kesäkuun vaavit

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miilo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
sama täällä AnAnAts, räntää sekä vettä sataa vuorotellen.. kele! Inhottava, masentava ilmna [:'(]

Noista lävistyksistä? Taitaa riippua paljon synnytyssairaalasta, sen omasta käytännöstä. Kielilävistys ei mun käsittääkseni haittaa lainkaan alatiesynnytyksessä. Eihän sitä suusta pihalle ängetä [:D] Ongelmia sen kanssa voi tulla, jos kaikki ei menekään ihan niin kuin pitäis, eli jos sut joudutaan esim nukuttamaan (hätäsektio) niin ainakin täällä pyytävät ottamaan sen pois.

Mulla kävi myös niin, että tuo terkka sai yhdellä mittauksella pienemmän luvun kuin edellisellä kerralla. Tuumas että tuleepa ruma käyrä, mittas uudestaan ja sai saman lukeman, kun mittas aavistuksen toisesta kohtaa. [;)] että näin..
 
Onnittelut Kattili!
 
Täälä kans odotellaan jo kovasti kesäkuuta kun ei meinaa ominavuin sohvalta ylös päästä ja sukkien jalkaan saaminen aamuisin alkaa olemaan jo melko vaikeaa. Toisaalta aivan ihana olo on nyt mutta masun ei tarvis kasvaa enää... [:D]
 
Eikä täälä muutenkaan vielä ihan valmista ole vauvan tuloon...En nimittäin ole vielä pessyt ensimmäistäkään vaatetta tai muitakaan tavaroita. Vaatteita en ole aiemmin pessyt kun odottelin tuota mammapakkausta, että saa pestä vähän enemmän kerralla. Pakkauksen sain eilen. Amme, rattaat ja pinnasängyn patjakin puuttuu. Että niin saa mun puolesta typy pysytellä vielä useamman viikon mahassa.
 
Meijän vauvis saa kaksi uutta leikkikaveria joulukuussa! Paras kaverin on ihan alkuvaiheessa vielä mut joulukuun lopulla pitäis heille tulla vauveli. Ja miehen veljelle ja hänen tyttöystävälleen tulee myös joulukuun alussa.[:)] 
 
Aurinko paistaa ja on ihanan kesäinen ilma mut mua väsyttää. Viime yönä tuli kyllä nukuttua 10 tuntia, että muuta syytä en nyt keksi kuin veriarvot. Rautoja oon nyt syöny pari viikkoa mut ne ei sit vissiin auta. Huomenna onneksi neuvola ett eiköhän se siellä sitten selviä. [:-]
 
Ihan ensimmäiseks ONNEA Kattili!!!!!!!!!
 
Kävin tänään neuvolalääkärillä, ja mulle se oli pettymys. Ei se oikein osannut sanoa mitään...
Joo paikat se katsoi ja sanoi että pehmentyny on, mutta ei ihan hetken synny. Painoarviosta ei sanonut mitään ennen kun kysyin ja vastaus oli että kai se 3-4kg väliin menee kun syntyy...
Sitten kuunteli sydänäänet ja sanoi, kyllä se varmaan raivotarjonnassa on...
Siinäpä se oli. Sanoi vaan kun lähdin sieltä h-moilasena, että onnea synnytykseen.
 
Ilmeisesti kaikki ok, mut jotenkin jäi sellanen höntti olo. Terveydenhoitajakin kertoo enemmän kun tää lääkäri.
 
No toivottavasti h-hetki tulee pian, olen nimittäin niiiiiiin kypsä tähän olotilaan.....
 
