kesäkuun vaavit

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miilo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
mä olin sit tyksis synnytyshuonees 5 tuntia tänään, mut taas sit jouduttiin
takas kotiin odottelemaan... taitaa jäädä suutariks tää poika!
 
tirppana & hani, juuri samoja fiiliksiä täälläkin. Ja kyllä, ärsyttää täysillä toi kommentti "ei ne vauvat ole koskaan mahaan jäänyt", jota olen tälläkin viikolla kuullut jatkuvasti [:@]

Tänään (rv 41+2) oli tän raskauden viimeinen neuvolakäynti, kaikki arvot ja vauvan syke ok. Maha on jättimäinen, sf 38, painoarvio 4kg. Ultrassa näkyy, että vauvan pää on kauniin pyöreä... Huh, mietityttää, miten hän lopulta mahtuu tulemaan... Maanantaina sitten äitipolille yliaikakontrolliin.

Kävin illalla reippaalla kävelylenkillä, jospa se saisi vauvankin toimintaan vähän lisävauhtia [:)]
Noin muuten en keskimäärin jaksa puuhailla paljoakaan, mikä taas saa esikoisen pyörimään mun kimpussa aivan takiaisena.
 
Hihii. Tänään kävimme kaupassa ja kassalla jotain lirahti housuun, ihan vain vähän. Ajattelin, että liraus taisi olla jäänne aamuisista petipuuhista! :D Tunsin kuitenkin vielä kaksi lirahdusta ennen autoon pääsemistä. Kädellä tunnustellen legginsit olivat hieman kosteat ja olin jo varma, että lapsivettä se on. Kotiin päästyäni tarkistin asian, enkä enää ollutkaan niin varma asiasta. Märkää oli jonkin verran, mutta valkovuodolta se vaikutti ainakin suurelta osin (minulla ei ole ollut juurikaan valkovuotoa raskauden aikana, joten siksi tämä oli aikamoinen yllätys).
 
 
Nyt tuosta on kulunut jo pari tuntia ja noin puolen tunnin ajan on ollut ihan kivan napakoita kuukautistuntemuksia, ei kivuliaita, mutta kuitenkin. Olen tosi hyvällä ja toiveikkaalla tuulella, kun sain viimein jonkin merkin synnytyksen lähestymisestä. Uskon, että varsinaiseen synnytykseen on vielä pitkä aika ja että putoan korkealta kun lirahdukset ja menkkakivut taas loppuvat, mutta ainakin NYT olen erityisen onnellinen, saadessani leijua tässä horroksessa! X)
 
Minulla on eilisestä asti ollut sellainen olo, että vauveli syntyy tänä viikonloppuna, mutta tuskin sellaiseen oloon on luottamista.... :p
 
Hei! Täällä minäkin lopulta kirjoittelen ihana ihmeellinen pikkupoika sylissä [:D]! Hän syntyi eilen iltapäivällä rv 42+0 ja tänään jo lähdettiin kotiin, kun molempien vointi on loistava. Synnytys meni hyvin, käynnistettiin kalvot puhkaisemalla ja säännöllisten supistusten alkamisesta meni vajaa kolme tuntia syntymään. Kertomusta enemmän myöhemmin.

Vai että Gibsoni olis ollu siellä samaan aikaan! Meinasin kyllä aamupalaa tms. hakiessani yskäistä siinä kovaan ääneen "kröhgibnosi" [;)] ihan vaan testatakseni reagoisiko joku, mutta en kehdannut. Olis kai pitänyt! Joku synnytti kolmossalissa samaan aikaan ku me oltiin ykkösessä, Gibsoniko?

Vauvanhoito tuntuu käyvän rutiinilla ja kantoliina on jo osoittautunut taas korvaamattomaksi jo sairaalassa. Kotonakin vauva saa olla siinä rauhassa, kun yli-innokas isosisko olis muuten koko ajan haluamassa vauvaa syliin...Ja yllättäen kun sain vauvan nukkumaan meidän sängyn päälle, sieltä hetken kuluttua kuului iloinen "vauva heräsi!" [;)].

