Kesäkuun kuhinat :)

Millaisia kesäsuunnitelmia teillä muilla on, vai onko vielä mitään? :) Onko raskaus vaikuttanut niihin mitenkään?

Meillä kun on ollut nyt jonkun aikaa puhetta, että lähdettäisiin reissuun tai pariinkin, kun saatiin miehen kanssa molemmat lomaa heinäkuuksi. Veikkaan kuitenkin että ulkomaanmatka taitaa siirtyä myöhemmäksi (onneksi ei oltu vielä etukäteen mitään varattu), kun ei vielä osaa sanoa millaset olot on kuukauden päästä. Enkä välttämättä mihinkään kauemmas haluakaan lähteä, ennen kun on ensimmäinen ultra takana ja tieto että kaikki on masussa hyvin :)
Taitaapi mennä kesä sit enempi mökkeillessä ja Suomessa kierrellessä (Muumimaailma, Korkeasaari yms.) Vointien ja fiilisten mukaan :)
 
kesä menee täällä aika tehokkaasti töissä :) Sitten syksylle ollaan varattu kauko-matka, juurikin sattuisi viikoille 15-18 :) Aion kyllä lähteä oli olot sillon minkälaiset tahansa!

haaveilin kanssa korkeasaaresta, mutta täältäpäin suomea on niin hirveän pitkä matka.. n.450 km suunta :S
 
Mulla ei oikeastaan ollut kesälle suurempia suunnitelmia kuin että saisin vihdoin tuon gradun alta pois. Nauroinkin jo, että nyt sitä pitää ihan aikuisten oikeasti kirjoittaa eteenpäin, kun on tuo gradunvauhittajakin aluilleen päässyt. :D Muuten suunnitteilla on Flow-festarit, jonne kyllä aion tilasta huolimatta lähteä edes pistäytymään, ja sitten perinteiset mökkireissut kavereiden kanssa. Nyt tosin pitää hiukan harkita, että lähdetäänkö juhannusmökkeilemään, kun ei kuitenkaan vielä haluttaisi kertoa kaveriporukalle tilanteesta, kun ollaan niin alussa... No, katsotaan. :)

Mekin oltiin suunniteltu kaukomatkaa marras-joulukuulle, mutta vähän luulen, että pitää siirtää se jonnekin kauas tulevaisuuteen. Siinä vaiheessa alkaa olemaan jo niin paljon viikkoja takana, että tuntuu, ettei ole mitään järkeä lähteä vaeltamaan jonnekin Kambodzan viidakoihin. Sääli sinäänsä, että mies on sinne siirtänyt kesälomansa. :/ 
 
mekin aateltiin et lähetään sit elokuussa häämatkalle jonnekkin, viikkoja sillon 13+.
polttaritkin tiedossa tässä kesällä. tarvii vaan kaikille sillon kertoa miksi en voi juoda, kaasot tosin tietää jo että voivat ne suunnitella nyt tilanteen mukaan..:)
 
vitamiineista: Mulla on vielä alle puolet jäljellä normi Multivitaa, joten syön sen loppuu ja sit vaihdan Raskaus & imetys-tuotteeseen. Tossa normissakin on foolihappoa, vaikkakin vähemmän, mutta eiköhän se ole ihan ok. Sit pitäisi vielä hankkia lisäkalsiumia, kun maitoa ei tule juotua tarpeeksi. 

kesän suunnitelmista: Meillä on varattuna viikon loma Kreikaan elokuussa. Tukalan kuuma siellä varmaan on, oli sitten raskaana tai ei. Tosin syömisjuttuja joutuu varmaan miettimään vähän enemmän, ettei vaan saa mitään pöpö. Muuten kesä kuluu töitä tehden, kun lomaa ei ole kertynyt kovin hoitovapaan takia. 

