kesäkuun vaavit

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miilo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
mohomaha, minullakin on alavatsalla ollut tollasia kipuja ja viimeksi neuvolasta niistä kysyinkin. Neuvolatäti sanoi että ne voi olla supistuksiakin ja eivät siis mitenkään vaarallisia ole [8|] Ja sitten myös sanoi että jos vauva on siirtynyt pää alaspäin niin siitäkin voi tulla sellaisia tuntemuksia,kun kuitenkin painaa sitten enemmän alaspäin. Mulla ei oo ollu vielä kertaakaan supistuksia, joten sinänsä en usko että noi muka niitä olisi, kun olen odottanut niiden olevan aivan erilaisia, mutta tiedä sitten [:D] Enemmän uskon siihen että olisi siirtynyt raivotarjontaan, ihan liikkeidenkin perusteella kun tuntuu potkuja enemmän tuossa ylävatsalla. Huomenna selviää kun pääsen ultraan/kokoarvioon [:)][:)]
 
Täällä kans ollut tota menkkamaista kipua alavatsalla,  varsinkin silloin, kun nukkumaan pitäis käydä... Kuitenkaan siihen ei liity mitään vatsan kovettumisia tms. Samalla tuntuu nivuset ja alakerta jotenki kipeiltä myös, mutta oon vaan aatellut sen kuuluvan asiaan... Vois tosta neuvolassa tänään kysästä, jos muistan. Oon vaan niin huono "valittamaan" omista kivuista yms, yleensä tulee vaan vastattua että hyvin oon voinu joo... Otas nyt ne tarvittavat mitat vaan niin pääsen nopeesti pois[:D]
 
Huomenia! [:)] Nousin vasta tunti sitten ylös... On nin mukava makoilla tuolla sängyssä, kun ei tarvii minnekään lähtee.
 
Joo, mulla alko toissapäivänä semmoset menkkamaiset jomotukset ja kipristelyt tuolla alavatsalla. Kävin eilen neuvolassa, mutta en muistanu niistä mitään kysyä... Oletan, että kyllä ne ohi menee, jotain liitoskipuja tai vauva painaa päällään kaikkia paikkoja. Ja raskausmyrkytyksenkin oireissa puhutaan vaan ylävatsakivuista. Täytyy ens tiistaina kysyä, kun taas neuvolareissu edessä.
 
Jospa tästä lähtis vähän kaunistautumaan. Sitten kotihommat, kaupassa vois käydä ja sitten isännälle ruuaks pizzaa... [:)]
 
Hei mamit!

Yön yli nukuttu mut jännittää vielä ihan mielettömästi. Toisaalta tuntuu niin tyhmältä, kun vauvalla kuitenkin oli kaikki hyvin, ja se on ehdottomasti se tärkein pointti. Ja mä itken synnytystapaa!! Jotenkin vaan tuntuu "epäonnistuneelta" jos en voikkaan synnyttää lastani alateitse. Siis etten voisi ponnistaa sitä maailmaan, vaan se leikattais pois.

mohomaha
Kyllä vain, viikolla 36+6 ultrataan äitiyspolilla uudestaan. Jos vauva ei ole itse vielä kääntynyt niin silloin samalla kerralla yritetään kääntää. Olikos sullakin vauva perätilassa?

Mä voin kuvitella Tyttö Koon huutamassa et "työnnä se positiivinen kipu perseesees!!". Mutta tosiaan haluan että yritetään vaikka siinä onkin riski että lapsivedet menee ja synnytys käynnistyy. Olenpa ainakin valmiiksi paikanpäällä... Mut jos siis on pienikin mahdollisuus, että vauva saadaan takas raivotarjontaan niin haluan sitä ainakin yrittää. Ja aina on toki se mahdollisuus että vaikka kääntö onnistuisi, se vielä kuitenkin pyörähtäisi uudestaan perätilaan. Ja sit jos ei onnistu niin sit ei auta kuin leikkaus, perätilassa en kuitenkaan haluaisi alateitse synnyttää vaikka ne senkin mahdollisuuden kuulemma tarvittaessa selvittää. Ja jauha vaan, ei se ainakaan mua haittaa!! Sitähän mä tässä just itsekin teen. [8D]

Kiitokset myös Jenni90:lle Henniv:lle tsempistä! Toivottavasti kaikki menee hyvin, pitäkää tekin mulle peukut pystyssä!!

