tekemään synnytystapapäätöksen. Päätin synnyttää alateitse. Olin niin pitkään venyttänyt synnytystapapäätöstä, että en ehtinyt kivunlievitykseen saada muuta kuin ilokaasua ja aquarakkuloita. Synnytys oli kokonaisuudessaan nopea ja helppo. Vaikka vauva syntyi peppu edellä, ei minulle tullut repeämiä. Eppari tosin jouduttiin tekemään. Haluan tällä kirjoituksella kannustaa sinua alatiesynnytykseen, mutta en moiti vaikka päätyisit sektioon. On nämä vaan niin vaikeita asioita itse päättää. En kovin paljoa taaksepäin ole lukenut kirjoituksiasi, mutta oletko käynyt lantion magneettikuvauksessa? Sieltä voisit ehkä saada lisäapua päätöksentekoon. Voimia sinulle loppuraskauteen! :)

Takaisin