Kesäkuun kuhinat :)

Kiitos kaikille. :)

Itellä on nyt päällimmäisenä raskausoireena väsymys. Enemmän sen vielä huomaa, kun on lähinnä vaan kotona. Eilen tuli vähän etova olo, kun olis pitänyt syödä toinen leipä. Jotain oli sit pakko kuitenkin syödä, kun olin ladannut itseeni insuliinia sitä toistakin leipää varten. No, onneks Tupla meni sit alas. :D Muuten ei oo karkkia tullut syötyäkään vähään aikaan. Kummallista sinänsä, kun sitä on ennen kauheesti tehnyt mieli, mutta nyt ei enää pitkään aikaan. Ei siis johdu mitenkään raskaudesta, kun on ollut jo monta kuukautta. Ai niin, jotkut hajut on vähän voimakkaampia.

Jännä huomata, että mieskin on selkeesti iloinen tästä asiasta. Hymyilee ovelasti vähän joka päivä ja välillä kyselee, että onko sokerit kunnossa jne. :)
Koirat meillä kans vissiin vaistoaa tän jutun, koska meinaavat tapella normaalia enemmän, kun on kaks poikakoiraa. Seuraamisessa en oo huomannu mitään eroa, kun toinen seuraa muutenkin aika paljon mua.
Kauheesti ei olla vielä kerrottu kenellekään tästä. Mun sisko tietää ja yks kaveripariskunta. Sisko on selkeesti tästä vähän innoissaan, vaikka itelläänkin 3 lasta. :)
 
mukava kuulla että kaikki voi hyvin ja iloinen mieli valloillaan. sama juttu täällä mitä nyt väsymykseltä jaksaa hymyillä, tuli vedettyä varmaa parin tunnin päikkärit ja nyt taas väsyttää vaik kylmässä suihkussaki kävin virkistäytymässä. mitä oireisiin tulee ni juu hajut on tullu selkeest herkemmin havaittaviks vaikka nenä onki taas tukossa jostai syystä.
mitä tuohon juoksuharrastukseen tulee ni tosiaa keväällähä onki hauskaa aloittaa ku voit pikkusen kanssa mennä ku vaunut antaa vähä lisää haastetta kuten talvella lumi ku työntelet vaunuja :) kyllä siinä kunnon tehotreeniä tulee ku kävelemässä käy tai juoksemassa :)
 
Minä söin äsken pikkusen karkkipussin :( Aioin jättää karkit kokonaan mut repsahdin.... Mut yritin valita tunnetuilta merkeiltä, et suurin piirtein ties, et ovat turvallisia. Minä oon tänään vaan ja ainoastaan SYÖNY! Aamiaista söin kolmeen otteeseen ja sit söin tuhdin pihviaterian ja siitä pari tuntia niin söin ikeassa vielä lihapulla-annoksen!!! Pohjaton nälkä ollu. Vaan olipahan reissu, väsyny koko päivän ja siellä vielä puolet reissusta huimasi. Siellä sit kaverin kans istuin penkillä ku joku mummo! Onneks sit helpotti ku söin sen toisen lämpimän aterian..

Myö ei olla kerrottu kellekään sukulaisille. Minä sain luvan kertoa yhdelle kaverille, et saan vertaistukea. Mut on niin vaikeeta olla kertomatta. Joutuu keksii pieniä valheita siitä, minkä takia ei mitäkin pysty syömään ja miks pyörryttää jne. Mut onneks saan sit selittää reilun kuukauden päästä!

Tänään siis ollu aika oireileva päivä. Toisaalta ihana huomata itsessä muutoksia, mut nyt on kyllä hermo niin kireellä että. Täällä hulluna hyttysiä ja ne vie mun hermot! Pitää mennä vaan nukkuu, ku väsymyksestä kai tää johtuu

p.s Löysin ihanan pinnarin ikeasta. En vaan vielä ostanu.. Mut saatan sit lähempänä ostaakin ;)
 
Sängyistä: Meillä oli esikoiselle pinnasänky, mutta se jäi käyttämättä. Tyttö nukkuu edelleen meidän vieressä :D Ollaan yritetty vierottaa omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen, mutta luovutin kahden viikon yö-huutamisen jälkeen. Nukkukoot sitten omassa kun on siihen valmis :) Eli nyt en ole hommaamassa pinnasänkyä ollenkaan. Ajattelin kehtoa tai semmosta pyörillä liikkuvaa minisänkyä, jossa vauva voi sitten nukkua ensimmäiset kuukaudet.
Vaunuista: Me joudutaan varmaan hommaamaan tuplarattaat. Vinkkejä hyvistä, isopyöräisistä malleista voi laittaa tulemaan :) Heittoaisa on kanssa ehdoton.. :D