Kylläpä pyörii kaikki nyt vaan niin oman navan ympärillä, kirjaimellisesti...

Aurinkoista päivän jatkoa kaikille! [:)]
 
memuli; Ihan salittua ja ymmärrettävää, että mietit vain omaa tilannettasi; sektio on aina suuri toimenpide.
JA ainahan sitä luonnollisestikin ajattelee, että kun rupeaa odottamaan, että vauva syntyy "normaalisti" alateitse. Uskon, että tottakai se on iso pettymys jos ei niin pystykkään toimia.
Se on kun nämä asiat, eivät ole meidän omissa käsissä ; ja kuten sanoitkin, kaikkein tärkeintä on , että vauva voi hyvin ja hänellä on kakki hyvin; tulkoot ulos sitten vaikka suun kautta, jos ei muuta.

Mutta varmasti asia pelottaa ja mietityttää.[&:]
 
Tervehdys taas mammat! Ensin neuvolaterveisiä

Pissa:puhdas
Paino:+576g/vk, yhteensä noussu 14 kg paino :( (ei tykkää)
RR: 119/67
Hb:120
Tarjonta:RT
Syke:135-145
Sf:30

Tietysti neuvolas kaikki oikein priima-kunnossa, mut kotona on alkanu korkea verenpaine,päänsärky ja huono olo olla riesana. Sainkin sitten ohjeeks seurata paineita, ja jos kohoaa niin yhteys neuvolaan! Lisäks tulis välttää kaikkea ylimääräistä rasitusta, perus kotihommat voi tehdä, mutta that´s it! Toivottavsti ei nyt raskausmyrkytykseks asti kehittelis näitä oloja!!
Lisäks neuvolatäti anto ohjeen et voisin ruveta kyläilee kavereiden luona ahkerasti;pääsis ees välil pois kotonta ja sais muuta ajateltavaa! no ton tekis kyl iha mielellään, mut kaikki kamut on joko töissä tai muuten niin "kiireellisiä" et ei kerkee näkee :(. Kävelyllekään ei viitsis joka päivä mennä piristymään (vaikka se hyvää tekiskin), kun tuo maha on aina ihan kova ja jännittynyt ja vauva puskee alas kävellessä! Ei kovin rentouttavaa talsimista![:@]

Käytiin mekin viime viikol ruotsissa, ja jostain syystä se reissu kyl helpotti noita oloja aika paljon! Vaikka olikin jatkuva matkapahoinvointi päällä, niin reissu oli mukava ja onnistunut! Lapsetkin käyttäytyi mallikelpoisesti koko matkan! Ja sää oli tukholmassa mitä ihanin! Paluu olikin sit vähän kurjempi;vettä satoi ja lämpöä oli huimat 2,5 astetta! Mutta nyt on sitten "kesäloma-reissu" heitetty! Eipä me varmaan muuta enään kesällä tehdä! Kun ei yhteen autookaan enään sit mahduta kun vauva syntyy [&:]. Tila-auton ostohan se olis edessä joskus tulevaisuudessa!
 
Kätilöopistolta tuli kutsu sinne synnytystapa-arvioon. Aika on tiistaina 18.5. klo 8.30. Ens viikolla ei olekaan neuvolaa joten seuraavaks sitten sinne, hui... Ja memuli, mäkin oon itkenyt tosi paljon mutta lähinnä sitä pelkoa. En ole sen enempää pettynyt syntyipä vauva miten tahansa, kunhan sais nämä pelot hallintaan. Päivittäin mieli ailahtelee aivan hirveesti. Jeps, ei tällä kertaa muuta.
 
