Kesämassun kasvattajat 2009

Heippa hei!

Täällä myös kesämahaa kasvatellaan ja bikinikuntoa unohdellaan :D Esikko ois tulossa. Viikolla 8 ollaan menossa ja ens viikolla eka neuvola. Oireina täällä päässä on hirveä väsymys, iltapalelu, alaselän säryt ja mahan nippailut. Noita legendaarisia oireita pahoinvoinnista mielialojen vaihteluun ja omituisiin mielitekoihin ei ole ollu. Vähän on sellasta iltaellotusta että on paha olo mutta ei yrjötä kuiteskaan... koputan puuta :P Laskettu aika ois kesäkuun lopulla-heinäkuun alussa. Meillä asiasta tietää vaan mun ja miehen vanhemmat. Mulla myös maha jo turvonnut, johtuu kohdun kasvamisesta, luultavasti siis vielä laskee ennen kun alkaa se pömppiksen kasvu. Sitä kyllä kovasti odotellaan :) Mutta tää mamma lähtee nyt töihin ja tutustuu sitten paremmin koko ketjun kirjotuksiin. Nyt oli ihan pakko heti kirjottaa kun oli niin ihana huomata että on tälläinen mahtava ketju avattu, kiitos siitä :D
 
Luminen hyvän huomenen toivotus Etelä-Karjalasta! Ihanaa, kun muuttui niin paljon valoisammaksi lumentulon myötä[:)].
 
Tänne on näköjään eilisen aikana ehtinyt tulla hirmuisesti lisää porukkaa - kivaa!
 
Ollaan Äitipuolen kanssa lähes samoissa, miulla LA 11.7. Siis ainakin vielä, eka neuvola 10.12. Mie olen kanssa vanhimmasta päästä eli 28vee[;)].
 
Onkos muuten kellään minkäänlaisia mielitekoja? Miulla on kauhee himo kivettömiin, tummiin viinirypäleisiin. Siis syön niitä noin puoli kiloa päivässä, voikohan siitä olla haittaa? Pesen ne aina hyvin, joten toivon mukaan ei ole mitään ainejäämiä.
 
Pitänee lähteä lomapäivän viettoon, joskin lomailu tuntuu rankemmalta kuin töissä olo. Nimim. Taloprojekti käynnissä...
 
Hei taas!
 
Vaikuttaa siltä että aika moni täällä 30v paikkeilla, oli oikein mukavaa huomata tämä (itsekin 28v ensiodottaja) kun ystävättäristäni usea on jo nuorena hankkinut lapsia. Itselläni ei ole uraa nimeksikään, mutta olen tyytyväinen siihen että olen saanut matkustella, rellästellä ja viettää nuoruusaikojani vapaasti, enkä ole aikaisemmin ollut henkisesti tarpeeksi kypsä lapsesta huolehtimiseen :).
 
Mekin päätimme mieheni kanssa että lopetan vaan pillerit ja "jos tulee niin on tullakseen". Jotenkin se tuntui aika epätodennäköiseltä, mutta huppista, yhdet menkat ehti tulemaan ja olinkin yhtäkkiä raskaana [:D].
 
Raskauden alussa himoitsin greippejä (en normaalisti ole sietänyt niitä lainkaan) mutta muita mielihaluja ei ole ollut. Laiskuus vaivaa... Ainiin, ulkona onkin tänään eka pv lunta!! Taas hyvä syy olla lähtemättä mihinkään (voisinhan liukastua...). Joo, pitäisi ryhdistäytyä.   
 
Iloista lumista aamua kaikille tasapuolisesti. Täällä meillä päin sataa lumoavia isoja hiutaleita. Maisema kuin joulukortista. Ajatella, että jos kaikki menee hyvin, edessä on viimeinen lapseton joulu... Hurjaa :) Ja ihanaa. Ja hurjaa. Ja..
 
