kesäkuun vaavit

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miilo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eipä täälläkään juuri kukaan sitä imetystä opettanut. No mulle ei kukaan mitään sanonut, kerran kävi joku kattomassa imun, muuten sain olla rauhassa. Kai ne meinas, että tiedän imetyksestä jo kaiken, kun on kolmas muksu. Tosiasiassa nää kaks muuta on alusta asti olleet osaks lisäruualla, kun se imetys ei vaan ole alussa onnistunut, eikä kukaa kertonut mitään vinkkejä mihinkään suuntaan. No opinpa ainakin noista aikasemmista, mitä ei kannata tehdä [:D] Ja toisaalta voi jälkikäteen olla fiksu, ja tuumata mitä olis pitäny tehdä toisin.. [:)]
Naapurisängyssä oli sairaalassa ensikertalainen, jolla ei oikeastaan mitään käsitystä imetyksestä/lapsenhoidosta/mistään, ja sen kohtelua kauhulla seurasin vierestä. Joka toinen kätilö kertoo hyvin vahvasti oman mielipiteensä sen rintakumeista, lypsämisistä jne. Joka toinen tyrkyttää lisämaitoa, toisilta sitä ei meinannut millään saada. Ja jotkut vielä siinä sivussa paasaa imetyksen tärkeydestä ja toiset siitä, kuinka tärkeetä on vauvan saada ruokaa ja tyrkyttää imetyksen sijaan maitoa. Tää naapurisängyn likka oli ihan sekasin noista neuvoista, ja niin olisin minäkin, jos niiden varassa pitäs imettää. Ihan uskomatonta!! Kävi toista kyllä niin sääliks.. Ei ole helppoa..
 
Viikonloppuna oli jo toiveita ilmassa, että pääsis synnärille. Nyt ei taaskaan mitään... [:(]
Liikkuminenkin on jo helpottunut... Eilen kyllä vauva piti taas semmosta rallia päällä että huh huh... mieskin tuumas ku katseli vieres ja tietty kokeili, että toi mahtaa jo sattua kun noin kovasti riehuu...

Eilen sitten oli kotikonstit käytössä. Saunaa ja peiton heilutusta. Pyh... ei mitään...
Odottelua... Odottelua... Odottelua...
 
Viirukhan
Saiskohan jostain kotiopettajan tilattua? [8|]


Onhan niitä kotiopettajia! Imetys.fi -sivuilla on ainakin joitain kai maksullisia ja kannattaa katsoa toimiiko lähiseudulla imetystukiryhmää ja soittaa rohkeasti ryhmän vetäjälle. Saattavat tulla kotikäynnille hyvinkin katsastamaan tai voit vaikka itte käväistä jonkun luona. He varmasti haluavat auttaa!! Sairaalassa ei aina (eikä ikävä kyllä neuvoloissakaan usein) osata auttaa... Minä heitän oman neuvoni imetyksen suhteen eli aina ensin tissiä ja kokeile imettää vauvaa silloin kun hän on vielä ihan uninen! Meillä auttoi kakkosen rintaraivareihin isompana, kun ei rauhoittunut rinnalle, että imetin nukkuvaa muksua [:D]. Rintakumista pääsee kyllä usein eroon myöhemmin! Jaksamista vaikeuksiin, jotka ovat varmasti voitettavissa!!

Minä kävin taas äippäpolilla, nyt siis 41+4. Vauvalla kaikki edelleen hienosti, sydänkäyrääkin otettiin vain hetki, kun oli kuulemma niin erinomaista! Vettä vähäsen, mutta on kuitenkin sen verran että turvallisesti odottelemme perjantain käynnistystä, jos ei ennen sitä synny. Itsekin halusin ehdottomasti jatkaa odottamista, kun supistuksia on peräti jonkun verran tullut ja eilen irtosi limatulppaa. Ja kohdunsuun tilanne on kypsynyt paljon sitten 41+0 käynnin. Jos ei käynnisty itse, niin pe-aamuna puhkaistaan kalvot, kypsyttelyä ei tarvita enää. Nyt on mielikin taas hyvä, ei mene kuin korkeintaan kolme yötä ja meilläkin on vauva. Vähän pidempään kannettu vauva vaan [;)].

