Kesäkuun kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
number1, opetettiinko teillä synnytysvalmennuksessa joku hengitystekniikka? o_O Meillä ei :confused:

Ja juu siis hitto kun hikeä taas pukkaa, ei tuolla pihalla pysty olemaan! Sisällä taas ilmalämpöpumppu pauhaa viileää ilmaa...
Naapurissa asuvat kaverit tulee kohta kylään, tarkoitus olisi taas paljuilla :)

Mie napsin raparperejä tänään..varmaan pakkaseen pilkon kyllä suoraan (jääkaapissa siis vielä pötköinä) kun ei tässä oo inspiraatiota tänään kiisseleitä väsäillä. Piirakkaa ei kukaan kuitenkaan meillä söis niin turha tehä :grin

Joku möhö olo jäi aamun neuvolakäynnistä, niin lähin auton katsastuksen ajaks kirpparille shoppailemaan..kih,kih. No tytölle löyty pari hyvää juttua, mm. Jonathanin ulkoiluhousut kympillä!! Ihan kunnossa olevat, eikä karheumaakaan. Lisäks muutama pikkuheräteostos vauvalle :rolleyes: Mitään ei pienokainen todellakaan tarviis..seuraavat alkaa olla kokoa 74cm mitä pitää ostella, mut en vaan voinu vastustaa...
Oon esikoisen kans ollu sellanen että haalin seuraavaa ja jopa sitä seuraavaa kokoa valmiiks oottamaan niin ei hätä iske, et vaatteet on finito.

Voi vitsi, kun nyt tekee mieli ihelläkin mansikoita!!! Om-om.

Uskomattomalta tuntuu tääkin, et kohta meitä on neljä kolmen sijasta.. on niin tottunu tähän pyörittämään arkea yhen lapsen kanssa, et mitenkä sitä sitten soputuu ja miten ylipäätään onnistuu arki kahen kanssa.. hyvä niitä on toki miettiikin vaikka paljon varmasti menee omalla painollaan :)

Henk koht en ymmärrä tuota "maailman kansotusta" mitä ohjelmaa Pommiina oli kattonu... o_O Tuli joku deja vu, et oon joskus kattonu samaisen dokumentin.. Onhan lapsi eräänlainen lahja, eihän ne oo ikinä itsestäänselvyyksiä mut miun mielipide on et joku raja :wink

Mää oon iha pettyny! Kävin äsken prismassa ja oli vaa hollantilaisia mansikoita ja se myyjä sano et jonku parin viikon päästä vasta tulee suomalaisia mansikoita. :mad:
Yhyy..

Kaupat tuskin vielä juuri myykään. Pihakojut on pop, esim meillä on prisman nurkalla yks sellanen, ja lähistön abc:lla ja...

Yritin olla ahkera ja lähtee kerranki yksin koirien kans lenkille ku miehel kesti kotiintulo... Lähties oli hieno ilma, kunnes noin puolivälis kilometrin pääs kotoa iski hirvee ukkos- ja raekuuro suoraan päälle. Luonnollisesti oltiin myös keskellä metsää ja lenkkireitti meni pitkin pellonreunaa. Kävelin/lyllersin siinä sit vaa urheesti kotiin nii nopeesti ku pystyin (mikä siis ei oo kovin nopeesti) alusvaatteita myöte märkänä ja ukkosta pelkäävät koirat hihnojen pääs... ja 5 min kotiinpääsyn jälkee alko aurinko paistaan :rolleyes:

Röllykkä, mä oon ihan samanlainen, ostelen tytölle kirpparilta varsinkin pihavaatteita aina kun tulee edullisesti vastaan. Meillä olis varmaan vaatteet valmiina seuraavaksi kolmeksi vuodeksi.. :) Toisaalta en koskaan osaa ostaa just sillä hetkellä sopivaa kokoa vaan otan aina yhden koon isomman ettei heti jää pieneksi..

Täälläkin iski kova kuuro just päälle aurinkoisen kelin päätteeksi mutta eipähän tarvi kastella kasvimaata tänään :) Porkkanakin on lähtenyt itämään ja salaattiakin näyttää tulevan. Oon vaan malttamaton ja joka päivä pitää pari kertaa käydä tsekkaamassa miltä siellä näyttää. Nyt kun olin vuorokauden poissa kotoa niin jotain jopa näytti tapahtuneenkin :)

Huh! Mulla menny kolme iltaa, kun oon lukenu teiän juttuja! Onpas ehtiny tapahtua paljon! Onnea rocketille ja lunastarille tätä kautta ja toivottavasti saatte pojat pian kotiin!

