!! Kesäkuun Kuuma Linja !!

Tää nti tykkää tehdä näitä väärii hälläreitä. Mua tuskastuttaa kun en pääse edes lenkille kävelemään. Ennen raskautta liikuin jokapäiväistä salilla tainjumpissa 4-6 krt. Niin tää makaaminen ei oo hyväksi ollenkaan. Mä,kaipaan jo kunnon rääkki tunteja. Niitä tosin joutuu odottamaan, siihen asti kun vatsalihakset palautuu n. 3 kk. Onneksi mun personal Trainer on luvannut tehdä mulle kevyen aloitus ohjelman, jonka saan aloittaa 1 kk synnytyksestä

Onneks vauva pitää kiireisenä, et sit kyl aika hujahtaa. Ite aion oottaa taas jälkitarkastukseen asti ja jos tulee leikkaus, ni ihan pitkäänkin kuin vaan on tarpeen. Ite aloin oottaa toista 5-6kk edellisestä synnytyksestä, et onneks en ehtinyt sen kummemmin treenailla "turhaan". Ja ekassa raskaudessa olin tosi kipeä koko ajan, nyt en kyl oo ollut. Ja ens vuonna EI synny kolmatta ;)

Mää oon miettiny, et miksköhän täällä ei oo tehty m,itää sisätutkimusta muutaku vkolla 26? Ei mitää käryä kohdunkaulan tilanteesta. Viime vkolla pyysin lääkäriä kahtoon alakertaan, mutta hän ei nähnyt tarpeelliseksi. Kattooko terkkarit sitä ikään vai ainoostaan lääkärit? Tällä vkolla on taas neuvola, mut siel on joku sijainen nyt, kun mun oma täti on lomalla 3 vkoa.

Mää oon miettiny, et miksköhän täällä ei oo tehty m,itää sisätutkimusta muutaku vkolla 26? Ei mitää käryä kohdunkaulan tilanteesta. Viime vkolla pyysin lääkäriä kahtoon alakertaan, mutta hän ei nähnyt tarpeelliseksi. Kattooko terkkarit sitä ikään vai ainoostaan lääkärit? Tällä vkolla on taas neuvola, mut siel on joku sijainen nyt, kun mun oma täti on lomalla 3 vkoa.

Mä ihmettelin samaa, mutta ei sitä tehdäkään ilman syytä välttämättä oikeen ollenkaan. Varsinkaan myöhemmillä viikoilla, ettei turhaan härkitä kohdunsuuta. Ihan yritin vaatia vko 36 hujakoilla sitä, mutta eivät tehneet. Ymmärsin siis, että näin myös Suomessa :)

En tiedä muualla, mut ainakin Pk-seudulla toi Sisätutkimus "linjaus" on muuttunut sitten viime raskauden (-13).. Heti ekalla käynnillä neuvolatäti kertoi et käytännöt on muuttuneet, ja et esim. sisätutkimusta ei tosiaan tehdä, jollei koeta aiheellisiksi. En tiedä johtuisiko just siitä, et sisätutkimus saattaa vauhdittaa "tilannetta" entisestään? Ystäväni synnytti pari kuukautta sitten, ja hänelle ei tehty kertaakaan sisätutkimusta, ennen synnytystä.

Ei mullakaan ole ronklattu kuin silloin siinä ekassa lääkärintarkastuksessa. Eli ei mitään hajua mistään onko jotain senttejä jäljellä tai onko paikat pehmenneet tms.
Mulla ei ole oikein ollut mitään jomotuksia tai selkeitä suppareitakaan. Joskus tuikkasee alapäässä, onko ne niitä liitoskipuja sitten? Toissapäivänä hihkasin miehelle, että "nyt ehkä vihdoin tiedän mitä se sukkapuikkokipu on!"

No olipas tämä hyvä kuulla. Lueskellu täällä näistä muitten senteistä ja tiloista, niin miettiny et mikäs täällä Keski-Suomes oikeen on kun ei moisia tehä vaikka pyydetään. Yrittäny sit vain aatella, et vauva tulee sit kun on tullakseen. Mutta kun ei millään malttais odottaa!

Meillä juuri sanottiin, ettei sisätutkimusta tehdä, ellei sitten ole pakollista tarvetta. Esim paljon kivuliaita supistuksia tms..