Täällä kans jännätään, että miten päin vaavi on. Viimeksi neuvolassa pari viikkoa sitten terveydenhoitaja arveli, että olisi perätilassa. Huomenna on neuvolalääkäri, jossa tarkoitus tarkastaa tilanne. Jos edelleen olisi pt, niin sitten saisin ilmeisesti lähetteen ultraan ja kääntöyritykseen. Olen kans yrittänyt olla liiemmin asiaa pohtimatta, mutta kieltämättä aina kun vaavi liikkuu, niin sitä tulee arvailtua että mitenkähän päin se nyt siellä on.. ..eli onhan asia jatkuvasti mielessä.

Tsemppiä muille samassa tilanteessa oleville!

35+4 eli tänään on tasan kuukausi laskettuun aikaan [:)]
 
aurinkoist päivää

täälä kans välil alavatsas menkkamaist kipua,kai se normaalia on? mut tänää ollu myös alaseläs iha armotonta kipua, tiiä mist sekin sitte johtuu ja onkoha miten vaarallista? kipeetä tekee aina ku iskee.mut ei se nyt ainakaa supistusta voi olla? maha ei kumminkaan kovetu sillo..[8|][:-][X(]

itsellä ei mitää tietoo kans miten päin vauva on,yhdes vaihees oli ihan "oikein päin" ja viimeks se oli jotenkin hassusti tuolla.. mut kaippa sekin tässä selviää.. parin viikon päästä on ultrailua.

nyt taas jotenkin pikaisesti vaa omaa napaa..mut ei nyt oikein ajatus kulje. ja tost aiemmin miettiny et oon mä ehkä kans tuntenu sen hikan.. ehkä. [:D]

mut rupeen tekemään jtn kevyttä,ts lepäämää kun noit ihme kipuiluja on.. vai voiko kipuja tuommoisia olla jos on ummetusta?[8|][8|][&:][:D]
 
VAROITUS!! Seuraa taas mun perätila tilitystä.

Tyttö Koo
Mä kans itken myös pelon takia. Helpottais kun tietäis mitä tulee tapahtumaan. Tää epätietoisuus ja uudet asiat muutenkin tekee mut ihan hulluks. Tänäänkin olen muutaman kerran oikein ääneen vollottanut.

En oikeesti haluais maalailla piruja seinille mut ei tää kyllä hääviä ole!
En mä tätä nyt ihan näin suunnitellut... [:-]
 
Moro!
En tiedä auttaako tää teitä kellä on vauva perätilassa mutta kerron siitä kun äiti odotti minua.
Olin ollu perätilassa ja olivat varanneet ajan kääntämiseen seuraavalle viikolle. Äitiä oli pelottanu kyseinen operaatio ja kokeili seuraavaa....
Lähti viikonloppuna tanssimaan, ihan vakio tansseja [:D] Lääkärissä sitten olivat huomanneet että olinkin oikein päin [:D][:)][;)] 

Miula on huomenna neuvola. Samalla käyn kaupoilla ja ostamassa äitienpäivä lahjan.
 
Nyt rupes jo ittelläki jänskättää huomen aamunen kokoarvio/ultra et mitä ne sanoo siellä.. että jos onkin perätilassa tai tulee jotain muuta huonoa uutista [8|] Pitää vaan toivoa että on terve ja kehittynyt. Ja vieläkin mietin sitäkin että kehtaisko kysyä sitä sukupuolta [8|]
 
Te joilla on vauva perätilassa niin kokeilkaapas seuraavia asentoja. Eli ekana meette sängyn tai sohvan luo ison tyynyn kanssa. Jalat sohvalle/sängylle ja peppu lattialle tyynyn päälle. Ootte siinä 5-10 min. Sen jälkeen konttausasentoon ja reilusti pylly kohti kattoa ja kädet antaa periks silleen että koskettavat lattiaa. Nämä on mun neuvolatätin ohjeet jos vauva sattuu perätilaan kääntymään. Ainakin voi yrittää kotona itse...
 
Memuli: Sitä kun kukaan ei osaa sanoa miten päin vauva on. Mulla on sen verta tiivis/kova maha ettei tunnustelu tuota tulosta.