Katusutariina: Ei ole vielä soitellut sairaalasta mulle päin! Mielenkiinnolla minäkin odottelen painoarviota! Neuvolatädin ammattitaidosta voisin kyllä vaikka vähän kehaista, mutta tosissaan se valittaa että mun maha on niiin mahdottoman tiivis ettei se ole varma onko siellä pieni pää vai voisiko se olla pylly. Ja käski tätä olla kertomatta tulevalle lapselle että sen pää ja pylly tuntuu samalle [:D] Ja siitä kaksosasiasta; mulla oli mies mukana ja th sano kaksosjutun sille ja naurahteli, joten ilmeisesti vitsin lohkaisi. Mutta tosiaan, siitä on jo moni sanonut tosissaan että mitäs jos sielä oliskin kaksoset. Yritin eilen googlettaa oisko tälläsiä tapauksia ollu aikasemmin, että sitä ei oiskaan ultrissa huomattu. En ainakaan löytänyt juttua mistään, ja itekkin sitä kyllä epäilen vahvasti että kaks muka olis. Mutta totta kai tääkin on semmonen asia, että alkaa itteensä epäilemään kun niin moni muu sanoo toista [:D] Kaksoset ois kyllä kieltämättä kiva juttu, mutta oltais me haluttu siihen varautua etukäteen JOS ois nyt niin [:D]
Hieman helpottaa toi Tyttö Koon sf-mitta. Ja Just_Pam tää todella on pyöree iso pallo!

Onnea kattili![:)] Sekä myötätunnot sinne painoarviosta [&o]

Kukahan mahtaa pamahtaa ensimmäisenä, pistetäänkö lottoa kehiin? [;)] TOP3
 
Onneksi olkoon Katili [:)] !!!!

Ja Sarian, muistaakseni meillä on aika sama päivä h-hetkeen eli la:han. Kyllä täälläkin tuntuu välillä, et jääks tää tänne masuun asumaan, ja nahka on jo niin pinkee [:D].
Mut kyllä se sieltä pois tulee, täytyy vaan yrittää jaksaa kestää vielä neljä viikkoa. Tosin välillä oli niin 'hyvä olo' että olkoon vaikka juhannukseen.

Mulla oli kanssa eri lukemat terkkarilta ja lääkäriltä, vaikka oli melkein kaks viikkoa eroa, sai se lääkäri viimeksi kolme senttiä pienemmän arvon. [8|]
Painoarvioita ei ole kukaan kertonut.

Täällä on kanssa tosi sateista, kylmää ja tuulistakin ollut.

Kohta mennään katsomaan kenties uutta tulevaa kotia meille, pikkusen meni viimetippaan...[:D][:D], mut isompaa tarvitaan, jotta mahdutaan.
 
Kattili onneks olkoo!!!!

[:-] kiva yllätys Viirukhanin lähipiirissä! ois kyl aika... no järkytys koska kaikki ois hankittu vaan yhtä varten. Kuitenkin varmaan sen verta harvinaista että mohomahalla kuitenkin vaan yksi siellä. [8|]

Sarian epäreilua että vaihtelee niin paljon neuvoloiden ja lääkäreiden taso, millasta hoitoa kukakin meistä saa. Ei sillä että täällä olisi sen parempaa, ainakaan tähän asti. Paitsi että viimeksi oli sijainen ja laittoi maksatesteihin vaan koska satuin raapimaan itseäni neuvolakäynnillä. Tuli tosi hyvä mieli siitä käynnistä, muulloin aika neutraalina tai pahoilla mielin saanut lähteä.
Miten esim teillä joillain arvioitu lapsiveden määrä? Ei kyllä terveydenhoitaja eikä lääkärikään ole siitä koskaan mitään maininnut... [:-]

Käytiin tutustumassa synnäriin, ei tarvitse ainakaan miettiä perhehuonetta (jossain kohtaa oli keskustelua) kun ei sellaisia KOKSissa enää ole [:D] En kyllä usko että oltaisi pyydettykään.
Esittelijä kysyi jossain kohtaa onko kukaan ajatellut synnyttää ilman puudutusaineita... Naama punasena oli ainoana pakko nostaa käsi ylös. Ärsyttää kun tuntuu että heti kaikki kattoo että toi on nyt joku ihme hihhuli ja "joopa joo, sanopa toi uudellee ku meet synnyttämää"... Yleensä en edes myönnä koko asiaa missään, ettei tarvitse alkaa selitellä. No teille selitän:  [:D]
a) ei ole mikään vakaumusjuttu "mahdollisimman luonnollisesti"
b) pelkään piikkejä, sitä suuremmin epiduraalia sillä otettu joskus selkäydinpunktio ilman puudutusta (serkku kyllä kertoi molemmat kokeneena ettei ole lainkaan sama asia mutta silti)
c) en ole mitenkään suunnitellut synnytystä etukäteen sillä se ei ole mahdollista. Mutta, haluan mennä niin pitkään ilman puudutteita kun mahdollista, tilanteen mukaan katsoo ottaako puudutuksen vai ei.
Eli siis tilanteen mukaan aion vain mennä, mutten haluaisi puudutteita.

