Kesämasujen viimeinen kolmannes. <3

Rv 34+0 <3

Mä sain eilen puhelun neuvolan terkkarilta, kysyi haluanko tulla "mallipotilaaksi", kun ä.polilta tulee lääkäri opettamaan neuvolalääkäreitä tarkemmassa ultrauksessa!?? Sanoi vielä, että voit miettiä rauhassa asiaa ja sitten ilmoitella... Mitäs miettimistä siinä?! :D TOTTAKAI haluan mennä, pääsee ylim. ultraan :D Kävipä hyvä tuuri, nyt sitten on eka tää ultra ens viikon keskiviikkona ja siitä seuraavana maanantaina on vielä se mun alunperin sovittu synnytystapa-arvio lääkäri/ultraus :) Jopas jotakin :) Ja jos vielä jää epäselväks se painoarvio, niin sit viel voi pyytää ä.polille parempaan ultraan :D

Jännää, ettei todellakaan siis ole enää pitkä aika sinne kesäkuulle :) Mielenkiinnolla odotan tulevaa ja sitä, kuka meistä sit täältä ekana lähtee synnyttämään :)
Mä en oikein tiedä mitään noista ennakoivista merkeistä, siis supistelut joo ja toi tulpan irtoaminen, mutta muita? Mulla jotenki harkkasupparitki "hävinny" nyt rv 30 jälkeen, saattaa tulla vaan ihan muutamia viikossa, ennen tuli päivittäin melkein... Rakkoon kirveltää nyt välillä liikkuessa, liekö se vauvan pää jo siellä niin alhaalla että painaa??? Ei ainakaan pissassa ollu mitään erikoista viime neuvolassa...
Sormet rupee jo vähän turvottelee :( Kihlasormus on jo aika ahtaasti sormessa, täytynee ottaa se nyt vaan pois ja laittaa vaikka ketjussa kaulaan roikkumaan...
Viikon päästä pe meillä vaan on ne maistraattihäät, että ois kiva kun edes se vihkisormus sit mahtuisi sormeen :D se on kyllä puoli kokoa isompi kuin kihlasormus, mut saas nähdä :D pitää varmaan pitää sormet koko se päivä jossain kylmässä et ois hoikemmat sormet :D

Voi hitsi riksuke, että sulla kävi hyvä tuuri, varmasti tuossa "opettelu" ultrassa katsotaan oikein kunnolla kaikki..

Mamma1/11 kyl mä sinuna menisin lääkärille puhumaan noista oireista, kuulostaa ihan rm:ltä. Anteeks en halua pelästyttää mut nykyään lukee kaiken maailman foorumeja ni ollut juuri tuollaisia oireita tuosta..

Mulla kans "lima" asiaa, joten saa ohittaa, jos tekee pahaa :D
Eli pikkasen pisti pelottaan, ku aamulla taas lorahti tutusti jotain alkkarisuojaan ja luulin taas vaan vetiseksi valkkariksi jota mulla nykyään vallan tulee. Menin veskiin ja koko suojus oli täynnä kellertävää limaa ja vielä pyyhkiessä tuli koko paperi kunnolla märäksi samaisesta limasta. Googletin tietty taas asiasta ja monella ollut samanlaista ja ollut limatulppaa.. Soitin neuvolaan ja sanoi, että yleensä se on kirkas klöntti, jossa niitä veriviiruja mutta käski nyt seurailla supistuksia ja soittaa hälle tai sairaalaan, jos tilanne muuttuu.. Mä oon nyt niiiin hermona.. Sais tuo pieni vielä kasvaa tuolla lämpimässä masussa..

täällä menossa 32+2.

Tiistaina olin neuvolassa, kaikki periaatteessa hyvin. Painoa oli tullut hieman reippaammin (808g/vko) ja hb oli laskenut 118. Mutta voi olla, että oli pientä turvotusta, joka sitten vaikuttaa sekä tuohon painoon, että hb:n. Neuvolan jälkeen katselin noita sormia ja olihan ne pikkuisen nakkimaiset :) Nyt olen sitte juonut vettä oikein urakalla, et ei turvottaisi. Ja hyvähän se on taas opetella juomaan runsaammin vettä, ku päivät alkaa lämpenemään ja muutenkin nyytin tultua on hyvä jatkaa runsasta juomista, et maitoa riittää. Rautaa aloin kuitenkin nyt varmuuden vuoksi syömään, mut otan vain joka toinen päivä ja parin viikon päästä sitten tarkistetaan taas tuo hb neuvolassa.