Että hei vaan tosiaan, olen ilmeisesti tämän joukon seniori: Odotan ensimmäistäni (ja ehkä tässä iässä viimeistäni who knows) ja ikää hulppeat 37 v. maam80, kirjoitit, että olet saanut ensin tarpeeksi matkustella ja rellestellä, vähän samat fiilikset täällä, menojalka oli melkoinen monet monet vuodet. Mutta kyllä nyt tuntuu, että aika on kypsä uuteen elämänvaiheeseen - ennen kuin on liian myöhäistä.
 
Pidetään hyvät ihmiset yhteyttä läpi tämän "projektin", tämä vaikuttaa oikein mukavalta ketjulta :)
 
Ai niin, tässä vielä strategisia tietoja: 9. raskausviikolla mennään, laskettu aika 27.6. Mielitekoja: sitrushedelmät, nyt on kovaa vauhtia hupenemassa pussillinen klementiinejä. Pahoinvoinnilta olen onnekseni välttynyt tyystin.
 
Mutta joitain juttuja on, joita en kyllä ainakaan tällä hetkellä saa kurkustani alas: kahvi ja suolakurkku. Kysynkin mielitekojen vastapainoksi myös: Mikä ei kertakaikkiaan maistu?
 
Minnis, todellakin samoissa ajoissa mennään! Mun LA kierron ja menkkojen perusteella oli juuri tuo 11.7. mutta varhaisultrassa tehdyn mittauksen perusteella arvio oli 10.7. Ottivat siis sen pää-peppu-mitan. Joskin mun mielestä on ihan käsittämätöntä, miten muka siitä pikkiriikkisestä sykkivästä täplästä saa mitään mitattua.
 
Meinaatko mennä yksityiselle ultraan? Etkö miettinyt sitä aiemmin (muistelen lukeneeni ketjusta)? Minä kyllä suosittelen, vaikka vähän maksaakin. Sitä paitsi samalla voi ottaa papankin, niin saa vuosihuollon samalla hoidettua =) Onko sulla kunnan ultran päivämäärä tiedossa? Mietin vain, että jos neuvolakin on vasta joulukuussa (kuten mulla), niin jos sieltä saa ultra-ajan, sehän voi mennä aika pitkällekin. Espoossa ainakin ajan saa vasta neuvolakäynnin jälkeen. Mä oon niin kärsimätön, etten olisi jaksanut odottaa jonnekin joulukuun puoleen väliin/loppuun.
 
Mulla ei juurikaan ole ollut mielitekoja. Karkkia tuntuu tekevän mieli ehkä normaalia enemmän, erityisesti Lauantai-pussit ovat suosiossa. Onneksi siinä on muutakin kuin salmiakkia, koska sitähän ei saisi paljoa syödä. Oireitakin on ollut vain ne "tavallisimmat" eli väsymys, rinnat ja vatsan nipistely. Eilen kyllä ehdin jo säikähtää, koska iltapäivällä vatsaa viilteli oikein tosissaan. Mutta kun mitään vuotoa ei tullut, niin haluan uskoa, että kyseessä oli vain normaalia nipistelyä. Ai niin, turvotuksen unohdin. Mulla menee kyllä housut pääsääntöisesti vielä jalkaan, mutta koko ajan on sellainen turvonnut olo. Kohta on vaikea pitää asiaa salassa, kun ei voi telttoihinkaan pukeutua, kun sekin herättää epäilyksiä.
 
Niin, meillä näyttää olevan muutakin yhteistä. Nimittäin taloprojekti. Tosin meidän projekti on suht valmis (tai eihän omakotitalo koskaan ole valmis), maaliskuussa muutettiin sisään. Meillä sekin vähän sääteli tätä vauvan ajankohtaa, koska halusin pystyä tekemään raksalla täysillä hommia. Älä vaan rasita ja stressaa itseäsi liikaa raksajutuissa. Sitten on kyllä ihana tunne, kun pääsee muuttamaan itse suunniteltuun, omaan uuteen kotiin.
 