Onnee ja jaksamista kaikille muilleki joilla muutto edessä vielä ennen vaavan syntymää tai heti sen jälkeen. :) Tuntuu paremmalta itsestä kun on kohtalotovereita [:D]

Ainii, just_pam, joka kerta ku oot kirjottanu ton et lääkitys loppuu ni mulle iskee joku pikku paniikki [:D] Että sun (ja kenen tahansa) synnytys voi alkaa periaatteessa koska vaan. Sama tänään kun käveltii synnärille "en mä haluukan synnyttää". Tähän asti ei ole kertaakaan tullut noita tunteita, odottanut vain lähes innolla, mutta näköjään mitä lähemmäs päästään niin alkaa niitä pelon tunteitakin löytyä :)
 
Cira, mulla on joka raskaudessa loppuvaiheessa tullut ihan kamala synnytyspelko, eikä tämä kerta ole poikkeus. 3 aiempaa oon synnyttänyt normaalisti alateitse ja nyt olis erittäin suurella todennäköisyydellä sektio edessä ja se aiheuttaa tällä hetkellä mussa jopa pakokauhua. Nyt edessä on vielä ihan täysin uusi juttu mulle niin se aiheuttaa lisäpelkoja.  Mutta aina niistä synnytyksistä on selvinnyt, niin eiköhän myös nyt. Ja kai se jotenkin kuuluu kuvioon, etä synnytystä pelkää tai jännittää, sehän on ihan inhimillistäkin.
 
Viirukhan; hui, aika pelottavaa, että tuliskin kaks vaikka on ollu kaikissa ultrissa yms. [:D][:D][:D] Mahtoi heille olla yllätys[:D]


Täälä kans tullut synnytyspelko, entistä kovemmin tokikin. Silloin kun tuli ensimmäiset kipeät supistukset, joka paikkaan sattui ja melkein itkua väänsin; mietin itsekseni; eikö tätä voisi vielä peruuttaa?[:'(][:D] Se kipu oli jotain ihan kamalaa; saati mitä sitten kun supistuksia tulee tiheeseen tahtiin ja itse synnytys käynnistyy. Tokihan kaikki on sen kivun arvoista; mutta se kipu mua lähinnä pelottaakin.
Tiedän synnytyksestä sen, että se sattuu ja paljon; mutta että kuinka paljon ?[8|] Ja tähänhän kun kukaan ei voi mulla vastata, kun kaikki tuntevat kivun erilailla.
 
Jenni90: Kipu kannattaa ajatella positiivin mielin, se on vain askel edemmäks positiivista asiaa -> vauvasi syntymää. Ite ainakin kokisin sen niin, että jos miellän kivut todella negatiiviseks niiin koko synnytys on negatiivinen ja sitten vauvakin on jollain tasolla negatiivisen ajatuksen tulos. Tai no ei kai vauvaansa voi negatiiviseksi mieltää, mutta...

Viirukhan: Hui! Noh... Enpä sano mitään [8|] Osaatko sanoa milloin se huomattiin ja miten? Millä? Missä?

Cira: Mä oon vähän samoilla aaltopituuksilla sun kanssas, en siis pelkää piikkejä mutta luonto on suunnittellut naisen ja synnytyksen näin. Itsekin yritän ilman lievityksiä, mutta toki tilanteen mukaan.
 
mohomaha --A> kuten jo tuola ylemmässä kommentissa sanoin; siitä kaikesta tulee jotain niin arvokasta !
 