Sf-mitta hieman jäi huolestuttamaan, kun ei ollut kasvanut edellisestä mittauksesta! Eli vaikka nyt mennään viikoilla 32 sf-mitta oli vain 24cm. Edellisissä raskauksissa mentiin mitoilla 28cm ja 29cm. Neuvolassa ei kuitenkaan oltu asiasta huolissaan, sanoi että vauva oli todella alhalla RT-tarjonnassa (ihmekkös että virtasarakkoa välillä juilii) sekä unikippurassa (ei halunut herätä, vaikka yritettiin herätellä). Syke oli hyvä ja muut arvot tosiaan kohdillaan. Ensi neuvolassa sitten tarkistetaan, että miten mitta on kasvanut ja sit varmaan lisätutkimuksia, jos ei oo kasvanut. Vauvan liikkeet kuitenkin tuntuu hyvin ja usein   Mulla on mukava terveydenhoitaja neuvolassa ja kokenut sellainen, joten luotan kyllä hänen ammattitaitoonsa, mut silti jäi hieman vaivaamaan... emoticon

Unen laatu on alkanut muuttumaan. Nyt jos herää yöllä niin on vaikea saada unen päästä uudestaan kiinni, ei vaan väsytä juuri sillä hetkellä. Ja nukkumaan mentäessä on alkanut kuumottavat jalat vaivata, ne on kuin tulessa. Vauva ei onneksi pidä öisin hereillä, toivon, että sama rytmi jatkuu synnytyksenkin jälkeen.

Tosiaan alkaa jännittää, että kuka meistä ensimmäisenä ilmoittaa nyytin saapumisesta! Pitäisi varmaan oikeasti alkaa suunnittelemaan sairaalakassin sisältöä! Hyvää tulevaa viikonloppua kaikille!

Hehheh, hauska kommetti tuo että saa ohittaa jos tekee pahaa noista limajutuista... toivottavasti kenelläkään et tee pahaa koska kaikilla tuo sama on edessä :D 

Mutta minäpä se sain selkäni nyt oikein kiukkuiseks. Aloin maalaamaan noita eteisen paneeleita enkä tietenkään malttanut lopettaa, vaan käytin sitten 5 tuntia aikaa hommaan. Ja nyt sattuu. Kauppaan pitäisi lähteä kun kaapissa ei oo mitään ja kun mä en haluaisi nyt míllään.. :(
Tyhmäähän tuo oli noin rehkiä, mutta kun vaan aika vierähti ja innoissani olin kun valmista alkoi tulla. noh, kai tää taas jossain vaiheessa helpottaa.

..muilla suonenvetoa pohkeissa?! Ai että se on inhottavaa, ja se on aina öisin tietty emoticon

Mä olen melko varmasti päätyny nyt siihen sektioon. Melko varmasti.. en ihan satavarma ole.. : / Hmph.. Inhottavaa. Jotenkin sellanen.. huono äiti fiilis, häväiäjä olo. Ei "saakkaan" synnyttää normaalisti ja suoda lapselle sitä normaalia tietä ulos.. emoticon

Emby^ äläs kuule edes ajattelekaan, että olisit huonompi äiti sen takia, että vauva syntyy sektiolla!! Ei se synnytystapa määritä sinua äitinä, olet kuitenkin toista kantanut jo monen monta viikkoa, suojellut/hoivannut masuasukkia, suunnitellut yhteistä aikaa jne. Pidä mieli vain positiivisena oli päätös sitten loppujen lopuksi kumpi vain onhan se vaikea päätös....

Mäkin kärsin yöllisistä suonenvedoista ja juuri aika usein ovat pohkeessa, mutta on ollut myös jalkapohjissa ja etusääressä. Eivät ole kivoja, ku pakottavat sängystä ylös kesken unien. Edellisessä raskaudessa niitä oli tosi paljon, mutta nyt ei ole onneksi niin usein. Välillä ei meinaa millään mennä ohi ja silloin olen laittanut murusen merisuolaa kielen alle, PAHAA JOO, mut mulla on tepsinyt.