Itsellekin tuli hiukan "kiire" laittaa vauvan sairaalakamoja kasaan, kun tajusi että täällä muutama jo syntynyt! Miehelle sanoin viikko sitten, että 5-9viikkoa, niin vauva on täällä, hänkin taisi hiukan herätä todellisuuteen, kun tokaisi että voisi ottaa helan jälkeisen perjantain vapaaksi, niin saataisiin vauvan huone tehtyä valmiiksi. Siinä menikin koko vkloppu! Mutta nyt on huone valmiina ja sänky sekä muut kalusteet kasattuna! Vaatteet sain myös laitettua paikoilleen! Helpotti kyllä omaa stressiä!

Täällä alkanut myös harkkasupparit olemaan päivittäisiä, iltaa kohden tulee myös muutama kipeämpi. Esikon kohdalla harkkasupparit ei ollu ikinä kipeitä, eli oisko tää jo enemmän lähtökuopissa?? Ens viikolla ois neuvolalääkäri, se varmaan kertoo sitten tilanteen. Tänään viikkoja kasassa tasan 34!

Mä myös himoitsen mansikoita, oon tosin aina ollu kova syömään niitä, mut nyt tekis mieli joka päivä ostaa! Tsemppiä kaikille tulevaan koitokseen! :)

Ja piti vielä tuohon lista asiaan ehdottaa, jos Martuti jaksaa, niin vanhaan listaanhan voisi aktiivikeskustelijat vaikka korostaa, niin löytyisi helpommin, eikä tarvis uutta listaa tehä. Itekin tulee harvakseltaan kirjoiteltua, mutta yleensä käyn päivittäin juttuja lukemassa! Nyt oli tosiaan pidempi tauko, kun ei suostunu tabletti näyttämään tekstejä ollenkaan, näkyi vaan tyhjä kommenttiruutu.. :/

pitkästä aikaa! Tosiaan tänne tulee mahotonta vauhtia uutta tekstiä ettei meinaa perässä keretä.. näitä juttuja nyt koittanu lukea et kestäs es jollain tapaa kärryillä. Itte oon ollu nyt jopa 3 pv kesälomalla niin vähän enemmän on aikaa muuhun ku arjen pyörittämiseen. Meilläkään ei sen kummemmin oo mitään vauvaa varten valmiina ku vaatteet jotka pesin jo n. kk sitten varastoon oottamaan, toki kaikki turvakaukalot ym. löytyy, mutta elättelen toiveita siitä et ne sais sitte enne synnytystä uutten kotiin paikoilleen (saa nähä jääkö haaveeks tuo muutto)

Ittellä lähteny kans raparperi hulluus lapasesta kun on tehtynä kiisseliä ja piirakkaa sekä muita herkkuja. Mansikoita napostellu vielä pakkasesta ku täälläpäin ei viel Suomalaista oo saatavilla.

Oon kans hieman miettiny sitä et nytkö tää alkaa olla koht jo loppusuoralla ku äskenhän oli viel niin kauan aikaa laskettuunaikaan. Tää realismi iski kun pikkuveli sai vaimonsa kanssa äärettömän suloisen pikku tytön 38+1 ja heillekin tän tytön syntymä tuli vähän puskista vaik täysaikane oliki....Omalle miehelle on tullu ihanasti hoiva/isä jutut pinnalle ku tuota veljentyttöä on käyty kattomassa :)

Rupes kyl tekeen mansikoita ja raparperiä niin paljon mieli kun lueskeli noit juttuja :p Meijän lähimmässä s marketissa on myyty jo ainakin 3 viikkoo suomalaisia mansikoita. En vaan oo raaskinu ostaa kun 250g rasia maksaa melkeen 6 euroo (tai sillon ainakin makso kun niitä kattelin ja himoitsin :)

Tosi pelottavaa ajatella että tää vauva voi syntyä ko oikeestaan minä hetkenä hyvänsä. Laskettuun aikaankaan ei oo enään ees 5 viikkoo ja tohon 38 viikkoon enään alle 3. Ja kun miettii et tää vauva lasketaan 1,5 viikon päästä täysaikaseks o_O, kun eiks 37 täyttä viikkoo lasketa olevan täysaikanen syntyessään? Hui kauheata. En oo kyl viel mielestäni yhtään niin pitkällä. No ei kai äitiyteen voikkaan koskaan olla valmis, vaan siihen enemmänkin kasvetaan. Varsinkin ensimmäisen kohdalla :)

Juu, eiköhän se 37viikkoo ole se raja.

Mulle iski tänään tajuntaan se että mähän oikeesti synnytän. Miksi. Miksei se vauva vaan vois sit tulla muuten, onks mun pakko... Huihuihuihui! Mutta kait mä selviän siitä, taas.