Flunssa on rantautunut.. ollaan täällä kaikki kipeinä :/ ei voi edes harkita muita lääkkeitä kun kuuma mehukeitto ;)
 
tulipa vaan mieleen tässä et mitenkäs teillä tuo turvotus tilanne? itellä ihan kiitettävä turvotus, ollaan kerrottu molempien porukoille ja parille kaverille raskaudesta ja tänään anoppi sit alko silitellä mun vatsaa iloisena ihan ku oisin pidemmälläkin jo (tosin taidan melkei näyttääki jo joltai 5. kuulla olevalt turvotuksen ansiost). lisäks tosi usein on huimausta mikä ei ole mulle normaalia ja eilen illalla sit verenkierto häiriinty jalassa ni jalkapohjaa ja varpaita nipisteli inhottavast. onks muilla samantapaista?
 
Gatusa: Minulla pitkin päivää tulee se turvotus. Tänään ollu sen verran turvonnu, et sellaiset joustava resorihousut ihan painoi ja se resori meni oikein kaksinkerroin ku koko ajan valuivat alas ja vatsa painoi!!!! Huimausta minulla ollu ihan alusta lähtien. Eilen sit olin kauppareissulla niin puolet reissusta huippasi. Et on normaalia. Ikävä vaiva vaan.

Minulla alkoi tänään pahoinvointi. Eilen alkoi ruuan himoitseminen ja tänään sit himoitsin, mut ku sain suuhun ni ei ollukaan enää hyvää ... Niin ja pöydässä oli yks sinappipullo niin mua rupes se ällöttää ku siinä luki joku chilin nimi. Piti kääntää se sinappi pois päin minusta!!!??

Onko teillä muilla vatsa kipeänä? Minulla on tänään pitkin päivää jomottanut vatsaan. Mietin, et voisko syynä olla sekin, et ei vatsa toimi ihan samalla tavalla kuin ennen raskautta?

Mielialan vaihtelut vissiin alkaa koittaa. Oon vähä ärhäkkänä ollu.
 
Paranemisia sinne omppuf:n porukalle!

Tänään on ollut paljon parempi olo kuin eilen. Taisi johtua väsymyksestä ja univelasta se eilinen paha olo ja päänsärky. Onneksi ei ilmeisesti ihan koko alkuraskautta tarvi olla siinä olotilassa :) Varmaankin pitää nukkua tarpeeksi, syödä ja juoda säännöllisesti ja liikkua...nuo kaikki tuntuvat auttavan olotilaan.

Tänäänkin on ollut kyllä jotain oireita, ettei tarvi alkaa epäilemään :) Tuntuu kyllä uskomattomalta, että tuolla mahassa muka olis joku! Hyvin pikkuruinenhan se vielä on. Mulla on noita luomia iholla, niin yritin bongata mikä niistä on 0,5-1mm kokoinen ja vauvanalku olis sitä luokkaa :O

Gatusa: vielä ei oo pahemmin turvotusta, mut mun maha on luonnostaan aika lailla sen näköinen kuin olisin raskaana. Sellanen pallomaha...pitäs olla aika laiha, että sitä ei näkyis. Et jos pistän päälle sellasen pitkän paidan/tunikan  ja päästän mahan rennoksi, niin kyllä vauvamahaksi kelpaa... Varmaan se vaan korostuu tässä kun varmaankin sitä turvotusta tulee...

Hippu, eiks ummetus oo raskausoire.. se kyllä voi aiheuttaa ikäviä olotiloja mahaan, esim nipistelyä. Mulla on pikemminkin tää raskaus parantanut lievän ummetuksen :) Nyt ehkä tilanne on normaali tai sitten ehkä välillä on lievästi liiankin löysää...kunhan ei menisi enää löysemmäksi =X Niin ja tosiaan, mulla on kanssa ollu kyllä menkkakivun tapaisia ja muitakin jomotuksia tai puristuksia tai jotain mahassa...niitä on vaikea kuvailla. Siis ei mitään kipeitä, mutta niin, että huomaa.