Närästyksestä joku muistaakseni aikaisemmin kyseli "luonnonmukaista" lääkitystä asialle ja mä muistan jonkun neuvoneen syömään muutaman mantelin (kuorilla vai ilman niin sitä en muista). Itse en ole kärsinyt närästyksestä, joten en ole itse päässyt testaamaan tuota mantelia.

Emby, älä tosiaankaan mieti mitään huono äiti juttuja!!! Veikkaan että päätökseen synnytystavasta vaikuttaa myös alitajuntaisesti joku juttu. Voihan olla, että alakautta synnyttäessä vauva jäisi jumiin ja aiheuttaisi hätätilanteen, tai että se ei laskeudukaan synnytyskanavaan ja joutuisit joka tapauksessa sektioon. Se on sun päätös ja päätät mitä tahansa niin se on oikein!! Ja kun asianmukaista tietoa etsit sektiosta, voit valmistautua siihen etukäteen ja näin mm. nopeuttaa paranemista. Ja voihan olla että pieni on sitä mieltä että tila riittää kääntymiseen, onhan tässä vielä aikaa ;)  Mieli ylös ja lippu korkealle :)

Emby^, suotta ajattelet olevasi yhtään huonompi! ja aivan samaa meltä olen susaman ja  kesämasun kanssa että, olethan monta viikkoa kantanut ja hoivannut toista ja joka tapauksessa voi tulla tilanteita että se sektio tehdään äidille!

Mä olen ite sektiolla tullut maailmaan oman äitini vaikean invaliditeetin takia, sekä täysin korvikkeella kasvanut vauva, johtuen sukuviasta...eli suvussa on sellainen harvinainen "vika", että maitorauahset ovat olemassa, mutta eivät toimi niinkuin pitäisi.. toivon että, ite pystyisin imettämään, mutta sen näkee sitten! =) en silti suostu ajattelemaan olevani huonompi kuin muut, vaikka en siis pystyisi itse imettämään.

Närästyksestä kärsiville--> puolukka on erinomainen apu! Suosittelen lämpimästi! =D

Emby^ olen samaa mieltä kuin muutkin, hyvä äiti olet vaikka lapsi syntyisikin sektiolla.

Suonenvedoista, mä kärsin pitkään särkevistä jaloista yöllä (siis kauttaaltaan). Sitten aloin syömään magnesiumia kolme neljä viikkoa sitten ja se auttoi. Nyt vaan silloin tällöin vetää suonta. Yöt tällä viikolla olleet super levottomat noiden harjoitussupistusten takia. Eivät ole kivuliaita, mutta tuntuu siltä että joka kerta kun kylkeä käännän masu kovettuu. Sitten välillä herättelen pienoista jotta saan itse nukuttua. Saattaa kuulostaa vähän hassulta että kun vauva potkii niin mä nukun paremmin :D Mutta näin on, saan jonkinlaisen mielenrauhan.

Damon: Juu et pelottele mitenkään, itse vain kanssa olen sitä mieltä että kuulostaa aivan samoilta oireet kun rm:ssä joten siksi mulle tosiaan jäi vähä tyhmä olo sen neuvolan jälkeen. Kun ei se täti ollut sitä mieltä kun verenpaineet on hyvät. Noh, mulla on nyt noita pissatesti liuskoja kotona joten voin sitten täällä seurata.  :) Ja tosiaan ensiviikolla taas neuvola. 
Eikä tuo päänsärkykään ole nyt vaivannut. Silmissä vain vilisee edelleen noita "roskia". 

Ja Emby^ , samaa mieltä olen noitten muitten kanssa että sektio ei määritä sinua äitinä, vähän sama kuin jos ei imetys onnistu.  Varmasti olet paras äiti lapsellesi. 

Kiitos noista vinkeistä tuoho närästykseen. ;) Tosin se loppui kuin seinään tuossa n.viikko sitten. 
Jahas jos sitä lähtis aamutouhuihin. 