Heips. Onpa tullut paljon tekstiä, kun en ole muutamaan päivään ehtinyt käydä lukemassa.
 
Me kotiuduttiin tänään Tukholmasta. Oli loistoristeily! Pyysimme siellä risteilyllä kavereita Papun kummeiksi ja suostuivat ilomielin. Tukholmassa paistoi aurinko ja oli tosi lämmin. Mulla jopa vähän paloi nenä ja korvat ;) Innostuttiin miehen kanssa kävelemään.. Käveltiin siellä n. 4 h putkeen, varmasti yli 10 km. Ei olisi kannattanut. Nyt on oikeassa jalassa jonkinnäköinen rasitusvamma. Sattuu ihan penteleesti kun sillä astuu! Mutta kivaa oli!!!
 
Risteilyn jälkeen olikin melkein heti neuvolakäynti. Kaikki hyvin. Kohdunkaula hieman pehmennyt, mutta kiinni ja pituuskin ennallaan. Kaikki arvot ok. Mutta..... NYT SE ON TAPAHTUNUT! Painan enemmän kuin mun mies [:(] Onneksi asia on vain väliaikainen, mutta kyllä se vähän ilkeältä tuntuu.. Mulle tuli risteilyn aikana ihan sikana painoa! Tottakai ahmin buffetissa.. join sokeripitoisia drinksuja.. oon syönyt päivittäin kakkuja useampana päivänä ja sen lisäksi turvotukset on melkoiset.. Mutta silti!!! Olisin toivonut, että en olisi missään vaiheessa raskautta ollut painavampi kuin mun mies.. No - elämä on.
Niin ja sf-mitasta. Mulla oli 4 vko sitten mitta 25,5 cm, sitten 2 vko sitten 29 cm ja nyt 28,5 cm... mielenkiintoista. Itse epäilen, että oli se keskimmäinen lukema mittausvirhe. Tai sitten pikkukaveri vaan sattui venyttelemään oikeaan suuntaan oikealla hetkellä. Mutta siis alaviivaa pitkin mennään. Hyvä niin. Noin viikon päästä on synnytystapa-arvio.
 
Kiitos muuten kaikille onnitteluista! Nyt on synttäreistä selvitty. Ja onnea naimisiin menneille ja äitiysloman aloittaneille!!!
 
Meidän vauva sit vielä päättikin kääntyä perätilaan eilen illalla...[:(]
Ihmettelin kun potkut tuntumaan ihan eri puolella. Ultrassa sitten vahvistivat asian. Ja nyt sitten hirvittää, kahden viikon päästä uusi aika polille ja yritetään kääntää. Toivottavasti se onnistuisi tai jos se vielä itse kääntyisi.
Mä en millään haluaisi sektioon.
Ihanaa on se, että vauvalla on kaikki hyvin, se on kuitenkin tärkeintä. Pelottaa silti ihan sikana!! [X(]

Muoks* Tuleva mummo oli aivan onnessaan kun pääsi mukaan! Kiva kun pääsi katsomaan lapsenlastaan näinkin.
 
Kattili kiittää ihanista onnitteluista! [:)]

Ja iitsu minäkin oon miettinyt meinaako se pehmeneminen ja lyheneminen sitä, että synnytys lähestyy vai mitä. Itsellä "todettiin" rv31 pehmenemistä kohdun kanavassa?! ja 4cm pitkä, kohdunsuu kiinni. mutta nyt rv35+5 kohdun kanavaa oli jäljellä 2cm ja pehmeä yhä, mutta kohdunsuu yhä kiinni. Onkohan se normaalia? Hitsi kun en hokassut kysyä lääkäriltä. Järkytyin vaavin painoarviosta varmaan niin paljon, että unohtu kaikki muutkin kysymykset sen siliän tien[:D]

Voi vitsit mammat että taas on tulossa ihanan aurinkoinen ilma![:)]
 
memuli: Eli sut tutkitaan viikolla 37 vielä onko vauva RT vai PT? Mä odottelen sitä soittoo sieltä sairaalasta saman asian takia, luulis että nyt tänään jo soittaisivat prkl [:@] Mutta mulla vasta 34+2 tänään...