Mukavaa kesäistä viikkoa kaikille! :)
 
kiva kuulla ettei ol yksin turvonneena, tosiaa itellä tilanne että mahaa jo alettu taputtelee vaikka iltatähti ei olekaan ku muutamia millejä.
mitä kipuihin tulee ni onhan niitä nippailuja, jomotuksia ja vihlasuja suunnillee päivittäin mut pistän ne ihan kasvun ja paikkojen löystymisen piikkiin. mielialaki ollu harvinaisen tasanen tänää, en ol parkunu mikä on erittäin positiivista. mutta se ärsyttävin minkä oon saanu lahjana nyt on ilmavaivat ja sehän pahentaa turvotusta. sitruunalla maustettua vettä tulee litkittyä ku tykkään mut verenpaine vaan ei taida tykätä ku muutenki matala.
 
Mulla on kaks pelastusrengasta ( :D ), joista ylempi on koko ajan sellanen vähän kova. Ihan kuin olis just syönyt, mutta se on sellanen aamusta asti. Nyt vois jo käyttää noita paitoja, joita ei muuten oikeen voi, kun näyttää niin raskaana olevalta, mut kun ei oo vielä pitkällä, niin taidan siirtää myöhempään vaiheeseen. :D

Maha toimii kohtalaisen hyvin, siis liiankin. Mut sekin on lähes normaalia mulle. Nyt ollu vähän parempi, kun juon taas enemmän maitoa. Mielialanvaihteluita en huomaa, kun oon muutenkin aika tunteilla elävä. Itken helposti, mutta naurankin. :)

Me ei olla vielä kerrottu oikeen kenellekään sellaselle, joiden kanssa oltais enemmän tekemisissä. Tosiaan mun toinen pikkusisko ja yks ystäväpariskunta tietää. Mies ei oikeen halua vielä kertoa eikä itelläkään oo vielä sellanen olo, että haluis kertoo. Tai haluisin kertoa kaikille vastaantulijoille, mutta ajattelin odottaa ainakin seuraavaan ultraan. Mies meinas, että kertoo sitten vasta äidilleen, kun toinen on jo maailmassa. :D
 
Mullakin on jatkuvaa turvotusta, mutta iltaan mennessä maha paisuu vieläkin isommaks ja näyttää siltä, kun olisin jo pitkästi yli puolivälin. Olen oikeasti vältellyt ihmisten seuraa ja käyttänyt mahdollisimman peittäviä vaatteita, ettei kukaan vain arvaisi :D En halua, että kukaan puolituttu saa vielä tietää, kun miehen vanhemmat ja omat sisaruksenikaan eivät vielä tiedä. Pitäisi hoitaa nyt nämä kertomiset, mutta meidän ei ikinä onnistu nähdä kasvotusten, enkä halua kertoa tällaista puhelimessa. Blaah! Myös pahoinvointi lisääntyy aina iltaan mennessä. Yritän syödä koko ajan jotain, ettei sitä tulisi (tosi hyvä idea painonhallinnan kannalta). Huimauskin alkoi toissapäivänä ja mitähän kaikkee! Ehdinhän minä jo nauttia oireettomuudesta sen pari päivää... 

Torstaina taas ultraan! Ihanaa nähdä pikkuinen jälleen.
 
meil vähä vaikee peitellä raskautta ku "naapureita" ollaan ni nähään jokapäivä joten kerrottiin miehen perheelle.
Babette: varmasti ihana nähdä taas pienokainen, kunpa pääsis itsekin käymään että sais tietää onko kaikki kunnossa ja sykkiikö sydän kunnolla ja tulis paljon todellisemmaksi tää raskaus mitä oltiin toivottu ja yritetty niin kauan. itellä ainoo mikä pitää tietoa raskaudesta yllä on erilaiset oireet ja nyt hiljattain ilmaantuneet mieliteot (salmiakki ja hedelmät etenki appelsiini, viinirypäleet, kiiwi ja marjoista tekis mieli mansikoita). valitettavast en vaan tule pitkään aikaan saamaan mitään näistä koska salmiakkia ei myydä täällä, hedelmiä ei pysty ostaan tällä hetkellä ja mansikoitakaan ei just nyt taida löytyä lisäks täällä hinnat ihan sairaita ku ei ol toimivaa valvontaa niissä.
 
Minäkin haluan jo ultraan. Olin aluks hämmentyneen pelokas ku ei ollu mitään oireita. Nyt sit aamulla oksennus yritti tulla useamman kerran :( Mut ainakin tietää, et hormonit hyrrää ja vauva kasvaa =) Edelleen mietin, et miten mun neuvola on vasta 11:lla viikolla? Ultrasta ei ollu puhetta. Miten yleensä menee, ja millä viikoilla te pääsette neuvolan kautta?