Alkuvoimaa kaikille synnyttäjille, sitä siinä tarvitaan!

koukku ja pitkän odotuksen palkinto, ikää noin 24h
 
Nuori äiti: Ensimmäisenä yönä tyttö heräsi kolmen ja kuuden aikaan. Toisena yönä ei herännytkään kun puoli viideltä [:-] Heräsin välillä ihan kattomaan että hengittääkö se edes ollenkaan enään [:D] Ite sain ainakin ruhtinaalliset unet kun tehtiin miehen kans diili että hän valvoo illalla pitempään ja mä taas herään aamulla aikasemmin. Yöllä herätäänkin molemmat [:D] Molemmat on käyny kattoo toista onko kaikki ok vauvan kanssa, kunnes toinen aina jossain vaiheessa sanoo että mee sä vaan nukkumaan takasin. Meillä kun tosiaan ollaan sekä rinta- että pulloruokinnalla, kun mun oma maito ei riitä vauvan tarpeisiin.

Tyttö Koolla on melkosta touhuumista varmasti kaikkien poikien kanssa. Mä unohdan ite ihan syödä kun hoidan yhtä lasta [:D]

hani: mulla ei jääny ainakaan yhtään paha mieli vaikka synnytys päätyikin sektioon. Näin jälkeenpäin se oli oikeestaan helpotus.

Cira: meillä myös anoppi huutelee tutin puolesta kun taas oma äitini vastaan. Yritä nyt sitten tehdä jotain sillekkin asialle kun jompi kumpi siitä ärtyy kuitenkin, mutta on tässä tullut todettuakin että meidän lapsihan tämä on. Lisäks anoppia ärsyttää kun meillä on hänen mielestään niin paljon vihreitä vaatteita tytölle [8|] Ja omaa äitiäni se että tyttö saa korviketta.

Onnea pojista summerwine ja koukku!

Me katteltiin Victorian häitä ja sanoin tytölle että vaihetaan vaippa heti kun prinssi ja prinsessa on suudellut ekan kerran, niin eikös typy nukahtunut kun suukkoon meni niin pitkään [>:]
 
Hyvää lauantai-iltaa! Ja onnea summerwine&koukku pojista!!!

Tuli katsottua Victorian ja Danielin häitä täälläkin ja itkuks pistin kun kirkossa se mies ja nainen lauloi hääparille "Tell the world you´re mine" (vai mikä se nyt oli)... hanat aukes eikä taaskaan meinannut loppua tulla... huoh, hormonit... [:)] tosi herkällä mielellä olen taas koko päivän ja oikeestaan viikonlopun ollut, eilisestä asti oon pidätellyt itkua. Yölläkin itkeskelin poikaa syöttäessä kun tuli rakkaudenpuuska rakasta miestä kohtaan <3

mohomaha: juu, no onhan näissä 4 pojassa tietty oma hommansa mutta helpoks tekee se, ettei nuo 3 vanhinta ole enää mitään vaippaikäisiä. Kai tää jotain organisointikykyä vaatii että saa arjen rullaamaan. Mies on vielä ens viikon kotona ja sitten alkaa taas arki, saas nähdä miten sujuu...

Nyt ihan semmonen ehkä tosi tyhmäkin kysymys jollekin mua viisaammalle... kun mulla tuo jälkivuoto vetelee ihan viimeisiään niin voiskohan mahdollisesti tamponilla mennä? Mitään hyytymiä kun ei ole tullut ja ihan aavistuksen verran vielä vuodan vaan. Olis jotenkin kivempi olla kun oon muutenkin aina tamponia käyttänyt. en tunne oloani ollenkaan kivaks side housuissa...
 
Ihanaa kuulla koukku että sun kohdalla käynnistys toimi noin hienosti. Viime yönä heräsin siihen että luulin että olin pissannut housuihin. Menin vessaan ja pyttyyn tippui iso limamöhkäle. Luulisin että limatulpasta on nyt sitte päästy eroon[:D] En vaan tiedä mitä se kaikki neste oli...Ehkä sitä lapsivettä mitä oon koko ajan epäilly että tihkuu. Supistuksia tosin ei vieläkään mitään [:o]

No enää sunnuntai ja maanantaina sitten vauvelia hakemaan [:)] Jos lääkäri ehdottaakaan että odotetaan vielä niin tinttaan sitä nasuliin.... Välillä on surullinen olo kun ei pääse kokemaan sitä että homma käynnistyis itekseen, välillä taas helpottaa että tässä touhussa on deadline.

