Kesäkuun kuumotukset

Kyllä on tän ketjun nimi kyllä osuva! :) Voi rähmä tätä kuumuutta.. :eek:

En tiiä johtuuko tästä helteestä vai mistä mut harjotussupistukset on ottanut kunnon spurtin täs viikon aikana. Joka ilta on pötsi ihan pinkeenä ehkä n. 10-15 min kerrallaan ja useamman kerran illan aikana..Alkaa vähä jo ahistaa ku tuntuu ettei saa kunnolla hengitettyä ku oikein kovettuu.. :/ Mut jospa se tarkottas sitä, että alkaa elimistö ja tyty valmistautua ulostuloon pikkuhiljaa.. :)

Mie oon jotenki ymmärtäny, että se on hyvä vaan jos vauva hikkailee paljon mahassa. Sehän tarkottaa, että se tekee ahkerasti hengitysharjotuksia ja pallealihas vahvistuu. :) Joten, en ite oo ainakaan mitenkään huolissani ollu meijän tytön hikkakohtauksista.. :)
 
Jumankauta tekis mieli vaan huutaa ja raivota!! mä en kestä näitä hormooneja enää ehkä sekunttiakaan :smiley-angry019 ihan raivoissani täällä niin pienistä jutuista että toi mies kohta heittää mut pihalle...(toivottavasti ei sentään) otan kaikesta nokkiini ja henkilökohtaisesti, loukkaannun ja alan kiukuta...jos tää tilanne olis toisin päin ni en mä kattelis tällästä käytöstä!! joka asia on huonosti ja pakko purkaa tohon "vastapeluriin"....auttakee...joko kaikilla muilla on tasottunut nää mood swingit??!! :anyone
 
Mä tulen myös välillä hulluksi. Syy nyt voi olla mikä tahansa, kuten esimerkiksi täysi tai tyhjä astianpesukone :) Töissä en jaksaisi (ei huvittaisi) olla enää päivääkään, mutta vielä juhannukseen pitäisi jaksaa hymyillä :excited001

Nyt yhtäkkiä haluaisin laittaa kaikki tavarat valmiiksi, vaikka aiemmin en ole saanut mitään aikaiseksi. Ja sekin pännii, kun ne ei ole jo valmiina. Ja kuka käski jättää kaiken viime tippaan! Niin ja se sairaalakassi. Sitä nyt ei ainakaan kannata vielä näillä viikoilla pakata, mutta taidan pakata ihan piruuttani heti huomenna.

Neuvolaan en jaksaisi mennä enää kertaakaan, vaikka täti on ihan parasta A-luokkaa. Ainakaan en käy vessassa, jos sinne on taas jonoa, niinkuin aamun ekojen vastaanottoaikojen aikaan aina. Synnytysarviokin on vasta viimeisen lääkärineuvolan jälkeen ja miksi mun niille mitään tarvitsee kertoa. EIKÖ sitä synnytyksen käynnistyspäivää voisi sopia sähköpostilla?!?!

Mulla on selkeästi ihan liian pitkä matka vielä. Pitääkö mulle tulla jotain fyysistä kremppaa, jotta tämä olisi vielä vähän haastavampaa ja olisi hyvä (parempi) syy kitistä ja kiukutella? Ei uskoisi että huomenaamulla huonosti nukutun yön jälkeen töissä istuu taas lempeä lammas, joka vaan omassa päässään miettii miten ihmeessä saa enää mitään pyydettyä aikaiseksi.
 
Kiva olla kuumeessa näillä helteillä ja tässä olotilassa, EI MUUTA!
 
Voi ei Hemppa, ei kyllä käy kateeksi. Toivotaan, että kuume menee nopeasti ohi! Nyt on ilmeisesti ollut jotain kevätflunssaa paljonkin liikkeellä.
 