moi taas kaikille ja kaunista talvista päivää täältä keski-suomen suunnalta..pakkasta n. -2 astetta ja aurinko paistoi äskön! Mulla oli tänään se ylimääräinen ultra..aluksi oli huono kuva ei meinattu saada näkymään mitään..meinasin jos huolestua mutta sieltä se vilkutteli "että hei mamma täällä kaikki hyvin"..kovasti papana potki ja heilutteli(oli papana pää alaspäin ja jalat kohti taivasta)[:)] sydämensykekkin näkyi..onneksi!! nyt siis mulla viikkoja 12+4. Papana oli 5.63 cm pitkä ja jalat ja kädet näkyivät! Voi että olen onnellinen että sielä oli kaikki kunnossa..soitin ultran jälkeen äitilleni ja kerroin itku silmässä että kaikki hyvin, niin äitikin rupesi liikutuksesta itkemään!!![:)]
ja tervetuloa joukkoon uudet masunkasvattajat..
 
Moi!

Täältä tuli TiiNaLiiNan seuraksi keskenmeno[:(]. Viikkoja oli 9+2. Eilen rupes vähä vuotaan ja tänään ultrasa selvis ettei ole kirppu kasvanut odotetusti. Varalta vielä kuitenki verikokeet 2x ettei olis saanu alkuunsa myöhemmin, mut eipä juuri toivoa anettu[:(].

Nauttikaa kaikki muut raskauksistanne!!!!
 
Täällä uusi kesämahan kasvattaja. Olen todella iloinen tästä keskustelupalstasta ja ahkerasti käynyt lukemassa muiden tuntoja. Tämän vau-sivujen mukaan LA 1.7. Huomenna eka neuvola. Olisi hienoa kuulla sydänäänet, kun ei ole juurikaan mitään oireita. Olen 28-vuotias Hyvinkääläinen ja mulla on 2 tyttöä 6-ja 5-vuotiaat.  Nyt sitten odotellaan mammanpoikaa [:D] Mutta tyttö yhtä tervetullut!

Ikävä  lukea keskenmenoista, elämäni aikana sen itsekin kaksi kertaa saanut. Ei voi muuta kuin lähettää paljon voimia ja jaksamista..
 
Moikka äitipuoli ja Minnis,
 
Olen myös omakotitalon rakentaja. Meitä on täällä näköjään useita.
 
Sitten joku kyseli mieliteoista...Mielitekoni on sitrushedelmät ja banaani, varsinkin klementiinejä tulee mätettyä. Ja yksinkertaisesti en saa alas mitään rasvaista tai muuten tukevaa ruokaa, kuten lasagne, joka ennen oli herkkuani.
 
WIHIIIIIH!!!
 
Sain vihdoin kerrottua vanhemmilleni vauvasta, odotin kauheaa torumista ja haukkumista koska he eivät siedä miestäni. Onneksi äitini on viisas ja tietää että järkytykset eivät ole minulle eikä vauvalle hyväksi, ja hän vaan totesi että "pääasia että pidät hyvää huolta itsestäsi ja kaikki on hyvin". Huoh!
 
Tänään on ollut jo todellisempi olo tähän odotukseen muutenkin, olen ollut hölmön hyvällä tuulella vaikka kissat ovat tiputtaneet kukkaruukkuja, olen lellinyt miestäni kyllästymiseen asti ja hymyillyt lattialla lojunneelle kakkakikkareelle. Taidan olla pöpi.
 
Mieliteoista.. No, ei oikeastaan mitään erikoista. Suolaiset ruoat ovat alkaneet maistumaan, joka on ihan hyvä koska syön kuulemma liian vähän suolaa. Ihmiset ovat nykyään niin sisäänoppineita siihen että suola on pahasta ,ja liioittelevat tätä, tuloksena liian matala verenpaine -ainakin minulla kävi näin hölmösti. Ällötyksiä kyllä löytyy, alkoholin hajua en kestä enkä saisi alas vaikka yrittäisin, tämä tietysti ihan hyvä. Raaka sipuli ei tule kuuloonkaan.
 