Koukku 41+4 siis
 
Kumpa meikäläisellä näyttäisi yhtä hyvältä perjantaina yli-aikakontrollissa ku sulla koukku.

Eilen yritettiin tota lenkkeilyä, tunnin reissu metsässä laahustaen tämän jättimasun kanssa...ei tullu muuta ku hiki. Ipana rupes jumppaamaan ihan hulluna ku päästiin kotiin. Tais protestoida ku keinutus loppui [:)]

Kaveri sanoi että oli lukenu jostain että vasemman jalanpohjan nuoleminen saa synnytyksen käyntiin [:D]
Täytyy varmaan kokeilla tuotakin....pääsee sit ainakin sairaalaan, jos jalka irtoaa [:D][:D]

41+1
 
No meikäläiselle yrittävät ihan urakalla OPETTAA, meinasivat että mun pitäis mennä vielä osastolle yöksi että tiedän minkälainen vauva mulla on ja kuinka sitä hoidetaan. Ihan kiva ajatus, mutta oon sen verran sairaaloita nyt kiertänyt ja just kun asettunu jotenkuten omaan kotiin että yölläkin jo tietää mistä herää, niin NO THANKS! Ei oo saatu vielä kylvettää edes, kun se tyttö on nyt eri sairaalassa niin on siellä eristyksissä karanteenissa sairaalapöpöjen vuoksi... Mies alottaa isyysloman huomenna niin mennään koko päiväks sairaalaan, ehkä ne sitten illalla laskis tytön meidän kanssa jo kotiin. Kuka tietää, mitä ne vielä keksivät [&o]
Imetys meillä ainakin sujuu, tyttö tulee syliin ja kohdistaa silmät rintaan ja ahmii sen suuhunsa heti [:D][:D]
 
Liityn joukkoon, ei niiiiin mitään täälläkään!

Käveleminen ollu pari päivää suoraan yhtä helvettiä. Luut poksuu ja naksuu kun kävelee tai vaihtaa asentoa ja muutenkin sattuu niin hemmetisti pelkkä kyljen vaihtaminen yöllä, tuntuu että koko alakerta jää siihen sänkyyn kiinni. Ihan kamalat kivut siis. Kaks päivää ja yötä oon oottanu että jokohan kun sattuu niin paljon mutta ei. Itkua vääntäny ja kiemurrellu vaan kun koittanu ettiä edes jotain asentoa missä voi olla. Mieskin jo sanoi että jos nyt on jo noin kamalat kivut niin entäs sitten kun synnytys oikeesti alkaa..niinpä!

Mua kauhistuttaa ajatuskin että jos joutuu käynnistää, jotenkin se kalvojen puhkasu jne ei kuulosta yhtään kivalle[:D] Ja muutenkin mitä oon kuullu että käynnistämällä on kivuliaampaa. Ehkä mulle käy niinkun äipälle, kaikki on hyvin mutta vauva ei vaan osaa lähteä sieltä ittekseen tulemaan.[8|]
 
Käveleminen ollu pari päivää suoraan yhtä helvettiä. Luut poksuu ja naksuu kun kävelee tai vaihtaa asentoa ja muutenkin sattuu niin hemmetisti pelkkä kyljen vaihtaminen yöllä, tuntuu että koko alakerta jää siihen sänkyyn kiinni. Ihan kamalat kivut siis.


juurikin näin !
Täälä ihan samanlainen olo !
Käveleminen sattuu päivä päivältä enemmän.
 
Täällä on tänään LASKETTUAIKA ja vaavia ei näy [:@][:'(][:)] Eilen oli neuvola ja kaikki arvot oli kohillaan eli kaikki on enemmän kuin hyvin. Tänään on kuitenkin ollut tosi etova ja huimaava olo heräämisestä lähtien [&:] Onko muilla samoja tuntemuksia?? Pitäis vissiin soittaa Kättärille ja kysäistä näistä tuntemuksista ...kuitenkin pakottavat tulemaan sairaalaan ja vielä kaiken lisäksi käynnistävät synnytyksen, jota en todellakaan halua. Pakko soittaa muu ei auta ---> [:'(][:)]
 
Omaa napaa täältä: Eikä edelleenkään mitään. Ei edes kiinnittynyt kunnolla. PIkkasen harmittaa ja koita siinä sitten suhtautua kaikkii kyselyihin ja kommentteihin (käynnistäminen sattuu enemmän jne.) positiivisesti.
 