Juu, Embylle vielä myös, että tärkeintähän on se, että synnytys on turvallinen sinulle ja vauvallesi. Se miten se tapahtuu, alatietä tai sektiolla on vain tapa saada uusi ihminen maailmaan, yritän sanoa, että tärkeintä on saada vauva syliin, ei se miten se tapahtuu! :) Eksyin tänään taas kirppikselle, ruokakauppamme yläkerrassa kun on erinomainen lastenvaatekirppis, josta löytyy aina kaikkea ihanaa. (vaarallinen yhdistelmä raskaanolevalle: ruoka ja vauvanvaatteet..). :) Nyt löysin vaunuihin kiinnitettävän ison laukun, joka tulee olemaan kesällä tosi kätevä. Nyt ajattelin pakata sen sairaalakassiksi, on riittävän iso. :) Aina tulee pakattua liikaa, mut mieluummin kai niin päin.. Mullakin on pohkeissa just öisin toisinaan suonenvetoja, ärsyttäviä herätä mut menee yleensä onneksi nopeasti ohi. Taitaakin meillä esikoinen aloittaa syksyllä osapäivähoidon, on silloin 4,5v ja tulee kyllä hulluksi, jos joutuu kaikki päivät olemaan mamman ja vauvan kanssa ilman ikäistään seuraa. Nyyh, vähän haikealta tuntuu. Niin nopeasti nuo pienet kasvaa! (En muuten ymmärrä miksi iPhonella tänne kirjoittaessa ei saa rivinvälejä ollenkaan?? Kaikki teksti tulee yhteen putkeen..)

Emby: Älä vain syyllistä itseäsi tuollaisella asialla! Sektio on synnytys siinä missä alateitsekin! Itse todennäköisesti päätyisin samaan ratkaisuun tuossa tilanteessa. Mä en muutenkaan käsitä, että mistä ihmeestä on tullut tämmöinen "vallitseva käsitys", että olisi jotenkin huonompi äiti jos ei synnytä alakautta. Eiköhän se ole pääasia, että vauva syntyy turvallisesti ja, että äidilläkin on synnytyksen suhteen turvallinen olo.

Sitten vähän omia neuvolakuulumisia. Kävin eilen neuvolassa ja puhuttiin tuosta verisestä limasta. No terkka sanoi, että hän ei pysty antamaan neuvolalääkärille aikojen ennen kun kahden viikon päähän ja oli kuiteknin vähän huolissaan tuosta verisestä vuodosta. Sanoi, että jos vuoto jatkuu tai alkaa tulemaan kipeitä supistuksia pitää heti lähteä näytille joko omalle tk:lle tai sitten suoraan synnärille. Nyt pitäs siis pari viikkoa pysyä mielellään VUODELEVOSSA! Voi kääk! Pelotteli, että jos lääkärintarkastuksessa ilmenee, että kohdunsuu on auki joudun luultavasti sairaalaan viikoksi-kahdeksi vuodelepoon. Pari viikkoa sittenhan mulla oli jo paikat pehmentyneet ja kohdunkaula lyhentynyt.  Joten pakko kai se on ottaa nyt tosissaan levon kannalta. On vaan jotenkin niin hankalaa kotona vaan olla ja maata kun keksis koko ajan tuhat ja yksi asiaa mitä vois tehdä. Toisaalta mielummin kyllä kotona kun sairaalassa...  Tilannetta ei yhtään helpota, että mies on aamut koulussa ja illat töissä. Sain terkkarilta kunnallisen kotiavun numeron, josta kuulema tämmöisissä tilanteissa voi saada kotiin apua.

Hyvää aurinkoista sunnuntaita!

Hibiscus, kannattaa nyt oikeesti ottaa levon kannalta, ettei vaavi vielä tule maailmaan. Eikö sinua oikeesti tutkita aiemmin tuon vuodon takia? Tosi erikoista, minä menisin itsekseni äippäpolille, jos jotain tuollaista olisi. No mä olen kyl yli hysteerinen tapaus : )

Mamma1/11
hyvä, että sait edes noita liuskoja kotiin, koska niillähän pitäis kans näkyä.. Mäkin perhevalmennuksessa kysyin, että onko rm:ssä aina korkee verenpaine ja kätilö oli sitä mieltä että on.. Pakko kai sitten uskoo :D

Kaikille kenellä sitä suonenvetoa, niin kannattaa ottaa magnesiumia. Mulla se ainakin auttoi, kun alkoi jo varhain suonenveto, kun vaan jalkaa liikutti.