Moikka moi kaikille!

Täällä taas uusi kesämahan kasvattaja, viikkoja nyt 10+2 ja LA 17.6.09[:)] Tosi kivalta vaikuttaa tää palsta joten päätin
sit ilmottautua mukaan. Ja nyt jo uskaltauduin ku pikkuista käytiin ekassa ultrassa tiistaina kattelemassa. Siellähän se jo
kättään heilautti et "täällä ollaan!" Nyt sit odotellaan seuraavaa käyntiä, niskapoimu-ultra olis 8.12...
Toista tässä siis odottelen, ja aikalailla samat on voinnit ku esikkoa odotin. Eli siis pientä huonoo oloo löytyy (pitää vähän
väliä syödä jotain ni helpottaa vaik ei välttämättä tekis mieli) ja väsyttää todella! ja tuntuu et joka pieninki asia ärsyttää.. toivottavasti nää nyt menis äkkiä ohi niin pääsis kunnolla nauttimaan tästä, vaikka onhan tää siltiki kivaa[:)] Niin joo ja naama kukkii kyl minkä kerkee voi kamala...
Rupeis tää maha nyt vaan kasvamaan! Tosin turvotus pitää huolen ettei kaikkein kireimmät housut enää kiinni mahdu[:D]
mutta siis seuraavaan kertaan..
 
Pipelle voimia surun keskelle.
 
Äitipuolelle: Juu olen pohdiskellut sitä yksityiselle menoa jo jonkin aikaa, mutta taidan ootella kunnallista. Jotenkin pelottaa mennä ekan 12 viikon aikana ja nähdä pikkuinen, jos sitten käykin jotain. Meillä itse asiassa on käynnissä megaremontti eli uutta ei rakenneta. Joskin ollaan huomattu, että se olisi huomattavasti helpompaa kuin tämä vanhan korjaaminen. Ollaan asuttu evakossa muutama kuukausi, mutta jouluksi pääsemme onneksi kotia[:)]. Ostettiin talo muutama vuosi sitteen ja viime syksynä löydettiin rungon lahoama - luojan kiitos ollaan loppu suoralla. Kyllä huomaa ettei voimat ole entisenlaiset. Olen lomalla ja viettänyt raksalla 8-10 tuntia päivässä, melko piippuun vetää. Pitää hieman rahoittua. Nyt aamulla tuli hieman ruskeaa vuotoa, mikä säikäytti taas vaihteeksi. Toivottavasti ei ollut mitään ihmeellistä. Jostakin luin, että pieni tiputtelu on yleensä normaalia. No pitää taas raahautua remppatyömaalle. Kotia pääsy kyllä motivoi melko kovasti[:D]. 
 
Minnis: Ymmärrän tuonkin puolen asiasta, tuntuu varmasti vielä kamalammalta, jos on nähnyt vauvan ja sitten menettää sen. Toisaalta, ei se sykkivä möykky kylläkään vauvalta näyttänyt... Pakko kuitenkin myöntää, että sydäntä kouraisi, kun näki sydämen sykkivän ruudulla. Ja se hyvä puoli tuossa käynnissä oli, että kuten aiemmin kirjoitin, niin kun varhaisultrassa näkyy syke, on 90% todennäköisyys, että raskaus jatkuu normaalina. Okei, tietty voi kuulua tohon 10%:iin, mutta kyllä mua vähän helpotti.
 
Tein eilen sen virheen, että eksyin keskenmenosivustolle, ja olen kohta hermoraunio. Sanonta "tieto lisää tuskaa" todellakin pitää paikkansa. Mitenköhän saisi aivot täysin pimennettyä ekaksi 12 viikoksi? Toisaalta, nyt olen taas viisaampi siinä, miten oireita tulisi tulkita, jos sellaisia ilmestyy. Kuten tuo ruskea vuotosi. Kaikkialla sanotaan, että alkuraskaudesta usein tulee vuotoja (varsinkinkin kuukautiskierron kuukautisajankohdan kohdalla). Jos vuoto on ns. tuhruvuotoa, ei yleensä ole mitään hätää. Vain jos vuotoa tulee niin paljon, että tarvitsee siteen ja/tai tulee hyytymiä, niin siinä vaiheessa kannattaa huolestua ja mennä lääkäriin.
 