Minun vatsa on muuttunut jotenkin kovaksi. Ihan ylhaaltä asti sellainen jämäkkä. Eron huomaa, kun yleensä sellainen höllyvä :D :D Onko totta, et minusta tuntuu, et minun napa on muuttumassa???? Eikö sen pitäis kääntyä, jos on kääntyäkseen, sen vatsan kasvun mukana??
 
Täällä on päässy neuvolaan aika pian sen jälkeen ku on soittanu. Ekassa raskaudessa soitin viikolla 9 ja pääsin viikolla 10, viime raskaudessa soitin viikolla 5 ja pääsin viikolla 7 (silloin kuunneltiin jo sydänääniäkin kun vaatimalla vaatisin, muuten olisivat tehneet sen vasta viikolla 10-11). Ja ultraan ollaan saatu hyvissä ajoin lähete koska alussa neuvolassa kuitenki käydään vaan kerran kuussa, eli heti ekalla käynnillä ollaan saatu sekä viikon 12 että 20 lähetteet.
 
Täällä kanssa vatsa pömpöttää, tai en tiedä johtuuko isosta määrästä ruokaa vai alkuraskaudesta =) ehkä vähän molemmista.

Olen kertonut raskaudestani vain pikkuveljelleni (mieheni lisäksi tietenkin), kaikki muut saavat odottaa vielä pari kolme viikkoa ainakin. Ajattelin, että ekan ultran jälkeen voisi kertoa. En kyllä tiedä koska se on kun eka neuvola on ensi maanantaina ja kai sitä ultraa sillon varaillaan tai jotain. Ja maanantaina (neuvolapäivänä) mulla on viikkoja 7+5, soitin ajan rv 4+5.
 
Vihdoinkin ehtii istahtaa alas! Viimeset puoltoista viikkoa ollu semmosta kiirettä että huhuh. Huominen enää ja sitten lomille (: Töitä ollu hurja määrä nyt viimeisillä viikoilla (mitäs jätän kaiken viime tippaan..) ja kun väsymys ja hetkittäiset pahat olot lisääntyneet, on saanu tsempata itteänsä että sais kaikki hoidettua. Ja vielä niin, ettei työkaverit huomaa, miten jotkut hajut/ruuat saa tosi pahan olon aikaan.. :D Hajuaisti herkistynyt ihan selvästi, mies saa taas siirtyä parvekkeen puolelle suihkuttamaan dödönsä...

Vielä pitää, tai halutaan, olla kertomatta sukulaisille ja ystäville, kunhan on sykkeet kuultu/ultrassa pikkuinen nähty, niin ilmotetaan kyllä samantien! :) Mieli tekis kyllä jo toisaalta kertoa, mahakin ruokailujen jälkeen niin turvoksissa, että oon siirtynyt suosiolla löysempiin paitoihin. Pientä ihmetystä herättänyt myös tiettyjen ruokien välttely, mutta vielä oon onnistunut keksimään selitykset kaikille.

Vajaa 3 viikkoa ensimmäiseen ultraan enää, jos sen aikaa vielä jaksais! :)
 
Kertomisista:
Mä kerroin eilen yhdelle ystävälle/työkaverille raskaudesta, joka sai tietää vähän niinkuin vahingossa yrityksistäkin jo ennen joulua. Nyt oli sitten helppo kertoa hänelle, ja on kiva, että on joku kenen kanssa voi aiheesta jutella :)

Samoin oon kertonut yrityksistä myös kahdelle muulle ystävälle, kun tossa keväällä tuli sellainen olo, että on pakko saada puhua jonkun kanssa. Toiselle heistä sain kerrottua raskaudestakin tänään :) Oon niin helpottunut ja onnellinen, kun sain sen tehtyä ja siitä juttuhetkestä jäi hyvä mieli. Oon jotenkin stressannut juuri tälle henkilölle kertomisesta, koska se vaan oli niin tärkeää mulle. Näille oon ihan valmis kertomaan sitten siitäkin, jos keskenmeno tulisi...

Muuta:
Neuvola-ajan sain varattua tänään ja se on 16.7. Se täti sanoi, että siellä ultrataankin :) Olisin silloin 8+3 viikoilla. Toivottavasti pääsemme sinne asti ja ultrasta näkyisi kaikki mitä pitää!