Joo ei oo kiva olla kipeenä tässä helteessä, mulla on onneks se sisäinen kuumeuden tunne menny ohi, mitä oli sillon tosi paljon kun tulehdusarvot oli korkeella. Nyt kun sais korvaan kuulon takasin, yskän ja nuhan loppumaan niin vois ehkä jopa nauttia tästä kuumuudesta :) Yöt on ainakin jo helpompia, kun ei oo se hikoilu niiiiiin voimakasta kun tosiaan sillon kun toi kuumuuden tunne mulla oli ympäri vuorokauden. Mutta jalat on poikki kuollu ja pinossa! Tukisukista on kyllä suuri apu, mutta että vituttaa niitä ähkiä jalkaansa ja niissä hikoilla entistä enemmän, saati se puristus jaloissa kun turvotus yrittää ja yrittää vallata otteensa!!!!! :excited001
Tossa etusivulla oli juttu B-streptokokista ja multahan otettiin se näyte nyt tossa maanantaina, vaikka sanoin kyllä sille neuvolan tätsylle että mulla on antibioottikuuri menossa. Meinasin kysyä siltä, että mitä hyötyä sitä näytettä on nyt ottaa kun oon kuitenkin kuurilla (joka kuitenkin kaiketi "tappaa" sen bakteerin ainakin hetkeks?! kö?), mut pidin sit turpani kiinni kun se oli sille niin tärkee asia että tieto sitten löytyy jos synnytys sattuukin käynnistyy. Kai se pelasti siis vaan oman nahkansa, että näyte on otettu, näytti tulos sitte mitä näytti :D

Ei mulla oo tollasia raivokohtauksia :angel8 Nyt kun saatiin esikoinen mummolaan muutamaks päiväks, niin alko aamukin aivan erinlailla kahden kesken sängyssä :dance011
 
Onko muut ahkerat mammat silittäny kaikki vauvan vaatteet, harsot, lakanat yms? :) Mie tunnustaudun NIIN laiskaks, etten oo mittää silitelly.. :smiley-chores007

Ja semmonen hassu "oire" on havaittu...Kuumat aallot! :blob8 Kyllä jos vaihdevuodet on samanlaista aikaa ku tää elo ja olo on tällä hetkellä nii jumaleissön! Esim.sohvalla istuessa tyty alottaa mylläyksen mahassa ja hetken päästä multa valuu hiki joka sopukasta..Voiko tuo vauveli kehittää niin paljon lämpöö liikkuessaan, että se aiheuttais nää aallot?? :violent5
 
Tämä jatkuva kuumuus alkaa jo hiukan väsyttää, oli sit sisällä, ulkona, päivällä tai yöllä, ni aina on kuuma. En kuitenkaan haluais valittaa ku kerranki on kesä! Ja ihana ku on päässy uimaan ja oon ruskettunu! Nyt on alkanu vatsan aluetta kutittamaan ja yritän sitä rasvailla. Varmaan uusia arpia kohta tulossa ( ei kyllä tarttis, kahdesta tytöstä on kyllä jääny jäljet)

Lantio on ruennu myös vähän jumittaan. Rattaita ku tuolla yritän työnnellä ni tuntuu että lantio jumittuu paikoilleen, hyvä ku saa jalkoja liikuteltua ja ne liikkuu tahmeesti. Tosi raskas silleen kävellä, eikä vauhti kyllä päätä ainakaan huimaa :smiley-bounce022
 
Suhwi, mä en koskaan silitä mitään... Mies silittää omat kauluspaitansakin itse, kun mä tyystin kieltäydyn koko hommasta. Kuivausrummussa kyllä pyörii kaikki harsot, lakanat ja vauvanvaatteet, sieltä tulevat ihanan pehmeinä.

Mä kotiuduin tänään kakkosen kanssa mökkireissulta. Oli ihan mahtavaa, sain levätä vaikka kuinka paljon, kun mun vanhemmat juoksi poikien perässä. Yöt oli vaan levottomia, kun oli niin älyttömän kuuma, niin mulla kuin pojillakin. Hypättiin kaikki kolme vessassa vähän väliä, kun oli koko ajan pakko juoda. Mutta sainpahan sitten päivisin nukkua päiväunia :). Esikoinen jäi sinne vielä isovanhempien iloksi, mies ajaa sinne kakkosen kanssa lauantaina ja tuo sitten molemmat pojat maanantaina kotiin. Eli mulla on tiedossa ensi viikonloppu ihan yksin, ei hassumpaa :). Onneksi mies tulee hyvin toimeen mun vanhempien kanssa.

Jossain ketjussa joku mietti että missä vaiheessa uskaltaa vielä lähteä mökki- tms.reissuun, rohkeasti vaan liikenteeseen! Muakin vähän jännitti lähteä ajamaan yksin poikien kanssa, mutta hyvin meni. Menomatkalla ajamista kertyi noin 500km ja hyvin kesti selkäkin ja tänään ei ollutkaan sitten kuin noin 300km. Vähän epämukava oli tytsyn jumppatuokioiden ja supistelujen aikana, mutta muuten ei mitään ongelmaa. Viikkoja tänään siis 35+1. Mutta tästä eteenpäin aion pysytellä kotosalla, tai ainakin lähellä Naistenklinikkaa.