Aika raskaalta normipäiväsi kyllä kuulostaa. Mulla ainakin vatsakivut lisääntyy heti, jos rasitan itseäni paljon päivän aikana (vai luulenko vain?). Muista siis levätä! Remontointi tosiaan on paljon rankempaa kuin uuden rakentaminen. Vaikka kyllä meinasi suru tulla puseroon useita kertoja uutta rakentaessakin.
 
Heippa,
Täällä liittyy joukkoon yksi vanhempi odottaja :) Ikää 35v. ja ensimmäistä odotellaan.
 
Joo, netti on siinä mielessä paha, että tietoa löytyy ja osa tosiaan sellaista mitä ei olisi kiva edes tietää. Tiedon haku on vaan niin helppoa, toisaalta kait se olisi sama jos kahlaisi lääkärikirjaa läpi... ei sekään kovin hyvä idea.
 
 
 
Tänään piti olla eka neuvola (8+2), mutta se siirrettiin ensi viikolle. Vaikka jo kolmas odotus, sitä kuitenkin odottaa kaikkia niitä juttuja, joita raskausaikaan kuuluu (hyvä, ettei päiviä laske). Niistä mieliteoista, kaikki maistuu kuten tähänkin asti. Nykyään tekee enemmän mieli suklaata kuin karkkia (tämä ennen päinvastoin) ja välillä tulee himo salmiakkiin, jota en muuten normaalisti syö.

Toisaalta toivon, että maha jo alkaisi kasvaa, toisaalta kun olen jumppaohjaaja, toivon, että pystyn tekemään töitä mahdollisimman pitkään. On muuten ihana olla kesä kotona ensin "yksin" (vaikkakin ison mahan kanssa) ja sitten vauvan kanssa. Oi että sitä lokoilun määrää!!!! [:D]
 
Heipparallaa vaan kaikille masukkaille!
 
Täällä yksi 30 virstanpylvään saavuttanut ekaa odotteleva "yrjömörkö" [:-] liittyi joukkoon odottavaiseen. Tällä hetkellä mennään 11+4 ja eka neuvola maanantaina, jännittää ihan hirmusti. Olo on nyt hivenen parempi, mutta viimeset 4vkoa aikalailla saanut huudella arabiaan säännöllisesti 5-8 kertaa vuorokaudessa. Pahoinvoinnista huolimatta olen saanut syötyä suht hyvin, kunhan on heti mennyt makaamaan tunniksi, niin tavarat pysynyt sisuksissa ja painoakin olen saanut pari kiloa lisää, no osin varmaan siitä syystä että normisti urheilen säännöllisesti, mutta nyt ei ole kyennyt kuin postilaatikolle ja äkkiä sisälle ettei kukaan näe...[:D] Mutta luottavaisena odotellaan maanantaita.
 
Valaiskaahan mua vähän tosta sokerirasitustestistä, pitääkö olla ylipainoinen (minkä verran) että sinne joutuu? Vai sokeriarvot muuten vinksallaan?
 
Moikka kaikille!
lisää kesämasuja täältä Turusta. Odotan nyt ensimmäistä ja LA olisi 6.7.
Mitään oireita raskaudesta ei ole paitsi valtava väsymys iltaisin, nukkumaan jo viimestään kymmeneltä. Itse melkein toivoisin jotakin pahoinvointia, voisin sitten uskoa tätä todeksi. Neuvolassa on käyty jo viime viikolla, viikoja nyt olisi Vau-laskurin mukaan 7 + 5
 
Takaisin
Top