Kysyisin teiltä kaikilta, että onko kellään muulla välillä sellasta menkkamaista aaltoiltua alavatsan tietämillä ilman että siihen liittyy mitään supistusta tai muuta? Mistähän se nyt sitten johtuu...? Mulla on tuntunu muutamana päivänä jonkun aikaa.
 
memuli; TOIVOTTAVASTI vauva kääntyisi itse! Siinä kääntämisessä kuitenkin omat riskinsä..

Täällä on niin kaunis auringonpaiste taas,tulee ihanan pirtee olo[:)][:)]Mieskin tuli eilen kotiin,että jos sitä keksis jotain kivaa[:)]
Joskohan hakis illaksi grillin jo pihalle,niin päästäisi mekin grilliruuan makuun :P:P:P
 
Heissan!

Mulla on tänään tasan kuukausi laskettuun aikaan!! Tuntuu ihan käsittämättömältä, miten nopeesti aika on menny...Viime syksynä ajattelin et 9 kk on ikuisuus, mut nyt oon jo äippälomalla ollu viikon!!

Mulla on verenpaineet heitelly jonkin verran, oon niitä ite mittaillu päivittäin ja maanantaina sain sit lähetteen neuvolasta äitiyspolille toksemia tutkimuksiin...Painoakin on tullu turvotuksina 1,8kg/vko!!! Proteiinia ei ole onneks ollu missään vaiheessa.. Nyt vaan odottelen kutsua.. Toisaalta on ihan kiva vielä päästä ultraan ja saada vähän kokoarviota.. Me ei olla selvitetty vauvan sukupuolta mun tahdosta aiemmin, nyt mies sano ekana kun kuuli ultrasta et nyt sit kysytään se sukupuoli...!!Ei varmasti kysytä, kun ollaan jo näin pitkälle päästy tietämättöminä :)

Meillä on kaikki valmista vauvaa varten, paitsi sairaala kassit on pakkaamatta..Mietin tossa et jos tässä alkaa kroppa pettää ja toksemia pääsee päälle niin voi olla et meillä on käärö kainalossa jo parin viikon päästä, mieskin epäilee ettei me kesäkuun puolelle päästä! Eli taitaa olla parasta pakata ne sairaala kassit valmiiksi!

OIkein hyvää loppuodotusta kaikille, ei tosiaan mee enää kauaa kun päästään tositoimiin!!
 
Huomenta!

Ihan ekaks kommentoin tuohon positiiviseen kipuun tai positiiviseen asenteeseen synnytyksessä... alkoi naurattaa muistot keskimmäisen pojan synnytyksestä kun ainut mitä kätilö mulle osas supistusten aikana sanoa, oli "muista että se on hyvää kipua, hyvää kipua, HYVÄÄ KIPUA.." Siinä tilanteessa en tosiaankaan halunnut että kätilö jankuttaa tunnista toiseen samaa mantraa mulle [:)] teki mieli sanoa että painuis ulos siitä hokemasta...  ja vaikka en ole aina pystynyt ajattelemaan hirveen positiivisesti, niin silti synnytyksistä on jäänyt kaikista hyvä, positiivinen mieli.

Lennu_G: Tiiätkö, meillä on nyt myös ihan sama tilanne, eli painan enemmän kuin mies [:@] Mutta tosiaan, onneks se on vaan väliaikaista. Ja nyt on se turvotuskin tullut kuvioon, eilen jouduin ottamaan sormukset pois.

memuli, meinaat antaa yrittää kääntää vauvaa? Mä päätin, etten suostu siihen, jotenkin on semmonen olo, etten haluais häiritä vauvan asentoa yhtään. Ja sittenhän siinä on se, että vaan noin puolet kääntyy ja niistäkin osa kääntyy takas. Lisäks en halua yhtään enempää kipuja tai supistuksia, synnytyskin voi siinä käynnistyä. Eikä vauvalla ole edes kuulemma kunnolla tilaa kääntyäkään. Sektio pelottaa, mutta kyllä kai siitä selviää. Mua ei ole ikinä leikattu eikä se ole mikään pieni leikkaus, mutta silti tässä tilanteessa olen sitä mieltä, että sektio on pienempi riski kuin että synnyttäisin perätilassa olevan vauvan alateitse. Ja anteeks kun TAAS tätä asiaa jauhan... *puhun pois pelkojani*