Monella tuntuu myös alkavan tuskaiset ajat, niin fyysisesti kuin hermojenkin puolesta. Tämä kuumuus ei kyllä auta asiaa. Mulla tämä taas tuntuu olevan helpompi kuin edelliset raskaudet, olo on tosi hyvä (lukuunottamatta levottomia öitä) ja mieli suorastaan seesteinen. Mä taidan olla normaalisti äkäisempi kuin nyt. Osittain johtuu varmasti siitä että äitiysloma alkoi maanantaina ja nyt saa mennä vähän rennommalla asenteella ja aikataululla. Ja pojat tuntuu niin isoilta ja omatoimisilta! Kakkosta kun odotin ja esikoinen oli sen noin 2v, oli paljon rankempaa juosta perässä. Nyt pojat leikkivät keskenään ja uloskin ne uskaltaa päästää kahdestaan, kunhan itse välillä tsekkaa että eivät ole mitään kolttosia keksineet. Toisaalta myös se keskiraskauden aika ja huoli vauvan terveydestä varmasti vaikuttaa osaltaan, nyt tuntuu vaan ihan mahtavalta että ollaan päästy tänne saakka ja vauva selviää vaikka syntyisi just nyt. Ja nyt tuntuu siltä että saatetaan selvitä ihan hienosti sinne sektioon saakka, kun tytsy on kasvanut koko ajan niin hienosti.

Tukisukat on kyllä näillä helteillä riesa. Eilen kun en jaksanut saunan ja uinnin jälkeen enää illaksi kiskoa takaisin jalkaan, kolotti kyllä jalkoja niin vietävästi yöllä. Eli oikeasti ne on vaan pidettävä aamusta iltaan jalassa. Mutta niiden kanssa turvotus ja kolotus pysyy kurissa. Yritän ajatella että neljä viikkoa enää...
 
en oo silitelly mitään enkä aiokkaan.
Mutta mariannu ah sitä hetkeä kun ne tukisukat saa ottaa pois päivän lopuks :cheers
 
Mulle sanottiin neuvolassa, että ei sais enää viikon 36 jälkeen mennä uimaan infektioriskin takia ja mua on se niin harmittanut. Mikä ois ihanampaa, ku mennä mökillä saunan jälkeen pulahtamaan. Onko teille muille annettu jotain tämmöstä ohjetta? Ultran mukaanhan meille nyt sunnuntaille tulis täyteen viikkoja 37. LA:ta ei vaan siirretty kesäkuun loppuun, koska halutaan välttää sitä ettei niin herkästi olisi paljon yliaikaisia. Taitaa jäädä uinnit koko kesältä, kun samasta syystä ei kai synnytyksen jälkeenkään saa mennä uimaan + rintatulehdusriskin. Niin on sekin pieni ilo viety, kun kelejä ois piisannu. Perhana.
 
mä en myöskään silitä mitään...ja olikin huojentavaa lukea että jonkun muunkin mies hoitaa itse omat silityshommansa..kiitos Mariannu :) mä saan lauantain kans viettää ihan itsekseni kun mies lähtee anoppilaan esikoisen kanssa...eli pestä ikkunat jos on hyvä ilma,kattoo ehkä sen sairaalakassin sisältöä "sillä silmällä" ja laittaa esikoisen kaapista pienet vaatteet laatikkoon ja siistiä vaatehuoneen...eli siis kaikkea muuta kun levätä :smiley-chores020...saas nähä miten meikäläisen käy....
 
Perjantaina alkaisi minunkin äitiysloma. :) Onneksi. Ei jaksaisikaan enää pidemmälle. Varmaan tämä kuumuus aiheuttaa sen, ettei pysty kävelenään kuin hyvin hitaasti ja lyhyitä matkoja. Ja tarvitsisi ottaa pienet päiväunet päivittäin.
Olen laittanut suurimman osan tavaroista jo valmiiksi, niin saa kesällä keskittyä nauttimaan olemisesta ja lomailusta.

Jäin miettimään, että onko tosiaan niin, ettei saisi uida loppuvaiheessa. Olen kyllä haaveillut että pääsen uimaan kun on näin kuumia päiviäkin. Luin myös jostain, että helteet saattaa saada vauvan syntymään aikaisemmin kuin kylmällä säällä.