 
Oho, ollaanpa täällä kirjoiteltu ahkerasti [:)].

Kävin tänään työpöydän siivoamassa ja viihdyin työpaikalla 4 tuntia. Töistä kipaisin nopeasti ostamassa koirille uudet pannat ja remmit sekä vyötärölle kiinnitettävn juoksuremminsysteemin jota aion toisen koiran kanssa käyttää. Aika toimiva systeemi, kädet pysyy vapaana kärryjä työnneltäessä.

Mut kyllä tuli väsy... Nukuin puoli viiteen, semmoset pikku päikkärit (3h).

Menkkamainen kipu ja alaselkäkipu: Näin ne mun kipeät supistukset alkoivat. Tätä kipua oli silloin molempina kertoina kokonaisen päivän/vuorokauden. Jos kipuilu ei kestä kauaa niin en huolestu mutta jos se pitkittyy tunneiksi alkaa olemaan pelko perseen alla että joko taas mennään...! Kipu johtuu (ainakin minun osaltani) siitä että vauvan pää on niin alhaalla. Itselläni on inhottavasti myös paineen tuntu alapäässä lisääntynyt paljon.

Jaahans, ruoka palaa kohta pohjaan. Palataan taas!
 
Meilläkin oli tänään aamulla neuvola... Kaikki on edelleen niin kuin pitääkin ja vauva voi hyvin. Painoa oli itellä tullu hurjasti +1,493/vk ja yhteensä nyt koko raskausaikana 10 kg! Turvotustakin mulla jonkin verran mut ei kuulemma hätää kun ei muita oireita ollu. Sf 31 eli ei mikään ihan huikea ja kuulemma muutenkin vauvis ihan normi kokoinen. Keskikäyrien alapuolella mennään. Tän kuun 20. päivä aika lääkärille ja silloin tehdään se synnytystapa-arvio, apuva! Nyt alkaa tosiaan se synnytys lähestymään ihan oikeesti. Vauvis on ollu jo useamman viikon "oikeinpäin". 
 
Mulla on myös ollu sitä menkkamaista kipua alaselässä ja kysyin siitä neuvolassa niin sanoi, ett se kuuluu asiaan kun kohtu valmistautuu synnytykseen. Ja kuulemma ei oo vaarallista ellei sit tule myös kipeitä supistuksiakin samalla.
 
Mulla on ollu jo useamman viikon nivuset ja oikeestaan koko alakerta ihan sairaan kipeenä aamuisin ja silloin jos on pitkään paikoillaan. Ja sit huomasin viikonloppuna kun tuli käveltyä vapputorilla ja muutenkin koko päivän ihan niinku vauvan pää painais alamahaa koko ajan alaspäin silleen ikävästi. Tuli vaan mieleen kun neuvolassa käskettiin liikkua päivittäin ton turvotuksen takia mut ei se kävely ainakaan minusta enää tunnu yhtään hyvältä idealta. Pitäs ehkä kokeilla vaikka pyöräilyä jos se olis helpompi tapa liikkua. Onkos teillä muilla vastaavanlaista ollu?
 
Ai niin joo, minäkin tunsin sunnuntaina hikan ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan kerran! Oli aika kiva tunne! [:D]
 
Mä olen kans kuullut, että monella on synnytys alkanut/käynnistynyt kun menkkamaisia kipuja tullut alavatsalle ja alaselkään; kaikki toki yksilöllistä. Ja heillä joilla synnytys siitä käynnistynyt niin kipu on todellakin kestänyt kauemmin..