Mie oon menos tänää viimoseen lääkärin tarkastukseen oletuksena että kyllä se tehdään, no saapi nähdä. Mistä hyö muuten tietää tilanteet ku ei ole niitä ultrauksia.

Mulla on ensi viikolla neuvolalääkäri, olettaisin että silloin tehdään sisätutkimus? Mutta saa nähdä. Tähän mennessä siis ei ole tehty, viikot nyt 36+0.

Hohhoijaa.. odottavan aika on tosiaan pitkä loppuajasta, 'kaikki' ollut valmista jo pari vk. Nyt rv 38+5. Neuvolassa viime viikolla rv 37+4 katsoi kohdunsuun tilanteen kun pyysin, suostui kun jo täysillä viikoilla mennään. Sanoi ettei hänen mielestään LA:n 2.7. syntymä mene. Niin toivon itsekin!! Sf-mitta 35.
Suppareita/juilimista vaihtelevasti toisena päivänä useita, sitten ei taas mitään. Tympii ja odotuttaa tosiaan. Sekä minä että mies ollaan jo että tule jo! :D
Yöt on tosi kummallisia, perus vessareissuja useita mut sit pyörin ja ähkin vaan sängyssä kun vaihtelen kylkeä ja etsin hyvää asentoa. Ja kuuma on tietenkin. Il,eisesti torkahtelen mutta tuntuu että olen paljon ja pitkään hereillä. Aamuyöllä kukun 2-3 aikaan että mitäs tässä tekis kun ei uni tule.
Torstaille rv 39+0 on aika kontrolliultraan joka varattiin jo yli kk sitten aivojen rakennne mittausseurantaa varten (kolmas kontrolli), ja toki kokokin sitten selviää.

Btw:
Kaamea hyttyskesä kun on tiedättehän ettei esim Raidin sähköistä hyttyskarkotinta suositella käytettävän jos tilassa raskaana oleva tai alle 3v lapsi! Meillä näitä käytetty vuosia kesäisin ja tänäkin kesänä yöaikaan viereisessä huoneessa. Pienen sydärin sain kun itse kuulin asiasta äskettäin, eipä tullut esikoistaan odottavalle mieleen... :(

Mun vointi on parantunut huomattavasti aiemmasta. Ei supistuksia eikä oikein muitakaan vaivoja ja tänään rv 36+1. Oon kyllä täysin varautunut siihen että yli rv 40 mennään -.-

Meillä kyllä on ollut käytössä aina tuo pistorasiaan laitettava hyttyskarkoite. On ollut varmaan sillonkin kun oon ollut alle 3v ja niin oli myös esikoista odottaessa. Tulisin hulluksi jos yöllä pitäis sitä ininää kuunnella.

Mie oon menos tänää viimoseen lääkärin tarkastukseen oletuksena että kyllä se tehdään, no saapi nähdä. Mistä hyö muuten tietää tilanteet ku ei ole niitä ultrauksia.
Eipä niitä muu kiinnosta, ku että vauva kasvaa ja voi hyvin ja tulee sitten viimestään leikkaamalla ulos :D Mitäs sitä totuutta oikeestaan muuttaa vaikka kuinka ronklattaisiin :p

Mutta kieltämättä kyllä muakin kiinnostais tietää, että onko mitään tapahtunut..

Joo, kyllä sisätutkimus tehtiin ja viel kahteen kertaan kun paikalla oli kandikin..

Hohhoijaa.. odottavan aika on tosiaan pitkä loppuajasta, 'kaikki' ollut valmista jo pari vk. Nyt rv 38+5. Neuvolassa viime viikolla rv 37+4 katsoi kohdunsuun tilanteen kun pyysin, suostui kun jo täysillä viikoilla mennään. Sanoi ettei hänen mielestään LA:n 2.7. syntymä mene. Niin toivon itsekin!! Sf-mitta 35.
Suppareita/juilimista vaihtelevasti toisena päivänä useita, sitten ei taas mitään. Tympii ja odotuttaa tosiaan. Sekä minä että mies ollaan jo että tule jo! :D
Yöt on tosi kummallisia, perus vessareissuja useita mut sit pyörin ja ähkin vaan sängyssä kun vaihtelen kylkeä ja etsin hyvää asentoa. Ja kuuma on tietenkin. Il,eisesti torkahtelen mutta tuntuu että olen paljon ja pitkään hereillä. Aamuyöllä kukun 2-3 aikaan että mitäs tässä tekis kun ei uni tule.
Torstaille rv 39+0 on aika kontrolliultraan joka varattiin jo yli kk sitten aivojen rakennne mittausseurantaa varten (kolmas kontrolli), ja toki kokokin sitten selviää.

