Kesämassun kasvattajat 2009

Mulla on Natsku sama homma! Tuntuu epätodelliselta olla raskaana, kun edes rintoja ei arista, ei pahoinvointia tai muutaman kerran on ollut etovaa oloa ehkä about tunti kerrallaan, mut niinhän voisi olla muutenkin. Ja toi väsymys! Ihan älytöntä!! Nyt on ehkä pikkasen alkanut helpottaa, ei tartte kömpiä päikkäreille niin usein. Mutta parempi näin! Aikaisemmissa raskauksissani voin pahoin, eikä se ole todellakaan kivaa!! Joten sympatiani kaikille pahoinvoiville!! 

Hello kaikille !
Täällä jälleen uusi kesämassun kasvattaja [:)]. LA on 9.6. ja nyt on viikkoja 11+5. Ens viikolla olis toinen ultra ja jännittää ihan hirveästi, että onko siellä kaikki hyvin, onhan lasta toivottu jo 10 vuoden ajan. Eka neuvola oli kun viikot oli 8+6 ja silloin kuului jo sydänäänet, vaikka neuvolantäti epäili ettei ne vielä kuuluis. Kyllä se tuntui tosi ihmeelliseltä ja olo onnelliselta sen jälkeen. Oireitakin on ollut vähän kaikenlaista, pientä pahoinvointia, kova väsymys ja ihan alkuraskaudesta kovat vatsakivut. Nyt pari viikkoa olo on ollut aika normaali, paitsi et massu on turvonnut jo 15cm.  Ai, niin olen 28-vuotias ja ekaa odotan.

Mulla oli täs pari päivää tosi kamala olo kun näin mitä Tiinaliinalle oli tapahtunut ja just aiemmin puhuttiin siitä miten kivaa on mennä "käsikädessä" koko raskaus kun oli LA samana päivänä. Tuli kyl tosi huono olo kun toisen matka päättyikin kesken ja jotenkin se oli niin realistista ja lähellä omaa tilannetta et säikäytti kyl pahasti.

Nyt kuitenkin koittanut suhtautua positiivisesti ja odottelen ultaa joka on joulukuun tokalla viikolla rv 12+ jotain. Mitähän siellä jo näkyy kun kuitenkin kolmastoista viikko jo meneillään =) Esikoisesta kävin ultrassa niin ei ollu ku 8+2 ja silti näky pää, keho ja sydän pamppailemassa.

Mä oon siis 23vuotta tammikuussa täyttävä (maaliskuussa) kolme vuotta täyttävän pojan äiti jyväskylästä.
Pikkukakkosen laskettu aika on siis tosiaan 21.6.09 ja huomenna kymmenen viikkoa täynnä [;)]

Jos joku muu on käynyt ultrassa kolmannellatoista viikolla niin olisin ikionnellinen kun kuulisin hieman että mitä siellä on näkynyt

No nyt on varattuna aika varhaisultraan. Se on vasta 1.12. eli 9. viikon alussa eli vielä pitää hetki kärvistellä. Aloin pohtimaan äitipuolen kommenttia, että kuinka pitkälle kunnallinen ultra siirtyy, kun neuvolakin on vasta 10.12.

Aamuinen tiputtelu jäi onneksi lyhyeen ja koko päivän ollut ihan jees olo, mitä nyt tolkutonta väsymystä. Pitäisi vielä lähteä evakkosaunaan vanhempien luokse, vaikka olisin valmis yöpuulle. Joutuu taas piilottelemaan vatsaa, mikä on sinällään jännää. Toisaalta nyppii kiskoa fleecea tms. niskaan, kun pahin jälkihiki puskee päälle[:D].

[font="times new roman"]Kuntien välillä on ilmeisesti eroa, kuinka monta ultraa järjestetään. Vantaalla on kaksi: eka viikoilla 10+0 – 13+6 ja toinen 18 – 21. En tiedä miten muualla HUSsissa toimitaan ja onko kunnan sisälläkin neuvoloissa eri käytäntö, riippuuko sekin neuvolan käytettävissä olevista laitteista… En tosiaan tiedä.
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Menin varhaisultraan, koska neuvolalääkäri ei saanut sydämen ääntä kuuluviin. Hän kyllä sanoi, että läheskään aina ei ääniä (sillä laitteella mikä heillä on käytössä) siinä vaiheessa vielä kuulu.
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Toisaalta ihmettelen tuollaisen laitteen käyttöä. Upea juttu niille joilla äänet sen avulla kuuluvat, mutta tuottaa varmasti turhaa huolta niille joilla äänet eivät kuulu. Ainakin itse olin niin “malttamaton panikoitsija” :)[font="times new roman"] että oli vähän niin kuin pakko mennä yksityiselle.
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Mulla oli ultra n. vk 11 ja siellä näkyi sen verran iso kaveri, että viikot väheni yhdellä. Raajat erottui ja nenä..[font="times new roman"] [8|]
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Minnis, mulla vähän sama; mahan piilottelu menossa.[:)]
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Mukavaa Odottelua Kaikille!