Täälläkin aurinko paistaa ihanasti ja mieli on paljon parempi mitä eilen. Koko eilinen oli tosi huono päivä, itkin kokoajan ja kroppaa särki, turvotti ihan sikana ja vielä ennen nukkumaanmenoa ärhentelin miehelle turhaan. Nyt hyvinnukutun yön jälkeen on taas ihan eri fiilis. Taidanpa mennä nauttimaan auringosta tuohon terassille [:)]

EDIT: ai juu mohomaha, kiva jos mun sf-mitasta on sulle jotain iloa [;)] Jospa se sun vauva on siellä masussa ollut just mittaushetkellä jotenkin niin ,että siks toi mitta on niin iso? Mulla th sanoi että tää perätila varmasti vaikuttaa mittaan, vaikka joka raskaudessa maha onkin mennyt yli yläkäyrien.
 
menkkamaisesta aaltoilukivusta; Täälä myös on oollut pari kertaa ala mahalla ja myös ala selässä. MEnnyt itsestään ohi kyllä ja ei ole seurannut mitään supistuksia yms. Tottahan se on , että nyt pikku hiljaa rupeaa tulemaan yhtä sun toista vaivaa, kun se synnytys sielä enteilee ja lähenee koko ajan. . . [;)]


memuli; No voi ei! Kurja kun vauva nyt päättikin vielä kääntyä perätilaan. Rupes ihan jännittämään ittiä, kun on pian lääkäri neuvola, että kuinka asiat täälä meillä on. Toivotaan, että vauva sielä vielä itse kääntyisi takaisin raivotarjontaan ja saisit synnyttää ihan alateitse. Sektio varmasti jännittää.


Täälä onnyt ruvennut nivusia vihlomaan oikein urakalla öisin ja aamuisin; lieneekö vauva laskeutumassa vai ihan tavallisia erittäin kovia liitoskipuja....



Täälä kans ihana auringos paiste[:)][:)] Ajattelinkin siivota, viedä matot ulos ja laittaa takapihaa kesäkuntoon 2010[;)][;)]
 
Heipä Hei!

Onnitteluja kattili

Eilen käytiin neuvolassa:

Neuvolakuulumisia...
Rv 34+1
Paino 71,1 kg, +700g/vko, yhteensä painoa tullu 11,2 kg
Turvotukset ? ei ole missään vaiheessa merkattu
RR 135/72
Pissa puhdas
Sf 28 cm
Rt
syke 144,
liikkeet ++

mohomaha: Se sinun SF kuulostaa kyllä todella hurjalta, kun meillä on samana päivänä laskettu aika... hui... Itse olen kyllä koko raskausajan mennyt alakäyrillä ja niillä edelleen mennään... Neuvola täti sanoi vain, että kun kerran tasaisesti mennään niin ei tarvitse huolestua.

Jenni90: Minulla on kans vauva ottanut paikkansa oikealta puolelta. Selällään jos makaa niin vatsa on ihan muodoton. Vasen puoli ihan tyhjänä...
Minulta löytyy kanssa kielilävistys. Eivät ole kyllä mitään maininneet että se pitäisi ottaa pois.

Minulla oli myös nännilävistykset molemmissa nänneissä, mutta ne otin heti raskauden alkuvaiheessa pois. Sainpa sitten sen takia toiseen nänniin rintarauhasen tulehduksen (ei ole muuten mikään ollut niin kipeä kuin se!!!) Se oli jotain aivan hirveää!!! Onneksi se on nyt parantunut, mutta on suuri vaara siitä, että maitokanava ei välttämättä lähde kunnolla toimimaan. Ja minä kun luulin, että lävistyksen ottaminen sattuu =) ei... kyllä sen pois ottaminen oli paljon tuskallisempaa.
 
Takaisin
Top