Btw:
Kaamea hyttyskesä kun on tiedättehän ettei esim Raidin sähköistä hyttyskarkotinta suositella käytettävän jos tilassa raskaana oleva tai alle 3v lapsi! Meillä näitä käytetty vuosia kesäisin ja tänäkin kesänä yöaikaan viereisessä huoneessa. Pienen sydärin sain kun itse kuulin asiasta äskettäin, eipä tullut esikoistaan odottavalle mieleen... :(

kaikkea sitä raskaana olevan pitääkin varoa.. Tuntuu, että kaikessa lukee, että ei suositella raskaana oleville. Melkein pitäisi pipari rasiankin teksti lukea, kai sekin sisältää jotain mitä raskaana oleva ei saa syödä.. Mitä muuten vauvan rakenteista teillä tutkitaan ? Sulla ei ole enää pitkä aika laskettuunkaan :) tsemppiä loppuraskauteen

Libero-: Heh, niinpä! Voisiko sanoa että varo mm. kaikkea! ja kiitos tsempeistä! :)

Rakenneultrassa havaittiin raja-arvoa lähellä oleva mitta vauvan päässä (normaalin rajamailla). Määräsivät RU:ssa kontrolliultran rv:lle 25 jolloin rakenteita mitattiin uudelleen: oli edelleen normaalien mittojen rajoissa mutta määräsivät toisen ajan rv:lle 33. Tuolloin taas mitattiin rakenteet (ja kokoa samalla), mitat edelleen normaalien rajoissa mutta tahtoivat antaa vielä kolmannen ajan rv 39+0 joka nyt siis tulevana torstaina jos en synnytä sitä ennen.. :D Kyseessä siis jokin aivojen takasarvikammion (mikä lie) mitta, suomeksi sanottuna jos mitta olisi todettu olevan yli raja-arvon olisi vauvalla ollut ns. vesipää mutta onneksi tätä ei olla havaittu vaan mitta ollut tosiaan normaalin rajoissa.

Olen siis omalta osaltani huomannut että todella tarkasti täällä näitä seurataan, tämä niin hyvässä kuin "pahassa". Alussa asiaa hätäilin, mutta neuvolakin sanoi että eipä varmasti esim about 20 vuotta sitten edes mittailtu tuommoisia. Tieto lisää tuskaa. Oon käynyt myös kolmesti verikokeissakin kun havaitsivat jotain verinäytteessä, mutta raporteilla aina vaan mainittu "-- jolla ei yleensä ole merkitystä raskauden kannalta". Tutkivat kumminkin.

Btw:

Sama la 2.7. täällä ja ihan samalta kuulostaa mun yöt pyörimisineen ja välillä tuntuu et joko nyt alkaa supistella ja sitten taas ei mitään. Voisi tulla jo :)
Meillä seuraava synnärilääkäri kontrolli just la päivänä ja mutisi ettei anneta mennä pidemmälle jos lapsivettä edelleen vähänlaisesti. Mietin että käynnistääkö ne sitä siltä istumalta sitten vai seuraavana päivänä, pitänee ottaa sairaalakassi varuiksi mukaan.

Sisätutkimuksesta neuvolassa sanottiin että jos on tehty edellinen ajallaan ja ei oo mitään tarvetta/syytä niin ei tehdä koko raskausaikana. Toki jos jokin huoli äidillä niin voidaan sekin tehdä. Ja ilmeisesti ronkkiminen voi aiheuttaa kohdunsuulla juurikin jotain tapahtumia niin ei turhaan siellä vierailla jollei ole syytä.

Hyvä ettei nyt ole mitään hälyttävää esikoinenA0715, hyvä kuitenkin, että seuraavat tilannetta. Vaatiko tilanne jotain erityistä synnytyksessä ?

Takaisin