heips sammakko!
Täällä missä mä asun ni kunta ei tarjoo ku yhden ultran, mut mä pääsin kahteen ultraan koska neuvolassa ei saatu sydänääniä kuuluun..eka tai se ainut ultra mulla oli joskus vk 10+1 tai jotai mut ultrassa ne tippu melkein viikon eli sillon LA muutu 22.5-->2.6.-09 ja viikot muuttu tosta 10+1-->9+2.Ja se lääkäri ja hoitajakin sano että ei välttämättä kuulu vielä tällä laitteella mikä niillä on käytössä..ja oon sun kanssas samaa mieltä et miks ei voi hommata parempia laitteita et sais kuuluun ne äänet jo aikasemmin??Mut sit se ns. ylimääräinen ultra mulla oli vk 12+4 ja siel se vaavi köllötteli pää alas päin ja vilkutteli sieltä meille ja potki hirveenä[:)]

mulla nyt jotaki 12+2 noit viikkoi, ja pahoinvointii ei VIELÄKÄÄN näy. paitsi et maha turpoilee ja kipristelee.oon kans sortunu herkuttelee;'( . mut kyl se (kai) täst tasaantuu. ketään joka asuu helsingin suunnal? ite valitsin synnäriks kätilöopiston sairaalan:) siel pitäs parin viikon sisään olla uus ultra ja joku downin ´syndrooman kartotus ettei sil ole mitään kromosomi häikkää..

call_me, aika samoissa mennään, mulla tuli tänään täyteen 13vko ja eka ultra tehty. Toinen tammikuussa. Onneksi ei kohonnutta down-riskiä. Asun Espoossa, täällä tarjotaan kyllä heti 2 ultraa, mulle ehkä 3 (muu syy). Huonovointia ei ole ollut nimeksi, rinnat vaan arat ja alavatsa möyrinyt jonkin verran. Minkäs ikäinen olet? Ite oon 28 ja esikoista odotellaan :)

hei maam80!

Olen 18, täytän 19 :) itsellä oli 1 ylimääräinen ultra, kun selvitettiin raskauden kesto koska en vielä tiennyt pidänkö, mutta päätin sitten että tulkoot :D saan vielä ne kaksi alku-ultraa ja joskus loppuvaiheessa pari kuulemma :)

Kuntien välillä tosiaan taitaa olla eroja noiden ultrien suhteen. Meillä tääl mis asun on 3 lääkäri-ultraa (joka raskauskolmanneksella yksi) ja lisäksi np- ja rakenneultrat. Kiva vaan ni pääsee useemmin babya kattelee[:)]

Huomenta lumimyrskyn keskeltä[:)].

Meillä on juuri lisätty ultria yhdellä että nyt siis kokonaiset 2. No on se tyhjää parempi. Saa nähdä mitä näkyy ekassa, johon menen siis sinne yksityiselle.

Tänään pääsee ekaa kertaa äippäfarkut ulkoilemaan, melko jänskää. Oli pakko ostaa, kun pelkät verkkarit enää mahtuu päälle. Toivon todella, että turvotus vielä helpottaa ennen kuin maha todella kasvaa tai sitte minusta tulee melkosen iso. Mieheni kauhulla jo epäili, että tulossa on enemmän yksi... Saas nähdä, tulisi edes se yksi.

Leppoisaa sunnuntaita.

Pöh..mikä lumimyrsky?missä? Mä niin toivoin että olis tullu tännekki oikein kunnon lumimyrsky mutta paskan vitut, eihän tääl edes sada lunta....vaikka niin luvattiin myrskyä koko suomeen..[&:]Mä rakastan lunta (etenki niitä myrskyjä) ja talvea ja pakkasta!! mutta takas asiaan ja anteeksi vuodatukseni!
Mitäs mammoille kuuluu tänään? tänne ihan hyvää, tänään tuli täyteen tasan 13 vk..tänään ollu jopa ihan hyvä olo, ei oo tarvinnu yökkiä eikä muutakaan!
Osaako joku kertoa paljonko on raskauden aikana normaalit sokeriarvot?niinku paastoarvo ja 1 tunnin arvo?Ku mut määrättiin sillon siihen sokerirasitukseen ja siinä oli toi paastoarvo raja-arvo, eli siinä ylärajalla mut muut oli normaaliarvoja eli rajojen sisällä ja nyt mun pitää sit ainaki pari viikkoa seurata noita mun sokereita kotona ja noi arvot on ollu kaikki niin paastoarvot kun tunnin arvotkin 4,0-6,5 mmol/l..niin kertokaas!? Kiitos[:)]