Niin ja jos teillekin joku sanoo että kyllä ne vauvat sieltä on aina ulos tullu, niin siihen voi sanoa että: ei muuten ole, tähän on vain kuoltu hiljakseen keskiajalla. Siinä on sitte kiva seurata kaverin ilmettä [;)] No onneksi nykyaikana vauvelit saadaan ulos sitte vaikka sektiolla, jos kroppa ei tajua sitä ulos työntää.

41+5
 
Heippa tytöt!

Juuri kotiuduimme poikamme Arttu Iivarin kanssa kotiin!

Niin siinä sitten kävi että pieni oravanpoikamme syntyi 17.6. (rv40+2) klo 10.31, pituutta 49cm ja painoa 3040g. Yöllä meni klo 01.21 lapsivesi ja limatulppa, klo 03.00 oltiin TYKSissä. Synnytys kesti 7h 40min ja oli melko helppo, imukuppia jouduttiin lopuksi käyttämään koska sykkeet putosivat todella alas ja kestivät yli minuutin, syynä napanuora joka oli 3 kertaa kaulan ympäri. Kaikki kuitenkin hyvin, laitan tarkemman kertomuksen myöhemmin.

Palaan asiaan myöhemmin! Onnittelut kaikille vauvautuneille ja mohomahalle tytön kotiutumisesta.
 
Heipparallaa taas!

Onneva hurjasti taas jo jakautuneille <3


Itse täällä vielä odottelen lähtölaukausta, tutina on ettei se ole kaukana, mutta on ne tutinat ennenki menny pieleen [:'(]

Oloja taas pidellyt, selkää jomottanu eilisen ja tän päivän aivan tolkuttomasti, pientä menkkamaista kipua lähes taukoamatta havaittavissa, mutta inhottavin tuntemus on kyllä ehdottomasti tuolla jalkovälissä! Nipistelee (vähän niinkuin joku nykisi koko ajan) tuolla pimperossa.. Toisekseen, tuntuu että koko ajan pitäisi olla kakalla, vauva taitaa painaa niin lahjakkaasti peräsuoleen.. Aavistuksen verran löysälläklin vatsa.. Onko muilla (ollut) samanlaisia tuntemuksia??
Miettinyt tässä, että jos nuo nippailut jalkovälissä on sitä kohdunsuun avautumista ja valmistautumista (kohdunkaulastahan oli jälellä enää vain pieni reuna keskiviikkona) tulevaan ja jos olin jo kahdelle sormelle auki keskiviikkona, niin paljonko voinkaan olla auki kun synnyttämään meen? [:)]
 Limatulppaa tulee edelleen, parina päivänä melkein ruokalusikallinen per vessassakäynti! Ja tänä aamuna hihkuin jo inosta kun näin ekan veriviirunkin, että kohta se on tullut kokonana pois!!??

Anoppi se ärsyttää täälläkin, lähinnä vaan siitä syystä, että hän kun on niin voiton varma että menee yli koska hänellä meni mieheni odotus yli.. prkl kun en ole hän! [:@] Oma äitini taas ounastelee syntyväksi huomenna, ois muutenkin hyvä päivä kun on mummini syntymäpäivä..
Ite yrittäny pikkuhiljaa asennoitua todellisuuteen että 9+14=23 jäljellä, niin vois vaikka yllättyä jos jotain tapahtuiskin pian..

Kerron nyt tännekin, niin ette pääse jälkikäteen pätemään jos osuisikin oikeaan.. Eli, olen kahtena eri yönä -noin viikon välillä- nähnyt unta, jossa poika on syntynyt 26.6 (juhannusaattona), lisäksi täysin sattumanvaraisesti kaupasta ostanut kuukauden aikavälillä mehupurkit joissa tuo sama, 26.6, päiväys on ollut.. En sinänsä usko "merkkeihin" mutta pelottavaa tuo jo melkein on.. [:D]

Ja täällä Tyttö Koo kyseli siitä tamponin käytöstä jälkivuotoon, en osaa sulle vastata, mutta itse miettinyt jo ihan samaa, voiko sitä käyttää? Ja jos voi, niin voiko heti jälkivuodon alusta jo, minäkään kun en ole side ihmisiä..

Jaksamisia kaikille!