Olen käyttänyt raskauden puolesta välistä asti tukisukkia. Aika monet parit menneet jo rikki ja olen välillä luopunut niiden käytöstä hiostavuuden vuoksi. Huomasin tänään sen miten paljon jalkoja painaa ilman niitä. :/
 
Mulle annettiin neuvolasta uintikielto järvi- ja meriveteen niin raskauden kun imetyksenkin ajaksi; infektioriskin ja rintatulehduksen takia. Hieman turhan varovaiselta se miusta kuulostaa, mut eipä sitte uida tänä kesänä, kai se kahlailu saa riittää.

Kenkäkauppaan tästä joutuu menemään, puristaa ja ahdistaa kaikki jalkineet. Uskomatonta sitkeyttä teiltä, jotka tukisukkia jaksatte käyttää!! Muuten ei ole helle vielä liikaa haitannu. Talkkia vaan ja nestetankkausta ihan jatkuvasti.

Huomenna ois viimenen työpäivä. Eilen tuli jo parit itkut ja asiakas kommentoi: "mitä sä oikein poraat, kyll must ois paljon jännempää saada vauva, kun olla töissä täällä!". Onhan se "jännempää" ja paljon enemmän, mutta kun on ihmisten kanssa töissä on siinä aina syntynyt joku suhde ja nyt se sitten katkeaa, nyyh.

Eikä meillä ole vaatteita pesty tai silitetty, haluaisin kyllä ehkä laittaa kaiken lipastoon väriskaaloittain kauniisti valmiiksi (että ois niin edes sen kerran). Äitiyspakkaus on tilattu, mutta ei ole tullut vielä. Pinnis uupuu, vaunut uupuu, turvakaukalo saadaan viikon päästä. Mikä sairaalakassi?? Aika todella rauhassa tässä ollaan menty. Ite oon joka paikassa aina myöhästä, joten oletan että Pikku-Mursukaan *kop kop* ei saavu etuajassa...
 
Vatsa on kipuillut ja aristellut kovasti ja eilis illa huonovointisuuden jälkeen päätim että tänään soittoa neuvolaan. Noh. Soitto aikaa sieltä vastaa kuka nyt sattuukin ja närästykseksi nyt luokitteli. Voi saamari. Kohtu ja ylävatsa on arka ja polttava. Välillä pistelee inhottavasti ja koko vatsa ihan kova ja pinkeä. No osastolla olleena ja kaksi lasta saaneena supistukset kyllä tiiän ja osaan katsoa mutta tää arkuus ja epämukavuus. Sain kuitenkin pissanäyte lähetteen ja aamulla viemään joten eiköhän vakavat jutut sitten pois suljettu. Ja syödä nyt vain hyvin sulavaa sapuskaa.. jees..

Vielä vaan ois täälläkin viikkoja masussa jäljellä. Ja mieluusti saisi syntyä reippaasti ennen tai yli. Saatiin juuri tietää että muutto viikko olis la viikolla. :D Noh. Onneks matkaa 500m ja saan kuulemma teipillä laittaa tavaroihin mihin huoneeseen viedään.. :wink

Nyt ulos lämpöön!
 
Tänään alkoi virallisesti ä-loma! Jeiiiiii :blob6 Kävin aamusella puistojoogassa ja sepä oli pitkästä aikaa vallan nastaa hommaa. Itse tunti ei ole varsinaisesti äiteysjoogaa, mutta tutun ohjaajan kanssa on helppo toimia, kun se aina infoaa miten jotkut liikkeet voi tehdä, kun on tää puskuri tiellä.

Mä en viitsi pestä mitään kääpiön vaatteita, kun en niitä viiti vielä ulkona kuivatella. Siitepöykausi on karmeimmillaan ja sen huomaa meistä vanhemmistakin. Pitää pari bodyä pessä ja kuivatella vaikka sisällä lähempänä juhannusta. Ei kai toi nyt ennen Juhannusta synny?!? Eihän? :rolleyes:

Meillä on kesäkuulle aika sopivasti ohjelmaa, luulisi ajankin kuluvan ihan näppärästi. On sukujuhlaa, kolmekymppisiä, pohjosen vieraita, polttareita ja niin edelleen. Mun pitääkin tuosta uintiasiasta kysästä neuvolasta, että onko joku tietty vko raja jonka jälestä ei ole enää asiaa uimahalliin, kun olin mä ajatellut vähäsen liikuntaakin harrastaa päivien ratoksi ja tuo uiminen on joogan lisäksi niitä harvoja jotka ei aiheuta ihan vammasen paljon supistuksia.