Ootteko ehtinyt muuten miettimään jo, milloin kertoisitte raskaudesta töissä? En haluaisi vielä paljastaa mitään, mutta saattaapi työkaverit arvata, kun lopetan kahvin lipittämisen, vierailen vessassa useammin ja lopetan ruokailun kesken pahoinvoinnin takia. Jos nyt ainakin sine np-ultraan asti pysyisi salaisuutena, niin olisin tyytyväinen.
 
Valpu : niissä normi vitamiineissa on useesti sitä A-vitamiinia joka on poistettu raskaus vitamiineista kokonaan koska sitä ei saisi saada liikaa raskauden aikana.(suosituksena ei lainakaan). kannattaa tarkistaa purkin kyljestä onko siinä a-vitamiinia :)
 
Niin siis kun a-vitamiinia on ruoka-aineissakin kuten maitotuotteissa ravintorasvoissa ja joissakin kasviksissa kuten porkkanassa ja vihreissä kasviksissa.
Ja siis nimenomaan yliannos a-vitamiinia voi aiheuttaa sikiölle epämuodostumia.
tarvittavan määrän sitä saa siis ruuasta. lisänä sitä ei siis kannata ottaa ja maksaa ja maksamakkaraa täytyisi välttää suurien a-vitamiini pitoisuuksien takia..
 sori jos tuli epäselvästi.

mua kans jännättää toi ulkomailla syöminen kun ei kaikissa maissa maitotuotteet ole pastöroituja ja vihanneksetkin pitäs olla tosi hyvin pestyjä ja raa'oista munista valmistettuja asioita pitää välttää kuten majoneesit ja salaattikastikkeet(jotkut).
 
Minua ihmetyttää tämä oireettomuus nyt tässä vaiheessa, ainoastaan tissit on ihan vähäsen arat. Pelolla odottelen kovia pahoinvointeja kun nyt ei tunnu missään tämä raskaus. Viime viikolla muutamana päivänä närästi aamusta iltaan tosi paljon, mutta siinä kaikki. Kai tämä vielä kostautuu... =S ja tosiaan nyt on rv 5+4. Vitamiinilisistä syön ainoastaan foolihappoa.

Töissä raskauden kertominen vähän mietityttää kun kuitenkin olen virastoaikana töissä, eli kaikki nauvolat ja lääkärit ja ultrat tarkoittaa sitä, että täytyy jollakin hyvällä syyllä lähteä töistä aikaisemmin tai täytyy mennä myöhemmin töihin jos neukku tms on aamulla tai täytyy pitää pekkanen, enkä todellakaan halua töissä kertoa raskaudestani ennen kuin on pakko. Harmittavainen tilanne. Ja ihme jos ketään siellä ei mitään ala epäillä kun mulla on ''lääkäri'' n.kerran kuussa =D no, huomenna täytyy yrittää ensimmäistä kertaa jos saisi pekkasen ensimmäiselle neukkupäivälle.
 
täällä 5+1 eikä oireita :) ei ollut viimekskään mitään :) kaikille ei vaan tule :)
 
pallero: Mä tsekkasin, et tossa Multivitassa ei ole A-vitamiinia. Eli siltä osin voin huoletta napostella menemään. 

Tänään sit telkusta tulee vain jalkapalloa ja formulaa... arrgh... Joku ihmeen penkkiurheilukärpänen puraissut tuota miestä. Vois mennä aikaisin nukkumaan, jos vaan kehtais. Väsymys on ihan uskomatonta. En muista, että olisi esikoisesta ollut tämmöistä.
 