Täälä pojalla taas jumppa tuokio menossa[:D][:D][:D] Välillä tuntuu, että poju työntää nyrkkiään alapäästä läpi[&:] Noh, antaa pojun jumppailla, josko pian väsyis ja nukkuis pitkät unet sitten[:)] Toiveajattelua ! [:D][:D]
Viimeyönäkin poika nukkui ehkä 2 tuntia, joka kerta kun liikahdin, niin taas alkoi jumppailut; täälä on rytmit ihan päälaellaaan[:D] Ollu jo jonkin aikaa.[&:]
 
Äh, enhän mä mitään muistanut neuvolassa noista alavatsakivuista kysyä, mutta uskoisin että mun kohdalla ne viittaa enemmänkin liitoskipuihin... Ettei täällä ainakaan vielä aleta synnyttelee[:D] Olis pitänyt varmaan varata neuvolaan kävelyyn enemmän aikaa, tuli mentyä vähän reippaammin ja tuntu kyllä loppumatkasta aika kurjalta... Sydänääniä kuunnellessa tuli sitten supistuskin, tosin aika kivuton. Päikkäreiden jälkeen tuntui sitten taas pari vähän kivuliaampaa supparia. Lapsivettä kuulemma on aika vähäsen, mutta kuitenkin normaalisti. Masu on niin täynnä vauvaa, ettei lapsivettä mahdu sekaan niin paljoa, vai mitenhän se oli.. Syntymäpainoksi terkka veikkasi vauvalle vähän päälle 3kg. Viikon päästä sitten ois aika lääkärille.
Ai niin, unohtukin kysästä, pitääkö muiden navat ääntä?? Pikkunen kun oikein melskaa, kuuluu navasta sellanen napsahdus... Ikäänkuin kielellä napsauttais tonne kitalakeen silleen, että siitä lähtee ääni. Ensin aattelin että kuvittelen vaan, mutta nyt oon kuullut ton niin monta kertaa ja useena iltana, ettei se voi olla enää sattumaa. Navasta tai sen seudulta se ääni tuntuu tulevan, ja siellä se myös tuntuu...
 
Mä myönnän että oon kans kuullu muutaman kerran pienen poksahduksen, mut en oo koskaan tajunnu mistä päin minua se ääni kuuluu  Mut ei mun mielestä masuasukki/asukit oo siellä melskannu sillon. Mä nyt puhun molemmista kun liikketkin tuntuu yhtäaikaa monessa paikassa [:D]
 
Moikka mamit,

täällä tapahtuu hirveesti. Jaksamista PT ja sektiomamoille! Saattaahan pikkuset vielä ehtiä kääntyä itsekseen ennen kuin ootte menossa käännättämään, toivotaan niin!! Pelkotiloja alkaa tulla täälläkin, mut onneks suomessa on osaavaa henkilökuntaa pitkin maata ja tilastot hyvät.

mutta... miten ikinä naiset on selvinneet synnytyksistä ennen kivunlievitystä. Nytkin tuli synnytysosasto-ohjelma Faktalta, äänet oli pois mut kattominenkin teki tiukkaa. Kai se on sit erilaista kun saa itse tuolla parkuu ja huutaa, tuskailla ihan niin paljon kuin sielu sietää. mut toisten kivun kattominen ei hirveesti hotsita.

Enää n. 33 päivää jäljellä, ihan käsittämätöntä. HUH!! Vieläkään ei tunnu sanottavasti pahalta, paitsi jalkapohjissa jos seisoo tai kävelee pidempään ja menkoja muistuttavaa ailahtelua on ollu jonkin verran. Oon laiskotellut urheilusta, en oo jaksanu kävelyillekään viime viikkoina, laiskana ajelen vaan autolla... [:D]

Meillä tais olla täällä pari jotka tähtää tuohon kesäkuun 1. viikolle jo? mulla osuu 2. vkon alkuun.

Oon ihan ummikkona menossa synnyttää, sairaalatermit on haussa ja muutenkin prosessi aika outo. Selvinnee tän viikon synnytysvalmennuksessa enemmän. Meillä on mies vähän huono verihommissa, joten todennäköisesti alkaa voimaan pahoin kesken kaiken, ellei peräti pyörry... Siihenkin pitää varautua. Mutta ei opiskelijoita, ei harjoittelijoita ompelemaan ja kaikki kivunlievitys mitä vaan irtoaa, kiitos! Mitä muuta synnytyksessä pitäis osata itse vaatia/toivoa/sanoa, mitä olette ajatelleet?
 
Takaisin
Top