Tänään olisi myös illasta tutustuminen synnärille. Tuttu sairaala ja tutut tilat, mutta jännä mennä sinne asiakkaan roolissa :happy3

Mä tarkistan uudet päivitykset täältä varmaan parin tunnin välein, kun meillä taitaa kohta olla kirjoitusten perusteella seuraava heinäkuinen pikkuinen maailmalla :)

Jaksamisia kaikille näihin helteisiin!!!!!
 
Toi uimishommahan on kiinni siitä, että sitten kun kohdunsuu alkaa aukeamaan, alkaa olemaan tulehdusriski. Esikoista odottaessa kävin ainakin viikolle 38 (varmaan pidemmällekin) uimassa, kun kohdunsuu oli kiinni, lääkäri sanoi että on ok. Ja olen kyllä totta vieköön käynyt kahden edellisen kanssa uimassa imetysaikana! Jälkivuodon aikana toki en, enkä ennen kuin sektiohaava on kunnolla parantunut, mutta rintatulehdusta en ole koskaan saanut. Toiset kai on sillekin herkempiä.

Mäkin käyn vähän väliä tsekkaamassa että onko Mintulle tullut lähtö :).

Mun edellisten päivien vähentyneet supistelut johtui ilmeisesti siitä, että sain tosiaan mökillä aika lailla vaan levätä... Nyt toista päivää kotona ja koko ajan supistaa. On ollut pakko siivoilla ja leipoa, kun vietetään tänään kakkosen kaverisynttäreitä, vaikka oikeat synttärit on vasta heinäkuun lopulla. On sitten yhdet juhlat vähemmän vauva kainalossa. Angry birds -kakun olen tänään värkännyt ja muutama pikkuhomma vielä jälkellä.

Höpönlöpö, mullakin on viikonlopulle ohjelmassa ikkunanpesua :). Se ja parvekkeen siivoaminen on vielä ainoat "isommat" jutut jotka haluan saada tehdyksi ennen vauvan syntymää.
 
Täällä on toinen ääni kellossa, en sitten tiedä enteileekö tää nyt jotain, mutta sairaalakassi on nyt pakattu niin ettei sieltä puutu enään kuin hiusharja sekä hammasharja. Oli kaikki tahnat, saippuat ym sopivasti loppumaisillan niin sai nekin jämät nakata jo laukkuun valmiiksi, niillä kyllä muutama päivä elellään sairaalassa sitten.
Vauvan sänky on myöskin nyt pedattu valmiiksi, ja kaivoin sängyn päätyyn kaikki pienimmät vaatteet valmiiksi esille, vaipat, tutti, tuttipullo, harsot sekä pyllypyyhkeet. Luulen etten voi näitä laittaa hoitopöydän alle kun esikoinen tutkii ne varmasti muuten ja pyörittelee pitkin lattioita ja sitten koirat tutkii oman osansa :D
Tänään täytyy vielä pestä hoitopöytä ja kylpyamme kunnolla ja laittaa nekin sitten pystyyn valmiiksi. Nyt en voinut sitä tehdä, kun tukisukat kastuis/en jaksa ähkiä niitä takasin loppupäiväks. Meillä on sellanen metalliputkilla pystyssä oleva ja sen hoitotason alle saa ammeen alle. Eihän sillä mennä kun ihan ekat kuukaudet, mutta enpä sitä pöytää kauempaa tarttekkaan. Ja jos siskoonsa tulee, niin ei meinaa pysyä siinä edes vauvana kun liikkuu niin paljon.
Tänään siis rv 36+2 ja huomenna kontrolliultraan. Aion ottaa autoon ton sairaalakassinkin jo varuilta jos jäänkin sille tielle. Turvakaukalon kaivoin esiin ja laitoin vauvan kotiutumisvaatteet sinne sisään. Eli nyt saa tulla :) Jotain kipuilua tuolla alapäässä onkin tänään tuntunut... Otan nyt rennomman mielen ja asenteen kun kaikki on valmiina :happy119
 
mohomaha Oot pistäny tuulemaan! :)

Mie kävin tänään ostamassa imetysliivit, pari imetyspaitaa ja pinnasängyn patjan. Hoitolaukun, joka on myös sairaalakassi, pesin eilen ku hais ihan muoville ja sitä vois alkaa pakata seuraavaks. Pinnasänky kasattiin eilen itkukohtauksen saattelemana.. :) Nyt ei puuttuis enää ku hoitoalusta pöydälle nii ois kaikki tärkeimmät valmiina kuhan saan pinniksen pedattua jahka uutukainen patja hetken ulkona tuulettuu.. :)
 
Takaisin
Top