moi kaikki ! :) mitäpäs teille kuuluu ? ihanaa kun tuo talvikin nyt sitten tuli.Mulla on nyt kai 17 rv (ei aina pysy mukana ;)) miks noi neuvolat on niin harvoin ?! ja ultrat nekin niin harvoin että kerkee tulla hirmu ikävä mussukkaa. Hei mitä ootte muut mieltä kun olen 16 huhtikuussa 17 ja odotan ensimmäistäni ? sukulaiset ja perhe on ollu asiaan hyvällä mielellä ja neuvolan tätit mutta sitten nuo kaikki muut ihmkiset kun näkee niin alkaa saarnaa hirveenä ja ei tunnu hyvältä kun ne sanoo joo et sä pärjää ja ne huostaan ottaa sen ja plaa plaa.. olis eri asia jos en olisi valmis , tiedän että olen , olen elänyt niin rankan lapsuuden että ikinä en halua omien lasteni näkevän sellaista.

IdaMikael: Älä kuuntele muiden mielipiteitä! Sä elät omaa elämääsi juuri niinkuin parhaaksi näet. Kaikki on tehnyt ja tekee virheitä, eikä kenelläkään ole oikeutta tuomita ja arvostella muiden ratkaisuja. Mä ainakin toivon sulle ja teille kaikkea hyvää! Mun veljen vaimo oli 16, kun ne sai ensimmäisen lapsen. Nyt se vauva on jo 16v, niillä on 4 lasta ja varmasti heillä oli omat epäilijänsä, mutta kaikki on mennyt hyvin. Kaikki on niin tapauskohtaista, joistakin ei todellakaan ole äideiksi edes 40-vuotiaana ja toisilta kaikki sujuu luonnostaan jo 16-vuotiaana. Nauti raskaudestasi!!

Luminen huomen kaikille odottajille!
Meillä tuli Espoossa eilen lunta aivan järjettömästi. Tehtiin miehen kanssa lumityöt kahteen kertaan ja silti aamulla oli nilkkoihin asti lunta. Eilen kolaa työntäessäni tökkäsin tietysti kolalla kovasti vatsaani ja säikähdin. Onneksi ilmeisesti säikähdyksellä selvittiin, kun mitään oireita ei ilmennyt. Kolaaminen on muutenkin aika kovaa hommaa, näinköhän soveltuu odottajille?

Ihmettelen (ehkä vähän kateellisenakin) teidän masujanne. Minnis sanoi, että tarvitsee piilotella vatsaa fleecen alle. Vaikka onkin ilmeisesti kyse lähinnä turvotuksen aiheuttamasta vatsasta. Mulla ei juurikaan tarvetta peittelylle ole, vaikka turvoksissa jonkun verran olenkin. Oletteko normaalisti langanlaihoja? Minä olen sellainen normaalivarataloinen, ehkä tavallisestikin hieman vatsaa.

Mulla on oireet kadonneet melkein kokonaan (lukekaa: tietysti huolestunut). Rinnat arat edelleen, muuten esim. vatsan kipristelyt hävinneet melkein kokonaan. Samoin turvotus jonkun verran lasehtinut. Nyt siis odottelen vain aavistuksen huolestuneena ekaa neuvolaa (joulukuun eka viikko), jossa mielestäni pitäisi kuulua sydänäänet. Nyt siis menossa laskujeni mukaan 7+3.

Minnis, kiva kuulla että tiputtelu loppui melkeinpä saman tien. Päädyit sitten kuitenkin varhaisultraan =)
Ajattele, se on jo ensi maanantaina! Tuossa on se hyvä puoli, että nyt voit rauhassa venyttää ensimmäisen kunnallisen ultran ajankohtaa vähän pidemmälle (esim. ensi vuoden alkuun), jolloin näet kuvassa paljon enemmän. Ilman varhaisultraa sinulla olisi tietysti kauhea kiire päästä ultraan. Itsekin ajattelin venyttää ekan kunnallisen ultran mahdollisimman pitkälle, jotta on paljon nähtävää. Toisaalta... mun kärsivällisyydellä otan varmaan ekan ajan, jonka saan. Tuntuu käsittämättömältä, että mun varhaisultrasta on vain viikko. Tuntuu, että se olisi ollut kuukausia sitten. Ai miten niin odottavan aika on pitkä.