Mulla on kans väsymystä. Aamusti on hetken vähän pirtee, mut sit jonkun ajan päästä tapahtuu sellanen nuutuminen ja sit kun on vaan kotona, niin voi pistää kätevästi maate sohvalle. :D
Tänään on rinnat oireillu vähän enemmän, mut menkkamaisia kipuja ei nyt oo. Enemmän sellanen ihan pieni paineen tunne. Vähän sellanen etova olo on aamusti, mut sekin todella pientä ja menee kyllä ohi nopeesti.
Niin ja ylämaha on ihan turvonnut. Tai siis kun sitä painaa, niin on ihan kova. Sillai, kun olis just syönyt. Onko muilla sellasta?
 
mamssi mies oli heti valmis toiseen ja itse olin alussa vastaan mutta ei kauan mennyt kun olin jo kahden vaiheilla. Noh, taas heti kun ajatteli että tulee kun on tullakseen niin kas, napsahti heti. Palaudun synnytyksestä aina tosi nopeasti ja siitä syystä taitaaki olla sellanen olo että siit olis kauemmin kun reilu 3kk. Enni on vielä niin rauhallinen tapaus että senkään takia ei pelota että ei jaksais kahden niin pienen kanssa. Niin ja en imetä sekä kahdet normaalit kuukautiset on kerennyt tulla synnytyksen jälkeen. Ensimmäiset alkoi normaalina 1kk ja 1vko synnyttämisen jälkeen ja kiertokin heti 28 päivää.

pallero me mentiin viime kesänä naimisiin ja olin viikolla 7 sillon. Hääpukua talvella hakiessa etsin tarkoituksella sellasta mihin menis maha hyvin. Mahaa ei ollukkaan sillon vielä mutta hirveä iltaturvotus ja maha näyttikin siltä kun mulla yleensä viikolla 16. Ite vielä autoin kokiksella (turvottaa ainakin mua).
(Mulla oli Eddy K. puku vuoden 2011 Silhouette mallistosta, malli AA84.)
 
audiir: eiköhän noissakin kesä-suunnitelmissa ole aika paljon tekemistä ;) Voihan sitä sitten kaukomaille vauvan kanssa, ei kyllä ehkä mihinkään viidakkoon uskalla! :D

töissä kertomisesta: jouduin kertoa eilen pomolle, kun kaavaili mua yhden henkilön sijaiseksi joka jää vuorotteluvapaalle (sijaisuus olisi kestänyt toukokuulle asti). Sanoin vaan että joulukuulle asti uskallan luvata, jos kaikki menee hyvin. Meillä tosin mun työpaikalla tiesivät yrityksestä kun jouduin niissä lääkäreissä ravata. Hyvä vastaanotto oli uutisella, niinkun oli aikoinaan esikoisestakin :)

täällähän oli paljon porukkaa, jotka elokuussa karkaavat suomesta ;) ainakin pallero ja valpu! Joko on iskenyt armoton matkakuume? :)

cryptic: Ei kaikilla tule ollenkaan mitään ihmeellisiä oloja :) Kyllä ne varmaan jossain vaiheessa arvaavat kun pekkasten välimatka vaan koko ajan pienenee ;)
3xh: Täälläkin turvottaa, niin oli viimekskin aluks :) Näyttää kyllä siltä että olisin vaan lihonu (ei oo mikään pallo)

omaa: Oon valvonu viidestä asti, kun jännittää soittaa sinne neuvolaan :D Tänään olis myös meidän ensimmäinen tutustuminen päiväkotiin! :o
 
Mua naurattaa jo nyt ajatus pomolle kertomisesta. Olin sopinut töihin palaamisesta ennen kuin tiesin olevani raskaana ja aloitan työt osa-aikaisesti elokuussa. Ehdinhän mä taas olla siellä 5 kuukautta. Vähän veikkaan, ettei vastaanotto tule olemaan kovin positiivinen... Mulla laski hemoglobiini edellisen raskauden aikana todella alas ja olin ihan mielettömän väsynyt. Rautalisä auttoi kuitenkin nopeasti. Monellehan se aiheuttaa vatsavaivoja, mutta suosittelen nestemäistä rautaa. Se imeytyy parhaiten c-vitamiinin yhteydessä, joten tiputtelin sitä aamusin aina appelsiinimehuun.
 