Aika kiireistä ja väsynyttä on ollut (ja tuntuu, että mulla on hiukkasen kaikkia mahdollisia oireita, mutta mikään ei vielä pahana...) Oon koittanut seurailla täällä kaikkia uusia viestejä ja vanhojakin lukenut läpi, mutta keskittyminen vähän pätkii. Ehkäpä kumminkin ehditte kaikki tulla tutummiksi tässä seuraavien kuukausien aikana, vaikka meitä tosi iso porukka onkin!
 
Pikkuhiljaa alkaa flunssa helpottaa :) Toivottavasti juhannuksen aika menee nopeeta, sitten ei olis kun muutama päivä (kaksi viikkoa) sinne ultraan/neuvolaan.
Syömisistä: Viimeksi katsoin tosi tarkasti mitä suuhuni pistin ja silti vauvalta löydettiin ultrassa iso kasvain. Nyt en vaan jaksa enää ruveta hihhuloimaan mitenkään. Toki vältän näitä myrkkyjuttuja ja kevyt-tuotteita. Muttamutta uskon että tärkeempää on olla stressaamatta. Toki jokainen tehköön niinkun parhaaksi näkee :)
Oloista: mahaa vihloo aina välillä, sekä joskus vähän yökkäilyttää. Mun mielestä ihanaa on niinä päivinä kun oireita on enemmän :) Rintaosastokin on hivenen herkällä.

Ihanaa juhannuksen aikaa kaikille :) Huomenna suuntaamme synttärilounaalle johonkin ihanan tuliseen texmex-ravintolaan <3
 
omppuf: olet tosi positiivinen.. muutama päivä vastaa paria viikkoa =) Itsellä tuntuu niiiiiiin pitkältä aika, ku oottaa ultraa ja neuvolaa. Kun se kasvain löydettiin, niin mitä sitten tapahtui??
Onko sulla synttärit? Onneks olkoon =)
 
Hippu: np/nt ultrassa kaikki oli normaalisti ja turvotus 1,5mm. Sitten rakenne-ultrassa näkyi laajentunut vatsalaukku, joka kuitattiin kuintekin "suurella määrällä sikiön pissiä tjt." Sitten viikolla 28 ultrassa näkyi sikiön vasemmalla puolella vatsassa 5x6cm läpimitaltaan oleva onteloinen kasvain/ovaariotuumori. Me oltiin seurannoissa sitten 1-2 viikon välein ultrissa raskauden loppuaika. Diagnoosi on jäänyt vieläkin roikkumaan (elokuussa meillä seuraava kontrolli yliopistollisessa), mutta toivottavasti selvittiin pelkällä toisen munasarjan menetyksellä. Oli ilmeisesti ensimmäisten elinviikkojen aikana verisuonet kiertyny sen verran solmuun, että kasvain oli mennyt kuolioon. Samalla meni sitten tytön vasen munasarja. :)

Toivon tosiaan ettei tarvitse vastaavaa/ pahempaa kokea tässä raskaudessa. Loppuraskauden olin melko shokissa ja masentunut. :D
 
omppuf, on kyllä varmasti ollut rankkaa aikaa tuo sinun viime raskaus :O Onneksi ei kuitenkaan ollut pahemmasta kysymys. Toivottavasti pääset nyt vähällä.

Hipulle jaksamista ultran odotteluun! Ja toki muillekin :)

Tällä erää mustakin tuntuu siltä, että jaksan kyllä oottaa nuo 3,5 viikkoa, mitä on neuvolaan ja neuvolan ultraan. Tää kaikki on niin uutta ja ihmeellistä. Yritän olla ajattelematta liian pitkälle vielä ja ottaa vaan rauhallisesti ja stressaamatta. Aika hyvin on onnistunutkin, ehkä mulla on joku rauhoittava hormoni.

Yks ilta meinasin kyllä hermostua noista syömis- ja liikuntaohjeista. Mä harrastan kyllä iltakävelyjä, mutta niissä ei kyllä yleensä juuri hengästy vaan vaan haahuilen ja mietiskelen :D Kai se pitää sit yrittää kävellä reippaammin. Ja hyvällä säällä pyöräilen kyllä töihin, mut seki on vaan 10min suuntaansa. Selkäliikkeitä pitää oikeesti varmaan alkaa tekeen...mulla alaselkä kipeytyy muutenkin helposti liiallisen notkolle menon takia. Sen suhteen voi olla tiedossa ongelmia.

Mukavaa juhannusta kaikille!
 
Takaisin
Top