Luminen tervehdys täältäkin. Joskin loppujen lopuksi lunta tuli tuli melko vähän. Luvatut 20cm jäivät onneksi satamatta. Jollekin taisin aiemmin vastata, että tarvitsee tosi kovan tällin mahaan, että jotain sattuu. Tietysti tapauskohtaista ja joskus on huonoa tuuria, mutta Äitipuolella tuskin huolta. Lumenluonti kyllä kuulostaa rankalta, me ei sitä vielä onneksi jouduttu tekemään. Lumi vain pöllysi ympäriinsä. Alan olla remppahommien jäljiltä tosi poikki, joten taitaa tulla sohvaperunailta. Eilisiltana alkoi kaapin ruuvauskin tuntumaan liian rankalta eli syytä levätä! 

Juu miun vatsaturvotus on melkosta, pitänee laittaa kuva - en puhu höpöjä. On miulla normaalistikin pömppää, vaikka kestävyyslajeja harrastan eli voisi luokitella hoikaksi. Varmasti kohta narahdan työkavereille, kun puolijoukkueteltan joudun pian riipimään päälle.

En jaksas oottaa ultraan, toivottavasti kaikki on hyvin!!! Odottavan aika on tedellakin pitkä. Loppuukohan tämä väsymys ikinä?! Onneksi kohta on ruokkis, paitsi että sen jälkeen nukuttaa vielä enemmän[:o].

Täällä myös yksi masun kasvattelija [:)] oon 23v. pk-seudulta ja eka lapsukainen ois tullossa. Eka neuvola ois viikon päästä ja laskurin mukaan la ois 19.7.09 eli viikoilla 7 mennään. Mulla on rinnat tosi arat ja ihan mieletön väsymys, tuntuu ettei jaksa töissäkään tehdä mitään ja teen tosi fyysistä työtä...jännittää tosi paljon ja toivoo vaan että 5vkoa menis tosi nopeesti, että ois jo paremmalla puolella[;)] me ollaan kerrottu vaan parille lähimmälle ystävälle ja jouluna ois kans tarkotus sitten kertoa kummankin vanhemmille. Ei vaan meinaa uskoa tätä todeksi[:)]

Huomenta kaikki odottavat!

Juu Espoossa tosiaankin tuli talvi rytinällä, no, ke jo sulaa pois kuulemma. Tein kuitenkin jo lumiukon parvekkeelle osoittaakseni vähän talvionnea [:)]. Hirmuinen väsy vaivaa, taikka "vaivaa", on oikeastaan aika ihanaa lötköttää pitkään sängyssä ja tehdä "ei mitään". Nykyään ei ole sellainen raivokiire tehdä jotain päivisin ja malttaa ilomielin matoilla.

Kävimme eilen illallisella mieheni kanssa ystäväpariskunnan luona, ovat kummiehdokkaita mutta emme vielä kysyneet. Matkalla mieheni lensi 2 krt persiilleen, heh, ja päätin oitis et ostan ns liukuesteet kenkiini. Kannattais varmaan kaikkien odottajien hommata sellaiset, ettei vaan satu mitään kamalaa jos liukastuu!

Paljastan täten taikauskoisuuteni. Se on tarttunut omalta äidiltäni. Suvussamme uskotaan, että tuo huonoa onnea, jos ostaa vauvalle jotain raskauden ensimmäisen kolmen kuukauden aikana. En tiedä, miten taikausko suhtautuu siihen, että
a) ostaa itselleen jotain (joidenkinhan on pakko ostaa esim. äitiysvaatteita jo tuolloin)
b) joku tuttu ostaa vauvalle jotain.
Mutta joka kerta kun käyn kaupassa ja silmiini osuu ihania vauvanvaatteita, sormeni aivan syyhyävät niiden kimppuun. Olen toistaiseksi sinnitellyt mallikkaasti. Oudointa tässä on se, että normaalisti vain hymähtelen äitini taikauskoisille jutuille (kuten muratti tuo huonoa onnea), mutta tällä kertaa olen "uskonut" äitini hömpötyksiä. Älkää siis ymmärtäkö väärin, äitini on kaikesta huolimatta hyvin täysjärkinen ihminen, eikä hänellä näitä taikauskojuttuja mahdotonta määrää ole =)

Tästä vauvasta äitini ei tiedä vielä mitään. Okei, on ehkä arvannut, koska olen kieltäytynyt punaviinistä (en koskaan muutoin siitä kieltäydy). Äidilläni on myös mystinen röntgenkatse. Hän tietää aina heti, mitä minulle tapahtuu. Kun erosin edellisestä miehestäni, hän haistoi asian paljon ennen kuin edes parhaalla ystävälläni oli hajua asiasta.

Onko kukaan teistä uskaltautunut jo tekemään hankintoja vauvalle ensimmäisen kolmen kuukauden aikana? Mitä olette hankkineet, jos saan udella?

Takaisin