Nenä vuotaa, kurkku tuntuu ärsyttävältä (turvonneelta?), mut syy taitaa olla ilmastointi ja tuulettimet muutenkin... Tai ainakin toivon, en kaipaa mitään kesälenssua.
Tuntuu todella että vauva on aktivoitunu oikein urakalla tilan pienentyessä...Mieskin sai eilen tuntea möyrinnän pikkarirajassa - totes vaan että ei taideta touhuta enää ettei töki toista päähän :grin uskoakseni vaikka onkin noin alhaalla jo niin silti sen kai pitäis olla mahdotonta, se tökkiminen siis... Mutta ei silti varmaan ihan kauheen äkkiä houkuttele...

Martuti , opetettiin, tai fysioterapeutti näytti ja selitti eri hengitystekniikoita, avautumisvaiheen alussa syviä ja hitaita hengityksiä, avautumisvaiheen lopussa pinnallisia ja hitaita hengityksiä ja sitten ennen kuin on avautunut tarpeeksi kombinaatio näistä molemmista...:eek: Eihän sitä sitten tositilanteessa muista tuosta mitään, mutta joku hoitaja varmaan antaa ohjeita sitten, ja varmaan omakin kroppa tekee jotain automaattisesti:rolleyes:

Heh, meitä on täällä niin monia jotka käy lähes päivittäin tai joka toinen päivä, että varmasti kerkee tekstiä tulemaan paljon luettavaksi, jos viikonkin on poissa :grin Mä tykkään käydä päivittäin juuri siksi, että saa aina vähän kerrallaan luettua muiden kuulumisia.

number1, mä oon kade, mäkin olisin halunnut noita hengitystekniikoita opetella!

varmaan löytyy joku video YouTubesta miten hengitetään..:grin tosi paikan tullessa varmaan huutaa enemmän kuin hengittää..:p

Yllättävän hyvin se järkevä hengitys löytyy ihan luonnostaan :) Itsellä varmasti liikunnallisuudesta ja salitreenistä on hyötyä, koska niissä myös samalla idealla keskityttävä hengittämiseen ja syviin vetoihin, ettei vedä pintahengityksellä. Eli itse hain tekniikka-apua sieltä hengitykseen. Ja kummasti telkkarisarjojen hengitysjutut nousi mieleen, mitä myös yritti hyödyntää. Ja kun unohdin hengittää niin joko kätilö tai mies heti käskevällä äänensävyllä, muistutti, että "hengitä!". Eli siinä pyyntö, mikä kannattaa esittää miehille. Kädestä pitäminen ja se, että seuraavat teidän hengittämistä ja muistuttavat hengittämisestä (syvät vedot, muistaa ylipäätänsä hengittää jne).

Lisäksi itse tykkäsin, kun mies toi kosteaa rättiä kasvoille ja sillä myös pyyhki varovasti kasvoja - viilennystä ja hikeä pois :)

(poistettu vahingossa tullut tuplateksti)

Muokattu viimeksi:
Puuh, mä vaan läähätän taas koko ajan. Tyhjensin ja täytin tiskikoneen, ja laitoin koneellisen puhdasta pyykkiä kuivausrumpuun ja uuden koneellisen pyykkiä pesukoneeseen. Pyyhin keittiön pöydät. Ja pelkästään nuo riitti siihen, että puuskutin ku joku höyryveturi :eek: Mua tympii tää kun en jaksa mitään tehdä!

Martuti: Juu huomasin ja aattelinkin käydä sinne väsäilemässä pidempää tekstiä, kun pääsen tietokoneelle. Windows-puhelimella tänne foorumille kirjoittelu on kökköä (varsinkin, kun jostain syystä nettiyhteys on heikko ja pätkii, vaikka sairaala Jyväskylän keskustassa!), niin viittii vain suht. lyhyitä kommentteja laittaa (ja välillä ei niitäkään, kun tää tavis-sivu kännykällä on niin kökkö!).

Moi kaikille täältä Helsingistäkin! On niin kova helle ettei jaksa tehdä muuta kuin oleilla sohvalla ja neuloa vauvalle peittoa :). Onko täällä muita käsityömammoja?

Synnytys on alkanut mietityttämään ja ei aina niin positiivisin ajatuksin tule mietittyä..mutta uskon että siitä selviää, ei asiaa varmaan auta etukäteen kauheasti pelätä, se on sitten mitä on :eek:

Aiheuttaako muille helle pahoinvointia? Minulla on jatkuva pahoinvointi kun tuota lämpöä on yli 25 vaikka juon ja syön hyvin, ihan kuin alkuraskaudessa, yäääks.

Takaisin