Rv 38+5
 
tamponin käyttämisestä: googlella löytyi mm. tällainen ohjepankki 'Synnytyksen jälkeen':

Synnytyksen jälkeen äidin elimistö on tavallista herkempi gynekologisille tulehduksille.
Siksi jälkivuodon aikana tulee välttää sukupuoliyhdyntää, ammekylpyä, uimista ja tamponien käyttöä.

(Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin ohjepankki)
http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/2795/4872
 
ALKUPERÄINEN: nappu
Niin ja jos teillekin joku sanoo että kyllä ne vauvat sieltä on aina ulos tullu, niin siihen voi sanoa että: ei muuten ole, tähän on vain kuoltu hiljakseen keskiajalla. Siinä on sitte kiva seurata kaverin ilmettä [;)] No onneksi nykyaikana vauvelit saadaan ulos sitte vaikka sektiolla, jos kroppa ei tajua sitä ulos työntää.


Mäkin ajattelin, että ammosina luolamiesaikoina olisin kuollut sukupuuttoon [;)]. Tosin sitten ajattelin, että ehkä sillon tiedettiin joku heinä tai lehti, jota pureskelemalla synnytys olisi käynnistynyt! Tsemppiä nappu käynnistykseen, jos sinne asti on mentävä! Hyvin se menee! Mulla käynnistykset ei ehkä kuitenkaan ole vaikuttaneet synnytyksen kulkuun juurikaan alun jälkeen, luulisin ainakin niin. Nyt mies teki alussa kovasti töitä hieromalla ja sivelemällä selkää ja käsivarsia yms. hyvää tekemällä, että oma oksitosiinituotanto riitti eikä tippaa tarvittu.

Tamponista mulla on se käsitys ettei tulehdusriskin takia saisi käyttää jälkivuotoon, ei ainakaan missään nimessä silloin kun vuoto on veristä. Ainakaan kuukuppia, jota itte käytän, ei käsittääkseni saa käyttää. Eikä mua kyllä huvitakaan työntää tuonne alakertaan ihan heti mitään, vaikkei synnytyksessä mitään sanottavia vaurioita tullutkaan!

Koukku
 
kaks yötä valvottu ja vietetty tyksissä ja taas kotona odottelemassa.
ei noi hirveet supistukset kypsytä mun paikkoi ollenkaan, joten nyt
vaan ootan et saan ajan käynnistykseen. ja syön sit särkylääkkeitä et
kestän jotenki tätä jatkuvaa supistelua 6-7 minuutin välein. melkeen
teki mieli yöllä heittäytyä sairaalahuoneen ikkunasta ulos.....
 
Iltaa!

Mahtaako kukaan tietää päteekö tuo tamponiasia myös sektiossa olleille? Kun mulla ei tuolta alakerrasta ole kukaan tällä kertaa tullut vaan on vekki mahassa... Vuoto ei enää ole kuin aavistuksen veristä eli siis ihan loppumaisillaan on.

Oltiin siskon tytön ristiäisissä ja mies päätti sitten 3 tuntia ennen juhlia katsoa pukunsa...( niinpä, onneks en ollut maininnut asiasta jo monta viikkoa sitten!) noh... "kyllä nää vuosi sitten meni päälle, voi vittu..." Arvaatkaa oliko naurussa pitelemistä, mutta en millään voinut nauraa, sen verran näytti koville ottavan [:D] vähän vaan hymyilin itsekseni ja onneks sain pokan pidettyä hyvin. Eipä auttanut muu kun suunnata Dressmanniin ostamaan uus, isompi puku. Ja nyt mies on ihan järkyttynyt kun on lihonut vuodessa niin paljon... Sovittiin, että hän tulee mun mukaan kärrylenkeille kun pääsen taas reippaasti kävelemään.

Mä menen nyt syömään, hornetit ja ranskalaiset kutsuu [8D] Mies aikoo vaan katsoa vierestä, reppana!!! [:D] hahahha!!!

Just_Pamille ISOT ONNITTELUT POJASTA!!!!!!!!!!!
 