Mulla on tänään vaavilla jokin matsi tuolla masussa. On jo pari tuntia riehunut niin että pakko välillä kävellä, että pystyy olemaan :D
Taas minä hysteerikkö ajattelen, että onko siellä jokin hätä, kun meinaa masun läpi puskea mut kait tämäkin taas ihan normaalia : )

Damon: Sitä mäkin vähän ihmettelin, että terkkari kehotti hakeutumaan lääkäriin jos vuoto jatkuu ja tulee supistuksia. Kuitenkin kun jäin saikulle rv 30 niin silloin lääkäri sanoi, että kannattaa käydä heti näytillä jos vuotoilee. Eli siis myös omaa tyhmyyttä etten ole soittanut/hakeutunut sairaalaan näytille. Silloin kuin sitä vuotoa tuli enemmän mä en vaan saanut lapsia minnekään hoitoon ja nyt se vuoto on onneksi rauhoittunut kun oon levännyt. Mutta jos alkaa uudestaan niin meinaan kyllä mennä käydä näytillä.

Tuosta lääkärillä käymisestä tuli mieleeni kysäistä, että miten teillä on noita lääkärineuvoloita? Mä olin ihan yllättynyt kun kysäisin viime neuvolassa, että millois se vika lääkärineuvola ois normaalisti, niin täällä kuulemma ei ole kuin YKSI lääkärineuvola koko raskausaikana ja se ajoittuu tuonne keskiraskauteen. Tietty sit tarvittaessa varaillaan aikaa, mutta ei mitään synnytystapa arviota tms. (olettaisin, että esikoista odottaville varmasti on). 

Hibiscus: Meillä Espoossa on kaksi neuvolalääkäri kertaa, uudelleensynnyttäjillekin, eka oli puolessa välissä ja seuraava on 36rv. Aika outoa jos ei mitään tarkempaa lääkäriaikaa ole lähempänä laskettua aikaa? Kun eikös silloin pitäis just katsoa kohdunkaula ja mitenpäin vauva on? Koita nyt malttaa lepäillä! :) Tiedän kyllä hyvin tunteen kun lapsien kanssa on pakko touhuta ja tekemistä kyllä riittää. Nyt huomaa, että keho rupeaa kyllä ilmoittelemaan heti jos puuhaa liikaa. Nyt on iltapäivisin jo tosi uupunut olo, aamupäivän vielä jaksaa ihan suht normaalisti. Kyllä se vauvan kasvattaminen vaatii energiaa. :) Toinen juttu, mulla on alkanut paino laskea, vaikka syön enemmän kuin koko raskausaikana.. Maha kyllä onneksi paisuu niin ettei vaatteisiin mahdu, mutta ilmeisesti ruoka menee vaavin kasvuun. No, hyvä niin. Vähän ekstraa saisi kyllä tulla imetystäkin varten! Oikein ihanaa sunnuntaita kaikille! Täällä aurinko paistaa kauniisti. :)

Täällä Jyväskylässä missä itse käyn neuvolassa on kyllä ensikertalaiselle 2 kertaa lääkäri aika. Ainakin itse kävin silloin kun esikoista odotin. Nyt ei sitten olekkaan enää tässä raskaudessa. Vähän kyllä ihmetyttää kun tosiaan tuo sokeriseuranta on päällä niin en saa mitää kokoarviota enää. Luottavat vissiin siihe kun poikakaan ei ollut iso ja koska arvot on pysyneet kotona hyvinä niin ei sitten tarvitse. Noh, jos se minun ihana terkkari olisi jo ensiviikolla töissä kun on neuvolaan aika niin jos siellä ultra on vapaana(ollaan käyty kattelemassa aina välillä masuun kun on tuolla neuvolassa missä käyn niin ultralaite) niin kysyn josko hän voisi edes katsoa sitten ja mittailla.  