Marina87 Kävin kattoo ton hääpuvun. todella ihana :) mulla tosiaan puku ostettu mutta muutoksia ei vielä alotettu joten täytyy vihjasta että jättää kasvun varaa..

matkakuumetta ollut viimeset viis vuotta ja nyt hyvä syy tuhlata ja lähteä.. sit ei kuitenkaan hetkeen pääse minnekkään kun vauva tulee..  :) voipi olla thaimaaseen lähdetään.. :) saas nähdä..

Täällä ei vieläkään väsymyksen lisäks mitään. muuta kun näppyjä naamassa niinkun viime raskaudessakin. taidan olla siis pahoinvoinnitonta sorttia.
ainut että jos joku haisee pahalle niin oksennusrefleksi on saman tien, mutta se on kyllä aina olipa raskaana tai ei. nyt vaan haistaa herkemmin kaiken.
 
omppuf, kyllähän tuossa hommaa riittää kesäksi. :D Ja joo, voihan sitä lasten kanssa hyvin jonnekin lähteä, ei vaan varmaan tosiaan mihinkään viidakkoon.

Täällä ollaan menty nyt pari päivää ilman juuri mitään oireita. En ole pariin viikkoon jaksanut liikkuakaan, paitsi nuo päivittäiset koiralenkit, mutta tänään tuntuikin jo siltä, että olisi vaikka voinut vähän juosta. Turvotusta on kyllä edelleenkin, mutta muuten aika lailla hyvä olo. Oireettomuus nyt tietenkin stressaa taas, mutta yritän olla ajattelematta liikaa. Ei tässä voi oikein muuta tehdä kuin odotella. :)
 
Onpas ihmisillä mielitekoja :)
Mulla ei oo ollu vielä mitään oikeastaan. Oon yrittäny nyt opetella syömään aamupalaa ja välipaloja. Ei ole aikaisemmin tapoihini kuulunut.

Mites toi foolihappo?!? (unohin tuon nimen päivällä ja miehelle puhuin ihan pokkana fosforista emoticon ). Mie luulin ensin, että sitä saa kaiken näkösistä hedelmistä ja niitä oon yrittäny syödä. Mutta oon vissiin saanu liian vähä, onko vielä liian myöhästä?? Pittääkö hulluna rueta leipää ja kurkkua nassuttammaan?

("nimim. ei yhtään panikoiva esikoistaan odottava")
 
Vilhelmiina osta apteekista Multivita raskaus ja imetys tabletteja. Niistä saa kaiken tarviteman myös sen foolihapon ja kyllä musta kannattaa vielä syödä niitä vaikka suositus on käyttöää niitä pimeinä kuukausina. Olen silti syönyt niitä ja aijon syödäkin kunnes kunnolla kesä koittaa. Sit voi taas alottaa lokakuussa uudelleen niitä napsimaan.

Oireeton olen minäkin ja sitä ympärivuorokautista pahoinvointia vaan odottelen..

Minä oolen myös lähdössä siskon kanssa Lontooseen viikoksi heinäkuun alussa :) reissusta tulee varmasti kiva. Tulee vaan jo nyt ajatellessa kauhee ikävä mun pikkutyttöö, mut kerrankos sitä sit reissuun lähtee.

omppuf mullakin lähinnä näyttää siltä että nyt on päässy pikkasen lihomaan, mutta ylävatsa on ainakin ottanut muotoa ja pömpöttää tuo alavatsakin :) hahah.. yritän vielä vetää sisään ainakin hetken aikaa :D

Töissä kertominen olen kans ajatuksissani menossa syksyllä töihin ja k erkeisin sielä oleilla sen 6kk. ja taas mentäs äippälomalle :) ei ne kauheesti varman tykkää kun pieni firma kyseessä.. En silti ole vielä kertonut. Tietääkö joku näin yhtäkkiä sanoo milloin viimeistään tartteee töissä ilmoittaa?
 
mamssi työnantajalle täytyy ilmottaa 2 kuukautta ennen lomalle jäämistä. mut tuskin kukaan niin pitkälle sitäm pystyy salailee :)
 
Takaisin
Top