Tyttö Koo Mullakin on vielä sektiosta jälkivuotoo, mutta sanotaanko että lirahtaa vaan kerran päivässä jotain ihan vähän että on todella niukkaa. Tällästä ollu jo noin viikon. Ja meillä on kyllä heiluteltu peittoo kahteen kertaan ja oon vaan käyttäny tummia alushousuja ja housuja niin se tulee mikä on tullakseen. Itekkään kun en mitään siteitä tykkää käyttää. En oo oikeestaan sidettä käyttäny koskaan... Tamponi alkaa tuntua varmasti liian kuivalta kun siihen ei ns. mitään tuu ja pitäis vetästä kuivana ulos [:'(]

Just_Pam hurjan paljon onnea pienestä pojasta, sait pidettyä pojan hyvän aikaa mahassa vaikka meinas ulos etukäteen tullakkin.

Mä jouduin tänää kertomaan kaverilleni, että sen miehellä on toinen muija. No mun kaveri soitti tälle uudelle muijalle ja selvis että niillä on ollu sama mies vuoden! Voi vittu mikä ääliö mies!! Ei ollu munaa edes myöntää vaikka suora kysymys tuli ihan nimineen kaikkineen että seurusteletko annikan kanssa? Mies oli vaan kysyny että ai mistä tollasta oot kuullu ja kieltäny kaiken. Siinä on nyt miehellä melkonen soppa kun lähtee sana kiertää ja toki luulis ryppyjä tulevan tän uudenkin kanssa kun uus luuli että vanha on vanha. Onneks mun kaveri ei jääny tällästä miestä itkemään, vaikka ovat seurustelleet 4-5 vuotta. Pääsee jatkaa elämäänsä omien unelmiensa mukaan [:)]
 
jälkivuodosta.. täällä mennään kanssa mustien kalsareiden kanssa, ja kun tuo vuoto on tosiaan kerran päivässä jotain housuun, jos silloinkaan -tyyppistä. Mutta kyllä siinä on se tulehdusriski olemassa, vaikka olis sektio takana. Ite en lähtis tampooneita käyttämään, vaikka en mäkään normaalisti siteitä käytä. Ja eiköhän se meiltä lopu kohta kaikilta muutenkin ..

anopit.. Mun ex-anoppi oli just sellanen ärsyttävä, omia mielipiteitään hyvinkin kärkkäästi toitottavaa tyyppiä, joka ei kuitenkaan loppujen lopuksi oikein osannut perustella omia väitteitään ja ne oli muutenkin suurimmaks osaks suoraan 70-luvulta. Eli tyyliin, kun huomattiin, että poika on vasenkätinen, hän oli kovasti sitä mieltä, että poika pitää opettaa käyttämään vain oikeeta kättä (vasenkätisen elämä kun on kuulemma niiin vaikeeta). Kuuntelin sitä muutaman päivän, meni hermo ja sanoin, et niin, kahvikupinkorvahan on tosiaan väärällä puolella vasenkätiselle. Toinen oli, kun tyttö oli ensimmäisiä kertoa mummolla hoidossa "ei meinannut tyttö lainkaan juoda vettä, joten annoin sille appelsiinimehua". Ja likka oli tosiaan 4kk.... Tehkää niiden äitienne ja anoppienne kanssa niin, että opettelette alusta asti suodattamaan niitä juttuja, myöntelette vaan, mutta teette just niin, kuin itsestä tuntuu hyvältä. Ne jutut kun pahenee vaan seuraavien vuosien aikana.
Nykyinen anoppi on taas todella ihana. Ei ole oikeastaan mitään pahaa sanottavaa siitä naisesta. Toki sieltäkin neuvoja tulee ja tietysti tuo testaa mua vähän väliä, että osaanko mä kasvattaa sen ensimmäistä lapsenlasta. [:D] No ihme olis, jos en osais. Onhan mulla jo kaks isompaa lasta. [:D][:D] Mutta sen neuvot on täysin sellaisia hyvää tahtovia, ei niin kuin tuolla ex-anopilla, joka nautti vaan siitä, kun pääs sanomaan mielipiteensä asiasta kuin asiasta.

Täällä menee edelleen todella helposti. Muksu täysin rintaruokinnassa ja herää n. 3 h välein syömään. Öisin menee 3-5 tuntia. Ilmavaivoja on vähän iltaisin, mutta ei sitä kanniskelua tuntia kauemmin ole. Suoraa huutoa ei juurikaan ole, vaan sellasta tyytymätöntä ölinää [:)] Peittoja täällä heilutellaan jo vanhaan tyyliin joka päivä. [;)]
 
Tää lähtee nyt synnärille käynnistykseen...jaiks. Pitäkää peukkuja, että vihdoin saatais niitä supistuksia aikaan ja pikkunen ulos tästä masusta.