Kaveri oli saanut vauvan tässä juuri muutamaviikko sitten ja kertoi että synnytys oli kestänyt puolet vähemmän kuin ekalla kerralla(eka kerta 16h ja tämä toka vain 8h) ja olivat kätilöt sairaalassa sanoneet että monesti tuo aika puolittuu uudelleen synnyttäjällä. KÄÄÄÄK!
Itsellä eka synnytys kesti vaivaiset 11h joten jos asia pitää paikkansa niin vauva olisi maailmassa jo 5 tunnin jälkeen...  Ihanaa kyllä että ei tarvitsisi kärvistellä niitten kipujen kanssa kauaa mutta jännittää osaako lähteä tarpeeeksi ajoissa sairaalaan. Asutaan kyllä lähellä joten matka ei pitäisi olla ongelma. Onneksi voi sitten soittaa sairaalaan ja sanoa että haluaa tulla edes näytille. 

Damon: Juu pakko se on sitten uskoa.  Itse kanssa vähän hermoheikko, hih!

Helsingissä ainakin ensisynnyttäjillä kaksi neuvolalääkäri käyntiä, ensimmäinen keskiraskaudessa ja toinen rv 36. Huomenna ois itselläni, muuten näen nuo lekurikäynnit ihan turhina, kun ei oma lekuri kuuntele samalla tavalla kuin terkkari, mutta tosiaan sen kohdunkaulan tilanne ja vaavin asento on mukava kuulla. Viimeksi lekurikäynti keski surkeat 10 minsaa. Hirvittää huominen käynti kun kotivaaka näyttää että olisi tulleen taas reilu kilo parissa viikossa :( ja lekurin vaaka ei näytä samaa kuin terkkarin (näin terkkari kertoi).

Täällä on vihdoin hoitotasopaikallaan ja vappuna aiotaan pinnasänky koota. Keskiviikkona pääsen sitten pesemään vauvan vaatteita yms. Saa sitten pakattua sairaalakassinkin loppuviikosta varmuuden vuoksi valmiiksi. Huomenna käydään vaunut ja turvakaukalo ostamassa (toivon mukaan). Tuli lapsimessuilla käytyä eilen ja mieleinen mallikin tuli pongattua.
Sellaista tänne :)

Aurinkoista sunnuntaita myös täältä kaikille :)

Meillä täällä Hausjärvellä on 3 lääkärikäyntiä, jokaisessa kolmanneksessa omansa. Seuraava ja viimeinen siis mulla viikolla 37+1.

Ärsyttävän hitaasti kulunut tää viikko. Mies on siellä reissussa keskiviikkoon saakka ja musta tuntuu kun se olis ollu jo kaks viikkoa pois, vaikka siis viime keskiviikkona lähti :/  Ja samalla tuntuu kun olisin ollu jo ikuisuuden 32 viikolla.. höhlää. Kaikenmaailman vaivoja on ollut tällä viikolla, närästystä, suonenvetoa supisteluja ja liitoskipuja. Ite ollu huonommalla syömisellä ja silti paino vaan nousee ja nousee. ÄRSYTTÄÄÄÄÄÄ!!!!!!! 

Toivottavasti ensi viikko olis parempi. Huomenna lasten kans kylpylään yhdeks yöks, josko se piristäis mieltä..

Heipä hei pitkästä aikaa!

En olekaan tänne kirjoitellut pitkään aikaan. Nyt piti kuitenkin tulla kysymään, että minne Tampereella kannattaisi mennä ultraan tässä vaiheessa ja onko tällainen ultra kelakorvattava?

Aloin eilen pohtimaan, että jos lapsiveden määrä on liian vähäinen ja nyt on sen verran paniikki, että haluaisin jo heti tänään ultraan. Ei kuitenkaan huvittaisi maksaa yli satoja euroja siitä.

Lisäksi haluaisin vielä kerran tarkastamaan vauvan sukupuolen, viimeksi katsottu viikolla 23, jolloin ei kuulemma vielä olisi ollut pojan kivekset laskeutuneet, joten jos nyt katsoisi, niin pitäisi olla varma sitten sukupuolestakin. Pääsisi sitten tapetoimaan seinät vaaleanpunaisiksi.

Lääkärikäyntejä on täälläkin 3, ensimmäinen oli viikolla 13, seuraava viikolla 24 ja viimeinen on merkattu vasta 27+4, joka on mielestäni aivan liian myöhään, koska vauva on jo täysiaikainen siitä 3 pv kuluttua. Eli periaatteessahan saattaa olla vaikka jo syntynyt tuolloin, jollon enää turha alkaa miettimään, että miten mahtuu syntymään ym.

Takaisin