Noh, meitä on sitten ainakin 3 yliaikaiskontrollissa perjantaina näillä näkymin. [:)] [:)] 
 
Miten pääsiskin tohon sisätutkimukseen, kaikki arvot kohdillaan ja vauva parhaassa mahdollisessa synnytysasennossa - pitäis kehitellä joku tarina. Meilläkin KAIKKI konstit on kokeiltu, eikä mitään tulosta. Seuraavaks lähen tästä nuoleskelemaan vasenta jalkapohjaa ja lainaan kirjastosta akupainanatakirjan!! [:D] 
 
Ja suloisille pikkunyyteille ja mammoille hyviä imetyspäiviä ilman syyllisyyttä ja paineita!!
 
 
 
 
 
 
 
Loistavaa Viirukhan [:)][:)][:)]

Meillä tuolla vessassa mies vaihtaa ensimmäistä paskavaippaansa. Siis nimenomaan sellaista, kun sitä paskaa löytyy lähellä kainaloita. [:D][:D] Mulla on hauskaa [:D][:D][:D][:D]
 
[:@][:@][:@] ärrrr..täällä kotiutui tänään hyvin väsynyt ja pistelty mamma, vauva YHÄ MAHASSA!! Eilisen olin salissa käynnistystippa kädessä, mut ei lähteny synnytys käyntiin!! Sunnuntai-yöstä asti antibioottia suoneen (vesien menon takia) neljän tunnin välein...tulehdusarvot oli silti noususuunnas koko ajan. Mut lähettivät sit kotiin tänään, eikä yritetty uutta käynnistystä!! Veristä vuotoa tulee koko ajan, ja jalkeilla ollessa supistelee jatkuval syötöl, mut levos ei tapahu mitään!!!

Eli nyt sit odotellaan kotosal, et mei muksu ois suostuvaisempi tuleen ulos!! Ja huomenna sit oman kaupunkin labraan taas verikokeisiin tulehdusarvoja mittauttaa!! Nyt lähdetään kävelylle,illalla pesen saunan ja sit istun siellä,ja pitkään, ja sit jos sais viel isännän houkuteltua petipuuhiin...kyllä nyt saa odottelu riittää!!!!!!!!!!!
 
Päivää!

Meillä oli tänään eka neuvola Onnin kanssa ja hienosti on ukko kasvanut! Viime viikon sunnuntaina pikkunen painoi painokontrollissa sairaalassa 3288g, terveydenhoitajan kotikäynnillä 3500g ja nyt 3885g eli paino nousee kohsten! Ja muutenkin kaikki sujuu täällä kotona hyvin, ei valittamista. Yöllä herätään kerran tai 2 syömään. Nyt pystyn jo aika hyvin kävelemään kun haava ei ole enää kovinkaan kipeä ja käytiin tänäänkin vaunulenkillä koiran kanssa, vauhti ei ole enää semmosta etana-tyylistä. Jälkivuotokin on vähentynyt tosi paljon, kai tää on niitä sektion etuja sitten jos vuoto on niukempaa ja loppuu aikaisemmin kuin alatiesynnytyksen jälkeen. Ja ihan superihanaa kun voi nukkua selällään eikä lonkat oo kipeet enää!

Voi kun te kaikki pääsisitte pian synnytyshommiin.... Vikat päivät ja viikot on niin syvältä! Siispä paljon voimia, kärsivällisyyttä ja tsemppiä teille!!!!
 
Täällä on tänään tasan viikko laskettuun aikaan. Ehdin jo tossa viime torstaina intoilla kun huomasin että pala limatulppaa oli irronnu. Ihan turhaan kyllä innostuin siitä. Odotin sit tietty kahta kauheemmin supistuksia joka ilta ja yö ja muutamia tuliki, mutta aina vaan joku pari kerrallaan, ja päivällä ei muuta ku harkkareita..[:@] Limatulpan irtoaminen ei siis oikeasti kerro yhtään mitään.. Voi olla tietty eri asia jos se lähtee kerralla kokonaan.