42+0  
 
Napulle Onnea käynnistykseen!!
Ja Sumulle voimia!!
Mohomaha, on kaverillas melkonen mies ollut[:@]Mistä noita oikein ilmaantuukin?!

Täällä oli neuvola käynti taas,kun ei vklna sitten mitään tapahtunu..
40+1
Paino : + 1700g (!!)
Turvotus : +++ naurettiin thn kanssa kun näytin jalkojani,kun oli feikkicrocsit jättäny ihan järkyttävät painaumat jalkaan [:D] näky kaikki ne reiäi mun jalassa[:D] Ja oikeesti tekee ihan pirun kipeetä kävellä kun jalkapohjatkin on aivan turvoksissa[8|]
Oon kateellinen kyllä niille joilla turvotusta ei oo ollu!!
paineet : 140/88 vähän yläkanttiin,mutta th sano että voi enteillä myös tulevaa synnytystäkin!
pissa : puhdas
pikkusella oli kaikki niinkun ennenkin[:)]Pää oli vieläkin matalammalla,ei saanu th nyt oikeestaan ollenkaan otetta siihen päähän ja kiinni ollaan! Ja tehtiin painoarviot vauvasta,minä veikkasin 3.5 kg ja th 3.3 kg..saa nähä kumpi oli lähempänä[:D]
Th sano että synnytys on kyllä lähellä kun kerroin että on alkanu supistella(vaikkakin vielä ilman kipuja..) ja koko ajan sellanen olo että menkat alkais ja alaselkä aivan järkyttävän jumissa koko ajan.Ja tissitkin on alkanu vuotamaan ihan urakalla[8|]
ens torstaille on uusi aika, ja sitten 2.7 aika synnärille käynnistykseen! mutta th jo nyt toivotteli synnytykseen onnea,eli ei mua sinne ilmeisesti torstaiks oottele ja vielä vähemmän tonne käynnistykseen[:D][:)][:)]
hih,sanoin miehellekin ennenkun lähin neuvolaan,että tirvasen sitä naista jos se sanoo että ens viikolla nähdään taas[:D][:D]ei tarvinnu sittenkään[:D][:D]

Voi että miten tuli niiiiin hyvä mieli tuon neuvolan jälkeen!
Tästä päivästä tulee hyvä[:)][:)]
 
Huomenta!

Täällä arki on lähtenyt aika mukavasti käyntiin. Poika kasvaa kovaa vauhtia, en ois ikinä uskonu et itsekin voi sen ihan silmissä huomata. Huomenna ois neuvola ja saadaan taas uudet mitat.

Vatsavaivaa on jonkin verran, vois kyllä ihan koliikiksi kutsua. Poika huutaa syönnin päälle pari tuntia, sit nukahtaa ja herää taas nälkään ja sit taas syötyään huutaa sen pari tuntia. Hän ei ole montaa hetkeä ollut hereillä ja vaan katsellut tyytyväisenä.. Vaiva johtuu kyllä varmasti mun syömisistä, vaikka oon yrittäny vähentää kaikkia ärsyttäviä aineita, koska yöllä poika nukkuu hyvin eikä huudä yhtään vaikka syökin sen pari kertaa. Ajattelin varata ajan vyöhyketerapiaan, sitä on kovasti kehuttu koliikin hoidossa.. Kaikkee pitää kokeilla! Tänään on eka päivä kun ei isukki ole kotona apuna, vähän jännittää meneekö huutamiseksi koko päivä. Mut ei kai tätä kestä kun sen 3-4 kk ?? Huoh..

Mut silti, poika on maailman ihanin!

Onnea kaikille synnyttäneille ja tsemppiä vielä omaa kääröä odottaville!
 
voi luoja Pulina82!! Ei todellakaan käy teikäläisen tilanne kateeks. Mun ensimmäinen muksu oli koliikkilapsi, ja se aika oli ihan helvettiä. Vyöhyketerapia todella auttaa, tai ainakin monet on oikeesti saanut siitä avun ja itelles muutama pari korvatulppia voi olla ihan hyvä idea.. [8|]
 
Takaisin
Top