Pitäis saada vähän jotai muuta ajateltavaa välillä ku pää hajoaa, ku odottaa vaan niin kovasti synnytyksen käynnistymistä.. Tekeminen loppuu kesken ku kämppä kiiltää ja vauvan huoneessa ei oo tekemistä enää ja vaatteet on pesty (vauvan ja meidän) jne.. Onneks huomenna mennään miehen kans ostamaan tarvikkeita terassin laajennusta varten, niin voin olla sen rakentamisessa sit mukana, jos ei muuten niin henkisesti ainaki [:D]. Varmaan alkaa syntymään heti ku saadaan joku tollanen isompi projekti alotettua.. Ihan kiusallaan [:D].
 
Tänään päästiin kotia!!!! Meille syntyi perjantina 11.6 tyttö, elämäni järkyttävin kokemus, mut lopputulos sitäkin ihanampi!!! Myöhemmin lisää!!!
 
"Elämäni järkyttävin kokemus" [:D][:D][:D]

Lohduttavaa[:D] Naurattaa ja itkettää melkeinpä yhtä aikaa kun miettii mitä itelleenki on vastaan tulossa[:D]
 
Onnea Sarianille! Hieman kauhulla kyllä odotan lisätietoja...

Mä olen nyt kahdesti ollut lääkärin ronkittavana (41+0 ja 41+4), molemmat yrittäneet edesauttaa tilannetta [:D]. Tänään on kyllä supistellut enemmän, tiedä sitten mistä johtuu. Mä olen rasvaillut jalkoja ja painellut samalla jalkapohjia ja niitä akupisteitä mitkä tiedän. Mies on painellut paria pistettä hartioissa ja ristiselässä. Olen maannut piikkimatolla ja käyttänyt sitä vispilän näköistä intialaista päänhierontalaitetta, kun molempien pitäisi tuottaa endorfiineja ja oksitoniinia, mitä synnytyksen käynnistymiseen tarvitaan. Ja molemmat on kai jotenkin just tästä syystä kiellettyjä raskausaikana. Olen siivonnut, lenkkeillyt, saanut annoksia prostaglandiinia kohdunsuulle yms. Levännyt olen. Niin ja vahvaa vadelmanlehtiteetäkin olen ryypännyt. huoh. Poppaskonsteja kai kaikki, tosin noihin hormonijuttuihin voisin uskoakin, spermaan ainakin. Tosin Cytotecissa sitäkin on kuulemma monisatakertaisesti enemmän...

Juttelin käynnistyksestä lääkärin kanssa. Mulla siis puhkaistaan kalvot jos ei itellään tule. En halua oksitosiinitippaa ellei ole pakko, että oma keho ehtii touhuun mukaan. Mulla Cytotec-käynnistykset on ollut suht lempeitä. Aika hurjia tarinoita luin kalvojen puhkaisukäynnistyksistä, jollain oli mennyt alle tuntia ja muksu oli pihalla! Liikkua saa kuulemma kalvojen puhkaisun jälkeen, kun vauva kerta on kiinnittynyt. Mulla ei ongelmaa ole veden valumisenkaan kanssa, kun lääkäri mittasi sen määrän ja sanoi, että "8 senttiä"!? Että jos se tarkoitti senttilitroja, niin se 0,8dl ei suurta lammikkoa aiheuta! eikä painokaan ikävä kyllä tipu kovin suuresti vesien myötä [:D]. Mutta liikkuminen on mulle elintärkeää synnytyksestä selviytymisessä ja pelkään sitä oksitosiinitippaa ku ruttoa...

Joo. Kotimaiset uudet perunat odottaa, josko niillä olisi mielihyvää tuottava ja synnytystä käynnistävä vaikutus [;)].

Koukku 41+4
 
Koukku; mulla tänään lääkäri ultras lapsiveden määrän ja sanoi että "jopa" 3 senttiä näkyy. Ja vettä on siis vielä ihan normaalisti ja riittävästi... eli ei meinaa desimääriä!! Varaudu siis että sitä vettä kyllä valuttelee kunhan on sen aika [;)]
 
Hellou mamit [:)]
Lauantaina 12.6. klo 12.14 meille syntyi poikavauva[:D]! Tämä mamma on aivan rakastunut... Pituutta pojalla oli 51cm ja painoa 3920g.
Lueskelen teidän muiden juttuja paremmalla ajalla ja kertoilen tarkempia kuulumisia täältä.
 
Takaisin
Top